Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!
donderdag 23 december 2010 om 15:58
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.
Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!
Help wat moet ik doen??
Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!
Help wat moet ik doen??

zondag 2 januari 2011 om 22:17
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:15:
[...]
Waar maak jij dan uit op dat ik de mens ontken als sociaal wezen? Dat doe ik namelijk helemaal niet.Waarom val je dan over kleding en uiterlijkheden? Dat is maar een onderdeel van het verhaal en duidelijk niet zo belangrijk voor jou. Voor anderen weer wel.
[...]
Waar maak jij dan uit op dat ik de mens ontken als sociaal wezen? Dat doe ik namelijk helemaal niet.Waarom val je dan over kleding en uiterlijkheden? Dat is maar een onderdeel van het verhaal en duidelijk niet zo belangrijk voor jou. Voor anderen weer wel.

zondag 2 januari 2011 om 22:18
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:16:
[...]
Dat idee krijg ik ook.Mijn ADHD psychologe vind mij autonoom, vol zelfvertrouwen en niet afhankelijk van anderen. En ik pas me zeker niet verregaand aan anderen aan, integendeel zelfs. Zij weet hier duidelijk meer van dan jij, dus ik weet dat je je vergist.
[...]
Dat idee krijg ik ook.Mijn ADHD psychologe vind mij autonoom, vol zelfvertrouwen en niet afhankelijk van anderen. En ik pas me zeker niet verregaand aan anderen aan, integendeel zelfs. Zij weet hier duidelijk meer van dan jij, dus ik weet dat je je vergist.
zondag 2 januari 2011 om 22:20
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 22:17:
[...]
Waarom val je dan over kleding en uiterlijkheden? Dat is maar een onderdeel van het verhaal en duidelijk niet zo belangrijk voor jou. Voor anderen weer wel.Omdat het me irriteert dat jij net doet alsof het voor IEDEREEN belangrijk is om d.m.v. kleding te laten zien waar hij of zij bij wil horen. Dat dat voor jou geldt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
[...]
Waarom val je dan over kleding en uiterlijkheden? Dat is maar een onderdeel van het verhaal en duidelijk niet zo belangrijk voor jou. Voor anderen weer wel.Omdat het me irriteert dat jij net doet alsof het voor IEDEREEN belangrijk is om d.m.v. kleding te laten zien waar hij of zij bij wil horen. Dat dat voor jou geldt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
zondag 2 januari 2011 om 22:20
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:16:
[...]
Dat idee krijg ik ook.
Ik krijg meer het idee dat jij het niet wilt begrijpen wat Iris bedoelt.
Ze legt het heel duidelijk uit, maar omdat de tern 'hokjes' valt zitten er een paar gelijk op de kast.
Niet nodig
[...]
Dat idee krijg ik ook.
Ze legt het heel duidelijk uit, maar omdat de tern 'hokjes' valt zitten er een paar gelijk op de kast.
Niet nodig
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 2 januari 2011 om 22:21
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:20:
[...]
Omdat het me irriteert dat jij net doet alsof het voor IEDEREEN belangrijk is om d.m.v. kleding te laten zien waar hij of zij bij wil horen. Dat dat voor jou geldt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
Nogmaals het gaat NIET om KLEDING!!!
Dat zegt Iris ook helemaal niet
[...]
Omdat het me irriteert dat jij net doet alsof het voor IEDEREEN belangrijk is om d.m.v. kleding te laten zien waar hij of zij bij wil horen. Dat dat voor jou geldt betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
Nogmaals het gaat NIET om KLEDING!!!
Dat zegt Iris ook helemaal niet

zondag 2 januari 2011 om 22:27
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:20:
[...]
Wil je het nu niet begrijpen of kun je het niet begrijpen?
Kleding is een onderdeel van het geheel. Er zijn ook andere dingen waarbij mensen graag bij elkaar horen: geloof, milieu, intellect, sport, kunst, de maatschappij, het koningshuis enz enz enz.
[...]
Wil je het nu niet begrijpen of kun je het niet begrijpen?
Kleding is een onderdeel van het geheel. Er zijn ook andere dingen waarbij mensen graag bij elkaar horen: geloof, milieu, intellect, sport, kunst, de maatschappij, het koningshuis enz enz enz.
zondag 2 januari 2011 om 22:32
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:30:
Iris,er bestaan mensen die nergens bij willen horen. Niet door kleding, niet door milieu, niet door werk, hobby of wat dan ook. Die bestaan gewoon.
Calvijn, rustig maar, ik hoor je wel.
*ademt in ademt uit*
Niet willen is toch iets anders dan niet zijn?
Mensen die nergens bij willen horen zijn kluizenaars die wonen in een hutje op de hei
Iris,er bestaan mensen die nergens bij willen horen. Niet door kleding, niet door milieu, niet door werk, hobby of wat dan ook. Die bestaan gewoon.
Calvijn, rustig maar, ik hoor je wel.
*ademt in ademt uit*
Mensen die nergens bij willen horen zijn kluizenaars die wonen in een hutje op de hei
zondag 2 januari 2011 om 22:39
quote:calvijn1 schreef op 02 januari 2011 @ 22:32:
[...]
*ademt in ademt uit*
Dat is waar. Maar daarom heb ik het ook steeds over niet willen
Want zelfs van kluizenaars kun je dan zeggen dat ze ergens bij ( willen) horen.
Ik denk ook dat de meeste mensen ergens bij willen horen hoor. Maar ik voel dat niet zo sterk als Iris. Ik wil vooral bij mijn familie en vrienden horen.
[...]
*ademt in ademt uit*
Ik denk ook dat de meeste mensen ergens bij willen horen hoor. Maar ik voel dat niet zo sterk als Iris. Ik wil vooral bij mijn familie en vrienden horen.

zondag 2 januari 2011 om 22:43
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:39:
[...]
Ik voel het precies even sterk als jij, want ik hoor alleen bij mijn moeder, mijn zus en een paar vriendinnen. De rest is onbelangrijk voor mij, want ik ben een einzelgänger.
Hoe kom je er toch op dat ik sterk ergens bij wil horen? Het is mij echt een raadsel en ik ga hier ook niet meer op in. Je ziet het helemaal verkeerd.
[...]
Ik voel het precies even sterk als jij, want ik hoor alleen bij mijn moeder, mijn zus en een paar vriendinnen. De rest is onbelangrijk voor mij, want ik ben een einzelgänger.
Hoe kom je er toch op dat ik sterk ergens bij wil horen? Het is mij echt een raadsel en ik ga hier ook niet meer op in. Je ziet het helemaal verkeerd.
zondag 2 januari 2011 om 22:47
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 17:13:
@ Zanne en Shahla: jullie ontkennen de mens als sociaal wezen, dat mag, maar dat vind ik niet zo erg realistisch.
Nou Iris, als ik zeg dat er mensen zijn die nergens bij willen horen, zeg jij dat ik de mens als sociaal wezen ontken.
Daaruit maak ik op dat jij dus wel ergens bij wilt horen. Omdat, als je het met me eens was, je wel had gezegd dat ik gelijk had.
@ Zanne en Shahla: jullie ontkennen de mens als sociaal wezen, dat mag, maar dat vind ik niet zo erg realistisch.
Nou Iris, als ik zeg dat er mensen zijn die nergens bij willen horen, zeg jij dat ik de mens als sociaal wezen ontken.
Daaruit maak ik op dat jij dus wel ergens bij wilt horen. Omdat, als je het met me eens was, je wel had gezegd dat ik gelijk had.

zondag 2 januari 2011 om 22:54
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 22:47:
[...]
Nu niet met woorden gaan goochelen.
Een mens is een sociaal wezen met een natuurlijk need to belong, dit kan maar 1 persoon zijn of steeds wisselende personen. Dat maakt mij als ieder ander mens, net als jij. Ik hoor graag bij mijn moeder, mijn zus en een paar vriendinnen en voor de rest ga ik mijn eigen gang en dat had ik je al uitgelegd.
Maar nu stop ik over mezelf en ga terug naar het onderwerp.
[...]
Een mens is een sociaal wezen met een natuurlijk need to belong, dit kan maar 1 persoon zijn of steeds wisselende personen. Dat maakt mij als ieder ander mens, net als jij. Ik hoor graag bij mijn moeder, mijn zus en een paar vriendinnen en voor de rest ga ik mijn eigen gang en dat had ik je al uitgelegd.
zondag 2 januari 2011 om 22:59
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 22:54:
[...]
Hallo, ik goochel helemaal niet met woorden. Ik herhaal precies wat jij hebt gezegd.
En nu zeg je weer dat iedereen een natuurlijke need to belong heeft ( wat gewoon Engels is voor ergens bij willen horen).Dat ben ik dus niet met je eens..Ik denk namelijk dat er mensen zijn die nergens bij willen horen. Niet veel misschien, maar die bestaan wel.
Maar oke, laten we weer ontopic gaan dan.
[...]
Hallo, ik goochel helemaal niet met woorden. Ik herhaal precies wat jij hebt gezegd.
En nu zeg je weer dat iedereen een natuurlijke need to belong heeft ( wat gewoon Engels is voor ergens bij willen horen).Dat ben ik dus niet met je eens..Ik denk namelijk dat er mensen zijn die nergens bij willen horen. Niet veel misschien, maar die bestaan wel.
Maar oke, laten we weer ontopic gaan dan.
zondag 2 januari 2011 om 23:08
quote:calvijn1 schreef op 02 januari 2011 @ 23:04:
@Zanne; jij denkt dus niet dat de mens van nature een need tot belong heeft?
De mens is toch een sociaal wezen uitzonderingen daar gelaten?
Ja dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat de mens een sociaal wezen is. Maar er zijn inderdaad uitzonderingen.
En als iemand hier dan zegt dat ze nergens bij wil horen vind ik het irritant en zelfs onbeschoft als iemand daar dan op reageert met 'Jawel hoor, jij wilt wel ergens bij horen, want je hebt een natuurlijke need to belong, ook al is het maar bij 1 persoon'.
( ik weet niet meer de exacte woorden, maar daar kwam het op neer).
@Zanne; jij denkt dus niet dat de mens van nature een need tot belong heeft?
De mens is toch een sociaal wezen uitzonderingen daar gelaten?
Ja dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat de mens een sociaal wezen is. Maar er zijn inderdaad uitzonderingen.
En als iemand hier dan zegt dat ze nergens bij wil horen vind ik het irritant en zelfs onbeschoft als iemand daar dan op reageert met 'Jawel hoor, jij wilt wel ergens bij horen, want je hebt een natuurlijke need to belong, ook al is het maar bij 1 persoon'.

zondag 2 januari 2011 om 23:29
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 23:08:
[...]
Waarom muggeziften over een enkele uitzondering? Wil je zo graag gelijk hebben?
Ook een kluizenaar heeft een need to belong, maar die is alleen niet erg actief en daarom KIEST hij er voor alleen te zijn.
Jij wil trouwens wel ergens bij horen, want je bent protestants, dus pas je in dat hokje en je hebt in ieder geval een band met medegelovigen.
[...]
Ook een kluizenaar heeft een need to belong, maar die is alleen niet erg actief en daarom KIEST hij er voor alleen te zijn.
Jij wil trouwens wel ergens bij horen, want je bent protestants, dus pas je in dat hokje en je hebt in ieder geval een band met medegelovigen.
zondag 2 januari 2011 om 23:31
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 23:29:
[...]
Ik had ook al gezegd dat ik ergens bij wil horen Iris. Beter lezen.
En ik wil niet gelijk hebben, ik heb gelijk. Er ijn uitzonderingen. En asl die uitzondering hier op het forum zit, dan vind ik het onbeschoft en zelfs arrogant om te zeggen dat ze wel ergens bij wil horen want iedereen wil dat.
Als jij nou gewoon accepteert dat iemand zelf wel weet wat ze wil of nit, dan is dat een stuk makkelijker.
[...]
Ik had ook al gezegd dat ik ergens bij wil horen Iris. Beter lezen.
En ik wil niet gelijk hebben, ik heb gelijk. Er ijn uitzonderingen. En asl die uitzondering hier op het forum zit, dan vind ik het onbeschoft en zelfs arrogant om te zeggen dat ze wel ergens bij wil horen want iedereen wil dat.
Als jij nou gewoon accepteert dat iemand zelf wel weet wat ze wil of nit, dan is dat een stuk makkelijker.
maandag 3 januari 2011 om 05:42
quote:calvijn1 schreef op 02 januari 2011 @ 21:48:
[...]
Ondanks dat jij die behoefte niet zegt te hebben, hoor je toch ergens bij (tegen wil en dank zeg maar)
Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen niet snappen wat Iris bedoelt.
Er wordt te abstract gedacht
Ik snap heel goed wat zij bedoelt.
Ik zie en voel het alleen heel anders. Haar iedereen theorie is echt niet meer valide dan mijn theorie dat het voor mij (persoonlijk en wellicht nog wat anderen) anders geldt.
[...]
Ondanks dat jij die behoefte niet zegt te hebben, hoor je toch ergens bij (tegen wil en dank zeg maar)
Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen niet snappen wat Iris bedoelt.
Er wordt te abstract gedacht
Ik snap heel goed wat zij bedoelt.
Ik zie en voel het alleen heel anders. Haar iedereen theorie is echt niet meer valide dan mijn theorie dat het voor mij (persoonlijk en wellicht nog wat anderen) anders geldt.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)

maandag 3 januari 2011 om 05:53
quote:voornu schreef op 02 januari 2011 @ 22:07:
[...]
Het lijkt wel alsof we het over verschillende dingen hebben. Het gaat niet om 'bij een groep horen' of om 'hokjes', ik begrijp niet hoe jullie bij die uitleg komen.
Het gaat bij de 'need to belong' om verbondenheid met anderen, en of dat nou je kinderen, een vriendin of de toneelvereniging is doet er niet toe.
Ik denk dat jullie de term 'groep' juist te letterlijk opvatten, jullie horen ook bij de meer algemene groep 'vrouw' of de groep 'forummers', of je dat nou wil of niet. Begrijp je dan wel wat need to belong betekent. Die vertaling zegt mij dat het om een behoefte gaat. Een behoefte ergens bij te horen. En niemand kan zeggen over een ander of die ergens al dan niet een behoefte toe voelt. Alleen die persoon zelf.
En wat jij aanstipt over het algemene, bv. vrouw zijn, dat is gewoon en hokje hoor. Het was nou niet zo dat omdat ik de behoefte voelde een vrouw te zijn dat ik daardoor bij vrouwen hoor.
Nee, ik ben toevallig een vrouw en daardoor ben ik in dat hokje te plaatsen. Een categorie, meer niet. Geen behoefte, geen 'need to belong'.
[...]
Het lijkt wel alsof we het over verschillende dingen hebben. Het gaat niet om 'bij een groep horen' of om 'hokjes', ik begrijp niet hoe jullie bij die uitleg komen.
Het gaat bij de 'need to belong' om verbondenheid met anderen, en of dat nou je kinderen, een vriendin of de toneelvereniging is doet er niet toe.
Ik denk dat jullie de term 'groep' juist te letterlijk opvatten, jullie horen ook bij de meer algemene groep 'vrouw' of de groep 'forummers', of je dat nou wil of niet. Begrijp je dan wel wat need to belong betekent. Die vertaling zegt mij dat het om een behoefte gaat. Een behoefte ergens bij te horen. En niemand kan zeggen over een ander of die ergens al dan niet een behoefte toe voelt. Alleen die persoon zelf.
En wat jij aanstipt over het algemene, bv. vrouw zijn, dat is gewoon en hokje hoor. Het was nou niet zo dat omdat ik de behoefte voelde een vrouw te zijn dat ik daardoor bij vrouwen hoor.
Nee, ik ben toevallig een vrouw en daardoor ben ik in dat hokje te plaatsen. Een categorie, meer niet. Geen behoefte, geen 'need to belong'.
(Iranian version)

maandag 3 januari 2011 om 05:57
quote:calvijn1 schreef op 02 januari 2011 @ 22:20:
[...]
Niet nodigOp de kast? Ik dacht dat we in een discussie zaten, hoor.
[...]
Niet nodigOp de kast? Ik dacht dat we in een discussie zaten, hoor.
(Iranian version)

maandag 3 januari 2011 om 06:07
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 23:08:
[...]
Ja, zoiets.
Ik wil daarin over mezelf verduidelijken dat ik die behoefte niet voel. Dat staat los van of ik wel of niet ergens bij hoor. Wat men niet schijnt te begrijpen is dat ik helemaal niet ontken dat ik bij bepaalde mensen hoor. Dan heb ik het over familie. Door een bloedband zijn we aan elkaar verbonden. Dat is echter niet een keuze van mij geweest. Dat is gewoon zo.
Ik krijg hier sterk de indruk dat niet begrepen wordt óf niet geaccepteerd dat het automatische hiervan voor mij geen connectie heeft met een behoefte daartoe.
[...]
Ja, zoiets.
Ik wil daarin over mezelf verduidelijken dat ik die behoefte niet voel. Dat staat los van of ik wel of niet ergens bij hoor. Wat men niet schijnt te begrijpen is dat ik helemaal niet ontken dat ik bij bepaalde mensen hoor. Dan heb ik het over familie. Door een bloedband zijn we aan elkaar verbonden. Dat is echter niet een keuze van mij geweest. Dat is gewoon zo.
Ik krijg hier sterk de indruk dat niet begrepen wordt óf niet geaccepteerd dat het automatische hiervan voor mij geen connectie heeft met een behoefte daartoe.
(Iranian version)