Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
woensdag 21 februari 2018 om 21:45
Maak van eten overigens niks meer klein of geprakt. Hij eet netjes met een vork en knoeit er maar lekker op los. Soms geeft hij het op en graait dan een volle hand macaroni
Mensen ervaring met driftbuien? Meneer praat steeds beter en heeft zelf gebaren verzonnen voor dingen, die we ook snappen. Maar hij heeft ook een hele sterke wil en als iets niet mag dan kan hij echt een dramatoneel opvoeren. Als in, echt piepen als een puppy, dan zn hoofd op de bank gooien en huilerig doen en daarna schreeuwen en expres dingen doen die niet mogen(zoals met dingen smijten).
Op zich luistert hij heel goed naar corrigeren, ik pak hem zachtjes bij zn kinnetje zodat hij me aankijkt en zeg altijd rustig dat ik x niet zo leuk vind, dat ik snap dat hij boos , ik niet boos ben, maar dat hij wel moet stoppen. Dan knikt hij ja of nee, bij nee nog eens uitleggen.. dan vragen om een knuffel... Knuffel en klaar.
En dat werkt. Maar hij heeft op het moment zoveel tantrums. Ik word er af en toe helemaal gestoord van. Bij zijn vader is hij nog veel dramatischer. Ik mag hem gewoon verschonen maar bij zijn vader gilt hij of hij ernstig mishandeld wordt.
En mijn man is niet bepaald hardhandig.
Mensen ervaring met driftbuien? Meneer praat steeds beter en heeft zelf gebaren verzonnen voor dingen, die we ook snappen. Maar hij heeft ook een hele sterke wil en als iets niet mag dan kan hij echt een dramatoneel opvoeren. Als in, echt piepen als een puppy, dan zn hoofd op de bank gooien en huilerig doen en daarna schreeuwen en expres dingen doen die niet mogen(zoals met dingen smijten).
Op zich luistert hij heel goed naar corrigeren, ik pak hem zachtjes bij zn kinnetje zodat hij me aankijkt en zeg altijd rustig dat ik x niet zo leuk vind, dat ik snap dat hij boos , ik niet boos ben, maar dat hij wel moet stoppen. Dan knikt hij ja of nee, bij nee nog eens uitleggen.. dan vragen om een knuffel... Knuffel en klaar.
En dat werkt. Maar hij heeft op het moment zoveel tantrums. Ik word er af en toe helemaal gestoord van. Bij zijn vader is hij nog veel dramatischer. Ik mag hem gewoon verschonen maar bij zijn vader gilt hij of hij ernstig mishandeld wordt.
woensdag 21 februari 2018 om 22:09
Fles: Godzijdank is die de deur allang uit
Water: N.a.v. de vraag hier heb ik mijn glazen maar eens gemeten en dreumes drinkt +/- 6 glazen van 200ml per dag. Waarvan 1 glas melk. Ik dacht dat hij weinig dronk maar dat is dus prima zo.
Eten: Wij zijn niet bezig met bestek
Dreumes eet met zijn handen de stukken aardappel, groente, vlees, pasta van zijn bord af. Daarna eist hij een banaan, poetsen we zijn tanden en loopt ie naar bed
Drama: Dreumes doet wel eens een drama-poging maar we gaan er gewoon niet op in. En als de drama mij te luidruchtig is leid ik hem af door hem te wijzen op een stuk speelgoed of dat zijn neus 'toet!' doet als ik er op druk
Water: N.a.v. de vraag hier heb ik mijn glazen maar eens gemeten en dreumes drinkt +/- 6 glazen van 200ml per dag. Waarvan 1 glas melk. Ik dacht dat hij weinig dronk maar dat is dus prima zo.
Eten: Wij zijn niet bezig met bestek
Drama: Dreumes doet wel eens een drama-poging maar we gaan er gewoon niet op in. En als de drama mij te luidruchtig is leid ik hem af door hem te wijzen op een stuk speelgoed of dat zijn neus 'toet!' doet als ik er op druk
woensdag 21 februari 2018 om 22:29
Tantrums heeft de mijne ook en niet te zuinig! Hij wordt soms zwaar giftig en werpt zich dan volledig op zij in de kinderstoel, slaat driftig om zich heen en laat alles uit de mond lopen wat er in zat. Soms gaat het zover dat hij er bijna van moet overgeven. En als hij niet in de stoel zit maar op de grond staat of zit, dan werpt hij zich als een echte peuter naar de grond en gaat hij op zijn buik liggen krijsen. Je zou echt denken dat je met een 2,5 jarige te maken hebt zoals je ze in de supermarkt treft, als je er naar kijkt, maar het guppie is pas 14 maanden oud
donderdag 22 februari 2018 om 07:50
Ik heb ook een klein driftkikkertje, al sinds hij een maand of 10 is stort hij zich als een peuter huilend ter aarde compleet met schoppend beentje bij een nee. Sinds kort gooit hij zich ook heel hard naar achteren als ik hem ergens weghaal, ook fijn
Nu ben ik zelf ook een driftkop, maar we gaan het met hem te stellen krijgen vrees ik.
Nu ben ik zelf ook een driftkop, maar we gaan het met hem te stellen krijgen vrees ik.
donderdag 22 februari 2018 om 08:01
Heeft jullie dreumes ook een fase gehad dat die op zijn tenen wilde lopen? Ik dacht eerst dat die mank liep omdat zijn schoenen te klein waren, maar hij doet het ook zonder schoenen. Een andere optie was dat die misschien een wondje onder zijn voet had, maar hij doet het nu met 2 voeten. Zelf lijkt die er geen last van te hebben trouwens.
(Jaja, waar je je als ouder maar druk om maakt)
(Jaja, waar je je als ouder maar druk om maakt)
donderdag 22 februari 2018 om 09:21
Hier is dochter helemaal waus van al het haarspul, dus elastiekjes en speldjes in doen is geen probleem. In laten is vers 2, dus vaak wordt het halverwege de dag een coupe floddertje.
Op je tenen lopen was hier ook, heb het een vriendin die kinderfysio is gevraagd en volgens haar is het heel normaal in de eerste maanden dat ze lopen. Als ze het na zeg een half jaar tot een jaar nog steeds doen is het goed om even contact met het cb te zoeken voor een doorverwijzing, het is wel beter als ze het afleren dmv oefeningen. (Al loop ik al mijn hele leven op mijn tenen en heb ik nergens last van, maar he.) Het ging hier vanzelf over toen ze een maand of 3/4 echt goed los liep.
Driftbuien vallen hier nog mee, eigenlijk alleen bij honger/moe/ziek. Fingers crossed dat dat zo blijft...
Op je tenen lopen was hier ook, heb het een vriendin die kinderfysio is gevraagd en volgens haar is het heel normaal in de eerste maanden dat ze lopen. Als ze het na zeg een half jaar tot een jaar nog steeds doen is het goed om even contact met het cb te zoeken voor een doorverwijzing, het is wel beter als ze het afleren dmv oefeningen. (Al loop ik al mijn hele leven op mijn tenen en heb ik nergens last van, maar he.) Het ging hier vanzelf over toen ze een maand of 3/4 echt goed los liep.
Driftbuien vallen hier nog mee, eigenlijk alleen bij honger/moe/ziek. Fingers crossed dat dat zo blijft...
donderdag 22 februari 2018 om 09:22
Ja, ik heb een zoon inderdaad. Met krullen achter
donderdag 22 februari 2018 om 09:37
Haar: ze kan net een staartje bovenop, zo cute! En dan een speldje erbij.
We zijn 1x bij de kapper geweest, daarna is het wel sneller gaan groeien.
Driftbuien: check.. Vooral als ze geen koekje mag, pff.
Ze wilt ook alles zelf doen (schoenen/jas aan), maar dat lukt nog niet altijd goed dus dan is het gillen. Wil je vervolgens helpen, dan is het nog harder gillen..
We zijn 1x bij de kapper geweest, daarna is het wel sneller gaan groeien.
Driftbuien: check.. Vooral als ze geen koekje mag, pff.
Ze wilt ook alles zelf doen (schoenen/jas aan), maar dat lukt nog niet altijd goed dus dan is het gillen. Wil je vervolgens helpen, dan is het nog harder gillen..
donderdag 22 februari 2018 om 09:38
Zoon is met 18 maanden voor het eerst naar de kapper geweest. Het groeit nu wel sneller en wordt dikker/voller. Ik hoop dat het volgende keer een stuk korter kan en dat we er een leuke coupe van kunnen maken. Ik houd van lekker korte koppies bij jongetjes.
We zijn met 18 maanden gestopt met de fles. We deden het meer nog als rustpunt op de dag en dat hij nog wat extra dronk. Maar de fles vloog op het laatst vooral door de kamer. Sindsdien drinkt hij overdag ook meer. Hij vraagt nu echt om zijn beker en drinkt hem dan soms in 1 keer leeg.
Driftbuien; hij gaat vaak op de grond liggen als hij iets doet wat niet mag. Meestal laat ik hem even uitrazen en na een tijdje leid ik hem af en geef ik uitleg of ik troost hem. Soms is hij dan echt overstuur, maar meestal is het gewoon jengelen en drammen.
Tsjah, dit is nog maar het begin denk ik. Het gaat vast nog veel erger worden. Tot nu toe zijn het fases.
Zijn er ook dingen die je meeneemt uit je eigen opvoeding die je nu anders doet of juist hetzelfde?
Ik ben vaak best wel onzeker of ik het wel goed doe. Dat komt doordat ik niet een heel goed voorbeeld gehad heb ik mijn eigen opvoeding en daardoor wel wat schade/onzekerheden opgelopen heb. Ik weet gewoon niet zo goed hoe dat opvoeden moet en dat maakt me wel onzeker. Ik wil niet dat hij ook zo gaat worstelen met zichzelf. Wij hebben daarom nu wat begeleiding van een pedagogisch medewerker. Niet omdat het slecht gaat, maar zodat ik wat zekerder wordt en zodat ik beter weet wat normaal is. Dit soort topics helpen mij ook altijd enorm om mijn beeld van opvoeding en kinderen hebben bij te stellen.
We zijn met 18 maanden gestopt met de fles. We deden het meer nog als rustpunt op de dag en dat hij nog wat extra dronk. Maar de fles vloog op het laatst vooral door de kamer. Sindsdien drinkt hij overdag ook meer. Hij vraagt nu echt om zijn beker en drinkt hem dan soms in 1 keer leeg.
Driftbuien; hij gaat vaak op de grond liggen als hij iets doet wat niet mag. Meestal laat ik hem even uitrazen en na een tijdje leid ik hem af en geef ik uitleg of ik troost hem. Soms is hij dan echt overstuur, maar meestal is het gewoon jengelen en drammen.
Tsjah, dit is nog maar het begin denk ik. Het gaat vast nog veel erger worden. Tot nu toe zijn het fases.
Zijn er ook dingen die je meeneemt uit je eigen opvoeding die je nu anders doet of juist hetzelfde?
Ik ben vaak best wel onzeker of ik het wel goed doe. Dat komt doordat ik niet een heel goed voorbeeld gehad heb ik mijn eigen opvoeding en daardoor wel wat schade/onzekerheden opgelopen heb. Ik weet gewoon niet zo goed hoe dat opvoeden moet en dat maakt me wel onzeker. Ik wil niet dat hij ook zo gaat worstelen met zichzelf. Wij hebben daarom nu wat begeleiding van een pedagogisch medewerker. Niet omdat het slecht gaat, maar zodat ik wat zekerder wordt en zodat ik beter weet wat normaal is. Dit soort topics helpen mij ook altijd enorm om mijn beeld van opvoeding en kinderen hebben bij te stellen.
donderdag 22 februari 2018 om 09:51
Vervelend Tinkeltje, die onzekerheid vanuit je eigen opvoeding. Fijn dat jullie hulp hebben!
Onzekerheid is denk ik wel iets wat veel ouders ervaren. Vaak heb ik ook het gevoel dat ik maar wat doe..
Dingen die ik mee wil nemen uit mijn eigen opvoeding:
Zelfstandigheid meegeven, loslaten, zelf keuze's/fouten laten maken
Dingen die ik anders wil doen:
Meer praten, gevoelens delen
Onzekerheid is denk ik wel iets wat veel ouders ervaren. Vaak heb ik ook het gevoel dat ik maar wat doe..
Dingen die ik mee wil nemen uit mijn eigen opvoeding:
Zelfstandigheid meegeven, loslaten, zelf keuze's/fouten laten maken
Dingen die ik anders wil doen:
Meer praten, gevoelens delen
donderdag 22 februari 2018 om 09:53
donderdag 22 februari 2018 om 13:10
Tinkeltje34 schreef: ↑22-02-2018 10:04Pavo: ik doe vaak ook maar wat.
Wat ik meeneem: zelfstandigheid geven, zelf dingen ervaren, beetje No-nonsens
Anders doen: aandacht voor gevoel, knuffelen en tegen hem zeggen wat ik voor hem voel, conflicten oplossen, dat ik zijn gedrag afkeur en niet hemzelf.
Ik heb tot op heden niks van je gelezen waar ik bij denk dat je hulp kan gebruiken
donderdag 22 februari 2018 om 13:13
Geen FB groep. Persoonlijk hoop ik dat we hier blijven schrijven. Zowel de 'uitgerekend in' en 'baby's geboren in' groepen waar ik in meeschreef zijn om zeep geholpen door dat de meeste naar FB gingen
donderdag 22 februari 2018 om 13:22
Tinkeltje, wat vervelend dat je zo onzeker bent! Goed dat je er iets van hulp voor bij hebt ingeschakeld. Ik vind je in ieder geval heel weldenkend en logisch overkomen, geen rare dingen gelezen
En ik denk ook dat de meeste mensen inderdaad maar wat doen, of dan toch in ieder geval doen wat goed voelt.
Maartje, hier liep zoontje ook af en toe op zijn tenen. Geen idee waarom. Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij gewoon weer eens wat anders wilde uitproberen
Het haar van mijn zoontje doe ik helemaal niets mee, behalve dat mijn moeder het af en toe bijknipt. Ik was het niet eens, zou niet weten waarom, haha. Het ziet er prima uit zoals het er nu uitziet.
Drama is misschien ook net wat je er zelf van maakt. Gisteren wilde zoontje niet avondeten, nou dan niet, hij heeft echt genoeg reserves
. Man wilde wel blijven proberen, maar ik dacht allang dat hoe meer we het zouden vragen of aanbieden, hoe minder hij nog wilde eten.
Zoontje wordt trouwens niet echt boos, maar vooral erg verdrietig als iets niet mag. Als hij niet met bepaald speelgoed mag spelen waar hij eigenlijk nog te klein voor is en hij dus alleen samen met iemand anders mee mag spelen (knikkerbaan bijvoorbeeld).
Overigens wordt hij al wel een echte peuter, met nee zeggen omdat het kan, terwijl hij eigenlijk ja bedoelt, en waar niemand wat aan heeft
Maartje, hier liep zoontje ook af en toe op zijn tenen. Geen idee waarom. Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij gewoon weer eens wat anders wilde uitproberen
Het haar van mijn zoontje doe ik helemaal niets mee, behalve dat mijn moeder het af en toe bijknipt. Ik was het niet eens, zou niet weten waarom, haha. Het ziet er prima uit zoals het er nu uitziet.
Drama is misschien ook net wat je er zelf van maakt. Gisteren wilde zoontje niet avondeten, nou dan niet, hij heeft echt genoeg reserves
Zoontje wordt trouwens niet echt boos, maar vooral erg verdrietig als iets niet mag. Als hij niet met bepaald speelgoed mag spelen waar hij eigenlijk nog te klein voor is en hij dus alleen samen met iemand anders mee mag spelen (knikkerbaan bijvoorbeeld).
Overigens wordt hij al wel een echte peuter, met nee zeggen omdat het kan, terwijl hij eigenlijk ja bedoelt, en waar niemand wat aan heeft
anoniem_349704 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 14:21
0.07% gewijzigd
donderdag 22 februari 2018 om 13:27
Wij hadden een spannende ochtend
Dreumes en ik waren in de bieb en dreumes glijd uit op een boek en raakt met zijn hoofd de rand van een houten bak...
Dreumes krijste de bieb bij elkaar en naast/op zijn oog vormde zich een dikke bult met bloed er in
Dus met dreumes op mijn arm al bellend met de huisarts naar mijn fiets gelopen en op naar de huisarts.
Huisarts heeft hem nagekeken en het ziet er lelijk uit maar verder is hij in orde
Dreumes krijste de bieb bij elkaar en naast/op zijn oog vormde zich een dikke bult met bloed er in
Huisarts heeft hem nagekeken en het ziet er lelijk uit maar verder is hij in orde