Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Fruity-Pebbles schreef:
09-06-2020 07:02
Be careful what you wish for 😂
Dochter hebben we laten stoppen met middagslaap toen ze 18 maanden was... We waren tot 12 uur bezig 's nachts om dr in slaap te krijgen op een gegeven moment. Toen geprobeerd haar overdag niet meer te laten slapen. En ging ze weer tussen 7 en 8 normaal slapen.
Inmiddels zitten we nu al zo' n 3 a 4 maanden zonder middagslaap... Pretty heavy shit ;-)
Haha ja ik weet het het is heavy, ik heb dat nu met peuter. Maar als ze allebei geen slaapje meer doen dan is dat gewoon zo. Kun je op pad, geen rekening houden etc. Dus die heavy shit heb ik toch al ;)
Met 18mnd gemiddeld pas naar 1 slaap? Dat verbaasd me echt! Nu hebben wij sowieso twee kinderen die weinig slaap nodig hebben.

Vannacht hadden beide kinderen het moeilijk. Dreumes sliep rond 2030uur en werd nachts nog 2x huilend wakker maar kregen we weer makkelijk in slaap. Peuter ging om 3.00uur naar de wc en kon daarna haar knuffel niet vinden "ik snap er echt niks van, je moet even helpen". Toen lukte het slapen bij haar niet meer (benauwdheidsklachten) en heeft ze tot 5 00uur bij ons gelegen.

Heb ik de Viva vloek op ons afgeroepen?

Denk dat dreumes last heeft van twee kiezen, hij heeft z'n gebit al bijna compleet.
Ten eerste een dikke knuffel voor iedereen met gebroken nachten. Ik besef mij maar al te goed hoeveel geluk wij hebben met een dreumes die door slaapt.

Man en ik hebben hier momenteel alleen wat discussie over eten. Niet wat ze eet, maar hoe. Ze is nu 16 maanden en eet zo ongeveer alles wel. Ik zet haar gewoon een bordje voor en dan eet ze met haar handjes. Ik laat haar soms oefenen met een lepel en vork, maar ik vergeet het nog wel eens. Man heeft liever dat ik haar voer, want dan zou ze beter leren van een lepel te eten. Hij vind het teveel een knoeiboel. Ik snap hem ook wel en ik ben het wel met hem eens dat ik haar vaker bestek moet geven, maar ik wil het haar toch vooral zelf laten doen. Ze wil ook helemaal niet gevoerd worden. Wat er valt ruimt de hond voor het grootste deel op en ik vind even opruimen na het eten niet zo erg.

Hoe doen jullie dit?
Wij doen een beetje van beide. We voeren haar in eerste instantie met een lepel of vork maar uiteindelijk eet ze met haar handen of zelf met de lepel (wat nog niet zo goed gaat). Een kliederboel is het zeker, maar als jij het niet erg vindt om op te ruimen... Door met hun handen te eten leren ze o.a. de structuur kennen en ik dacht dat kinderen daar uiteindelijk ook beter van gaan eten.
Ik laat mijn zoontje van jongs af aan zoveel mogelijk zelf eten. Hij krijgt bestek en kan al goed met zijn lepel en vork overweg maar gebruikt ook nog wel zijn handen. Of het daar iets mee te maken heeft weet ik niet maar hij is een erg goede eter. En we vinden het allemaal erg gezellig om samen aan tafel te zitten en te kletsen :)

Soms is het inderdaad een kliederboel maar dat geeft niet. Na het eten gaan we toch vaak in bad en schoonmaken is zo gedaan.

Soms als hij erg moe is voeren we wel even want dan gaat het eten er snel in. Maar eigenlijk alleen als wij zelf dan later eten.
Hier eet hij eigenlijk ook zelf. Soms met lepel/vork soms met zijn handen. Zelfs bijna kleuter presteert het om er nog een flinke rommel van te maken. Gewoon daarna in bad/onder de douche en ff opruimen.
Hier ook zelf eten, wel met bestek. Soms een beetje tot mijn ergernis als het rijst is oid maar hij laat zich absoluut niet voeren. Er zit nogal een eigen wil in (en dat heeft van mij vrees ik :whistle: ).
Onze dreumes eet vanaf het begin af aan zelf, alleen bij pasta met rode saus help ik met de lepel.
Maar ik ben dan ook geen groot voorstander van prakjes en potjes en wel van grote stukken en met de pot mee eten.

Yoghurt eet hij bijvoorbeeld zelf met lepel. Vaak zonder slabber want die trekt ie zelf af.
Hier ook zelf eten, denk dat hij 50/50 met zijn handen en bestek eet. Dochter hebben we echt volgens de rapley methode gestart maar wegens allergieën hebben we dat bij dreumes niet gedaan. Yoghurt en pap voeren we soms nog wel maar lang niet altijd.

Ik kan me ook niet voorstellen dat we hem nog zouden voeren nu, vind ik zelf veel meer gedoe en hij accepteert dat ook echt niet. Met de rotzooi valt het ook mee, het is echt niet dat alles er nog onder zit, dat is vooral de leerperiode die je door moet denk ik. Gezicht is natuurlijk wel gewoon vies maar dat is één keer een doek erover en klaar.
Hmmm onze dochter zit nog wel op 2 slaapjes en slaapt de nacht door
Ze is meestal 6:30-7u wakker en 9:30-10u wil ze echt weer slapen en slaapt dan 2 uurtjes In de middag ook een slaapje van een uur
Eten doet ze deels zelf, mn stukjes brood
Het avondeten geef ik nog wel met een lepel Aan het einde laat ik haar even zelf met de lepel en kijkt ze apetrots :heart:
Drinken gaat nog met een tuitbeker Ik vergeet steeds te oefenen met gewone beker :facepalm:
We gingen vandaag op pad voor schoentjes maar de mevrouw in de winkel gaf aan dat het eigenlijk nog te vroeg was omdat ze nog niet loopt
Ze hadden ook niet echt iets naar mijn smaak dus hebben we maar even gewacht Ze heeft nu maat 21 dus kan ook nog online proberen Ik wil graag schoenen met een bandje maar die zijn moeilijk te vinden heb ik al gemerkt
Het zijn vooral sneaker/veterschoen modellen
Het verschilt nog al hoeveel er geknoeid word met wat we eten. Gisteren pasta met spinazie saus viel erg mee. Wat groene stukjes op haar gezicht. Rijst is wel een ramp inderdaad. Dat eten we toevallig vandaag. Ik ga haar denk ik maar elke avond bestek geven en meer oefenen. Maar volgens mij doe ik het dus niet zo heel gek.

Hier zijn de schoentjes net binnen gekomen. Een ballerina met een bandje. Sneakers vond ik toch te onhandig met aantrekken. Ze liep er goed op net. Ze is nu vooral druk met de schoenendozen. Ik had namelijk meteen ook schoenen voor mijzelf bestelt.
Waar heb je die besteld Tara?
Honing14 schreef:
09-06-2020 17:15
Waar heb je die besteld Tara?
Bij van Haren. Ze waren maar een tientje, dus daar voor durfde ik het wel aan zonder passen in de winkel. Ze hadden ze toevallig ook niet op voorraad bij ons in de stad. Ze zijn iets te ruim, maar schuiven niet door het bandje en ik vind de zolen wel fijn en soepel. Wel afwachten hoe lang ze er mee doet natuurlijk.

https://m.vanharen.nl/NL/nl/shop/meisje ... onInList=8
Ah die zijn heel schattig!
Hier eet dreumes ook lekker zelf. Soms wil hij dat niet en krijg ik z'n lepel in m'n handen geduwd en mag/moet ik hem voeren.
Ik merk dat hij echt steeds beter gaat eten met een lepel of een vork. Ook probeert hij stukjes te snijden met zijn kindermesje.
Het is hier soms een vreselijke bende na het eten. Maar een gezellig eetmoment is belangrijker in onze ogen. Ik heb als kind veel eetproblemen gehad doordat ik werd gedwongen dingen te eten die ik echt niet lustte, altijd m'n bord leeg moest eten of toetjes over m'n groente gingen als ik niet snel genoeg at. Daardoor heb ik nu nog steeds moeite met bepaalde structuren met eten. Dat wil ik bij zoon echt voorkomen.

Dreumes begint hier steeds meer driftbuien te laten zien. Eerst alleen thuis, maar sinds een aantal dagen ook op het kdv a ikls iets hem niet zint. Op zich fijn dat hij zichzelf is daar, maar ze zeiden ook dat hij wel erg pittig is voor z'n leeftijd en voorloopt in z'n ontwikkeling (zowel fysiek als qua taal). Dus ik ben benieuwd wat ons dat gaat brengen in de toekomst..
Ik vind het echt knap Al die dreumessen die met bestek eten o_o
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar dat had ik bij 15 maanden echt niet verwacht
Zien eten, doet eten. Dreumes eet al vanaf het eerste moment vaste voedsel als wij ook eten dus ziet ons met bestek eten.

Onze peuter weigert vanaf 2,5 al kinderbesrek en plastic borden. Dreumes wil alles aan zijn vork prikken voor het naar zijn mond moet.

Kennisen zeggen altijd onder zes geen mes. Maar wij geloven in jong geleerd, oud gedaan.
Dreumes heeft vanavond jaar eerste losse stapjes gezet, zo trots!

Eten met een lepel gaat hier redelijk. Ze at brood heel lang met een vork maar die slingert ze nu door de kamer en eet met de handjes. Prima. Ik eet brood ook met m'n handen.
Oh hier geen mes nog hoor qua bestek. Wel vork of lepel. En knap... hij draait nu sinds een maand zijn lepel niet meer om voor hij hem in zijn mond doet. Dus het was vooral heel veel oefenen (en heel veel opruimen) maar wel met resultaat. Overigens vinden we het best als ie met zijn handen eet hoor, maar alles wat grote zus doet moet dreumes ook dus ook bestek.
Wat goed teckeltje! Gaat hard hè !

Ik ga maar vaker bestek geven en minder voeren ( nou kan ik zelf slecht tegen rotzooi en viezigheid dus moet me er wel even overheen zetten :-$ )
Wij zijn ook altijd groot voorstander van zelf eten geweest. Vooral met handen, soep en yoghurt met lepel en soms nu ook met vork (papa en mama nadoen). Toen we voor het eerst yoghurt/soep aten vond ik het maar vermoeiend om haar te helpen met scheppen. :hihi: Een van ons schepte het dan op haar lepel maar zelf bracht ze de lepel naar haar mond. Inmiddels doet ze dat al een paar maanden helemaal zelf.
Ik word er wel onzeker van
“Doen wij iets niet goed?” denk ik dan
Ah Honing, we doen allemaal maar wat toch? Het ene is niet beter dan het ander en jouw dochter leert ook vanzelf met bestek eten hoor :)

Teckeltje, wat leuk! Ik wil bijna gefeliciteerd zeggen, haha. Mooie mijlpaal!
Ik denk niet dat het kwestie is van goed of fout. Gewoon van andere insteek. Plus is het je eerste kind en bij velen hier tweede of verder. Met ieder kind word je makkelijker is mijn ervaring.
Dat gevoel heeft vast iedereen wel eens Honing. Ik denk dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet. Ik hou mij er maar aan vast dat we het zo goed mogelijk doen en dat het echt wel goed komt. En dan is ons kind ergens maar iets later mee. Wij zijn als ouders echt niet perfect en ik verwacht dat ook niet van mijn kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven