Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Overigens is ze vanaf 1/1,5 jaar erg kieskeurig geworden. Weleens lastig met avondeten als ze dingen niet wilt proeven, maar we geven dan ook geen boterham oid. Jullie wel?
pavo07 schreef:
21-02-2018 19:29
Overigens is ze vanaf 1/1,5 jaar erg kieskeurig geworden. Weleens lastig met avondeten als ze dingen niet wilt proeven, maar we geven dan ook geen boterham oid. Jullie wel?
Oh wij wel, is een fase, gaat weer over. Anders wordt ie wakker van de honger en mijn nachtrust is me heilig ;-)
anoniem_67215 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 20:10
0.28% gewijzigd
Dreumes begint nu inderdaad kieskeurig te worden.
Nee hoor, ze kan gewoon eten wat wij ook eten (of zo goed als, dus minder zout en pittig) en als ze het niet wil dan heeft ze gewoon pech. Bakje yoghurt krijgt ze altijd na. Over het algemeen eet ze alles, alleen de hoeveelheid wisselt sterkt.
Mijn dochter drinkt heel weinig. Aan melk en pap krijgt ze 280 ml binnen, maar dat is het dan ook wel. Ze drinkt maar kleine slokjes water, ik schat maximaal 100 ml. Ze plast wel nog en als fruit geef ik voornamelijk mandarijnen zodat ze nog iets van vocht binnenkrijgt. Wel echt iets wat ik de komende keer bij het CB wil bespreken.
Ik wil eigenlijk geen diksap geven (bied alleen water of thee aan), maar ik twijfel nu of ik er toch maar aan moet beginnen. Wat denken jullie?

Met de pot mee eten ging hier vanaf 12-13 maanden. Ik vond het eerst heel moeilijk maar ik merk dat ze nu bijna alles mee-eet (hoewel ze ook hier nu wel kieskeuriger begint te worden). Vooral stamppot gaat er makkelijk in en verder is broccoli/aardappel/vlees een favoriet.
pavo07 schreef:
21-02-2018 19:29
Wij wel. Een dreumes van 1,5 overziet niet dat ie later op de avond/nacht honger krijgt als ie nu niet eet. Ook als hij het al 20x heeft ervaren.
Mijn peuter van bijna 3 begint het nu langzaam te snappen (denk ik).
Mijn bijna kleuter vraagt niet meer om ander eten oid en eet meestal wel wat dus ik denk niet dat we m verpest hebben met de boterhammen en papflessen :mrgreen:
@fiona: wij hebben hier een tijd ook nog sourcywater met een smaakje gegeven, zodat het wel wat anders smaakte maar nog niet wat anders was. Het is 99,9% water en 0,1% aroma. Misschien is dat een tussenweg. (Niet zelf proeven, want voor de meeste volwassenen is het niet te zuipen, maar die kleintjes weten toch niet wat er nog meer te krijgen is)
Of andere smaakjes thee misschien? Pickwick heeft kinderthee dacht ik. Maar zolang ze gewoon plast en poept lijkt me er niet zoveel aan de hand.

Ik zeg trouwens heel makkelijk dat dochter geen ander avondeten krijgt als ze iets niet wil, maar dat kan ook omdat ze een goede slaper is en nooit van de honger wakker wordt.
Fiona hier wordt dus buiten 3 keer borstvoeding ook amper gedronken. Vandaag dus ook mandarijnen gehad en hij eet graag komkommer. Heb vandaag verse jus met water gemengd. Maar was ook geen succes.

Hier ook Rapley, en avondeten eet hij eigenlijk gewoon amper(muv noedels) maar rest gaat prima dus ik maak me geen zorgen.
Fiona, die van mij haalt de norm ook niet, maar plast en poep hartstikke goed, dus ik maak me geen zorgen. Gewoon water en thee blijven aanbieden en de luiers in de gaten houden.
Zoon eet als een malle hier. Hij heeft potjes gehad in combinatie met mee eten van ons en dan wat extra pureren. Op een gegeven moment ben ik gaan prakken en later kleiner knippen. Dat doe ik nog wel eens bij vlees. Het vlees geven we nu apart aan het einde van de maaltijd, omdat hij anders eerst het vlees op eet en dan van zijn groente niks eet. Hij zit standaard aan tafel te roepen: meer meer!

Als hij bijna niks eet geven we hem nog wel eens een banaan bij het toetje. Dat komt bijna nooit voor. En inderdaad ook: onze slaap is heilig! Als ik wakker worden kan voorkomen, dan doe ik dat graag.

Ik houd niet bij hoeveel hij precies drinkt. Hij is gezond, drinkt volgens mij wel aardig en plast goed. Ik maak me er niet zo heel druk om.
Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet hoeveel ze drinkt, maar altijd wel een prima drinker. Met bv weet je ook niet wat er binnenkomt ;)
Mijn dochter eet vanaf ongeveer 1 jaar mee met de pot, daarvoor pureerde ik nog het meeste. Ze eet nog wel regelmatig apart omdat wij (te) laat eten, maar dat haal ik dan uit de vriezer. Vanaf zes maanden tot 1 jaar heeft ze dus grotendeels gepureerd gegeten. Nog steeds snijden we het meeste wel in kleinere stukken omdat ze enorm kan proppen en nog niet zoveel kiezen heeft ;-D

Wat ik me afvroeg: geven jullie voor het slapen gaan nog een fles melk? Of een beker melk? Of helemaal niks meer?

Wij geven nog een fles verwarmde (gewone) melk voor ze gaat slapen, dit is dan nog 200cc vocht wat ze anders niet zou binnenkrijgen. Ze vindt dat nog erg lekker en drinkt daarmee dus meer op een dag... alleen vraag ik me af wanneer we daarmee moeten stoppen. We poetsen na de fles haar tandjes dus dat is het probleem niet. Ik dacht zelf aan uiterlijk rond de 2 jaar en dan eerst over op een bekertje warme melk.

Onze dochter is gek op eten en roept ook vaak 'meer!'. Ze eet niet altijd zoveel avondeten en krijgt dan meestal wat meer yoghurt (wij eten niet altijd een toetje). Maar ze krijgt dan dus ook nog de fles melk en wordt nooit wakker van de honger dus dat scheelt.
Bedankt voor jullie reacties!
Mijn dochter krijgt nog 80 ml melk uit een fles voor het slapen gaan. Ze valt daarmee half in slaap, dus tandenpoetsen doen we daarvoor. Niet ideaal, maar de nachten zijn heel vermoeiend en onrustig, dus we doen het er maar even mee.
ToevalligeDwaas: mijn dreumes zit echt vol na twee borden avondeten en een bakje vla/yoghurt en hij is al een aardig tijdje van de avondfles af. Maar mijn oudste had tot ruim 2jr nog een hele late fles die daarna nog tot 2,5jr iets werd vervroegd naar voor-het-slapen-gaan. Ze had het nodig, vond het lekker en kreeg zo nog wat extra binnen. Niet teveel van aantrekken en niet mee willen stoppen; ze houden er vanzelf mee op.... de een alleen wat sneller dan de ander.
ToevalligeDwaas schreef:
21-02-2018 20:48
Wat ik me afvroeg: geven jullie voor het slapen gaan nog een fles melk? Of een beker melk? Of helemaal niks meer?

Maar ze krijgt dan dus ook nog de fles melk en wordt nooit wakker van de honger dus dat scheelt.
Puk krijgt hier nu met bijna 1,5 nog steeds een fles voor het slapen. Tot nu toe heeft die altijd vanzelf aangegeven wanneer die een fles niet meer wilde, dus we gaan er vanuit dat dat wel goed komt. Als we al een keer ee poging deden om te stoppen was het drama, dus voor nu kiezen we voor het gemak :)

Wat trouwens geen garantie is voor doorslapen, ik denk dat we nu op 50-50 kans zitten dat we een nacht doorslapen, meestal wel net aan de goede kant van de grens 4x slapen / 3x een nachtfles.

Hij zal het wel nodig hebben ;)
Hier krijgt ze geen fles meer voor het slapen gaan. Ze krijgt smorgens nog een klein flesje lekker bij ons in bed en melk bij haar boterham smiddags. Verder tussendoor water en smiddags wat diksap. Goede drinker hier.

Laten jullie zoon of dochter dan zelf eten pakken en in de mond stoppen? Of prikken jullie het op de vork oid?
Bekertje water voor het slapen gaan. Dochter drinkt geen gewone melk (en poedermelk was ik zelf met een jaar wel klaar mee).

Ze eet haar avondeten meestal met een lepel (stamppot/macaroni/rijst), prikt zelf met een vork of met haar handen als het prikken niet lukt. Ze wil ook nog wel eens een stukje vlees bijv met haar hand op de lepel leggen en dan naar binnen lepelen. Het is vanalles wat dus eigenlijk en ik laat haar lekker dr gang gaan.
Lavendel_12 schreef:
21-02-2018 21:00
Laten jullie zoon of dochter dan zelf eten pakken en in de mond stoppen? Of prikken jullie het op de vork oid?
Vanaf dat hij het zelf wilde doen, doet die het eigenlijk meestal zelf. (Behalve met een potje, dan doen we om en om een hapje, want dat is eigenlijk ook te dun om zonder bestek in je mond te kunnen doen).
Wel helpen we af en toe met een lepel vullen, maar dat wil die ook steeds minder, en hij is nu druk bezig uit te vinden wat toch het magische trucje achter een vork is :love:
Lavendel_12 schreef:
21-02-2018 21:00
Zoon doet het zelf, ik help alleen bij yoghurt en appelmoes.

Ik voed zoon nog in slaap. Dochter van man is 6 en drinkt nog beker warme melk voor het slapen gaan.
Geen melk voor het slapen hier. Sowieso lust ie geen melk, alleen van mij maar ja daar zijn we na een jaar mee gestopt.
Mijn zoon heeft ook een periode van kieskeurigheid gehad. Voor hij 1 werd at hij alles, groente was favoriet. Alleen avocado en sperziebonen gingen er niet in.
Vanaf 1 jaar oud, ik zweer dat het de dag zelf was, miepen, zeuren, kokken...
Dramatisch.

Maar wij hebben er nooit op gereageerd. Ik gaf hem dan weleens een extra grote beker warme sojamelk na het avondeten voor extra kcal (normaal klein bekertje), maar meer niet. Ik doe niet aan 'bord leeg-eten'. Mag zoon lekker zelf weten, maar er komt geen vervanging.

Nu gaat het een stuk beter. Hij eet weer groente en is dol op pasta... Alleen gaat opeens het vegetarische vlees er niet meer in. Zo was hij eerst dol op vegan vissticks.... En nu slaakt tie een mini gilletje als het zijn tong raakt en gooit het dan dramatisch richting mijn bord. Of forceert het in mijn mond.

Hij is ook wel flink aan het uitproberen. Hij is dol op banaan maar vanochtend was het me toch vies. "Bah, bah, BAH, NEJ". Maar toen ik het dan maar op at was het opeens natuurlijk echt helemaal heerlijk.
fiona2012 schreef:
21-02-2018 20:01
Mijn dochter drinkt heel weinig. Aan melk en pap krijgt ze 280 ml binnen, maar dat is het dan ook wel. Ze drinkt maar kleine slokjes water, ik schat maximaal 100 ml. Ze plast wel nog en als fruit geef ik voornamelijk mandarijnen zodat ze nog iets van vocht binnenkrijgt. Wel echt iets wat ik de komende keer bij het CB wil bespreken.
Ik wil eigenlijk geen diksap geven (bied alleen water of thee aan), maar ik twijfel nu of ik er toch maar aan moet beginnen. Wat denken jullie?
Misschien eerst kijken of je een heeel klein beetje kokosbloesemsuiker of iets dergelijks(redelijk lage GI-waarde) toevoegen? Of een ander smaakje thee? Of net een vleugje sap aan het water toevoegen? Wij doen soms net een klein scheutje sinaasappelsap toevoegen.

Hier drinkt zoon 4-5 bekers van 265 ml ongeveer.
Hier bij zoon van 21 mnd standaard nog een flesje (120ml) melk voor t slapen. Hij wordt er blij van (roept zelfs bij pyama aandoen om 'esje maken') en op dagen waarop ie weinig drinkt, ben ik blij dat ie zo toch nog wat vocht binnenkrijgt.
Hier op een goede dag 1 beker drinken s Ochtends, een s middags en bij lunch beetje melk (en s Ochtends pap, telt ook toch?).

Hij stopt er vast vanzelf een keer mee. De verdwaalde keren dat we de fles overslaan (als ie half slapend uit de auto komt bij ouders vandaan) is t ook prima gegaan s nachts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven