Dochter (3 maanden) slaapt overdag alleen op ons

01-09-2017 09:57 189 berichten
Onze dochter (14 weken) slaapt overdag alleen in onze armen of in de draagzak. S'nachts slaapt ze zonder problemen in haar wieg bij ons op de kamer. Na de nachtvoeding(en) valt ze soms meteen in slaap, soms zing ik een paar minuten voor haar met mijn hand op haar buik.

Het breekt me op. Ik ben de hele dag met niets anders bezig dan het slapen van dochter. Het komt ook nog eens heel precies wanneer we haar laten slapen: zijn we iets te laat dan is het voor haar moeilijk om in slaap te vallen. 75 minuten wakker en dan weer slapen werkt. Dit is gewoonweg niet haalbaar om dagelijks te doen. Ik word wel eens gebeld, of moet wel eens naar de winkel, de hond moet eruit. We willen (en doen we ook) wel eens op bezoek bij vrienden en familie. Dan gaan we over die 75 minuten heen en dan is het - kort gezegd - een drama.
Ze verzet zich dan met haar hele lichaam (en sterk dat zo'n klein lijfje dan al is!) en zet het op een krijsen. We blijven haar vasthouden en dan geeft ze zich op een gegeven moment over (duurt soms lang). Dit kost veel energie, zowel voor haar als voor ons.

Slapend wegleggen werkt niet: zodra haar billen de box/kinderwagen/bed raken is ze wakker. Tot een week of drie geleden sliep ze in de kinderwagen (als er mee gereden/bewogen werd) maar dat is verleden tijd.
Ze valt alleen in slaap bij beweging. Dat betekent in de draagzak blijven lopen (gaan zitten is eigenlijk niet mogelijk) en in onze armen wiegen we haar.

We blijven de wieg overdag met regelmaat proberen. Dochter wordt rusteloos, draait en kronkelt met haar hele lijf en gaat op een gegeven moment huilen. Dit huilen gaat over in hysterisch krijsen. Ik heb er geen problemen mee als een baby wat gejengel nodig heeft om in slaap te vallen maar dochter krijst zich compleet overstuur. Dat is voor ons geen optie.
We zijn ontzettend blij dat ze s'nachts wel 'zelfstandig' slaapt maar overdag breekt het op, vooral in combinatie met de militaire precisie waarmee het gepaard moet gaan omdat we anders met een dochter zitten die compleet van de rel is. Als we met haar op pad gaan slaapt ze niet (soms wel kort in de draagzak) wat als gevolg heeft dat ze doodop is als we thuis zijn en het krijsen van oververmoeidheid is.

Wat hebben we verder geprobeerd (en blijven we proberen met regelmaat):
- Overdag in haar wiegje, wij er naast, haar al dan niet vasthoudend en/of zingend
- Puckababy slaapzak
- Achtergrondgeluiden zoals stofzuiger
- Aan de borst in slaap laten vallen. Dit lukt heel soms. Ik las tijdens mij zwangerschap dat de borst een ideaal troostmiddel is. Nou, niet voor mijn baby. Zij wil alleen borst als ze honger heeft. Als ik de borst aanbied als ze boos/moe/overstuur is wordt ze nog kwader.

Wat wil ik met dit topic......ervaringen van andere moeders? Hart onder de riem? Ik heb in mijn omgeving alleen vriendinnen met perfecte slaapbaby's en die komen dan aanzetten met laten huilen. En ja, ook dát hebben we geprobeerd maar dochter krijst zich overstuur en dat is voor ons gewoonweg geen optie.
En wie weet (wishful thinking) de gouden tip.....ik ben er van overtuigd dat ze op een dag wel in haar bed slaapt maar het zou zooooo fijn zijn als we haar weg kunnen leggen als ze slaapt. Al is het maar 1 slaapje per dag. We hebben er geen enkel probleem mee om haar in onze armen in slaap te laten vallen en ze hoeft ook echt niet boven in haar bed, beneden in de kinderwagen of box is prima.
lux. schreef:
01-09-2017 22:39
Hee Smolla,

Mijn zoontje had dit ook, zat hele dagen met hem in mijn armen. En hij wilde alleen maar mij, niet eens man. Dus deed het helemaal alleen, dag en nacht, 4 maanden lang. En toen hij een week of 16 was viel hij ineens niet meer in slaap als hij bij me lach. Kletsen, lachen, spelen. Maar slapen? Ho maar.
Dus ik dacht: ik leg hem eens in z'n eigen nest, kijken wat er gebeurt. En verrek, 't kind slaapt als een roos (nu al sinds 20u nog geen zuchtje gehoord, ben zelfs gaan checken of 'ie het nog wel deed net :hihi: ).

Kan dus ook ineens van de ene op de andere dag over zijn! Ik geloof juist erg in toegeven aan dat soort 'mama/papahonger'. En als het voorbij is mis je het toch ook wel een beetje hoor :-P
Hee Lux, hoe is het? Kom je nog eens langs in ons maandtopic?

Lijkt me zeer pittig als je baby alleen bij jou wil zijn. Dat is hier gelukkig niet het geval, het maakt dochter niet uit of vriend of ik haar vasthoud.
Ik probeer er ook zoveel mogelijk van te genieten, wat je zegt, straks is de wereld een stuk interessanter dan de schoot van je ouders.
Cathelyne-- schreef:
01-09-2017 22:47
Geheel offtopic maar Lux, opeens vraag ik me af of jij nou eigenlijk nog borstvoeding geeft? Ik herinner me nog iets over dat dat ook zo'n drama was bij jou?
Sorry, lees dit nu pas. Ja ik geef nog bv en bij tijd en wijlen is het nog steeds een drama. Zoon is nu 4 maanden en ga iig de voedingen overdag afbouwen met 6 maanden, want kolven als ik weer aan het werk ga trek ik gewoon niet. Of ik dan helemaal afbouw weet ik nog niet, ff kijken hoe het gaat. Wilde van de week afbouwen want hij weigerde de borst al 2 weken, maar toen ging hij ook de fles weigeren en at hij dus helemaal niet meer. Nu drinkt hij met moeite weer aan de borst en durf ik even geen flesjes meer te proberen, uit angst dat hij weer gaat weigeren. Maar pfff ik vind het een ding, die bv :P dat grote genieten gaat denk ik gewoon nooit komen hier.
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan op dezelfde voet verder. Ik heb het boek wat hier werd aangeraden besteld. Kunnen we kijken of daar iets in staat wat ons aanspreekt.
We zijn er trouwens achter dat dochter goed slaapt in geroezemoes; we hadden afgelopen week twee feestjes en dochter slaapt dan heerlijk in de draagzak. Geen verzet en gekrijs ;-)
Smolla schreef:
03-09-2017 10:45
Hee Lux, hoe is het? Kom je nog eens langs in ons maandtopic?

Lijkt me zeer pittig als je baby alleen bij jou wil zijn. Dat is hier gelukkig niet het geval, het maakt dochter niet uit of vriend of ik haar vasthoud.
Ik probeer er ook zoveel mogelijk van te genieten, wat je zegt, straks is de wereld een stuk interessanter dan de schoot van je ouders.
Ja zal binnenkort eens langskomen! Nu op de kinderpijler toch?
Alle reacties Link kopieren
Smolla schreef:
03-09-2017 10:29
Fijn dat dit voor jullie gewerkt heeft. Dochter gaat hysterisch krijsen dus dit is geen optie voor ons.
Jep, bij ons was het ook hysterisch krijsen. Echt helemaal bezweet en ontzettend overstuur. Maar dat heeft al met al dus maar kort geduurd (een paar dagen, waarbij de eerste 2 dagen écht hysterisch waren, de andere dagen meer gewoon huilen). Al vrij snel erna ging hij gewoon zonder huilen slapen en tegenwoordig pit hij echt zooo ontspannen in zijn eigen bed. Ik vond dat huilen echt ontzettend erg en ik heb me keer op keer afgevraagd of ik er goed aan deed, maar het was echt een paar dagen doorzetten en daarna was het goed.

Nu is wakkertijd ook echt super gezellig quality-time (in plaats van dat de dag gewoon eigenlijk alleen maar bestaat uit bij mij slapen of hangen).
padme84 schreef:
04-09-2017 10:37
Jep, bij ons was het ook hysterisch krijsen. Echt helemaal bezweet en ontzettend overstuur. Maar dat heeft al met al dus maar kort geduurd (een paar dagen, waarbij de eerste 2 dagen écht hysterisch waren, de andere dagen meer gewoon huilen). Al vrij snel erna ging hij gewoon zonder huilen slapen en tegenwoordig pit hij echt zooo ontspannen in zijn eigen bed. Ik vond dat huilen echt ontzettend erg en ik heb me keer op keer afgevraagd of ik er goed aan deed, maar het was echt een paar dagen doorzetten en daarna was het goed.

Nu is wakkertijd ook echt super gezellig quality-time (in plaats van dat de dag gewoon eigenlijk alleen maar bestaat uit bij mij slapen of hangen).

Het is geen verwijt of kritiek naar jou toe, maar als ik dit lees dan ben ik blij dat wij dit niet gedaan hebben. Nou heeft het er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik door dochters start sowieso het gevoel heb dat ik vanaf het begin tekortgeschoten ben, maar dit had mijn moederhart echt niet aangekund.
Smolla schreef:
03-09-2017 10:49
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan op dezelfde voet verder. Ik heb het boek wat hier werd aangeraden besteld. Kunnen we kijken of daar iets in staat wat ons aanspreekt.
We zijn er trouwens achter dat dochter goed slaapt in geroezemoes; we hadden afgelopen week twee feestjes en dochter slaapt dan heerlijk in de draagzak. Geen verzet en gekrijs ;-)

Haha, heerlijk! Geniet van die momenten.

Wat mij hielp was het boek "oei ik groei", ik keek daar dan in wanneer er een rustige periode was in de ontwikkeling en in die periode legde ik dochter in bed als ze sliep. Vaak werkte het alleen 's morgens maar he, elk uurtje zonder baby die op me sliep vond ik heerlijk.
lux. schreef:
Sorry, lees dit nu pas. Ja ik geef nog bv en bij tijd en wijlen is het nog steeds een drama. Zoon is nu 4 maanden en ga iig de voedingen overdag afbouwen met 6 maanden, want kolven als ik weer aan het werk ga trek ik gewoon niet. Of ik dan helemaal afbouw weet ik nog niet, ff kijken hoe het gaat. Wilde van de week afbouwen want hij weigerde de borst al 2 weken, maar toen ging hij ook de fles weigeren en at hij dus helemaal niet meer. Nu drinkt hij met moeite weer aan de borst en durf ik even geen flesjes meer te proberen, uit angst dat hij weer gaat weigeren. Maar pfff ik vind het een ding, die bv :P dat grote genieten gaat denk ik gewoon nooit komen hier.

Herkenbaar. De eerlijkheid in jouw post daarover is zo fijn om te lezen! Balen dat het nog steeds niet vanzelf gaat, voeding weigerende baby's zijn zo frustrerend :hug: Hopelijk drinkt je zoontje inmiddels beter.
Cathelyne-- schreef:
04-09-2017 11:07
Herkenbaar. De eerlijkheid in jouw post daarover is zo fijn om te lezen! Balen dat het nog steeds niet vanzelf gaat, voeding weigerende baby's zijn zo frustrerend :hug: Hopelijk drinkt je zoontje inmiddels beter.
Hij drinkt nu als ik met hem in een donkere kamer ga zitten en 'm eerst met speen in zijn mond tegen mijn blote borst laat sabbelen en dan snel speen eruit en tepel erin :bonk:
Dan, en alléén dan, drinkt hij op het moment. Ik geef hem nu in overleg met de arts maar wat meer groente- en fruithap met een beetje afgekolfde melk, dat gaat er nl. wel goed in.

Maar ik ga een feestje vieren als ik de bv heb afgebouwd :P feestje met veel wijn haha. :cheers:
Maar wanneer dat is, is nog even de vraag.
Poeh Padme, wat heftig. Dat druist geheel tegen mijn gevoel in, ik zou het niet kunnen.
Dochter is wel uitgeslapen na haar slaapjes trouwens. Het wordt steeds gezelliger met haar geklets :heart:

Lux, ik heb iets gemist volgens mij. Problemen met de borstvoeding? Afgekolfde melk drinkt hij wel?
lux. schreef:
04-09-2017 12:07
Hij drinkt nu als ik met hem in een donkere kamer ga zitten en 'm eerst met speen in zijn mond tegen mijn blote borst laat sabbelen en dan snel speen eruit en tepel erin :bonk:
Dan, en alléén dan, drinkt hij op het moment. Ik geef hem nu in overleg met de arts maar wat meer groente- en fruithap met een beetje afgekolfde melk, dat gaat er nl. wel goed in.

Maar ik ga een feestje vieren als ik de bv heb afgebouwd :P feestje met veel wijn haha. :cheers:
Maar wanneer dat is, is nog even de vraag.
Fijn dat hij dat wel goed eet! Dat is hier ook een drama :rofl: Twee weken voordat ik wilde afbouwen begon dochter hier opeens fatsoenlijk te drinken, net alsof ze aanvoelde dat het einde in zicht was. Dus nu geef ik nog steeds bv, softie die ik ben. Maar een tweede krijgt vanaf de eerste voeding de fles wat mij betreft! Wat een drama, borstvoeding.

Ik ga het ook vieren zodra ik er vanaf ben, zal rond nieuwjaar zijn dus ik mag lekker aan de champagne :cheer2:
Smolla schreef:
04-09-2017 12:30
Poeh Padme, wat heftig. Dat druist geheel tegen mijn gevoel in, ik zou het niet kunnen.
Dochter is wel uitgeslapen na haar slaapjes trouwens. Het wordt steeds gezelliger met haar geklets :heart:
Idem. Ik zou haar ook niet kunnen hysterisch laten krijsen, mijn moederhart kan dat echt niet aan. Ze zijn nog zo klein...

Hier heeft ze vanmorgen drie uur (!) aan een stuk alleen in de zetel geslapen!
Ik heb muffins, een cake, rijstpap gebakken en mijn middagmaal kunnen koken plus de keuken spik en span achterlaten. Wat een luxe! :D

Morgen krijgt ze haar vaccins. Hopelijk is ze er niet te ziek van.
Hoi,
Wow...O zo herkenbaar en ik lees graag even mee :-)
Onze dochter, bijna 20 weken, sliep noodgedwongen de eerste 10 weken alleen bij ons in de draagzak ivm ernstige vorm van verborgen reflux. Na medicatie en inbakeren gaan de nachten redelijk en slaapt ze iig van 22.00-07.30 uur in bed, ingebakerd.
Echter overdag slaapt ze alleen in de draagzak ('los' op ons liggen kan ze niet) en ze slaapt één wandeling in de wagen.
Haar slaappatroon begint zich nu écht mooi te vormen, alleen de slaapplek nu nog ;-)
Mijn vriend heeft behoorlijke klachten aan zn rug en het oppassen door anderen is erg beperkt zo.
We zijn blij dat ze geen pijnklachten meer heeft, maar we willen toch gaan proberen om haar in haar bedje te krijgen overdag omdat het nu fysiek iig mogelijk moet zijn voor haar.
Mijn vriend heeft aan dat hij het belangrijk vind dat we een manier vinden die ik 'aan' kan. Hij heeft een wat dikkere huid als het gaat om huilen, dan ik.
Ik ben zoekend hierin. Een beetje huilen/jammeren is niet erg, maar ze kan krijsen...pfff...dat gaat mij te ver gewoon.
Wat zijn jullie ervaringen? Starten met één slaapmoment of allemaal doorvoeren? Eerst inbakeren afbouwen of niet? Als het niet lukt in bed, na hoeveel tijd stoppen? Haar dan wel/niet in de draagzak nemen om die associatie te doorbreken?
Ik heb het boek van Stephanie Lampe in huis (baby in droomritme) maar ik haal hier niet direct antwoorden uit waar ik iets mee kan.

Misschien beredeneer ik het teveel, maar dat is een beetje mijn karaktertrek op het moment dat ik ergens onzeker over ben...😏

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!
Ik zou beginnen met inbakeren afbouwen, Zomer81. Ik dacht dat dat sowieso geadviseerd werd vanaf 4 maanden ivm rollen. Met 20 weken sta je wel aan het begin van de sprong die met verlatingsangst samenhangt, ik weet niet of dit dan wel het geschikte moment is om het alleen slapen in bed te simuleren. Aan de andere kant: als je dochter niet zoveel last heeft van die sprong, of als die wat later begint, kan je prima nu al oefenen. Ik zou beginnen met het ochtendslaapje, dan is ze nog niet zo moe en accepteert ze de verandering waarschijnlijk sneller.

Ik wil niemand ontmoedigen, maar hier is het sinds zaterdag zowel overdag als 's nachts ook weer feest. Het is alsof dat ledikantje in een spijkerbed veranderd is, zo hard brult ze zodra ze het matrasje voelt.
Cathelyne-- schreef:
13-09-2017 11:16
Ik zou beginnen met inbakeren afbouwen, Zomer81. Ik dacht dat dat sowieso geadviseerd werd vanaf 4 maanden ivm rollen. Met 20 weken sta je wel aan het begin van de sprong die met verlatingsangst samenhangt, ik weet niet of dit dan wel het geschikte moment is om het alleen slapen in bed te simuleren. Aan de andere kant: als je dochter niet zoveel last heeft van die sprong, of als die wat later begint, kan je prima nu al oefenen. Ik zou beginnen met het ochtendslaapje, dan is ze nog niet zo moe en accepteert ze de verandering waarschijnlijk sneller.

Ik wil niemand ontmoedigen, maar hier is het sinds zaterdag zowel overdag als 's nachts ook weer feest. Het is alsof dat ledikantje in een spijkerbed veranderd is, zo hard brult ze zodra ze het matrasje voelt.
Ik wil het moment van verlatingsangst/sprong juist voor zijn, want deze komt eventueel voor zover ik weet voor rond de zes maanden.
Het inbakeren kan (overlegd met kinderverpleegkundige) nog even doorgezet worden, zeker omdat ze nog niet om rolt.
Het ochtend slaapje is idd waarschijnlijk een goede start, omdat ze dan ook nog niet teveel prikkels heeft gehad :-)

Wat gemeen dat je het bed omgewisseld hebt voor een spijkerbed ;-) Heeft ze tandjes die doorkomen, of mama/papa- honger?
Heb je enig idee door wie dit in stand gehouden wordt ?

Wel triest dat zo'n jong kind al bepaalt hoe het allemaal gaat.
Niet geschoten is altijd mis
Smolla schreef:
04-09-2017 12:30
Het druisde ook tegen mijn gevoel in op dat moment, maar het was écht maar kort. Ik denk dat we soms, als moeders, ook dingen moeten doen waarvan wij weten 'dit is beter voor je', ook al ziet je baby het op dat moment even anders ;-D Ik had een echte huilbaby, sinds hij in zijn eigen bedje slaapt niet meer. Eigenlijk is dus het totale huilen vele malen minder geworden en. Als ik het opnieuw zou moeten doen had ik het weer gedaan, hoe moeilijk het ook voor ons beiden was op dat moment. En het gaat nu gewoon zo goed momenteel, het is echt genieten!
Smolla schreef:
01-09-2017 10:49
Wij gaan er ook in mee en ik geloof ook dat het een faaaaase is.
Deze week raken vriend en ik er allebei gefrustreerd van en dat helpt niet.
We hebben behoefte aan tijd voor elkaar en voor ons zelf en dat gaat niet. Als ze op tijd slaapt s'avonds duik ik er ook in. En we weten dat dat allemaal weer terug komt, dat het allemaal tijdelijk is en meestal lukt het om dit te accepteren elkaar hier mee op te peppen maar jeeeeeemig wat is het pittig!
En dat had je niet bedacht vóór je een kind wilde? Lijkt me toch echt een algemeen bekend gegeven dat die eerste tijd "zwaar" is En snachts slaapt ze prima? Dan mag je je handen eigenlijk dichtknijpen.
Als je er echt zo genoeg van hebt is de enige oplossing ergens laten logeren.
Smolla schreef:
Hoeveel uitjes wil je eigenlijk met een kleine baby?
nina1966 schreef:
13-09-2017 13:35
Goed punt. Wij houden echt rekening met de slaapjes van onze zoon (en zeker toen we net begonnen waren met het 'in eigen bed slapen') en plannen het 'iets doen' echt tussen zijn slaapjes door...en tja, zijn wakker-tijd is nog niet bepaald lang, dus wat we kunnen doen is vaak ook maar erg kort. Als je je kind laat slapen in een draagzak omdat je een feestje hebt, dan leer je je baby dus eigenlijk dat het prima is om bij jou te slapen en dat je dat eigenlijk ook gewoon van haar verwacht.
Bitje93 schreef:
13-09-2017 13:17

:nut: ja Smolla, gewoon tegen je dochter zeggen: foei baby, nou moet je eens even goed naar mama luisteren hoor! Jij bent hier dus niet de baas hè. Dat snapt ze vast ;-D

@leren in eigen bedje slapen: hier ging het zo ongeveer:
1. Hee, zoon slaapt niet meer goed als hij in mijn armen ligt op een vol terras (dit was met 16 weken ongeveer), veel teveel afleiding, hij raakt nu telkens overprikkeld, dat is niet zo gezellig.
2. Met zoon op ons bed liggen en hem in mijn armen laten inslapen en wegsneaken als hij sliep.
3. Als zoon net sliep hem overleggen in de cosleeper waardoor hij weer even wakker werd en vervolgens in de cosleeper verder sliep.
4. Zoon wakker in de cosleeper leggen en hand op buikje en laten inslapen.
5. Zoon op schommelstoel in zijn eigen kamertje laten inslapen en als hij net sliep in zijn ledikantje leggen, dan sliep hij raar verder.
6. Zoon wakker in ledikant leggen en ernaast blijven zitten tot hij slaapt.

De laatste stap wordt weggaan zodra hij in bed ligt, maar daar zijn we nog niet, want ik deed telkens dat het minstens 3 dagen goed moet gaan voor we naar de volgende stap gaan. Ben nu ruim 3 weken bezig, maar zoon heeft nooit hoeven huilen.

Het enige dat ik aan 'laten huilen' doe is dat ik hem 10 minuten de kans geef vanaf de eerste kik om weer zelf in te slapen. Dus zodra hij wakker wordt (meestal na een uur ofzo), dan gaat hij na een minuutje of 2 of huilen, of kletsen en spelen. Ik wil graag dat hij uiteindelijk leert dan zelf door te slapen dus ik geef hem 10 minuutjes de kans, daarna haal ik hem eruit. Hysterisch wordt hij er niet van. Ik breng hem daarna niet weer zelf in slaap, 's avonds en 's nachts slaapt hij namelijk wel gewoon uren achter elkaar, en kennelijk is hij gewoon nog niet toe aan een langer slaapje dan een uur overdag. Helaas voor mij, want nu is het meestal 4x een uur in bed met daartussen 1.5-2 uur wakker. Tja, da's wel een beetje beperkend, maar ja, hier is de baby de baas in huis. Daar wordt iedereen gelukkiger van :)

Met inbakeren heb ik geen ervaring, dat heb ik nooit gedaan. Met huilbaby's ook niet, want de mijne was op zijn mamahonger na (dus zodra ik weg was werd het wel een huilbaby :P ) niet huilerig.
nina1966 schreef:
13-09-2017 13:35
Eens. Mijn zoon slaapt niet meer als ik op stap ben sinds 16 weken. Daarvoor zat ik regelmatig op een terras ofzo, hij sliep toch overal doorheen. Maar echt samen weg, zonder baby? Da's 2x gebeurd in 4.5 maand. En 1x zelf een avondje.

Natuurlijk ben ik af en toe wel eens een paar uurtjes weg tussendoor en had ik mazzel dat zoon tot een paar weken terug overal sliep, maar ik probeer toch een beetje zijn behoeften te volgen. Eerst was dat bij mama zijn, waar dan ook, dus deden we dat. Nu is dat thuis slapen, dus doen we dat. De tijd dat ik zelf bepaalde hoe mijn dag en relatie eruit zagen is wel een beetje voorbij.
Idem hier Lux. Mijn man en ik hebben ons volledig aangepast aan de behoeftes van ons kind. Onze persoonlijke behoeftes staan momenteel op een laag pitje. Eerlijk gezegd is mijn enige behoefte mijn baby gelukkig zien. :)

Ze wordt nog steeds om de twee uur wakker om te drinken. Ik heb een paar keer afgekolfd en haar het flesje/beker/lepel gegeven, maar dat wil ze niet. Mijn man lukte het ook niet.

Doordat ze vaak blijft verder zuigen zonder drinken en aan haar duimpje begint te zuigen, heb ik haar vandaag een fopspeen gegeven. Maar die spuwt ze uit. Boobs rule, denkt ze.

Ik blijf proberen. :)
Bitje93 schreef:
13-09-2017 13:17

@Bitje93
Mocht jouw vraag/opmerking een reactie zijn op mijn bericht:
Als je mijn eerdere bericht hebt gelezen, dan kan je lezen dat het een bittere (beter gezegd zure...) noodzaak was. Ik zou mijzelf als een inadequate moeder beschouwen als 'mijn wil is wet' belangrijker zou zijn dan mijn dochter haar pijn.

Ik zoek nu een manier om haar iets te leren wat ze nog niet heeft gedaan (nl overdag in bed slapen) op een zo prettig mogelijke wijze :-) Vandaar dat ik hier naar verschillende ervaringen vraag.
Zomer81 schreef:
13-09-2017 10:28
Hoi,
Wow...O zo herkenbaar en ik lees graag even mee :-)
Onze dochter, bijna 20 weken, sliep noodgedwongen de eerste 10 weken alleen bij ons in de draagzak ivm ernstige vorm van verborgen reflux. Na medicatie en inbakeren gaan de nachten redelijk en slaapt ze iig van 22.00-07.30 uur in bed, ingebakerd.
Echter overdag slaapt ze alleen in de draagzak ('los' op ons liggen kan ze niet) en ze slaapt één wandeling in de wagen.
Haar slaappatroon begint zich nu écht mooi te vormen, alleen de slaapplek nu nog ;-)
Mijn vriend heeft behoorlijke klachten aan zn rug en het oppassen door anderen is erg beperkt zo.
We zijn blij dat ze geen pijnklachten meer heeft, maar we willen toch gaan proberen om haar in haar bedje te krijgen overdag omdat het nu fysiek iig mogelijk moet zijn voor haar.
Mijn vriend heeft aan dat hij het belangrijk vind dat we een manier vinden die ik 'aan' kan. Hij heeft een wat dikkere huid als het gaat om huilen, dan ik.
Ik ben zoekend hierin. Een beetje huilen/jammeren is niet erg, maar ze kan krijsen...pfff...dat gaat mij te ver gewoon.
Wat zijn jullie ervaringen? Starten met één slaapmoment of allemaal doorvoeren? Eerst inbakeren afbouwen of niet? Als het niet lukt in bed, na hoeveel tijd stoppen? Haar dan wel/niet in de draagzak nemen om die associatie te doorbreken?
Ik heb het boek van Stephanie Lampe in huis (baby in droomritme) maar ik haal hier niet direct antwoorden uit waar ik iets mee kan.

Misschien beredeneer ik het teveel, maar dat is een beetje mijn karaktertrek op het moment dat ik ergens onzeker over ben...😏

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!

Hoi Zomer, pittig he? Is de reflux inmiddels onder controle?
Ik heb het boek van Lampe ook en volgens mij is het de bedoeling dat je consequent elk slaapje in bed gaat doen met haar methode. Je troost als je baby onrustig is/huilt, oppakken mag ook en zodra baby rustig is weer in bedje. Ik vind dat ze heel erg op een ritme zit, mijn baby doet niet elke dag dezelfde slaapjes. Soms wel een paar dagen achtereen en telkens als ik denk, hee, ritme?? Gooit ze de boel weer om.
Ik vind het boek wat tegenstrijdig want ze geeft aan dat slapen het allerbelangrijkste is dus als in bed slapen niet lukt mag je alles er bij halen om dit wel te laten slagen (autorijden, wiegen, dragen) omdat slapen het belangrijkste is. Als er dan een ritme is kun je beginnen met in bed slapen.

Ik zou in jouw geval denk ik eerst beginnen met het afbouwen van inbakeren.
En hoe lang proberen: ik denk dat je af moet gaan op je gevoel. Mijn dochter stopt niet met krijsen, die gaat door totdat ze zowat paars aanloopt. En dat vind ik te ver gaan. Beetje huilen/jengelen heb ik geen probleem mee maar dat is hier dus niet het geval.
En wat betreft associatie met de draagdoek, ik zou daar niet zo bang voor zijn. Het is toch fijn dat dat voor haar een prettige plek is om te slapen? Geen enkele 18-jarige slaapt nog in een draagdoek. En ik ben het op dat punt roerend met Lampe eens: slaap is het belangrijkst.
Ik vond het heel prettig om de ervaringen van andere moeders in dit topic te lezen, dat het vanzelf over gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven