doorslapen

27-06-2009 20:12 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje...Wij hebben een zoontje van 9 weken die overdag hele moeilijk slaapt/sliep. Hij slaapt nu ondertussen wel overdag (na heel veel draagdoek zeulen dus wat uitgeruster zijn) maar wordt structureel na zijn eerste rondje slaap (dus 50 minuten) wakker. We kennen dit ook van als hij in de draagdoek lag te slapen, waar hij altijd na 50 minuten begon te krijsen en je ongeveer 5 minuten nodig hebt om hem zijn tweede slaaprondje in te krijgen. 's nachts doet hij dit wel zonder probleem dus het is niet dat hij dit niet kan.

Hoe zou ik dit gedrag kunnen doorbreken zodat hij wel langer dan 50 minuten slaapt? Heb toch het idee dat hij dan een stuk uitgeruster zal zijn want hij blijft maar moe....
Helemi, wat sneu voor jullie zoontje.

Wat ik er van weet is dat babies een slaapcyclus hebben van ongeveer 45 minuten. Dit komt wel overeen met de 50 minuten die jij aangeeft. Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van een boek van Tracy Hogg, de babyfluisteraar. In dit boek geeft ze ook tips voor jouw probleem. wellicht kan je het in de bieb lenen.

Het is een beetje en lang verhaal, maar in het kort geeft ze het volgende aan:

Waarschijnlijk is dit een voorbeeld van opvoeden tegen wil en dank. Het is dan belangrijk om te kijken naar wat je doet als hij na 50 minuten wakker wordt. Haal je hem dan uit zijn bed en ga je rondjes lopen, dan kan hij dat nu nodig hebben om in zijn tweede slaapje te komen.

Om dit te doorbreken kan je de sus-klop methode gebruiken. Als hij dan wakker wordt laat je hem in zijn bedje liggen en zeg je shh shh tegen hem. tegelijkertijd klop je zachtjes op zijn rug. Het is even volhouden, maar het werkt wel. (niet te dicht bij zijn oortjes shh shh zeggen).

Hopelijk heb je heir iets aan.

Veel succes ermee.
Kijk eens om het hoekje wat er gebeurt vlak voor hij wakker wordt. Bij mijn zoontje schoten na 45 minuten zijn armpjes ineens omhoog en daardoor werd hij echt wakker. We zijn hem toen gaan inbakeren en dat hielp enorm.
Ons meisje van 10 weken wordt vaak ook even wakker na 45 minuten. Soms doe ik niks en valt ze weer in slaap, soms wil ze een speen en slaapt ze verder, soms is ze klaarwakker en haal ik haar eruit.

Kan er dus niks zinnigs over zeggen.

Slaapt ie snachts al helemaal door dan? Dat is hier nog niet zo.
quote:lara1978 schreef op 27 juni 2009 @ 22:16:

Kijk eens om het hoekje wat er gebeurt vlak voor hij wakker wordt. Bij mijn zoontje schoten na 45 minuten zijn armpjes ineens omhoog en daardoor werd hij echt wakker. We zijn hem toen gaan inbakeren en dat hielp enorm.

Ja idd die armpjes schieten vaak even omhoog, een soort schrikbeweging.

Is het niet te laat om nu nog te beginnen met inbakeren?
Ik ga zo eens kijken wat er gebeurt. Hij ligt net te slapen dus over 45 minuten eens stiekum om het hoekje kijken.

's nachts slaapt hij onwijs goed dus dat is heel fijn. Ik begin ook te denken dat we het misschien toch bij het licht moeten zoeken, dus overdag gaan verduisteren.

Inbakeren hebben wij toch als laatste optie omdat wij graag willen dat hij zijn duim gaat vinden zodat hij zichzelf kan troosten. Anders zitten wij maar met speen en pink want hij haalt er heel veel troost uit om te sabbelen.
Tiaraatje: wij zijn ook pas rond de 8 of 9 weken begonnen met inbakeren en dat werkte wel, dus ik denk niet dat te laat is.

Succes!
Hier ook een die elke 50 minuten wakker werd.. Bleek idd iets te zijn dat ze (babys dus) vaak hebben. Maar de mijne sliep zelf weer in na 5 minuutjes huilen. In het begin waren het er wel 10 hoor, maar langzaamaan minder, en op een gegeven moment werd ie helemaal niet meer wakker na 50 minuten en sliep ie zo 3 uur achterelkaar.

Als je inbakeren te "eng" vind kan je eventueel ook de armsgaten van de slaapzak dichtnaaien (of veiligheidsspeld) en dus de armpjes naast het lijfje in de slaapzak leggen. Dat weerhoud in elk geval de armjes ervan om te gaan dansen...

Bij mij vond ie de duim pas met een half jaar trouwens.
Komt me heel bekend voor, dat ze na ongeveer drie kwartier slapen weer wakker worden.

Bij ons is het eigenlijk pas over gegaan na een maand of 6-7, toen ging ze 2 a 3 uur achter elkaar slapen overdag.

Als ik wilde dat ze wat langer sliep dan ging ik vaak wandelen of lekker winkelen ofzo met de wagen. Daar sliep ze wel langer in dan drie kwartier.

En die draagdoek ik super, als je dan even gaat lopen dan slapen ze zo weer verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven