Dochter van 14 maanden slaapt slecht

30-03-2020 06:06 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik kan me voorstellen dat dit niet bepaald een nieuw topic is, maar hier mijn vraag;
Mijn dochter van 14 maanden wordt nog steeds 3 tot 4 x wakker 's nachts. En tot nu toe kon ik dat nog steeds redelijk handelen omdat er ook periodes tussen zaten waarin ze wel de nacht doortrok.
Echter nu ben ik zwanger van de tweede, moe, hormonaal, en het idee dat ik er straks 2 heb die NOG STEEDS niet slapen stuurt me regelrecht in een paniekaanval.
Ik heb op dit moment totaal geen geduld voor mijn dochter en merk dat ik haar echt op een hardhandige manier aanpak om weer te gaan liggen en slapen. Vervolgens slaap ik zelf weer niet vanwege mijn schuldgevoel.
(ze slaapt 1,5 uur 's middags, en gaat om 20:00 naar bed zonder problemen met inslapen, wordt om 7:00 wakker, dus het is ook niet zo alsof er geen regelmaat in zit....)
Ik ben op.......... Tips?

Lievermama
lilalinda schreef:
30-03-2020 10:04
as is verbrande turf
Natuurlijk is dat achteraf gepraat maar je kan toch van tevoren bedenken dat het zwaar wordt als je eerste kind nog niet doorslaapt?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
30-03-2020 10:25
Natuurlijk is dat achteraf gepraat maar je kan toch van tevoren bedenken dat het zwaar wordt als je eerste kind nog niet doorslaapt?
ja ik wel
en ik (en de wetenschap) vinden 2 kinderen kort op elkaar krijgen geen goed idee
Maar daar heeft TO nu niks meer aan
lilalinda schreef:
30-03-2020 10:28
ja ik wel
en ik (en de wetenschap) vinden 2 kinderen kort op elkaar krijgen geen goed idee
Maar daar heeft TO nu niks meer aan
Niet dat ik je wil weerspreken - ik weet het gewoon niet - maar uit welk onderzoek blijkt dat?
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-03-2020 10:40
Niet dat ik je wil weerspreken - ik weet het gewoon niet - maar uit welk onderzoek blijkt dat?
niet maar 1 onderzoek, meerdere
Het lichaam van een vrouw heeft een jaar nodig om weer voldoende op orde te zijn.
de kans op problemen bij de 2e zwangerschap vergroot anders. Korte termijn problemen als: miskramen, gevaarlijk laag geboortegewicht etc
En op lange termijn vruchtbaarheidsproblemen bij het 2e kind als beide kinderen dochters zijn.
lilalinda schreef:
30-03-2020 10:46
niet maar 1 onderzoek, meerdere
Het lichaam van een vrouw heeft een jaar nodig om weer voldoende op orde te zijn.
de kans op problemen bij de 2e zwangerschap vergroot anders. Korte termijn problemen als: miskramen, gevaarlijk laag geboortegewicht etc
En op lange termijn vruchtbaarheidsproblemen bij het 2e kind als beide kinderen dochters zijn.
Maar als TO in haar eerste trimester zit, zit er ook gewoon een jaar tussen.
lilalinda schreef:
30-03-2020 10:28
ja ik wel
en ik (en de wetenschap) vinden 2 kinderen kort op elkaar krijgen geen goed idee
Maar daar heeft TO nu niks meer aan
Je hebt gelijk. Maar er lezen veel mensen mee. Ik hoop altijd maar dat ze er iets van opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
30-03-2020 10:48
Maar als TO in haar eerste trimester zit, zit er ook gewoon een jaar tussen.
mijn antwoord was niet op TO (of haar specifieke situatie, want die beeb is toch al onderweg) maar op de vraag welke gevaren er zitten aan kort op elkaar krijgen van 2 kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
30-03-2020 09:18
Hoe los je dit op? In ons geval weet ik namelijk wel zeker dat oververmoeidheid een rol speelt, maar dit is natuurlijk een vicieuze cirkel. Het is namelijk niet zo dat hij overdag wel opeens goed slaapt, dus zijn slaapschuld blijft gewoon opbouwen.

Ik lees heel veel verhalen over oververmoeidheid, maar nergens staat wat je dan vervolgens kunt doen als je dit aan de hand hebt?

Dat is ook een hele lastige vraag. Elk kind is anders. Wat voor de een werkt, werkt bij lange na niet per se voor de ander ook. Mijn advies aan TO is op basis van haar OP, waaruit ik niet kan opmaken dat zij een bedtijd van 20.00 uur te laat vinden. Dat vind ik wel.

Enige advies dat ik jou kan geven is op basis van mijn kind, en hij slaapt al vanaf het begin vrij goed. Een paar moeilijkere periodes gehad. Het enige wat helpt/werkt is routine, uitleggen en doorzetten. Dus altijd een vaste routine: spelen, bij de eerste tekenen van vermoeidheid (ogen wrijven, gapen, rode wangen) direct zijn ochtendsnack (vaak yoghurt) erin, luier verschonen en naar bed. Als hij niet gaat slapen, maar ook niet huilt? Laten liggen. Als hij wel huilt, even aankijken. Houdt het aan (langer dan x aantal minuten, afhankelijk van leeftijd) of raakt hij overstuur? Dan ging/ga ik er naartoe, troost hem, leg uit dat/waarom hij moet slapen, speentje erin, kusje erop, muziekje aan en weer weg. Net zo lang totdat hij slaapt of overstuur blijft, dan haal ik hem eruit. Het komt hier regelmatig voor dat hij 1,5 uur op bed ligt te brabbelen en te kirren en geen minuut slaapt. Dat is dan maar zo, dan ligt hij in ieder geval rustig op bed. Maar ik haal hem er niet uit. Bedtijd is bedtijd. Zo gaat het 's nachts en 's ochtends ook, en dat zeg ik hem dan ook als hij wakker is en niet gaat slapen. "Het is nog middenin de nacht, jij gaat lekker slapen, mama gaat ook lekker slapen, welterusten." Vaak slaapt hij dan prima weer in.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt fantastisch mcsteamy! Inderdaad ook hoe je het overal leest op internet.

Ik vind een bedtijd van 20u ook laat trouwens, heb je die al ooit proberen te vervroegen TO?
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
30-03-2020 09:16
Your kidding right?
Helaas niet
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
30-03-2020 13:54
Klinkt fantastisch mcsteamy! Inderdaad ook hoe je het overal leest op internet.

Ik vind een bedtijd van 20u ook laat trouwens, heb je die al ooit proberen te vervroegen TO?

Wij zijn toevallig net weer aan het opkrabbelen uit een moeilijke slaapperiode, schijnbaar is dat heel normaal rond 18 maanden. Dat hij wel 8x huilend wakker werd en niet meer wilde gaan slapen, en vervolgens om 5 uur 's ochtends vond dat de dag begonnen was. Dat duurde twee weken, afgelopen nacht is hij 2x wakker geweest, beide keren speen kwijt en beide keren direct weer gaan slapen. Vanochtend half 9 zijn bed uit. Daar hoor je mij niet over klagen :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Waar is de man in deze kwestie? Hallo je bent zwanger. Lijkt me wel zo fair dat hij wat meer nachten gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
Wow, thanks voor jullie reacties. Het moge duidelijk zijn dat mijn hulproep een hormonale reactie was op wéér een slechte nacht ;). Daarbij zou ik in verdediging op de eerste (zeer veroordelende reacties) ook nog even ter verdediging willen zeggen dat ik (in italie wonende) al bijna twee maanden in quarantene zit, en dat uiteraard ook allemaal niet erg meehelpt. Maar zoals gelukkig een aantal van jullie schrijven, WEET IK dat ik me helemaal niet hoef te verdedigen.

Voor wat betreft de verschillende tips:
-In bed slapen lukt niet (ik ben een slaapwandelaar, niet echt een goed idee).
-Dat slaapwandelen heeft er ook voor gezorgd dat ik met dàt in mijn achterhoofd vaak al té snel al ging kijken naar m'n dochter (uit angst dat ze ook nachtmerries had) terwijl ze na een paar seconde zelf misschien al wel weer in slaap gevallen zou zijn (visueuze cirkel).
-De bedtijd van 20:00 heb ik nu vervroegd naar 19:30. Ook hier verduidelijk ik dat we in Italie wonen, en dat ik daardoor uiteraard een beetje moeite heb een goede middenweg te vinden in het verhaal. Kinderen gaan hier namelijk extreem laat naar bed, en als ik hier vertel dat ze om 20:00 naar bed gaat, zeggen ze allemaal, ow joh zo vroeg!!
-Ik heb het slaapritueel wat verlengd, dit lijkt te helpen.
-We hebben haar inderdaad een weekje wat langer laten huilen dan ik normaal zou doen ook midden in de nacht (jezus wat een hel......hahaha) had ik echt heel veel moeite mee,. En eigenlijk valt ze altijd weer zelf in slaap. (waaruit dus inderdaad blijkt dat ik te snel ging kijken).
-In de middag zijn we nu ook geneigd haar even te laten huilen als ze te vroeg wakker wordt, dus ze slaapt nu toch wel 2 uur over het algemeen. 's middags had ik namelijk ook snel de neiging haar meteen uit bed te halen als ze na 1,5 uur wakker werd.
-Papa is zeker wel in de picture, vooral in het begin van de nacht (dan lig ik al in bed en hij niet), en in de ochtend (dan lig ik nog in bed en hij niet ;). 's nachts ga ik toch meestal zelf, omdat ik tòch niet verder slaap zolang dochterlief niet slaapt.

Nog even een kleine reactie op: 'als je het nog niet op de rit had, waarom dan de 2e?): Wij hebben er voor dochterlief 2 jaar over gedaan om zwanger te worden, en hadden dus niet gedacht dat het dit keer (zonder nog niet eens een fatsoenlijke cyclus) ZO SNEL zou lukken, hahaha.

Al met al is de situatie dus wel verbeterd want ze slaapt echt beter door nu, pfiew!!! Misschien was het ook wel weer gewoon een fase, het komt ook allemaal wel goed ;). Bedankt voor al jullie reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven