Dochter (3 maanden) slaapt overdag alleen op ons

01-09-2017 09:57 189 berichten
Onze dochter (14 weken) slaapt overdag alleen in onze armen of in de draagzak. S'nachts slaapt ze zonder problemen in haar wieg bij ons op de kamer. Na de nachtvoeding(en) valt ze soms meteen in slaap, soms zing ik een paar minuten voor haar met mijn hand op haar buik.

Het breekt me op. Ik ben de hele dag met niets anders bezig dan het slapen van dochter. Het komt ook nog eens heel precies wanneer we haar laten slapen: zijn we iets te laat dan is het voor haar moeilijk om in slaap te vallen. 75 minuten wakker en dan weer slapen werkt. Dit is gewoonweg niet haalbaar om dagelijks te doen. Ik word wel eens gebeld, of moet wel eens naar de winkel, de hond moet eruit. We willen (en doen we ook) wel eens op bezoek bij vrienden en familie. Dan gaan we over die 75 minuten heen en dan is het - kort gezegd - een drama.
Ze verzet zich dan met haar hele lichaam (en sterk dat zo'n klein lijfje dan al is!) en zet het op een krijsen. We blijven haar vasthouden en dan geeft ze zich op een gegeven moment over (duurt soms lang). Dit kost veel energie, zowel voor haar als voor ons.

Slapend wegleggen werkt niet: zodra haar billen de box/kinderwagen/bed raken is ze wakker. Tot een week of drie geleden sliep ze in de kinderwagen (als er mee gereden/bewogen werd) maar dat is verleden tijd.
Ze valt alleen in slaap bij beweging. Dat betekent in de draagzak blijven lopen (gaan zitten is eigenlijk niet mogelijk) en in onze armen wiegen we haar.

We blijven de wieg overdag met regelmaat proberen. Dochter wordt rusteloos, draait en kronkelt met haar hele lijf en gaat op een gegeven moment huilen. Dit huilen gaat over in hysterisch krijsen. Ik heb er geen problemen mee als een baby wat gejengel nodig heeft om in slaap te vallen maar dochter krijst zich compleet overstuur. Dat is voor ons geen optie.
We zijn ontzettend blij dat ze s'nachts wel 'zelfstandig' slaapt maar overdag breekt het op, vooral in combinatie met de militaire precisie waarmee het gepaard moet gaan omdat we anders met een dochter zitten die compleet van de rel is. Als we met haar op pad gaan slaapt ze niet (soms wel kort in de draagzak) wat als gevolg heeft dat ze doodop is als we thuis zijn en het krijsen van oververmoeidheid is.

Wat hebben we verder geprobeerd (en blijven we proberen met regelmaat):
- Overdag in haar wiegje, wij er naast, haar al dan niet vasthoudend en/of zingend
- Puckababy slaapzak
- Achtergrondgeluiden zoals stofzuiger
- Aan de borst in slaap laten vallen. Dit lukt heel soms. Ik las tijdens mij zwangerschap dat de borst een ideaal troostmiddel is. Nou, niet voor mijn baby. Zij wil alleen borst als ze honger heeft. Als ik de borst aanbied als ze boos/moe/overstuur is wordt ze nog kwader.

Wat wil ik met dit topic......ervaringen van andere moeders? Hart onder de riem? Ik heb in mijn omgeving alleen vriendinnen met perfecte slaapbaby's en die komen dan aanzetten met laten huilen. En ja, ook dát hebben we geprobeerd maar dochter krijst zich overstuur en dat is voor ons gewoonweg geen optie.
En wie weet (wishful thinking) de gouden tip.....ik ben er van overtuigd dat ze op een dag wel in haar bed slaapt maar het zou zooooo fijn zijn als we haar weg kunnen leggen als ze slaapt. Al is het maar 1 slaapje per dag. We hebben er geen enkel probleem mee om haar in onze armen in slaap te laten vallen en ze hoeft ook echt niet boven in haar bed, beneden in de kinderwagen of box is prima.
Fijn Smolla! Hopelijk gaat het vanaf nu met elk slaapje een beetje beter. Pas op dat je zelf niet te uitgeput raakt.

Heerlijk he, Yaqui. Ik neem aan dat je in BE woont door je schrijfstijl. Heb je geen recht op borstvoedingsverlof? Dan kan je je ouderschapsverlof nog een beetje sparen.
Gisteravond was het meteen brullen in de wieg dus ik heb haar in slaap gewiegd en daarna overgeheveld. Ging soepel.
Ze kwam vannacht om de drie uur voor een voeding (begon gisteravond al), poeh dat was pittig. Om 04 was ze een tijdje wakker. Ik heb haar bij me in bed genomen en ze is in slaap gevallen. Wel onrustig slapen (dus ook voor mij) en om 06:30 begon de dag. Vriend is het weekend weg dus een stukje pittiger voor mij.
Ze heeft vanochtend 30 min in de wieg geslapen. Ze werd wakker toen ze de speen uit spuugde. Ik lag er naast, zelf ook even gestrekt en nog wat geslapen. Helaas was het daarna drama. Wakker zijn was gejengel, in de draagzak kon ze haar draai niet vinden. Nog op bed gelegd maar dat wilde al helemaal niet.
Ze ligt nu ruim twee uur in mijn armen te slapen. Als ze wakker is gaan we even naar de supermarkt.
Vanavond weer proberen en morgen denk ik nog even over na. Ze trekt die korte slaapjes namelijk slecht. En aangezien ze wel echt haar slaap nodig heeft....Misschien in de middag proberen zodat ze de ochtend goed kan slapen.

Cathelyne, hoe gaat het bij jou?
@Nena: fijn dat ze dat doen bij jouw kdv, ik doe het liever zelf. Vind het al zo'n grote overgang voor zoon van 24/7 mama naar 4 dagen per week geen mama. Als hij dan ook nog in een keer nieuwe slaap- en drinkassociaties moet aanleren met al die nieuwe mensen om zich heen vind ik een beetje zielig. Bovendien voel ik me er zelf verantwoordelijk voor, wil graag een beetje een 'makkelijk' kind afleveren, maar goed, nogmaals, in heb de luxe dat zoon al 6 maanden is als hij voor het eerst naar het kdv gaat.

@Smolla: hier ging het ook erg op en af hoor en de ene keer beter dan de andere. Vandaag is zoon voor het eerst in slaap gevallen zonder dat ik in de kamer was, maar ik verwacht echt niet dat dat direct ieder slaapje lukt, voor die kleintjes zijn het enorme stappen hè. Vind dat het al hartstikke goed gaat bij jullie :)
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik wilde ook heel graag een 'makkelijke' baby afleveren bij het KDV, maar helaas lukte dat niet. Natuurlijk is het fijn als het lukt om je kind te leren om zelf in bed in slaap te vallen voordat je het naar de opvang brengt. Ik wilde alleen maar meegeven dat het ook echt geen probleem hoeft te zijn als het je niet lukt en dat dat helemaal niet raar is. Lux, jij en Cathelyne schreven dat jullie betwijfelden of een KDV een manier zouden vinden om met moeilijke slapers om te gaan waar jullie je prettig bij zouden voelen en wilde alleen ter geruststelling aan Smolla (en wie dan ook meeleest) meegeven dat dat in mijn ervaring prima kan. Ik wou dat iemand dat tegen mij had gezegd, want ik heb me er onnodig veel zorgen over gemaakt.

Ik heb echt eindeloos geoefend met dochter zelf in slaap laten vallen, omdat ik dacht dat dat 'moest'. Het leverde alleen maar stress op omdat het niet lukte met onze onrustige baby en toen dochter met 11/12 weken alleen nog maar tevreden was als ze de hele dag tegen mijn schouder lag terwijl ik rondjes met haar liep, heb ik zelfs tegen vriend gezegd dat ik mijn baan maar op zou zeggen, want tsja, hoe moest dat nou als ik zou gaan werken? Gelukkig was dochter dan wel weer zo'n baby die, nadat ze 3 maanden oud was geworden, ineens veel rustiger en tevredener werd. En ondertussen is ze de makkelijkste en vrolijkste baby ooit en doet ze al haar slaapjes in haar eigen bedje.

Ik ben trouwens wel rustig aan begonnen met het KDV: eerst 2 keer wennen, daarna 2 weken 1 dag KDV en 1 dag thuis met haar vader, daarna een week 2 dagen KDV en 1 dag thuis met haar vader. En dat ging zo bijzonder goed dat ze vanaf dat moment 3 dagen naar het KDV gaat (en 1 dag thuis is met vriend).

@Smolla: poeh, wat een pittige nacht zo! Hier ging het slapen ook lange tijd met vallen en opstaan en dochter doet thuis nog steeds bijna alleen korte slaapjes (tussen een half uur en een uur), maar gelukkig is het nu wel zo dat het geen drama meer betekent als ze moe is. Ik hoop dat ze vanavond beter slaapt zodat je zelf ook even bij kan komen, zeker nu je vriend weg is.
Smolla, dat klikt als een heftig nachtje :hug: Soms helpt het hier 's morgens als ik dochter als een teddybeer vasthou, dan kan ik zelf nog wat slapen en ligt zij minstens net zo dicht tegen mij aan als wanneer ze op schoot ligt. Die korte slaapjes zijn rot, ze putten niet alleen de baby uit, ook jij hebt er last van. Sterkte dit weekend!

Hier is het weer prut. We hebben weer 2 nachten gehad van 3 uur slaap in totaal... vannacht heb ik voor het eerst de keuze gemaakt om dochter gewoon te laten krijsen, ze wilde niet drinken, niet wiegen, niet knuffelen, niet bij ons in bed slapen, niet in haar eigen bed slapen. Na 2 uur proberen hebben we het opgegeven, heeft man haar weer in haar eigen bed gelegd en hebben we een uur liggen wachten tot ze uitgekrijst was. Niet dat we toen wel sliepen maar op die ene goede nacht na die ik hier vermeldde gaat het sinds vorige week vrijdag al zo. Uiteindelijk was dochter zo uitgeput dat ze zich wel in slaap liet wiegen, maar toen ze zo lag na te snikken terwijl ze sliep brak mijn hart nog veel verder. Maar wat moesten we anders? Ik weet het ook niet meer.
Vanmorgen viel ze wel in de auto in slaap en net heeft ze nog ruim een uur verder geslapen in de maxicosi. Niet ideaal maar ook zij heeft maar 6 uur geslapen vannacht, ze moet toch ooit slapen.
nena_ schreef:
16-09-2017 15:06
Oh, ik wilde ook heel graag een 'makkelijke' baby afleveren bij het KDV, maar helaas lukte dat niet. Natuurlijk is het fijn als het lukt om je kind te leren om zelf in bed in slaap te vallen voordat je het naar de opvang brengt. Ik wilde alleen maar meegeven dat het ook echt geen probleem hoeft te zijn als het je niet lukt en dat dat helemaal niet raar is. Lux, jij en Cathelyne schreven dat jullie betwijfelden of een KDV een manier zouden vinden om met moeilijke slapers om te gaan waar jullie je prettig bij zouden voelen en wilde alleen ter geruststelling aan Smolla (en wie dan ook meeleest) meegeven dat dat in mijn ervaring prima kan. Ik wou dat iemand dat tegen mij had gezegd, want ik heb me er onnodig veel zorgen over gemaakt.

Ik heb echt eindeloos geoefend met dochter zelf in slaap laten vallen, omdat ik dacht dat dat 'moest'. Het leverde alleen maar stress op omdat het niet lukte met onze onrustige baby en toen dochter met 11/12 weken alleen nog maar tevreden was als ze de hele dag tegen mijn schouder lag terwijl ik rondjes met haar liep, heb ik zelfs tegen vriend gezegd dat ik mijn baan maar op zou zeggen, want tsja, hoe moest dat nou als ik zou gaan werken? Gelukkig was dochter dan wel weer zo'n baby die, nadat ze 3 maanden oud was geworden, ineens veel rustiger en tevredener werd. En ondertussen is ze de makkelijkste en vrolijkste baby ooit en doet ze al haar slaapjes in haar eigen bedje.

Ik ben trouwens wel rustig aan begonnen met het KDV: eerst 2 keer wennen, daarna 2 weken 1 dag KDV en 1 dag thuis met haar vader, daarna een week 2 dagen KDV en 1 dag thuis met haar vader. En dat ging zo bijzonder goed dat ze vanaf dat moment 3 dagen naar het KDV gaat (en 1 dag thuis is met vriend).

@Smolla: poeh, wat een pittige nacht zo! Hier ging het slapen ook lange tijd met vallen en opstaan en dochter doet thuis nog steeds bijna alleen korte slaapjes (tussen een half uur en een uur), maar gelukkig is het nu wel zo dat het geen drama meer betekent als ze moe is. Ik hoop dat ze vanavond beter slaapt zodat je zelf ook even bij kan komen, zeker nu je vriend weg is.
Ik vond het ook een opluchting om te lezen dat het wel kan hoor! Ik ben ook blij voor jou dat er kdv's zijn die zo goed met iets moeilijkere baby's omgaan. Het is niet de ervaring die ik hoor van moeders die hun kinderen hier naar een kdv brengen en aangezien iedereen hier tegen mij zegt dat ik haar gewoon moet laten krijsen betwijfelde ik of daar bij een kdv anders over gedacht word. Maar jouw bericht laat zien dat het wel anders kan, super fijn :)
nena_ schreef:
16-09-2017 15:06

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het niet oké is om je kind zo af te leveren hoor, ik begrijp best dat dat voor de ouders die dat doen meer noodzaak dan keuze is. De luxe om kdv rustig op te bouwen heb ik dan weer niet, het moet gewoon in 1x goed gaan. Maar ben juist daarom ook heel blij dat we de tijd hadden om het te oefenen. Hier was er tot zoon bijna 4 maanden was ook geen beginnen aan.
Cathelyne-- schreef:
16-09-2017 15:14
Smolla, dat klikt als een heftig nachtje :hug: Soms helpt het hier 's morgens als ik dochter als een teddybeer vasthou, dan kan ik zelf nog wat slapen en ligt zij minstens net zo dicht tegen mij aan als wanneer ze op schoot ligt. Die korte slaapjes zijn rot, ze putten niet alleen de baby uit, ook jij hebt er last van. Sterkte dit weekend!

Hier is het weer prut. We hebben weer 2 nachten gehad van 3 uur slaap in totaal... vannacht heb ik voor het eerst de keuze gemaakt om dochter gewoon te laten krijsen, ze wilde niet drinken, niet wiegen, niet knuffelen, niet bij ons in bed slapen, niet in haar eigen bed slapen. Na 2 uur proberen hebben we het opgegeven, heeft man haar weer in haar eigen bed gelegd en hebben we een uur liggen wachten tot ze uitgekrijst was. Niet dat we toen wel sliepen maar op die ene goede nacht na die ik hier vermeldde gaat het sinds vorige week vrijdag al zo. Uiteindelijk was dochter zo uitgeput dat ze zich wel in slaap liet wiegen, maar toen ze zo lag na te snikken terwijl ze sliep brak mijn hart nog veel verder. Maar wat moesten we anders? Ik weet het ook niet meer.
Vanmorgen viel ze wel in de auto in slaap en net heeft ze nog ruim een uur verder geslapen in de maxicosi. Niet ideaal maar ook zij heeft maar 6 uur geslapen vannacht, ze moet toch ooit slapen.
Oh wat tot. Mijn broertje had dat ook.. mijn ouders gingen dan rijden met de auto, dat hielp schijnbaar. Daar heb ik met zoon gelukkig geen last van.
ZO herkenbaar om een makkelijke baby op het kdv af te willen leveren! Ik dacht deze week nog, nou lekker Smolla, je brengt straks een baby die niet in bed slaapt en de fles weigert.
Gelukkig pakte dochter gisteren de fles wel ineens. Hopelijk zet die trend zich door, dan is er nog maar 1 'probleem' op het kdv straks.

Dank voor je bemoedigende woorden Lux, het is ook gewoon heel goed dat tot nu toe elke dag 1 slaapje in bed is gelukt. Ik heb de neiging veel te snel te willen.

Oja Nena, ik heb in een wanhoopsmoment ook tegen vriend gezegd dat ik maar thuis moet blijven....dochter is namelijk ook eenkennig en als vreemden in een andere omgeving haar vasthouden is het brullen. Kijken is tegenwoordig wel weer oké. Ze huilt dan heel zielig en heel hard. Pffff dat vind ik nog het lastigste aan haar achter laten straks.....dochter gaat in mijn eerste werkweek 2 dagen en daarna 3 dagen per week.

Cathelyne, :hug: kun je wel gebruiken. Wat een rotnacht. Ik kan me goed voorstellen dat je haar hebt laten krijsen, als ze niks wil en alles een gevecht is.....dat kost zoveel energie. En nee, je wil niet laten huilen maar ik heb het ook wel eens bij dochter gedaan als het in slaap vallen 1 grote krijs- en verzetpartij was.
En als je haar heel stevig vast houd, kalmeert ze dan? Ach, je zal het allemaal wel geprobeerd hebben :hug:
Heb je enig idee wat het kan zijn? Verwerking van de dag? Oververmoeid?
Heb je veel steun van je man?

Ik heb het idee dat het verzetten en het krijsen hier wat minder is de laatste paar dagen. Als ze het doet is het stukken minder intens en vrij snel over. *Afkloppen*
Wij hadden met onze oudste ook het probleem dat hij niet in bed wilde slapen maar alleen bij ons. Ook in de nacht hier nooit een probleem. Bij ons was het niet zo strikt als jij het beschrijft, lijkt me wel heel pittig. Wat bij onze zoon hielp was om onze zoon in een badcape (lekker warm) in te wikkelen en hem dan in slaap te wiegen, zodra hij dan sliep konden we hem weg leggen. Dit lukte niet als hij niet ingewikkeld was in de deken. Waarschijnlijk heeft het met de warmte te maken. Zonder deken opeens in een koud bed is natuurlijk ook niet fijn. En een bewegende wieg? Zou dat niet helpen? Dat is misschien niet de goedkoopste oplossing maar geeft misschien wat meer ademruimte.

Sterkte in ieder geval met deze pittige periode en ik hoop voor je dat het snel iets beter zal gaan met het slapen.
Dank je, Smolla :)
Ik heb ook geprobeerd om het me comfortabel te maken in de schommelstoel op haar kamer, dan slaapt ze meestal wel. Maar vannacht zowel aan de borst als met de speen geen succes. Man heeft het ook geprobeerd maar ook bij hem bleef ze mopperen en huilen. Daarna in ons bed helemaal tegen me aan geklemd, ook zowel aan de borst als met de speen geprobeerd, geen succes. Na de krijspartij heeft man haar in de schommelstoel in slaap gewiegd en weggelegd toen ze sliep. Waarschijnlijk had ze toen wel honger maar aangezien ze al 2 keer een tsr had opgewekt zonder te drinken vond ik het welletjes. Vooral omdat het de hele week al op mijn schouders terecht komt. Gelukkig is man nu 2 weken thuis dus kunnen we de nachten in shiften verdelen als het nodig is. Helaas geen idee wat het kan zijn, het enige dat in ons opkomt is dat haar volgende sprong zich weer aandient.

Lux, hier slaapt ze meestal niet in de auto, alleen als ze echt kapot moe is. Blijkbaar was dat vandaag dus het geval.
Cathelyne, hoe was de nacht?
Dochter wilde na de voeding van 04 niet meer slapen. Heb verwoede pogingen gedaan maar helaas. We zaten om 05:30 beneden. We maken er maar het beste van vandaag. Ze slaapt nu in mijn armen.
Ben zooooo blij dat vriend vanavond terug is!
Fijne zondag dames.
Het ís ook doodvermoeiend Smolla. En het komt ook in je systeem, waardoor je er (onbewust en bewust) heel veel mee bezig bent.

Wij kregen een neefje. En die sliep dan vanuit de auto in de maxicosi nog. En dan zagen we hem wakker worden. En dan stonden wij te wijzen van "Hé, hij wordt wakker, hoor!" En dan bleven zij gewoon rustig zitten, viel hij weer even in slaap. Kan ook natuurlijk, maar wij dachten: "O, hemel, baby wordt wakker, is niet op iemand, dat wordt heel snel van zachtjes huilen tot dikke paniek, dus opschieten!"

En bij onze jongste weer. Hoe voorzichtig we die in z'n bedjes hebben gelegd de eerste periode. Met zweet op ons rug en er 10 minuten over doen om zo zacht mogelijk weg te lopen. Terwijl je die echt net zo goed met een bulldozer erin kan schuiven, dat interesseert hem echt niet.

Altijd maar opletten, is dit te weinig moe, is dit te veel moe... Dat kost naast niet slapen of geen rustmomenten hebben voor jezelf, ook nog veel energie. Of is dat niet herkenbaar?
Zoooooo herkenbaar Kerenza. Het is dat alerte inderdaad, is dochter om 09:30 wakker dan begint het hele slaapcircus sowieso om 10:45 weer te draaien. Is ze eerder moe dan heb ik zo weinig tijd voor mezelf tussendoor, net ook weer, koffie gezet, moe! Het is altijd op de klok en naar dochter kijken.
En snel snel dingen doen tijdens de wakkertijd: gisteren naar de supermarkt, kom ik bekenden tegen. Heel gezellig maar dochter was uiteindelijk 2 uur wakker en dat is echt te lang als het slapen in de ochtend ook al niet voldoende was. Dan kost het veel meer moeite om haar in slaap te krijgen.
En slaapt ze eindelijk, is ze na een half uur weer wakker.....

En dat zachtjes doen, ik moet er af en toe om lachen (gelukkig maar, anders is het al helemaal niet vol te houden). Heb ik dochter net in slaap op schoot, gaat vriend thee zetten en klapt keihard de deksel van de waterkoker dicht. Wakker!
Heb ik haar boven in slaap, komt vriend de slaapkamer in om schone kleding voor het douchen te pakken, laat hij zijn riem kletteren. Wakker! En zo zijn er andersom ook talloze voorbeelden.
Echt, met een moeilijk slapende baby realiseer je je ineens hoeveel lawaai alles maakt.

God ja, baby's die gewoon zelf in slaap vallen. Ik kan me niet voorstellen ooit zo'n exemplaar te mogen krijgen.

Ik ervaar trouwens weinig begrip van vriendinnen met kinderen. Ik hoef heus niet wekelijks bemoedigende schouderklopjes maar als er wordt gevraagd hoe het gaat ben ik eerlijk en vertel ik dat ik het loodzwaar vind.
Ze lijken het niet te begrijpen en dat snap ik dan weer wel, je weet niet wat voor impact een plakbaby heeft totdat je er zelf maanden in zit.
MhvdW, fijn om herkenning te lezen. Het maakt bij dochter niet uit wat ze aan heeft, of we de wieg/bed voorverwarmen, of we haar nog een tijd vasthouden (ja, dat kan) voordat we haar helemaal neer leggen: ze wordt wakker.

We gaan rustig door met wat de afgelopen dagen heeft gewerkt: elke dag een slaapje proberen in de wieg door haar op het juiste moment wakker weg te leggen. En in kleine stapjes blijven denken.
Ow Smolla, ik moet zo lachen om je laatste post :rofl: Inderdaad, wat een kabaal maken dagelijkse dingen! Ik herken het precies, geen seconde voor jezelf en als de kleine dan eindelijk WEL in bed slaapt voelt het nog niet als tijd voor jezelf omdat je iedere seconde luistert of ze Echt slaapt of dat ze wakker aan het worden is en je er in vliegende vaart naartoe moet. Ik heb het zo met je te doen :hug: Die periode hebben wij gelukkig echt gehad, ik hoop voor jou dat je er over niet al te lange tijd ook vanaf zal zijn. Heeft je dochter een slaapzak aan? Dat helpt hier wel enigszins tegen het koude-bed-probleem.

Kerenza, dat angstzweet, jup. Mijn schoonzus heeft 2 kindjes die je ook rustig met een buldozer op bed kan leggen, dat geeft me toch een beetje hoop dat een tweede kind hier ook heel anders kan zijn. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat je die angst een beetje los kon laten bij de jongste?

Onze nacht was goed, maar 2 keer op moeten staan voor de speen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dochter gistermiddag niet meer op bed gelegd heb. Ook niet goed omdat ze kapot was toen ze naar bed ging, maar we hadden zo'n behoefte aan wat nachtrust dat ik het dreinen 's avonds voor lief genomen heb.
Smolla schreef:
17-09-2017 10:32
Zoooooo herkenbaar Kerenza. Het is dat alerte inderdaad, is dochter om 09:30 wakker dan begint het hele slaapcircus sowieso om 10:45 weer te draaien. Is ze eerder moe dan heb ik zo weinig tijd voor mezelf tussendoor, net ook weer, koffie gezet, moe! Het is altijd op de klok en naar dochter kijken.
En snel snel dingen doen tijdens de wakkertijd: gisteren naar de supermarkt, kom ik bekenden tegen. Heel gezellig maar dochter was uiteindelijk 2 uur wakker en dat is echt te lang als het slapen in de ochtend ook al niet voldoende was. Dan kost het veel meer moeite om haar in slaap te krijgen.
En slaapt ze eindelijk, is ze na een half uur weer wakker.....

En dat zachtjes doen, ik moet er af en toe om lachen (gelukkig maar, anders is het al helemaal niet vol te houden). Heb ik dochter net in slaap op schoot, gaat vriend thee zetten en klapt keihard de deksel van de waterkoker dicht. Wakker!
Heb ik haar boven in slaap, komt vriend de slaapkamer in om schone kleding voor het douchen te pakken, laat hij zijn riem kletteren. Wakker! En zo zijn er andersom ook talloze voorbeelden.
Echt, met een moeilijk slapende baby realiseer je je ineens hoeveel lawaai alles maakt.

God ja, baby's die gewoon zelf in slaap vallen. Ik kan me niet voorstellen ooit zo'n exemplaar te mogen krijgen.

Ik ervaar trouwens weinig begrip van vriendinnen met kinderen. Ik hoef heus niet wekelijks bemoedigende schouderklopjes maar als er wordt gevraagd hoe het gaat ben ik eerlijk en vertel ik dat ik het loodzwaar vind.
Ze lijken het niet te begrijpen en dat snap ik dan weer wel, je weet niet wat voor impact een plakbaby heeft totdat je er zelf maanden in zit.
Weet je wat het denk ik is? Tot 12 weken zette mijn zoon het op een brullen zodra ik hem neerlegde of als iemand anders, zelfs zijn vader, hem vasthield. Ik kon niet eens naar de wc zonder dat hij hysterisch werd. Tussen week 12-16 mocht man hem ook vasthouden en met hem spelen, maar anderen vindt hij nog steeds best moeilijk. Vanaf week 16 werd hij teveel wakker van de omgeving om op mij te kunnen slapen en ben ik begonnen met wegleggen. Ineens kon ik hem ook gewoon neerleggen om te spelen, hij kan zich zo een halfuur vermaken zonder mijn input. Rolt hij lekker heen en weer of speelt met een rammelaar of zijn babygym, of ligt gewoon te kraaien.
Hij is nu 20 weken en 4-5 weken geleden was dit echt ondenkbaar, in eigen bedje slapen, zelf spelen.

En ik wéét het nog wel, dat hij een plakbaby was en dat ik dat af en toe ook wel pittig vond, maar ik kan het me niet écht meer voor de geest halen, terwijl het nog maar zo kortgeleden is. Sterker nog, soms word ik nostalgisch omdat ik dan met een kind zit dat het duidelijk übersaai vindt bij mama op schoot en probeert van me weg te komen, dan denk ik met weemoed terug aan dat heerlijke kleine kruimeltje dat niets anders wilde dan hele dagen bij mama in haar armen. Terwijl ik ook wel weet dat ik toen echt af en toe helemaal gék werd ervan, toch is dat niet wat is blijven hangen nu het voorbij is. Dus misschien romantiseren je vriendinnen net als ik een beetje ;-D
Cathelyne, wat fijn dat jullie een goede nacht hebben gehad. Misschien is dat gewoon de oplossing, dochter iets minder laten slapen overdag?

Lux, misschien is het wel romantiseren ja. Ik heb het er wel eens over met de vrouw van mijn vader en zij zegt ook altijd dat je veel dingen weer vergeet. Zelfs mijn zus heeft het en haar zoon is nog geen jaar oud.

Dochter kan zich goed zelf vermaken, dat is erg fijn. Ze kan steeds meer, zo leuk. Ze heeft sinds een paar dagen haar benen en voeten ontdekt, zit ze heel geconcentreerd te kijken en te friemelen :heart: Tegenwoordig is heel hard gillen ook in, mijn oren piepen er van.

Lux, hoe gaat het met de borstvoeding bij jou? Pakt zoon de fles al?
Haha ja dat gillen is erg hè :proud: word ik ook niet goed van af en toe :P

Nou, opzich pakt hij de fles wel ja, zolang er maar moedermelk in zit, poedermelk is een big nono vooralsnog :nut: en hij zal toch over moeten want ik ga echt niet kolven op werk, dat is echt veel te ingewikkeld in mijn geval.
Hij pakt nu ook de borst weer in de woonkamer, dus da's wel fijn. Nog steeds niet in het openbaar helaas. En hij pakt 'm echt. Dus klemt een stuk tiet in die kleine vingertjes en sleurt 'm zo z'n mondje in. Au.
Heerlijk dat je dochter zichzelf nu wat kan vermaken, Smolla! Zo leuk om naar te kijken ook :) Wat lux zegt klopt ook wel, straks kijk je met weemoed terug op deze heerlijke knuffeltijd (die nu absoluut niet heerlijk voelt) Is het ochtendslaapje in haar eigen bed gelukt?

Overdag minder slapen hebben we ook geprobeerd. Probleem is alleen dat als we dat 2 dagen achter elkaar doen dochter in slaap valt zodra ik haar optil en ze dan om 16u aan haar nacht begint. Ze slaapt overdag ook maar 1,5 tot max 2 uur en 's nachts ongeveer 10, niet echt superveel voor een baby.

Lux, wat fijn dat zoon inmiddels de fles wel pakt met afgekolfde melk! Misschien drinkt hij een ander merk fv wel? Of als je man/moeder/de buurvrouw de fles geeft zodat hij geen moedermelk ruikt bij jou? En anders, hij is een half jaar als hij naar een kdv gaat. Veel Belgische baby's krijgen op de leeftijd geen fles meer overdag maar water, dan drinken ze 's avonds een voeding extra. Misschien geen ideale oplossing maar die kindjes worden ook groot. Dat je borst naar zijn mond trekken deed/doet dochter hier ook. Als het niet snel genoeg gaat pakt ze alleen mijn tepel in haar knuistje, super fijn met die scherpe nageltjes :nut:
@Smolla Haha, inderdaad wat maken sommige normale zaken ineens veel geluid 😅 Hier hetzelfde....zo herkenbaar!
Ik denk dat die alertheid er voorlopig nog wel in blijft, omdat we er ook nog rekening mee houden tijdens de slaapjes overdag in de draagzak. Echter slaapt onze meid buiten in de wagen door zoveel geluiden heen...bizar gewoon!

@Lux: Ik heb ook lang borstvoeding gegeven via de fles (ivm indikken voor reflux) Omdat ik na 12 weken lang 6 keer per dag kolven, gecombineerd met veel dragen vd kleine, er een beetje klaar mee was en ik het ook nog moeilijk kon bijbenen qua hoeveelheid, zijn we kunstvoeding gaan toevoegen. Ik heb dit gedaan door eerst 30cc kunstvoeding toe te voegen aan de borstvoeding en dit per 3 dagen uitgebreid. Voor ons werkte dit goed en nu krijgt ze in totaal nog 1 fles bv en kolf ik twee maal. Ik gebruik de voeding Hipp Combiotik 1, omdat dit de enige bio voeding is zonder toegevoegde suikers en andere toevoegingen die mij inziens niet gezond zijn.
Voor wie het interessant vindt om iets te lezen over slaapregressie momenten en sprongetjes in het eerste jaar:

https://www.google.nl/amp/s/stephaniela ... lapen/amp/

Verklaard voor ons de verandering vd afgelopen maand 😏😬
Zomer, hoe gaat het bij jullie met in bed slapen?
Ik begrijp niet helemaal wat ze wil zeggen in die artikelen.

Oeh ik kan me dus voorbereiden op tietgrijpen. Neefje en nichtje doken op de leeftijd van dochter hun moeders decolleté in als ze wilden drinken, dat doet ze (nog) niet dus wie weet gaat die andere bezigheid ook aan haar voorbij :proud:

Hier geen nieuws. Vanochtend bed geprobeerd maar ze was te moe. Misschien vanmiddag weer proberen. Gisteravond lukte het ook niet.
Ze valt heel makkelijk op de arm in slaap sinds een paar dagen dus dat is ook winst wat mij betreft. Kost een stuk minder energie.

Ze kan bijna per dag nieuwe dingen, het gaat razendsnel. Vanochtend 'aaide' ze de hond en ze draaide zich op haar buik! Arm lag er nog wel zielig onder maar het begin is er.
@Smolla, overdag in bed.... wat is dat ;-)?? Haha Gelukkig hebben we nog de wandelwagen als mogelijkheid naast de draagzak, wat wel fijn is. Echter blijft het een feit dat wij actief zijn om haar te laten slapen (draagzak of wandelwagen) Gelukkig slaapt ze bijna iedere dag wel goede slaapjes variërend tussen 70 en 120min Af en toe maar 1 cyclus van 45 min, maar die zijn er gelukkig niet vaak. Ik leg haar nu ook niet in bed, omdat ik ook aarzeling voel om dit ritme overhoop te halen en misschien wel kwijt te raken....ben nog even op zoek naar de moed ;-)

In dat stuk van Stephanie Lampe legt ze uit dat er naast de bekende sprongetjes ook drie momenten zijn in het eerste jaar waarin er een ontwikkeling/verandering in slaap is. Ik vind het wel een fijn stuk om te lezen.

Wat fijn dat het slapen op de arm beter gaat. Dat scheelt ook al energie denk ik!
Leuk hè al die ontwikkelingen bij zo'n kleintje :-D
Hoe gaat het dames?

Wennen op de creche ging heel goed! Dochter heeft 35 minuten in de kinderwagen geslapen (ze hebben 2 op de groep staan), de fles zonder problemen leeg gedronken en de leidster kon haar gewoon vasthouden, ze heeft helemaal niet gehuild.
Ik heb er alle vertrouwen in!

Thuis lijken we terug bij af te zijn qua slaapgedrag. Ze is weer ontzettend onrustig zodra ze in bed ligt wat al snel overgaat in overstuur huilen, of we er nu wel of niet bij zijn.
Afgelopen twee avonden ging het inslapen in onze armen ook weer ontzettend moeizaam.
We hebben geen idee wat het verschil is met vorige week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven