Dochter (bijna 4 jaar) draak met eten

10-02-2020 13:05 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Even een topic om mijn hart te luchten en hopelijk wat verfrissende ideeën op te doen.

Onze dochter wordt volgende maand vier jaar en is al tijden een draak met eten. Brood gaat er met hangen en wurgen in en 's avonds gaat het soms wel goed, soms niet. Dat is op zich heel normaal peuter-/ kleutergedrag natuurlijk.

Het punt is, dat ze bloedchagrijnig is als ze honger heeft. Wanneer ze dan wat gegeten heeft, slaat ze om als een blad aan de boom.

We hebben wat geëxperimenteerd met het zetten van een kookwekker. Met brood krijgt ze bijvoorbeeld een half uur en heeft ze haar brood dan nog niet op, dan is het pech, bordje weg. Met avondeten net zo. Alleen gaat ze dan nadat de wekker is gegaan lopen zeuren dat ze toch nog wil eten. En soms geven we toe, omdat we weten dat ze anders maar blijft zeuren. En ik denk dat ik het antwoord al weet, dat we gewoon streng moeten zijn en niet aan haar grillen toegeven.

Is dat echt de enige manier om met het eten om te gaan? Ik weet dat ze van lucht kunnen leven, en soms zijn we daar ook heel makkelijk in. Maar vooral overdag vind ik dit lastig, omdat ik weet dat ze van honger zo chagrijnig wordt en ik daar dus de rest van de dag dan last van heb.

Heeft er iemand tips hoe we hier anders mee om kunnen gaan? We proberen de eetmomenten zo gezellig mogelijk te maken, maar het frustreert af en toe zo enorm. En waarschijnlijk voelt ze dat...

Ik leg haar ook steeds uit dat ze straks op school ook pas iets krijgt als het pauze is. En dat ze niet iets kan eten wanneer zij dat wil. Maar dat is nogal abstract voor haar natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
despie schreef:
10-02-2020 19:42
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik weet niet meer wie het typte, maar ik heb me idd een keer uitgesloofd op haar bord en er een gezichtje van gemaakt. Nou, dat gebeurt dus noooooit weer. Ze was heel blij met haar mooie bord, maar werd woest toen er ook maar iets opgegeten moest: neeeeee! Nu is hij stuk!!!

Ik kan wel eens proberen hoe het gaat om haar weer in haar eentje aan tafel te zetten als ze na de maaltijd toch nog honger heeft.

Het punt is dat ze in het algemeen heel veel moeite heeft met 'oningevulde tijd', zoals tijdens een observatie thuis en op het kdv is gesignaleerd. Thuis gaat ze haar zusje klieren of ander ongewenst gedrag vertonen als ze even moet wachten. Op het kdv heeft ze er ook meer moeite mee dan andere kinderen uit de groep. Het kan best zo zijn dat ze de maaltijd ook als 'wachten' ervaart, bedenk ik me nu.

Zojuist bij het naar bed brengen zei ze zelf letterlijk: ik weet soms niet wat ik wil doen. We hadden het over het eten en wat ik dan van haar verwacht. Food for thought...

En wat betreft wel of niet vaste etenstijden: dat vind ik belangrijk dat ze dat leert. Er is een tijd van eten en een tijd van spelen. Wij bepalen wanneer het etenstijd is. Anders zitten we met twee kinderen idd de halve dag aan tafel. Plus dat ze net als ik nogal hangry kan worden als er niet op tijd wat brandstof in gaat.
Het is wel fijn als ze over een paar jaar ook gezellig aan tafel kan zitten tijdens een etentje en dat ze dan niet komt en gaat wanneer het haar blieft.
Kan je haar niet gewoon zeggen wat ze moet doen? Dan heeft ze geen oningevulde tijd meer. Zeggen wij ook weleens: neem eens een hap. En nu nog een. Gewoon om de focus erbij te houden.
Je maakt teveel een ding van "wij bepalen wanneer het etenstijd is en daar buiten wordt er niet gegeten want dan belonen we slecht gedrag".

Je kan gewoon wat dingen achter de hand houden; nootjes, plakjes worst, rauwkost, krackers met beleg, fruitshake, yoghurt met banaan; van alles dus. En als jouw kind trek heeft, dan mag het wat eten, want daarmee voorkomt je de boze hongerklop waar je zelf last van hebt.

Nou en als je kind 1 uur voor het eten een kracker eet, en daardoor ietsje minder eet aan tafel? Dan is dat geen probleem; dan schep je wat minder op. Het was toch een kracker en geen zak chips? Dus dat waren ook voedingsstoffen. Duurt het niet zo lang voor het op is: heeft iedereen een leukere tijd. En nee; voor 1 kracker dek je geen tafel en ga je er niet bij zitten: je zet gewoon een bordje neer en kind pakt tijdens het tekenen/spelen/tv kijken... Waarom zou dat zo ontzettend slecht zijn?

Mijn zoon kan slecht ontbijten en lunchen, maar kan tegenwoordig bij de avondmaaltijd bunkeren (plus nog een toetje). Toch wil hij daarna soms een uur later weer wat eten. Dan krijgt hij gewoon een bak griekse yoghurt met banaan oid. Dat is geen verwennerij maar gewoon tegen de honger; zitten allemaal bouwstoffen in.

Overdag krijgt hij zoveel prikkels dat hij zijn hongergevoel gewoon niet zo opmerkt, en in de rustige avond geeft zijn lijf het seintje dat er nog wat meer nodig is om van te groeien. Vertrouw wat meer op je kind; niet meteen bang zijn dat je kind slecht gedrag ontwikkeld bij iets dat eigenlijk helemaal geen probleem is (honger op het "verkeerde" moment). Het is alleen een probleem als jij dat er van maakt...
blijmetmij schreef:
10-02-2020 23:36
Je maakt teveel een ding van "wij bepalen wanneer het etenstijd is en daar buiten wordt er niet gegeten want dan belonen we slecht gedrag".

Je kan gewoon wat dingen achter de hand houden; nootjes, plakjes worst, rauwkost, krackers met beleg, fruitshake, yoghurt met banaan; van alles dus. En als jouw kind trek heeft, dan mag het wat eten, want daarmee voorkomt je de boze hongerklop waar je zelf last van hebt.

Nou en als je kind 1 uur voor het eten een kracker eet, en daardoor ietsje minder eet aan tafel? Dan is dat geen probleem; dan schep je wat minder op. Het was toch een kracker en geen zak chips? Dus dat waren ook voedingsstoffen. Duurt het niet zo lang voor het op is: heeft iedereen een leukere tijd. En nee; voor 1 kracker dek je geen tafel en ga je er niet bij zitten: je zet gewoon een bordje neer en kind pakt tijdens het tekenen/spelen/tv kijken... Waarom zou dat zo ontzettend slecht zijn?

Mijn zoon kan slecht ontbijten en lunchen, maar kan tegenwoordig bij de avondmaaltijd bunkeren (plus nog een toetje). Toch wil hij daarna soms een uur later weer wat eten. Dan krijgt hij gewoon een bak griekse yoghurt met banaan oid. Dat is geen verwennerij maar gewoon tegen de honger; zitten allemaal bouwstoffen in.

Overdag krijgt hij zoveel prikkels dat hij zijn hongergevoel gewoon niet zo opmerkt, en in de rustige avond geeft zijn lijf het seintje dat er nog wat meer nodig is om van te groeien. Vertrouw wat meer op je kind; niet meteen bang zijn dat je kind slecht gedrag ontwikkeld bij iets dat eigenlijk helemaal geen probleem is (honger op het "verkeerde" moment). Het is alleen een probleem als jij dat er van maakt...
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
PapierVampier schreef:
10-02-2020 13:20
Eens met Mevrouw75. Hier was brood nooit een probleem, tot het dat op een dag wel werd. Joh, dan niet, kan mij dat schelen. Yoghurt gaat er wel in, pap ook, fruit, smoothies en uiteraard mijn brood (want brood van mama smaakt uiteraard anders en beter en lekkerder dan je eigen brood, en dus smeerde ik gewoon een extra boterham die ik op m'n eigen bord legde en driemaal raden wie er dan opeens wel een boterham wilde. Prima, als kind volwassen is zal het er vast wel weer uitgesleten zijn). Tegenwoordig gaat brood weer redelijk.

Mijn voornaamste advies: geen strijd van maken. Wil je niet eten? Prima. Wil je na het eetmoment opeens wel eten? Ook best, maar apart koken doe ik niet aan. Je kan krijgen wat ik gekookt hebt, fruit of een boterham.
Dit! En:
Gewoon gezellig doen met eten. De broccoli heeft een stem, de dieren-pasta wil terug de dierentuin in, de wortels zwemmen in de maag etc. Tussendoor help ik even herinneren dat er een nieuwe hap in kan, of ik help.

Tegenwoordig wil kind de afwasmachine opruimen en dan gaat ie, ondanks eerdere berichten over ‘vol’, ineens de laatste happen van z’n bord eten, want het mag niet weggegooid worden. Tuurlijk schat, doe je ding. :heart:
LoveLucy schreef:
10-02-2020 17:37
Ik begin wel samen maar als ze weleens traag waren zaten ze alleen. Waren ze echt niet aan het eten ging het gewoon weg. Ik ging nooit op: ik wil toch maar wel in. Het is echt weinig voorgekomen maar ik ben daarin heel makkelijk.
Ik vond het belangrijker dat mijn kind een hongergevoel leerde herkennen dan dat hij precies op de momenten dat ik dat wilde, at. Aangezien TO ook zegt dat haar kind honger niet goed herkent, weet ik niet zo zeker of ‘er gewoon niet op in gaan’ voor haar kind echt verstandig is.

Mijn kind is hiermee niet tot een leven als hopeloze grazer veroordeeld geraakt. Ondertussen heeft hij een heel standaard eetpatroon.
Het kind is pas 4! Machtsstrijd, brood bewaren, het klinkt niet gezellig. Wat is er mis met iets anders dan brood. Vooral dat machtsstrijd val ik over. Wat wil je nou, dat ze met 30 nog aan hun moeder vragen wat ze moeten doen? Dit is een hele normale leeftijd om jezelf te leren zijn en keuzes te leren maken. Dat is géén machtsstrijd dat is ontwikkeling.
Yoghurt, crackers, smoothie, fruit, er is echt keuze genoeg. Gekookt eitje, worstjes. Waarom toch dat brood. Prikker met tomaat en mozarella, soepstengels met smeerkaas.
En ze eet zo te horen genoeg. Je hangt echt wel heel veel aan dat brood hoor.
blijmetmij schreef:
10-02-2020 23:36

Nou ja dit dus.
:)
poldervrouw schreef:
10-02-2020 17:15
Echt ? Wat een gedoe.. Dan beloon je het kind ook nog eens met het getut en gemiep.

Eten doen we met zijn allen, zonder telefoon, tv of wat dan ook. Als we klaar zijn , zijn we klaar. Eet je niet ? Dan niet.. maar we gaan het dan niet extra gezellig maken aan tafel. Je kan aanschuiven totdat we klaar zijn, als we klaar zijn en je zit nog niet... pech.. morgen nieuwe ronde nieuwe kansen
Wat een onzin, we doen een spelletje met het gezin, iedereen is vrolijk en doet mee. Doen we nog steeds zo nu en dan in de zomer op een terrasje, spelletje kaarten erbij. Leuk juist.
Jeetje wat maken sommigen er een ontzettend vervelende strijd van zeg. Jemig wat boeit het nou dat dat kind er wat langer over doet? Of op het moment dat jij vindt dat ze moet eten nog geen honger heeft. Laar haar. Stop er op tijd iets in zodat ze niet chagrijnig wordt en geef haar verder gewoon de tijd om te eten. Je kunt er ook een heel gedoe van maken maar je kunt ook gewoon meebewegen. Als ze straks naar school gaat gaat het op school vanzelf anders.
Ik denk ook dat je te streng bent. Je zegt dat ze chagrijnig wordt als ze honger heeft maar tegelijkertijd ben je schaars met tussendoortjes omdat je bang bent dat ze anders aan tafel niet eet.
Joh, ze is pas 4. Houd het een beetje gezellig aan tafel (een spelletje kan echt wel), haal haar bord na een half uur weg maar geef haar een goede portie yoghurt met fruit als ze dan toch nog honger blijkt te hebben.
Ik zou ook gewoon dat tussendoortje geven, en dan misschien een wat kleinere portie met etenstijd, en inderdaad gewoon een toetje. En niet zo krampachtig vasthouden aan die kookwekker.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kijk wel uit dat je het straks niet bij school neerlegt. Geef dus normale hoeveelheden mee en niet extra veel omdat ze onder groepsdruk wel eet.

Ik zie soms broodtrommels die hele maaltijden moeten vervangen. Sneu, want kind is op die manier de hele pauze kwijt omdat het eten nog niet op is.
Eens met iedereen die zegt dat je er te veel een strijd van maakt. Hou het luchtig en leuk en geef haar te eten als ze aangeeft dat ze dat wil. Eten op commando en/of een opgelegd programma werkt vaak niet. Ze is 4! Dit is doodnormaal en een beetje meebewegen verpest heus niks. Ik denk eerder dat te krampachtig doen voor verdere eetissues gaat zorgen.
Honger laten lijden, geen tussendoortjes. Klinkt grof, werkt goed.
Hier hebben ze ruim de tijd om te eten. Als wij ons toetje op hebben, is de tijd voorbij. We halen het bord weg (wel gewaarschuwd).
We hebben krijsbuien gehad, een week, toen begreep meneer het wel.
Zelf op laten scheppen.
Merys schreef:
11-02-2020 18:38
Kijk wel uit dat je het straks niet bij school neerlegt. Geef dus normale hoeveelheden mee en niet extra veel omdat ze onder groepsdruk wel eet.

Ik zie soms broodtrommels die hele maaltijden moeten vervangen. Sneu, want kind is op die manier de hele pauze kwijt omdat het eten nog niet op is.
Zeggen ouders dan dat het op moet? Ik zou als leerkracht na een bepaalde tijd lekker de trommels dichtdoen.
Teva1979 schreef:
11-02-2020 20:08
Honger laten lijden, geen tussendoortjes. Klinkt grof, werkt goed.
Hier hebben ze ruim de tijd om te eten. Als wij ons toetje op hebben, is de tijd voorbij. We halen het bord weg (wel gewaarschuwd).
We hebben krijsbuien gehad, een week, toen begreep meneer het wel.
Zelf op laten scheppen.
Klinkt echt zo gezellig!
En je weet toch wel dat het eten van tussendoortjes juist hoort bij een gezond eetpatroon?
Bedankt voor alle reacties. Het is me duidelijk dat we het allemaal wat losser kunnen laten. Daar opende ik dit topic ook voor, om te achterhalen of we nu op de goede manier met het eten bezig zijn.

We gaan ermee aan de slag. Vanavond was het iig gezellig aan tafel, heeft ze wat happen pompoensoep gehad en wat stokbroodjes met beleg.

Voor meer van zulke eetmomenten tekenen we graag!
Leuk om te horen! Schrijf over een tijdje nog eens een update als je de tijd kan vinden...
Frizz schreef:
11-02-2020 20:15
Zeggen ouders dan dat het op moet? Ik zou als leerkracht na een bepaalde tijd lekker de trommels dichtdoen.
Deze ouder niet. Mijn kinderen hebben niet elke dag evenveel honger. Ze hebben genoeg eten bij zich voor een dag met veel honger, en dat is dus ook regelmatig te veel. Ik heb een poosje een briefje in de trommel gedaan voor de overblijfjuf dat het niet op hoefde, anders liet ze mijn kind verplicht dooreten tot het op was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven