Dochter (3 maanden) slaapt overdag alleen op ons

01-09-2017 09:57 189 berichten
Onze dochter (14 weken) slaapt overdag alleen in onze armen of in de draagzak. S'nachts slaapt ze zonder problemen in haar wieg bij ons op de kamer. Na de nachtvoeding(en) valt ze soms meteen in slaap, soms zing ik een paar minuten voor haar met mijn hand op haar buik.

Het breekt me op. Ik ben de hele dag met niets anders bezig dan het slapen van dochter. Het komt ook nog eens heel precies wanneer we haar laten slapen: zijn we iets te laat dan is het voor haar moeilijk om in slaap te vallen. 75 minuten wakker en dan weer slapen werkt. Dit is gewoonweg niet haalbaar om dagelijks te doen. Ik word wel eens gebeld, of moet wel eens naar de winkel, de hond moet eruit. We willen (en doen we ook) wel eens op bezoek bij vrienden en familie. Dan gaan we over die 75 minuten heen en dan is het - kort gezegd - een drama.
Ze verzet zich dan met haar hele lichaam (en sterk dat zo'n klein lijfje dan al is!) en zet het op een krijsen. We blijven haar vasthouden en dan geeft ze zich op een gegeven moment over (duurt soms lang). Dit kost veel energie, zowel voor haar als voor ons.

Slapend wegleggen werkt niet: zodra haar billen de box/kinderwagen/bed raken is ze wakker. Tot een week of drie geleden sliep ze in de kinderwagen (als er mee gereden/bewogen werd) maar dat is verleden tijd.
Ze valt alleen in slaap bij beweging. Dat betekent in de draagzak blijven lopen (gaan zitten is eigenlijk niet mogelijk) en in onze armen wiegen we haar.

We blijven de wieg overdag met regelmaat proberen. Dochter wordt rusteloos, draait en kronkelt met haar hele lijf en gaat op een gegeven moment huilen. Dit huilen gaat over in hysterisch krijsen. Ik heb er geen problemen mee als een baby wat gejengel nodig heeft om in slaap te vallen maar dochter krijst zich compleet overstuur. Dat is voor ons geen optie.
We zijn ontzettend blij dat ze s'nachts wel 'zelfstandig' slaapt maar overdag breekt het op, vooral in combinatie met de militaire precisie waarmee het gepaard moet gaan omdat we anders met een dochter zitten die compleet van de rel is. Als we met haar op pad gaan slaapt ze niet (soms wel kort in de draagzak) wat als gevolg heeft dat ze doodop is als we thuis zijn en het krijsen van oververmoeidheid is.

Wat hebben we verder geprobeerd (en blijven we proberen met regelmaat):
- Overdag in haar wiegje, wij er naast, haar al dan niet vasthoudend en/of zingend
- Puckababy slaapzak
- Achtergrondgeluiden zoals stofzuiger
- Aan de borst in slaap laten vallen. Dit lukt heel soms. Ik las tijdens mij zwangerschap dat de borst een ideaal troostmiddel is. Nou, niet voor mijn baby. Zij wil alleen borst als ze honger heeft. Als ik de borst aanbied als ze boos/moe/overstuur is wordt ze nog kwader.

Wat wil ik met dit topic......ervaringen van andere moeders? Hart onder de riem? Ik heb in mijn omgeving alleen vriendinnen met perfecte slaapbaby's en die komen dan aanzetten met laten huilen. En ja, ook dát hebben we geprobeerd maar dochter krijst zich overstuur en dat is voor ons gewoonweg geen optie.
En wie weet (wishful thinking) de gouden tip.....ik ben er van overtuigd dat ze op een dag wel in haar bed slaapt maar het zou zooooo fijn zijn als we haar weg kunnen leggen als ze slaapt. Al is het maar 1 slaapje per dag. We hebben er geen enkel probleem mee om haar in onze armen in slaap te laten vallen en ze hoeft ook echt niet boven in haar bed, beneden in de kinderwagen of box is prima.
nina1966 schreef:
13-09-2017 13:35
Hoeveel uitjes wil je eigenlijk met een kleine baby?

Dit bewijst maar weer eens dat geschreven woord voor misverstanden kan zorgen......ik heb het onder de noemer 'feestjes' geplaatst terwijl het gaat om een verjaardag van vriend waar vrienden en familie langs kwamen verspreid over de dag bij ons thuis en over een bbq met de buurt in onze achtertuin. Verspreid over twee weekenden.
lux. schreef:
13-09-2017 14:15
:nut: ja Smolla, gewoon tegen je dochter zeggen: foei baby, nou moet je eens even goed naar mama luisteren hoor! Jij bent hier dus niet de baas hè. Dat snapt ze vast ;-D

@leren in eigen bedje slapen: hier ging het zo ongeveer:
1. Hee, zoon slaapt niet meer goed als hij in mijn armen ligt op een vol terras (dit was met 16 weken ongeveer), veel teveel afleiding, hij raakt nu telkens overprikkeld, dat is niet zo gezellig.
2. Met zoon op ons bed liggen en hem in mijn armen laten inslapen en wegsneaken als hij sliep.
3. Als zoon net sliep hem overleggen in de cosleeper waardoor hij weer even wakker werd en vervolgens in de cosleeper verder sliep.
4. Zoon wakker in de cosleeper leggen en hand op buikje en laten inslapen.
5. Zoon op schommelstoel in zijn eigen kamertje laten inslapen en als hij net sliep in zijn ledikantje leggen, dan sliep hij raar verder.
6. Zoon wakker in ledikant leggen en ernaast blijven zitten tot hij slaapt.

De laatste stap wordt weggaan zodra hij in bed ligt, maar daar zijn we nog niet, want ik deed telkens dat het minstens 3 dagen goed moet gaan voor we naar de volgende stap gaan. Ben nu ruim 3 weken bezig, maar zoon heeft nooit hoeven huilen.

Het enige dat ik aan 'laten huilen' doe is dat ik hem 10 minuten de kans geef vanaf de eerste kik om weer zelf in te slapen. Dus zodra hij wakker wordt (meestal na een uur ofzo), dan gaat hij na een minuutje of 2 of huilen, of kletsen en spelen. Ik wil graag dat hij uiteindelijk leert dan zelf door te slapen dus ik geef hem 10 minuutjes de kans, daarna haal ik hem eruit. Hysterisch wordt hij er niet van. Ik breng hem daarna niet weer zelf in slaap, 's avonds en 's nachts slaapt hij namelijk wel gewoon uren achter elkaar, en kennelijk is hij gewoon nog niet toe aan een langer slaapje dan een uur overdag. Helaas voor mij, want nu is het meestal 4x een uur in bed met daartussen 1.5-2 uur wakker. Tja, da's wel een beetje beperkend, maar ja, hier is de baby de baas in huis. Daar wordt iedereen gelukkiger van :)

Met inbakeren heb ik geen ervaring, dat heb ik nooit gedaan. Met huilbaby's ook niet, want de mijne was op zijn mamahonger na (dus zodra ik weg was werd het wel een huilbaby :P ) niet huilerig.

Ja, anders is ze op deze leeftijd natuurlijk al verpest voor de rest van haar leven. Ik zal het tegen haar zeggen als ze straks wakker is!
nina1966 schreef:
13-09-2017 13:33
En dat had je niet bedacht vóór je een kind wilde? Lijkt me toch echt een algemeen bekend gegeven dat die eerste tijd "zwaar" is En snachts slaapt ze prima? Dan mag je je handen eigenlijk dichtknijpen.
Als je er echt zo genoeg van hebt is de enige oplossing ergens laten logeren.

Wij hebben inderdaad die behoefte en volgens mij is daar niks mis mee. Waarom zou je dat niet mogen uitspreken als je een baby hebt. Dochter staat op nummer 1, we volgen haar en weten echt wel dat tijd voor ons samen weer komt.
Zomer81 schreef:
13-09-2017 12:55
Ik wil het moment van verlatingsangst/sprong juist voor zijn, want deze komt eventueel voor zover ik weet voor rond de zes maanden.
Het inbakeren kan (overlegd met kinderverpleegkundige) nog even doorgezet worden, zeker omdat ze nog niet om rolt.
Het ochtend slaapje is idd waarschijnlijk een goede start, omdat ze dan ook nog niet teveel prikkels heeft gehad :-)

Wat gemeen dat je het bed omgewisseld hebt voor een spijkerbed ;-) Heeft ze tandjes die doorkomen, of mama/papa- honger?
Hahah, nu heeft ze tenminste een reden om te janken :proud:

Die sprong komt inderdaad meestal rond de 6 maanden, mijn dochter was er extreem vroeg mee. Voordeel is wel dat ze er nu al vanaf is, ook erg vroeg dus. Wat inbakeren betreft zou ik dan gewoon het advies van de kinderverpleegkundige opvolgen.
Wat Lux zegt over laten huilen doe ik ook, bij een beetje pruttelen en wat zeuren als dochter net wakker is pak ik haar ook niet direct. Vaak genoeg valt ze dan toch nog even voor een kwartiertje in slaap. Maar echt laten huilen vertik ik nu nog steeds.

Ik ben het met dat boek eens dat slapen het belangrijkste is, maar nu moet ik wel toegeven dat ik dochter niet meer op mij laat slapen. Als ze niet in bed slaapt dan slaapt ze maar niet, we gaan niet meer helemaal terug naar het begin. In andere huizen of andere vreemde plaatsen mag ze nog steeds op de arm slapen, maar thuis is het haar bed of mijn bed, niet meer op de arm. Dochter is momenteel echt aan het proberen wie er hier de langste adem heeft, voorlopig verliest ze nog ;-D
Cathelyne-- schreef:
13-09-2017 18:10
Wat Lux zegt over laten huilen doe ik ook, bij een beetje pruttelen en wat zeuren als dochter net wakker is pak ik haar ook niet direct. Vaak genoeg valt ze dan toch nog even voor een kwartiertje in slaap. Maar echt laten huilen vertik ik nu nog steeds.

Ik ben het met dat boek eens dat slapen het belangrijkste is, maar nu moet ik wel toegeven dat ik dochter niet meer op mij laat slapen. Als ze niet in bed slaapt dan slaapt ze maar niet, we gaan niet meer helemaal terug naar het begin. In andere huizen of andere vreemde plaatsen mag ze nog steeds op de arm slapen, maar thuis is het haar bed of mijn bed, niet meer op de arm. Dochter is momenteel echt aan het proberen wie er hier de langste adem heeft, voorlopig verliest ze nog ;-D
Ja precies. Soms 'moppert' hij zeg maar. Dan laat ik hem even. Zodra hij begint te krijsen ga ik naar boven, dat vind ik gewoon sneu en hoewel ik echt niet denk dat een kind daar wat van krijgt, geloof ik ook niet dat dat de enige manier is. Maar dat weer inslapen doet 'ie helaas nog zelden, meestal moppert hij na 10 minuten nog dus dan haal ik hem eruit. Als hij pas een kwartier slaapt en dan wakker wordt, ga ik trouwens wel direct naar boven, want dat doet hij af en toe als hij honger heeft (soms is hij te overprikkeld om te drinken vlak voor het slapengaan). Da's voornamelijk als we een rommelige dag hebben.

Maar goed, mijn methode duurt wel lang. En ik laat zoon nu ook niet meer op me slapen, dat geeft alleen maar gemengde signalen. Als ik hem echt niet rustig krijg gaan we naar beneden en probeer ik het 30-60 mins later nog eens. Ik wil echt dat hij leert slapen = in bed.
Een goed boek is ook lekker slapen zonder huilen / the no cry sleep solution van Elizabeth Pantley.
Alle reacties Link kopieren
Smolla schreef:
13-09-2017 15:23
Hoi Zomer, pittig he? Is de reflux inmiddels onder controle?
Ik heb het boek van Lampe ook en volgens mij is het de bedoeling dat je consequent elk slaapje in bed gaat doen met haar methode. Je troost als je baby onrustig is/huilt, oppakken mag ook en zodra baby rustig is weer in bedje. Ik vind dat ze heel erg op een ritme zit, mijn baby doet niet elke dag dezelfde slaapjes. Soms wel een paar dagen achtereen en telkens als ik denk, hee, ritme?? Gooit ze de boel weer om.
Ik vind het boek wat tegenstrijdig want ze geeft aan dat slapen het allerbelangrijkste is dus als in bed slapen niet lukt mag je alles er bij halen om dit wel te laten slagen (autorijden, wiegen, dragen) omdat slapen het belangrijkste is. Als er dan een ritme is kun je beginnen met in bed slapen.

Ik zou in jouw geval denk ik eerst beginnen met het afbouwen van inbakeren.
En hoe lang proberen: ik denk dat je af moet gaan op je gevoel. Mijn dochter stopt niet met krijsen, die gaat door totdat ze zowat paars aanloopt. En dat vind ik te ver gaan. Beetje huilen/jengelen heb ik geen probleem mee maar dat is hier dus niet het geval.
En wat betreft associatie met de draagdoek, ik zou daar niet zo bang voor zijn. Het is toch fijn dat dat voor haar een prettige plek is om te slapen? Geen enkele 18-jarige slaapt nog in een draagdoek. En ik ben het op dat punt roerend met Lampe eens: slaap is het belangrijkst.
Ik vond het heel prettig om de ervaringen van andere moeders in dit topic te lezen, dat het vanzelf over gaat.
Hey!
Ja zeker was het even pittig die reflux! De kleine meid helemaal overstuur iedere keer tijdens en na de voeding, niet kunnen troosten en als moeder weggezet worden als 'overbezorgd'. Dat gaat mij niet nog een keer gebeuren 😉😜

Ik ben het ook eens met Lampe dat slapen het allerbelangrijkste is. Dat lukt hier nu aardig met ook wel een ritme. Slaapjes: 1,5/2 uur dan 1,5 uur, dan 45min en de nacht 11 uur met twee voedingen waar we haar voor wakker maken. Door de reflux moeten we de voeding over de 24 uur verspreiden, omdat grote flessen geen optie is.
Ik ga volgende week beginnen met een slaapje in bed als we een paar dagen vrij zijn samen. Kunnen we dit mooi is rust samen starten :-)

Slaapt jouw kleine nu iedere keer in bed?
Het zou trouwens wat zijn...een puber in een draagzak! 😂😅 Uniek ben je dan iig wel als moeder 😂👍
anoniem_354544 wijzigde dit bericht op 14-09-2017 10:33
Reden: Typefout
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zomer81 schreef:
14-09-2017 10:26
Hey!
Ja zeker was het even pittig die reflux! De kleine meid helemaal overstuur iedere keer tijdens en na de voeding, niet kunnen troosten en als moeder weggezet worden als 'overbezorgd'. Dat gaat mij niet nog een keer gebeuren 😉😜

Ik ben het ook eens met Lampe dat slapen het allerbelangrijkste is. Dat lukt hier nu aardig met ook wel een ritme. Slaapjes: 1,5/2 uur dan 1,5 uur, dan 45min en de nacht 11 uur met twee voedingen waar we haar voor wakker maken. Door de reflux moeten we de voeding over de 24 uur verspreiden, omdat grote flessen geen optie is.
Ik ga volgende week beginnen met een slaapje in bed als we een paar dagen vrij zijn samen. Kunnen we dit mooi is rust samen starten :-)

Slaapt jouw kleine nu iedere keer in bed?
Het zou trouwens wat zijn...een puber in een draagzak! 😂😅 Uniek ben je dan iig wel als moeder 😂👍
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
13-09-2017 18:25
Ja precies. Soms 'moppert' hij zeg maar. Dan laat ik hem even. Zodra hij begint te krijsen ga ik naar boven, dat vind ik gewoon sneu en hoewel ik echt niet denk dat een kind daar wat van krijgt, geloof ik ook niet dat dat de enige manier is. Maar dat weer inslapen doet 'ie helaas nog zelden, meestal moppert hij na 10 minuten nog dus dan haal ik hem eruit. Als hij pas een kwartier slaapt en dan wakker wordt, ga ik trouwens wel direct naar boven, want dat doet hij af en toe als hij honger heeft (soms is hij te overprikkeld om te drinken vlak voor het slapengaan). Da's voornamelijk als we een rommelige dag hebben.

Maar goed, mijn methode duurt wel lang. En ik laat zoon nu ook niet meer op me slapen, dat geeft alleen maar gemengde signalen. Als ik hem echt niet rustig krijg gaan we naar beneden en probeer ik het 30-60 mins later nog eens. Ik wil echt dat hij leert slapen = in bed.
Fijn om andere hun ervaringen te lezen. Ik kan me zeker vinden in jullie ideeën. Gemopper mag zeker en een beetje huilen ook, maar krijsen/overstuur vind ik niet nodig en ik wil haar niet meegeven dat als zij zich zo rot voelt (welke reden dan ook) ze er alleen mee moet dealen. Er echter geen concrete andere actie op laten volgen (bv in draagzak slapen) maar het later nogmaals proberen vind ik een goed idee. Die neem ik mee :-)
Nemen jullie de kleine dan weer mee naar beneden of blijven jullie op het kamertje?
Zomer81 schreef:
14-09-2017 10:38
Fijn om andere hun ervaringen te lezen. Ik kan me zeker vinden in jullie ideeën. Gemopper mag zeker en een beetje huilen ook, maar krijsen/overstuur vind ik niet nodig en ik wil haar niet meegeven dat als zij zich zo rot voelt (welke reden dan ook) ze er alleen mee moet dealen. Er echter geen concrete andere actie op laten volgen (bv in draagzak slapen) maar het later nogmaals proberen vind ik een goed idee. Die neem ik mee :-)
Nemen jullie de kleine dan weer mee naar beneden of blijven jullie op het kamertje?
Hangt er vanaf. Zolang hij rustig maar wakker in zijn bedje ligt blijf ik er gewoon naast zitten, net als wanneer hij ligt te kletsen... als hij een beetje jengelig wordt probeer ik hem te sussen en zodra hij echt overstuur begint te raken haal ik hem eruit en neem ik hem in de stoel, kijken of hij daar wel rustig wordt, dan weer opnieuw proberen, eventueel geef ik hem dan de borst maar hij mag niet aan de borst in slaap vallen van mij (anders krijgen man en kdv straks een zware dobber als ik weer 4 dagen ga werken), dus niet zo dat hij in slaap valt.
Als hij dan nog steeds niet te kalmeren is neem ik hem mee naar beneden, ff rustig knuffelen, beetje rustig met hem spelen, boekje lezen (ik heb van die boekjes met harde kartonnen bladzijden, dat vindt hij leuk om te pakken en hij begint ook naar de plaatjes te kijken) of ik zing een liedje voor hem, dan na een halfuurtje weer naar boven en opnieuw proberen. Meestal gaat het dan in een keer goed. Maar kletsen en mopperen enzo zit ik gewoon uit, stop ik alleen de speen terug. Heb wel eens 1.5 uur naast z'n bedje gezeten. Tja, gelukkig heb ik een smartphone ;-D ik maak ook weinig contact met hem, niet praten, geen oogcontact, tenzij noodzakelijk, ik zit er alleen maar bij. Wel soms een hand op zijn buikje of dat hij mijn vinger vasthoudt, maar dan ook niet bewegen met die hand, zo weinig mogelijk prikkels van mijn kant.

Ik heb hier overigens als slaapritueel overdag: slaapzakje aan, gordijn dicht, knuffelen + liedje bij mama/papa op schoot in de stoel, naar bed.
's Avonds doen we badje, aankleden, borst, boekje en knuffelen + liedje bij mama/papa op schoot in de stoel, naar bed.

Dat was op het advies van cb, om het avondritueel uitgebreider te maken dan het ochtendritueel. We doen het badderen en klaarmaken samen zodat hij nog even lekker uitgebreid geknuffeld wordt en aandacht krijgt voor hij gaat slapen (de luxe van het eerste kind zijn :P ).
Ik heb vooral de eerste week gehad dat ik hem er niet in kreeg, nu gaat het vrijwel altijd goed.

De nachten zijn wel rommeliger geworden trouwens, maar had nu een paar goede nachten achter elkaar en nu weer een slechte, terwijl eerst elke nacht slecht was, dus hoop dat dat zich vanzelf weer gaat stabiliseren.

En ik heb hetzelfde: zoon is nog zo jong, hij heeft nog maar zo weinig tools om zijn emoties te reguleren, dat zodra hij overstuur raakt het klaar is voor mij met zelf proberen. Ik vind het ook veel moeilijker om te kalmeren en slapen als ik overstuur ben en een knuffel van man doet mij dan ook nog altijd goed. Maar goed, als deze methode niet had gewerkt had ik het misschien wel gedaan, want zoon moet over een maand naar het kdv en papa, voor 4 hele dagen in de week en anders zaten zij ermee (zoon sliep ook zelden op man). En voor hem leek het me ook veel zwaarder; EN mama weg EN je veilige slaapplek en slaapritueel weg.
Zomer, nee, dochter slaapt overdag nog niet in haar bed.
Het is haar gisteravond bijna gelukt om zelf in slaap te vallen in haar wieg. Ze lag er rustig en ontspannen in dus we hadden zoiets van, eens kijken hoe het gaat. Op een gegeven moment viel ze bijna in slaap en werd overstuur 'wakker', vriend heeft haar toen getroost in de wieg. Vervolgens dommelde ze weer weg en werd weer overstuur wakker. Troosten in de wieg lukte niet dus toen heeft vriend haar eruit gehaald, in slaap gewiegd en toen ze diep in slaap was overgeheveld naar de wieg.
Vanavond gaan we dit weer proberen.

Dochter gaat straks naar het kdv, ik vertrouw erop dat ze daar wel een manier vinden om haar in slaap te krijgen. Gisteren heeft de buurvrouw even opgepast en die heeft haar in de maxi cosi in slaap gekregen, wiebelend terwijl ze achter de maxi cosi zat zodat dochter haar niet zag. Weliswaar maar een half uurtje maar het begin is er.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een dochter die zelf overdag niet wil slapen en snachts wel, hier was de oplossing op die leeftijd bij vermoeidheid signalen op de buik in de box/kinderwagen en dan viel ze in slaap. Nu is ze 6,5 maand en mag ik blij zijn als ze 2x 1 tot 2 uur een slaapje doet overdag, dat lukt ook alleen in een donkere kamer, onderweg of op visite vertikt Ze het.. maar ze word er niet meer heel vervelend van gelukkig. Misschien werkt het buikliggen wel? Succes! En ik hoop dat je de oplossing vind
Hoi Wortelsap, op de buik liggen werkt niet. Wordt ze heeeeeel boos van. Fijn dat het bij jouw dochter wel werkt!
Nou dat betwijfel ik dus een beetje Smolla, of ze een manier vinden die ik prettig vind, beter gezegd. Ze hebben meer dan 1 kindje daar dus hoe gaan ze mijn kind zo rustig en op zijn tempo leren in z'n eigen bedje te slapen als dat ik dat kan doen? Ik geloof daar niet zo in. Er staan bij ons 2 leidsters en een stagiaire op een groep van 11 kinderen, kan er moeilijk 1tje zich wijden aan mijn zoon en de hele tijd hem wiegen als hij moet slapen. Die zou dan ook niets anders kunnen doen in die tijd, want zoon slaapt niet met allerlei afleiding om zich heen sinds hij 16 weken is. Bovendien kan de maxi cosi daar helemaal niet blijven, er is geen ruimte voor 11 wagens daar.

Misschien is het bij jullie kdv heel anders hoor, maar als je niet voor controlled crying bent zou ik het of zelf aanleren of heel duidelijke afspraken daarover maken met kdv. Bij mijn kdv is er wel een kinderwagen als noodoplossing, maar ik vind het zelf ook niet de bedoeling dat zij verantwoordelijk worden voor het mijn kind in bed leren slapen. En aangezien ze ook andere kinderen hebben die ook aandacht verdienen, is het wel de bedoeling dat hij daar in de slaapkamer gaat slapen, lijkt mij.

Ik leer zoon ook zelf vast uit een fles drinken, want hele dagen voeding weigeren zie ik ook niet zitten. Maar goed, ik heb de luxe dat ik 6 maanden de tijd heb om dat helemaal zelf zo op te bouwen en te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging het beter met 4 maanden (dat is sinds een weekje ☺️). Hij leert nu ineens zelf in slaap vallen. Wel nog steeds hele korte slaapjes, maar het gaat uit het niets beter!
Ik hou hem nog lekker beneden, in de box, op het speelkleed of op de bank (dan blijf ik er naast zitten), dus nog niet in zijn eigen bedje overdag.
Ja Smolla, ik weet ook zeker dat ze daar een manier vinden om je dochter te laten slapen. Ik ben het echter wel met Lux eens dat het waarschijnlijk niet de manier is die jij voor ogen hebt en waar jij gelukkig mee bent.

Ik ben zo blij dat het met mijn en man zijn werk mogelijk was dat dochter nooit naar een kdv hoeft. Ik had mijn slechte slaapster daar nooit met een gerust hart achter kunnen laten. Bij ons slaapt ze over het algemeen goed en vanaf gisteravond opeens ook weer snel en zonder problemen in haar eigen bed (van 19.45 tot 7.30 met 1 voeding :cheer2: En vandaag 2 keer 1 uur ) *afkloppen* maar als een van de oma's oppast blijft ze gewoon wakker.

Wat dat ritueel betreft. Overdag is het verschonen, liedje op de schommelstoel en dan half slapend in bed leggen. 's Avonds borst, bad, liedje op de schommelstoel en half slapend in bed. Als ze haar badje mist 's avonds slaapt ze sowieso niet goed in.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons KDV nemen ze wel alle tijd om baby's te laten slapen zonder huilen. Ik zat er erg mee en heb het bij de intake uitgebreid besproken met dochter's leidster. Er zijn hier 2 leidsters op 8 baby's en ik gaf aan dat ik snapte dat ze geen tijd zouden hebben om eindeloos met dochter in de armen te zitten en in slaap te wiegen, maar hoe ze er dan mee omgingen en leidster gaf aan: "die tijd máken we" en "als het nodig is, dan doen we dat". De eerste keer wennen heeft dochter ook alleen maar op de borst gelegen bij één van de leidsters, de tweede keer ging al beter en hebben ze haar slapend weg kunnen leggen in de box waarna ze een half uurtje verder sliep. De eerste volle dag heeft ze 2 van de 3 slaapjes in de slaapkamer gedaan en sindsdien slaapt dochter als een roosje op de opvang. Ik had me dus helemaal voor niets druk gemaakt.

Dochter heeft een hele tijd juist veel beter geslapen op de opvang dan thuis. We hebben uiteraard uitgebreid besproken waar het aan kan liggen, maar geen idee. Ik vraag af en toe nog hoe het in slaap vallen gaat en de leidster blijft er nog steeds bij, laat haar hand op dochter's hoofdje liggen tot dochter slaapt en gaat dan pas weg.

Dus bespreek het gewoon met je kdv, misschien is er meer mogelijk dan je denkt. Bij ons denken ze heel erg mee en ze hebben uiteraard meer ervaring met baby's die niet zelf in slaap kunnen vallen. Onze baby's zijn echt geen uitzondering :). Bij ons hebben ze bijvoorbeeld een schommelstoel waarin ze baby's soms in slaap laten vallen en een buitenbedje waar moeilijke slapers blijkbaar bijzonder goed in slapen. Het kan dus best dat je kdv baby's laten slapen zonder (gecontroleerd) huilen.

En ik maak me echt geen illusies, dochter huilt echt wel eens op de opvang en als er 3 baby's tegelijk huilen op 2 leidsters, dan moet er wel eens 1 wachten. Maar ik zie hoe de leidsters er bij ons mee omgaan en bewust (in slaap) láten huilen gebeurt niet. En dochter begint al te lachen als ik de trap naar haar groep op loop met haar en gaat volledig stralen zodra ze haar leidsters ziet, dus het zit wel goed daar.

Smolla, fijn dat het bijna gelukt was om jullie dochter zelf in haar bedje in slaap te laten vallen! Bij ons begon het ook op die manier en ondertussen kan dochter bijna niet meer op een andere manier in slaap vallen dan in haar bedje. Wat ook wel weer onhandig is :bonk:, maar gelukkig kan ze ondertussen veel beter tegen lang wakker blijven en ze wil dan wel alleen maar tegen ons aan plakken, maar ze gaat niet meer overstuur krijsen.
Ik ben zo blij! Dochter is vanavond zelf in slaap gevallen in haar wieg. Ik ben er niet bij gebleven, ik had het gevoel dat ik haar afleidde. Het duurde wel een tijdje en ze heeft wel wat gehuild maar het is haar gelukt :cheer:
Zou het dan toch met de 4 maanden te maken hebben? Dat is dochter bijna.

Nee, ik maak me geen zorgen over het slapen op het kdv. A.s. week de intake. Kijk als ze gaan zeggen dat laten huilen de enige manier is hebben we een probleem maar zoals Nena zegt, mijn dochter zal de eerste en laatste niet zijn met dit 'probleem', ze hebben daar zoveel ervaring.
En wie weet slaapt ze daar zonder problemen in bed. Ik geloof trouwens ook dat baby's en kinderen in een andere omgeving anders kunnen slapen dan thuis. Zoals dochter gisteren bij de buurvrouw. Bij ons slaapt ze niet in de maxi cosi.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, Smolla!

Ik herken het vasthouden van mijn oudste. Niet om jou te ontmoedigen, maar dat heeft lang geduurd. Het hielp ons om ons erbij neer te leggen dat dat nu eenmaal zijn manier was. En je merkt zelf snel genoeg wanneer het tijd is om iets anders uit te proberen. Zoals je gisteren hebt gedaan, dat je gemerkt hebt dat je beter weg kon gaan :) Er is niet één methode of één overtuiging waardoor een baby/kind ineens makkelijk gaat slapen.

Hij is nu 3 en hij vindt slapen nog steeds lastig. Daar besteden we nog steeds veel aandacht aan en het gaat steeds beter en eenmaal in slaap slaapt hij meestal goed.

De jongste vindt slapen fijn en daar kun je inderdaad trucjes mee doen, waardoor het nóg makkelijker gaat allemaal. Het zijn ook heel andere kinderen, met een heel ander karakter, wat ook doorwerkt naar hoe ze slapen.

Houd vol ;) (En probeer je rust te pakken als je kan en houd in de gaten wanneer jij zelf oververmoeid raakt en bedenk daar ook oplossingen voor, dat is ook belangrijk!)
Smolla, dikke proficiat aan de flinke dochter die gisteren alleen in slaap is gevallen! :cheer:

Heeft ze goed geslapen? Heb jij goed geslapen?

Hier nog steeds om de twee uur wakker worden om te drinken. Ik vraag me af of dat misschien komt doordat ze naast mij slaapt en de boobs binnen handbereik heeft..

Het lastigste is dat ze na het drinken (dat amper vijf minuten duurt) blijft hangen aan de borst. Ik lig dan super ongemakkelijk en schiet hierdoor wakker.
Een fopspeen wil ze (nog steeds) niet. (een papfles ook niet) Overdag drinkt ze minder. Ze heeft dan ook meer afleiding (spelen enzo).

Ik moet toegeven dat ik niet erg push om haar de fopspeen of afgekolfde melk te laten drinken of om haar op een bepaalde manier te laten slapen. Op zich kan ik haar blijven voeden met de borst. Ik heb fulltime ouderschapsverlof opgenomen en ben dus nog een tijdje thuis.

Indien ze overdag moe is, leg ik haar naast mij, even aan de borst, en dan valt ze quasi onmiddellijk in slaap.

Morgen wordt ze vier maand. :cheer2:
Hoi Kerenza, fijn om jouw ervaring te horen. Ik heb haar zojuist in de kinderwagen gelegd. Ze sliep net in de draagzak, gaat de bel, is ze wakker, kan ik weer van voren af aan beginnen........die energie heb ik niet, het duurde al bijna een half uur eer ze eindelijk sliep, 1 scheet en ze is weer wakker. Op dit soort momenten trek ik het slecht hoor.
Ik denk dat ik haar zo in bed leg. Kijken wat er gebeurt. En ik heb echt even ademruimte nodig.
Smolla, kun je iemand van de familie laten komen bij je thuis? Zodat jij eventjes een bad kunt nemen, of een wandeling kunt maken, of bij een vriendin gaan?
Yaqui, in het weekend en de avonden doet vriend veel, dat scheelt een hoop. Het is zo vermoeiend zoals net dat ze van elke scheet wakker wordt. Of ze moet echt diep slapen.
In ieder geval hielp het om haar even weg te leggen, ze heeft nog even in de box gespeeld. Boven in bed kan nu niet want er is een monteur lawaai aan het maken. Heb haar weer in de draagzak gestopt en ze sliep binnen 10 minuten.
Mijn zus heeft aangeboden om haar een middag op te halen maar het lastige vind ik nu dat ze de fles weigert.......
Weer een succeservaring hier: dochter heeft zojuist 45 minuten in bed geslapen! Het duurde een half uur dit keer voordat ze sliep, geklets, gejengel en een paar keer paar wat huilerig. Na het wakker worden was het wel echt brullen dus ze slaapt nu lekker in de draagzak.
Morgen probeer ik haar ochtendslaapje. En uiteraard vanavond weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven