Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
maandag 19 februari 2018 om 17:29
https://www.scholenopdekaart.nl
Edit: linkje toegevoegd
https://allecijfers.nl/basisscholen-overzicht/
maandag 19 februari 2018 om 17:35
Dank je!fiona2012 schreef: ↑19-02-2018 17:29https://www.scholenopdekaart.nl
Edit: linkje toegevoegd
https://allecijfers.nl/basisscholen-overzicht/
Ga ik straks eens op mijn gemak kijken.
maandag 19 februari 2018 om 18:06
Groot gelijk hoor. Als het iets is wat je belangrijk vindt dan snap ik dat je er zo mee bezig bent.
Wij hebben bewust voor een kdv in een andere wijk gekozen omdat de kinderen daar doorstromen naar de basisschool in hetzelfde gebouw. Die school is de beste van de stad. We moesten ook door een commissie voor het kdv omdat de doorstromers voorrang hebben.
Het is zo populair dat man en ik bij die commissie op gesprek waren terwijl je nog niet eens kon zien dat ik zwanger was. We wilden ook naar die wijk verhuizen. Maar inmiddels willen we eigenlijk buiten gaan wonen.
Toch vind ik het een fijn idee dat we een goede back up hebben in de stad
maandag 19 februari 2018 om 18:35
Gewoon even nieuwsgierig. Zijn hier straks meer ouders die kind niet naar de peuterspeelzaal gaan doen?
Met die verandering dat de psz onder kinderopvang valt vind ik het nogal duur. Wij hebben geen recht op kinderopvangtoeslag. En dan vind ik het allemaal best zonde, ook al besef ik heel goed dat zoon daar ook veel zou leren.
We zitten er nog heel erg over te dubben...
Maar ik ben ook gewoon thuismoeder en het voelt zo raar om dan zoon naar de psz/opvang te brengen. Want wat is het nou?
Met die verandering dat de psz onder kinderopvang valt vind ik het nogal duur. Wij hebben geen recht op kinderopvangtoeslag. En dan vind ik het allemaal best zonde, ook al besef ik heel goed dat zoon daar ook veel zou leren.
We zitten er nog heel erg over te dubben...
Maar ik ben ook gewoon thuismoeder en het voelt zo raar om dan zoon naar de psz/opvang te brengen. Want wat is het nou?
maandag 19 februari 2018 om 19:01
Bohemia, ik ben ook thuisblijfmoeder (nu wel solliciterend) en dochter gaat sinds een paar weken, twee ochtenden pw naar het kdv. Ik vind het een goede voorbereiding voor als ze straks vaker moet als ik werk heb. En daarnaast vind ik het fijn dat ze leert met andere kids omgaan en niet zo afhankelijk van mij meer te zijn (en ik vind het heeerlijk dat ik nu twee vrije ochtenden heb). Ter voorbereiding op de basisschool lijkt me psz juist goed. Zou anders de overgang van altijd thuis naar school niet heel groot zijn?
maandag 19 februari 2018 om 19:09
Ik twijfel omdat een vriendin haar kinderen ook niet naar de psz heeft gedaan. En de kinderen doen het uitstekend op school, vanaf het begin.Elifantje schreef: ↑19-02-2018 19:01Bohemia, ik ben ook thuisblijfmoeder (nu wel solliciterend) en dochter gaat sinds een paar weken, twee ochtenden pw naar het kdv. Ik vind het een goede voorbereiding voor als ze straks vaker moet als ik werk heb. En daarnaast vind ik het fijn dat ze leert met andere kids omgaan en niet zo afhankelijk van mij meer te zijn (en ik vind het heeerlijk dat ik nu twee vrije ochtenden heb). Ter voorbereiding op de basisschool lijkt me psz juist goed. Zou anders de overgang van altijd thuis naar school niet heel groot zijn?
Een andere vriendin gaat haar 2e ook niet naar de psz brengen vanwege de wijziging en de daarbij horende kosten.
maandag 19 februari 2018 om 19:18
In onze vorige woonplaats kon je pas inschrijven bij 2jr en alleen in je postcodegebied. Wilde je daarbuiten inschrijven kwam je op een wachtlijst en alleen als er bij 4jr nog plek was mocht je daarheen maar kon dat niet, moest je maar afwachten waar je daarna in je eigen postcodegebied geplaatst werd. Dus iedereen schreef in zn eigen gebied in.
En toen verhuisden we naar een dorp waar je vanaf geboorte kan inschrijven en alle scholen wachtlijsten hadden..... gelukkig konden we uiteindelijk bij onze eerste keus school terecht met de kleuter en dreumes (toen nog baby) kreeg bijna automatisch ook al een plekje.
Scholenopdekaart is inderdaad een goede site.
Wij werken beiden dus de kinderen gaan naar de opvang maar anders zou ik het ook zeker overwegen. Ik merk in ieder geval dat mijn kinderen er heel erg veel leren wat ik hen niet (goed) kan leren zoals (sociale) omgang met andere kinderen. De oudste ging pas later naar een kdv en o.a haar taal ging toen met sprongen vooruit terwijl wij echt veel met haar praatten. Maar ze pikte het gewoon sneller/leuker op met andere kinderen. En het spelen veranderde ook. Maar thuiskinderen kunnen ook heel leuk opgroeien hoor, ze missen het niet of zo. Ik vond en vind het in ieder geval voor mijn kinderen heel positief.
En toen verhuisden we naar een dorp waar je vanaf geboorte kan inschrijven en alle scholen wachtlijsten hadden..... gelukkig konden we uiteindelijk bij onze eerste keus school terecht met de kleuter en dreumes (toen nog baby) kreeg bijna automatisch ook al een plekje.
Scholenopdekaart is inderdaad een goede site.
Wij werken beiden dus de kinderen gaan naar de opvang maar anders zou ik het ook zeker overwegen. Ik merk in ieder geval dat mijn kinderen er heel erg veel leren wat ik hen niet (goed) kan leren zoals (sociale) omgang met andere kinderen. De oudste ging pas later naar een kdv en o.a haar taal ging toen met sprongen vooruit terwijl wij echt veel met haar praatten. Maar ze pikte het gewoon sneller/leuker op met andere kinderen. En het spelen veranderde ook. Maar thuiskinderen kunnen ook heel leuk opgroeien hoor, ze missen het niet of zo. Ik vond en vind het in ieder geval voor mijn kinderen heel positief.
maandag 19 februari 2018 om 19:27
Ik ben vroeger ook nooit naar de psz geweest en doe nu een phd, ben ook redelijk sociaal, maar ook introvert. Denk niet dat mijn (school)carrière heel anders was geweest als ik wel naar de psz was geweest 
Ik denk niet dat het een probleem hoeft te zijn om je kind er niet heen te brengen. Maar. Misschien vindt kind het wel erg leuk en vind jij het ook wel fijn om wat uurtjes voor jezelf alleen te hebben
Ik denk niet dat het een probleem hoeft te zijn om je kind er niet heen te brengen. Maar. Misschien vindt kind het wel erg leuk en vind jij het ook wel fijn om wat uurtjes voor jezelf alleen te hebben
maandag 19 februari 2018 om 19:34
Ik ben ook thuis met mijn zoon, maar die gaat straks wel naar de peuterspeelzaal. Ik heb toch wel de indruk dat ik bij muziek op schoot bijvoorbeeld duidelijk verschil zie qua sociale ontwikkeling met de kindjes die wel naar het kinderdagverblijf gaan. Hij is nu bijna 13 maanden en het is pas van de laatste paar weken dat hij überhaupt interesse toont in andere kindjes. Voorheen waren dat vooral objecten om zich aan op te trekken of speelgoed van af te pakken.
maandag 19 februari 2018 om 19:49
Hier ook een thuisblijfmoeder. Puk gaat bij ons straks wel naar de PSZ, dat voelt voor mij als voorbereiding op school voor later, ook al omdat die dan met andere kinderen om leert gaan op een regelmatige basis, wat die nu veel minder heeft. Een PSZ voelt voor mij ook totaal anders dan hem nu "afleveren" op een KDV terwijl ik thuis ben, ook al zou dat in de praktijk geen verschil maken. Qua kosten zullen we ook wel duur uitkomen, maar dat is iets waar manlief en ik het al overeens waren voor Puk überhaupt geboren was (allebei kind van thuisblijfmoeder, allebei PSZ gedaan, geen idee of het voordeel heeft gehad, maar voor ons gevoel hoort het bij de start van je schoolcarrière).
maartje2016 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 19:51
0.15% gewijzigd
maandag 19 februari 2018 om 19:50
Hahaha hier ook maar 1 school. Dus de keuze is makkelijk. Prima school ook, van horen zeggen.
Woon dan ook echt in een gat.
Maar dochter is pas 11 maanden. Dus hebben nog wel even.
maandag 19 februari 2018 om 20:06
Zoon gaat naar kdv en de psz is een deur verder. Hij gaat straks gewoon naar de psz. Ik sprak afgelopen week wel een leidster van de psz en die vertelde dat veel kinderen een combi-dag van kdv en psz wel heftig vinden. Maar dat zien we dan wel.
Wel jammer dat door de veranderende regels het nu onbetaalbaar wordt voor sommigen.
Op het kdv is de regelgeving ook veranderd. Ik snap best dat de kwaliteit goed moet zijn, maar bij ons kdv was dat ook al zo. Ik betaal nu 40 ct per uur meer voor die wetgeving en ik vind het eigenlijk flauwekul. Ik krijg nu ineens een volgsysteem en mentor door de strot gedouwd waar ik niet op zit te wachten. Ik wil gewoon dat ze goed voor hem zorgen en lief voor hem zijn. En nu moeten ze ineens zijn ontwikkeling in de gaten houden.
Wel jammer dat door de veranderende regels het nu onbetaalbaar wordt voor sommigen.
Op het kdv is de regelgeving ook veranderd. Ik snap best dat de kwaliteit goed moet zijn, maar bij ons kdv was dat ook al zo. Ik betaal nu 40 ct per uur meer voor die wetgeving en ik vind het eigenlijk flauwekul. Ik krijg nu ineens een volgsysteem en mentor door de strot gedouwd waar ik niet op zit te wachten. Ik wil gewoon dat ze goed voor hem zorgen en lief voor hem zijn. En nu moeten ze ineens zijn ontwikkeling in de gaten houden.
maandag 19 februari 2018 om 20:07
Ik ben nog aan het twijfelen over de psz. Wij werken beiden. Onze dochter gaat naar een gastouder. Maar niet super veel uren in de maand, aangezien we beiden onregelmatig werken. Daarnaast zit ze onder knuffelzwemmen sinds ze 11 weken oud is. Ze vindt andere kinderen van kleins af aan erg interessant.
Ik twijfel aangezien ik waarschijnlijk de komende maanden op zoek wil gaan naar een andere baan (ik ben zwanger van de tweede en zie deze manier van werken met twee kleine kinderen niet zitten eerlijk gezegd) Het liefst in dagdienst. Hierdoor worden de uren bij de gastouder waarschijnlijk veel meer en ik vraag me af of dat het dan niet teveel wordt voor onze dochter. Aan de andere kant denk ik dat het wel heel goed is qua schoolvoorbereiding.
Over scholen heb ik nog niet concreet nagedacht om eerlijk te zijn.
Ik twijfel aangezien ik waarschijnlijk de komende maanden op zoek wil gaan naar een andere baan (ik ben zwanger van de tweede en zie deze manier van werken met twee kleine kinderen niet zitten eerlijk gezegd) Het liefst in dagdienst. Hierdoor worden de uren bij de gastouder waarschijnlijk veel meer en ik vraag me af of dat het dan niet teveel wordt voor onze dochter. Aan de andere kant denk ik dat het wel heel goed is qua schoolvoorbereiding.
Over scholen heb ik nog niet concreet nagedacht om eerlijk te zijn.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
maandag 19 februari 2018 om 20:30
Die website cijfers zeggen in mijn ogen juist niet zo veel. Ik ben zelf op een ander niveau bekend met scholen en weet dat er ook veel beleidszaken nogal bepalend zijn in wat het uitstroomprofiel is.
Neem bijvoorbeeld het passend onderwijs. De ene school is daar heel sterk in, maar daardoor hebben ze wel een grotere populatie van kinderen die wat zwakker zijn. Zo'n school vind ik juist heel goed, omdat ze heel sterk individuele aanpassingen kunnen doen en echt naar het kind kijken.
Ik ken ook een andere school die elk kind 'weg doet' wat een beetje van de middenmoot (of bovenste helft) afwijkt. Tja, zij hebben keurige uitstroomprofielen. Maar weinig flexibiliteit daar en naar mijn mening dus ook echt niet goed afgestemd op de individuele leerling.
Zelf heb ik een peuter van bijna 3 en de school die wij voor hem willen, zei dat ik wel erg vroeg was met aanmelden haha. Hier dus geen wachtlijsten
Peuter (en straks ook dreumes) gaan niet naar een PSZ maar wel naar een KDV. Peuter zit daar in een peutergroep en leert dezelfde dingen als op een PSZ. Wel super leuk om te zien.
Tot kort geleden zat hij bij een gastouder. En hoewel ik daar ook zeer tevreden was, denk ik dat hij daar lang niet zoveel leerde als nu hier.
Of dat erg is, is natuurlijk maar de vraag. Ze hebben nog zoveel jaren om te leren en dat kleine achterstandje van een thuisblijfkindje (ALS het al een achterstand heeft) is ook weg te werken in een kleuterklas. Maar nu ik door omstandigheden het KDV peuteraanbod aan mijn peuter kan bieden, vind ik dat toch ook wel erg leuk.
Neem bijvoorbeeld het passend onderwijs. De ene school is daar heel sterk in, maar daardoor hebben ze wel een grotere populatie van kinderen die wat zwakker zijn. Zo'n school vind ik juist heel goed, omdat ze heel sterk individuele aanpassingen kunnen doen en echt naar het kind kijken.
Ik ken ook een andere school die elk kind 'weg doet' wat een beetje van de middenmoot (of bovenste helft) afwijkt. Tja, zij hebben keurige uitstroomprofielen. Maar weinig flexibiliteit daar en naar mijn mening dus ook echt niet goed afgestemd op de individuele leerling.
Zelf heb ik een peuter van bijna 3 en de school die wij voor hem willen, zei dat ik wel erg vroeg was met aanmelden haha. Hier dus geen wachtlijsten
Peuter (en straks ook dreumes) gaan niet naar een PSZ maar wel naar een KDV. Peuter zit daar in een peutergroep en leert dezelfde dingen als op een PSZ. Wel super leuk om te zien.
Tot kort geleden zat hij bij een gastouder. En hoewel ik daar ook zeer tevreden was, denk ik dat hij daar lang niet zoveel leerde als nu hier.
Of dat erg is, is natuurlijk maar de vraag. Ze hebben nog zoveel jaren om te leren en dat kleine achterstandje van een thuisblijfkindje (ALS het al een achterstand heeft) is ook weg te werken in een kleuterklas. Maar nu ik door omstandigheden het KDV peuteraanbod aan mijn peuter kan bieden, vind ik dat toch ook wel erg leuk.
maandag 19 februari 2018 om 20:57
Echt??? Ik heb mijn oudste 3mnd van tevoren opgegeven op de school van onze keuze (toen net verhuisd) en was allemaal geen probleem. Hier trouwens wel een (open) christelijke basisschool terwijl wij dat zelf niet zijn. De openbare school voelde totaal niet goed. En dat is vooe mij 1 van de belangrijkste punten, iets moet goed voelen.
Oudste is wel naar de psz geweest en ik vond het heerlijk, die 2 dagdelen
ze heeft er ook wel dingen geleerd, vooral omgang met anderen (waarin ze toch een achterstand lijkt te hebben maar das n ander verhaal) ook jongste gaat straks naar de psz in ieder geval (maar wij maken geen gebruik van een kinderdagverblijf, anders zie ik geen meerwaarde in de psz)
Oudste is wel naar de psz geweest en ik vond het heerlijk, die 2 dagdelen
maandag 19 februari 2018 om 21:23
Hier heeft kdv een psz programma voor de kleuters. Ik denk dat het contact met andere kinderen goed is voor ze. Dochter van man werd opgevangen door oma en ze ging met sprongen vooruit zodra ze 1 dag per week naar kdv ging.
Wij hebben nog niet ingeschreven op school. Ik dacht ook dat er maar 2 waren in dorp waar we heen verhuizen maar zie al op die site dat er 5 zijn.
Wij hebben nog niet ingeschreven op school. Ik dacht ook dat er maar 2 waren in dorp waar we heen verhuizen maar zie al op die site dat er 5 zijn.
maandag 19 februari 2018 om 21:38
Het psz heeft een programma voor voorschoolse educatie. Kdv doet in principe alleen aan opvang met een pedagogisch beleid op de achtergrond. Al doen sommige kdv’s ook wel aan voorschoolse educatie. Psz is voorbereiding op de basisschool. Leren in een kring zitten, op je beurt wachten, etc. Die VVE is er voor aansluiting naar de basisschool, maar ook voor het signaleren van achterstanden. Het zou allemaal net even wat schoolser moeten zijn dan het kdv.
maandag 19 februari 2018 om 22:52
dinsdag 20 februari 2018 om 08:35
Ons KDV doet een 'peuter arrangement'. Daar zitten de KDV peuters in en peuters waar de ouders alleen het arrangement voor afnemen. Maar ik had begrepen dat er bijna geen kindjes alleen voor het PA komen. Onze dreumes blijft dan als peuter binnen dezelfde groep maar draait een bijprogramma.
Ik verbaas mij trouwens dat hier zo veel thuisblijfmoeders zijn
Maar ik weet ook niet beter dan dat mensen (mannen en vrouwen) fulltime werken. Dat is mijn referentiekader. Ik werk 40+ per week. Manlief ook en dreumes gaat 3 dagen naar het KDV.
Ik verbaas mij trouwens dat hier zo veel thuisblijfmoeders zijn