Dochter (3 maanden) slaapt overdag alleen op ons

01-09-2017 09:57 189 berichten
Onze dochter (14 weken) slaapt overdag alleen in onze armen of in de draagzak. S'nachts slaapt ze zonder problemen in haar wieg bij ons op de kamer. Na de nachtvoeding(en) valt ze soms meteen in slaap, soms zing ik een paar minuten voor haar met mijn hand op haar buik.

Het breekt me op. Ik ben de hele dag met niets anders bezig dan het slapen van dochter. Het komt ook nog eens heel precies wanneer we haar laten slapen: zijn we iets te laat dan is het voor haar moeilijk om in slaap te vallen. 75 minuten wakker en dan weer slapen werkt. Dit is gewoonweg niet haalbaar om dagelijks te doen. Ik word wel eens gebeld, of moet wel eens naar de winkel, de hond moet eruit. We willen (en doen we ook) wel eens op bezoek bij vrienden en familie. Dan gaan we over die 75 minuten heen en dan is het - kort gezegd - een drama.
Ze verzet zich dan met haar hele lichaam (en sterk dat zo'n klein lijfje dan al is!) en zet het op een krijsen. We blijven haar vasthouden en dan geeft ze zich op een gegeven moment over (duurt soms lang). Dit kost veel energie, zowel voor haar als voor ons.

Slapend wegleggen werkt niet: zodra haar billen de box/kinderwagen/bed raken is ze wakker. Tot een week of drie geleden sliep ze in de kinderwagen (als er mee gereden/bewogen werd) maar dat is verleden tijd.
Ze valt alleen in slaap bij beweging. Dat betekent in de draagzak blijven lopen (gaan zitten is eigenlijk niet mogelijk) en in onze armen wiegen we haar.

We blijven de wieg overdag met regelmaat proberen. Dochter wordt rusteloos, draait en kronkelt met haar hele lijf en gaat op een gegeven moment huilen. Dit huilen gaat over in hysterisch krijsen. Ik heb er geen problemen mee als een baby wat gejengel nodig heeft om in slaap te vallen maar dochter krijst zich compleet overstuur. Dat is voor ons geen optie.
We zijn ontzettend blij dat ze s'nachts wel 'zelfstandig' slaapt maar overdag breekt het op, vooral in combinatie met de militaire precisie waarmee het gepaard moet gaan omdat we anders met een dochter zitten die compleet van de rel is. Als we met haar op pad gaan slaapt ze niet (soms wel kort in de draagzak) wat als gevolg heeft dat ze doodop is als we thuis zijn en het krijsen van oververmoeidheid is.

Wat hebben we verder geprobeerd (en blijven we proberen met regelmaat):
- Overdag in haar wiegje, wij er naast, haar al dan niet vasthoudend en/of zingend
- Puckababy slaapzak
- Achtergrondgeluiden zoals stofzuiger
- Aan de borst in slaap laten vallen. Dit lukt heel soms. Ik las tijdens mij zwangerschap dat de borst een ideaal troostmiddel is. Nou, niet voor mijn baby. Zij wil alleen borst als ze honger heeft. Als ik de borst aanbied als ze boos/moe/overstuur is wordt ze nog kwader.

Wat wil ik met dit topic......ervaringen van andere moeders? Hart onder de riem? Ik heb in mijn omgeving alleen vriendinnen met perfecte slaapbaby's en die komen dan aanzetten met laten huilen. En ja, ook dát hebben we geprobeerd maar dochter krijst zich overstuur en dat is voor ons gewoonweg geen optie.
En wie weet (wishful thinking) de gouden tip.....ik ben er van overtuigd dat ze op een dag wel in haar bed slaapt maar het zou zooooo fijn zijn als we haar weg kunnen leggen als ze slaapt. Al is het maar 1 slaapje per dag. We hebben er geen enkel probleem mee om haar in onze armen in slaap te laten vallen en ze hoeft ook echt niet boven in haar bed, beneden in de kinderwagen of box is prima.
Alle reacties Link kopieren
Smolla schreef:
02-01-2018 19:10
Herkenbaar Jaimy, dochter sliep tot een week of 10 alleen in de kinderwagen als ik liep.
Heb je een partner om het mee af te wisselen?
Ja, maar hij werkt overdag, dus dan kan ik het niet afwisselen. Gelukkig 's avonds wel inderdaad!
Ik denk nu maar steeds "het is een fase" en zolang ik verlof heb, is het ook geen ramp natuurlijk. Ik hoop echt dat het beter gaat als ik weer aan het werk moet, maar dat duurt gelukkig nog even.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer moet jij weer werken Jaimy? Mijn oudste dochter was ziek vandaag en dat icm een plakbaby maakt dat ik juist zin heb weer aan het werk te gaan straks... :$

Wel een kleine overwinning vandaag: dochter heeft voor het eerst een uur in haar eigen bedje geslapen! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Wow een uur is echt lang! :-D

Ik moet over 2 maanden weer aan het werk, dus heb gelukkig nog even.
Even een hart onder de riem voor de nieuwe dames! Ik kan me nog precies herinneren hoe dat voelde, een baby die absoluut niet uit mijn armen wilde. Hou vol, er komt echt een dag dat ze niet meer in je armen willen slapen maar gewoon lekker in hun bedje. Hier was het om en nabij de 8 maanden echt afgelopen, vanaf toen werd er in bed geslapen.

De belangrijkste les die ik het afgelopen jaar geleerd heb, is dat je niets fout kan doen zolang je je moedergevoel volgt. Volg geen tips op waar je niet achter staat en leg advies waar je niets mee wil of kan lekker naast je neer. Doe waar jij je goed bij voelt, uiteindelijk is dat voor zowel jou als je baby de beste keuze!

Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Cathelyne, fijn om te lezen.
Ik merk ook dat ik steeds meer in de defensieve houding ga als mensen er iets over zeggen. We doen ons best en meer kunnen we niet doen lijkt me, ookal zijn de tips waarschijnlijk goed bedoeld.

Sinds een paar dagen lukt het me om mijn zoon naast me op de bank te leggen in plaats van op mij en dan valt hij ook in slaap voor een wat langere periode! Hopelijk een ministapje op weg naar het alleen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste van 4 maanden slaapt ook overdag op mij of mijn man en niet in bedje of box
En slaapt ook in ons bed , ik vind het heerlijk zo dichtbij en net zoals hier al vaker is genoemd het is een fase.
Ik zie het zelf ook niet als een probleem ik ben er voor de baby en de baby niet voor mij. Ben allang blij dat het kan zoveel liefde geven
Vita loca
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar TO! Mijn zoon sliep per slaapje 20 min in zijn eigen bedje, soms een half uur (voor jou al luxe, zo te lezen) daarna kon ik de klok erop gelijk zetten dat ie wakker werd. Als hij op schoot lag of naast me in bed sliep hij uren. Hij was ook geen type wat lekker aan de borst sabbelend in slaap wilde vallen.
Uiteindelijk ging het beter toen hij ging rollen. Hoe meer hij kon qua beweging, hoe beter en langer hij ging slapen in zijn bedje. Weet niet of daar een verband tussen zit maar het viel wel op ;)
Nu zou ik er bij de tweede niet meer zo mee zitten. Toen wel, ik vreesde drama's bij de gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon valt nu soms in slaap naast me op de bank (maar plakt dan wel helemaal tegen mij aan, anders valt hij niet in slaap) en dan kan hij ook ineens 1 à 2 uur slapen, echt bizar maar superfijn. In zijn bed en alleen lukt nog niet, maar ik begin nu hoop te krijgen dat het voor het einde van mijn verlof wel wat beter zal gaan.

In de draagdoek valt hij ook in slaap als ik buiten loop, maar zodra hij weer wakker wordt, dan begint hij gelijk te huilen en probeert hij zich los te wurmen :-(
Alle reacties Link kopieren
Mijn geheime wapen:

https://youtu.be/OEvmogdF0Vk

You're welcome :bigkiss:
Jaimylinn, herkenbaar van de draagdoek. Dat had dochter ook. Ze kon er heerlijk in slapen maar werd bijna altijd naar wakker, huilen en zich eruit wurmen inderdaad.
Wat heerlijk dat hij naast je op de bank slaapt! Waak je er wel voor dat de hoop dat het voor je verlof beter is geen ding wordt? Ik heb mezelf op een gegeven moment ingesteld op een jaar en dat gaf wel rust.

Dochter is niet fit en dat heeft ook weerslag op het slapen; zelf in slaap vallen lukt meestal niet en we hebben een aantal nachten gehad dat ze alleen maar naast mij in bed wilde liggen. Vriend kon haar niet troosten....sneu hoor.
Mijn dpchter (4 maanden) slaapt nog steeds alleen op ons of in de draagzak. Zowel overdag als s nachts. Ik vind het ontzettend gezellig maar ze slaapt overdag erg slecht omdat ook haar broer van 16 maanden luid rond hobbelt.

In bed hebben we haar geprobeerd, maar dat was half uur proberen een overstuur kindje te troosten (in mn armen, niet in haar bedje) en dan slapend in bed leggen... En dan 15-30 later weer wakker en nijdig.

Maar pfff, ze is echt super moe overdag. Wonder boven wonder blijft ze vrolijk maar het slapen wordt zo alleen maar erger.

Ik snap je dus TO!
Zoon was ook zo maar bij hem werkte een speen/konijn en oppakken/neerleggen heel goed. Maar dochter neemt geen enkele speen en alleen onze pink. Of mijn borst maar dat heb ik liever niet.
Alle reacties Link kopieren
blablamana schreef:
17-01-2018 22:34
Zoon was ook zo maar bij hem werkte een speen/konijn en oppakken/neerleggen heel goed. Maar dochter neemt geen enkele speen en alleen onze pink. Of mijn borst maar dat heb ik liever niet.
Dat had ik ook de eerste weken, totdat ik een ander type speen probeerde en die pakte hij wel gelijk!

Zoonlief ligt nu al een uur in de wipstoel te slapen, ik had hem er alleen even ingelegd om een paar huishoudelijk taken te kunnen doen en ineens viel hij na een beetje huilen in slaap. Ik weet niet wat me overkomt haha. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde nog even een update geven.

Sinds een maand is er best wat veranderd. Zoonlief lijkt ineens een ritme te hebben. Hij slaapt het grootste gedeelte van de avond en overdag valt hij elke dag wel 1 à 2 keer zelf in slaap. Soms zijn er dagen dat het nog steeds niet lukt en elke dag vecht hij nog wel tegen de slaap, maar het gaat al zoveel beter. :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om hier zoveel herkenning te lezen. En leuk dat jullie nog een update geven hoe het nu gaat.

Ik heb een zoon van 11 weken die tot 2 dagen geleden nog nooit in zijn eigen bed had geslapen, op de kraamweek na. Overdag in de draagdoek en 's nachts op/naast mij. Afgelopen week 'baby in een droomritme' gekocht en sinds 2 dagen hanteren we die methode overdag. Het gaat beter dan verwacht, zoon heeft gisteren 2 x een paar uur in zijn bed geslapen en op dit moment ligt hij ook lekker te slapen. Het duurt wel erg lang voor hij in slaap valt, maar ik ben allang blij dat hij überhaupt een paar slaapjes in zijn eigen bed doet. Ik lees hier ook nog de tip om een andere speen te proberen, ga ik ook doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven