Dreumes topic

zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

donderdag 22 maart 2018 om 22:50
Haha, dat had ik ook gelezen, schrok me dood, vooral omdat ik onze dreumes zelf nou niet echt in de categorie "groot" zou plaatsen. Heb er trouwens wel over gedacht om eventueel alvast wat broekjes en hemdjes te kopen om te kijken of ik daar het verschonen interessanter en dus makkelijker mee zou kunnen maken.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 22-03-2018 22:52
1.14% gewijzigd

donderdag 22 maart 2018 om 22:55
Ik vind dat je dat hem niet aan zijn verstand moet brengen. Hij is óók ouder van jullie kind. Waarom is jouw mening (kind heeft veel aandacht nodig en schermpjes enkel s avonds) meer waard dan dat van hem (kind moet zelf leren spelen en schermpjes kunnen ook overdag)?Feetje23 schreef: ↑22-03-2018 19:33Sterkte tinkeltje!
Hier is er nog maar 1,dus geen ervaring met voeden van de 2e erbij
Ik zoek even objectieve meningen en misschien tips. Mijn man en ik verschillen nog al van mening over het volgende. Voordat wij een kind hadden, zat mijn man erg veel op de ipad of voor de tv. Er is altijd wel iets dat hij wil zien, of netflix, of filmpjes op youtube oid. Toen was dat ook prima. Ook in de babybaby tijd was daar nog wel tijd voor. Inmiddels stoor ik me er mateloos aan. Als hij thuis komt krijgt kind een knuffel, 5 min aandacht, en dan kruipt hij op de bank op de ipad. Als ik er wat van zeg, is het: ja ze moet ook leren om zelf te spelen. Nu kan ze dat ook wel, 20 tot 30 minuten, maar niet langer. En ik vind dat hij dat ook niet mag verwachten. Hier hebben we continu gedoe over. Uiteindelijk komt het er steeds op neer dat ik weer met dochter speel/aandacht geef en hij op de bank tv kijkt. Hij vindt dat ik haar teveel vermaak en dat ze het dan nooit leert... Daarnaast vind ik het ook gewoon irritant dat hij op die momenten ook geen aandacht heeft voor een leuk praatje etc met mij.... Hoe krijg ik hem nou aan zn verstand dat zn 'me time' echt beperkt is tot savonds en dat hij op de andere momenten daar echt op moet inleveren?
Tenzij het echt een verwaarlozingsmate aanneemt van hele dagen, is zijn mening toch evenveel waard?
Mijn suggestie zou daarom zijn dat je hem niet gaat overtuigen van jouw gelijk, maar dat je elkaar ergens in het midden gaat treffen. Dus op een neutraal moment het gesprek aangaan over wat jullie belangrijke normen en waarden vinden om mee te geven aan je kind. En dan ergens in het midden eindigen als jullie meningen uiteen lopen. Maar dat kan best betekenen dat je flink water bij de wijn moet doen.
Juist als je wil dat hij een groter aandeel heeft in de opvoeding, ben ik van mening dat je hem ook ruimte moet geven in zijn zeggenschap over hoe dat er dan uit ziet.

vrijdag 23 maart 2018 om 00:45
Wow 104! Elsa is nu 13,5mnd en heeft nog mt 74/80, ze is ook wel kleiner als gemiddeld wat ik stiekem wel jammer vind.
Wbt tv en aandacht, aangezien wij bijna altijd actief met haar bezig zijn ivm haar jeuk hebben wij dat issue niet. Toch nog een voordeel aan het eczeem
Wij zijn sowieso geen tv kijkers en die gaat ook niet aan als Elsa wakker is tenzij we voor haar iets opzetten wat ook niet vaak gebeurd.
Wbt tv en aandacht, aangezien wij bijna altijd actief met haar bezig zijn ivm haar jeuk hebben wij dat issue niet. Toch nog een voordeel aan het eczeem

Wij zijn sowieso geen tv kijkers en die gaat ook niet aan als Elsa wakker is tenzij we voor haar iets opzetten wat ook niet vaak gebeurd.
vrijdag 23 maart 2018 om 07:30
Weer een boel bijgeschreven.
Sterkte voor zowel Tinkeltje als Snowgirl. Verdrietige situaties
Ik weet niet precies wie nou wat vroeg.
Maar de speen hebben wij wel weggenomen. Nu precies een week. Een beetje impulsief eigenlijk. Maar gek genoeg werkte het dus direct. Heeft op zijn max. 10 min. gehuild. Hij wist dat zijn speen voor in bed was en legde hem daar op verzoek van ons ook neer. Maar hij liep er als het aan hem lag ook graag overdag mee rond.
Denk overigens dat wij gewoon mazzel hebben gehad dat het is gelukt. Ik dacht laten wij het voor zijn voordat hij de speen met een woord kan benoemen en wij naast alle andere dingen ook nog eens daarover mogen gaan onderhandelen met een peuter. Puur eigenbelang dit
Tv kijken doen wij hier overdag niet. Is eigenlijk gewoon zo gelopen sinds zijn zijn geboorte. Soms aan het einde van de dag een filmpje voor hem.
Lastig als je man daar veel mee bezig is. Ik zou dat ook niet prettig vinden. Is het een onderwerp waarover gesproken kan worden? Ik zou toch proberen het gesprek aan te gaan. Misschien dat er afspraken over gemaakt kunnen worden?
Ik las al wat over alleen spelen. Dat is hier ook nog weinig aan de orde. Een Een 10 min. lukt hier nu wel. Maar eigenlijk toch wel de gehele dag met zoon bezig. Hij gaat ook gauw op boevenpad. Heb laatst voor het eerst een was kunnen opvouwen zonder gedoe.
Wisselt ook per kind. Denk ook dat je er vaak gewoon geen invloed op hebt en dat karakter een grote rol speelt.
Zoon zit hier qua kleding in 80 (18 mnd, 81cm en 9,5 kg) en sommige dingen nu op de groei in 86.
Ik zie wel vaker dat mensen via de kringloop of mp leuke dingen scoren. Ik krijg dat niet voor elkaar helaas.
Sterkte voor zowel Tinkeltje als Snowgirl. Verdrietige situaties

Ik weet niet precies wie nou wat vroeg.
Maar de speen hebben wij wel weggenomen. Nu precies een week. Een beetje impulsief eigenlijk. Maar gek genoeg werkte het dus direct. Heeft op zijn max. 10 min. gehuild. Hij wist dat zijn speen voor in bed was en legde hem daar op verzoek van ons ook neer. Maar hij liep er als het aan hem lag ook graag overdag mee rond.
Denk overigens dat wij gewoon mazzel hebben gehad dat het is gelukt. Ik dacht laten wij het voor zijn voordat hij de speen met een woord kan benoemen en wij naast alle andere dingen ook nog eens daarover mogen gaan onderhandelen met een peuter. Puur eigenbelang dit
Tv kijken doen wij hier overdag niet. Is eigenlijk gewoon zo gelopen sinds zijn zijn geboorte. Soms aan het einde van de dag een filmpje voor hem.
Lastig als je man daar veel mee bezig is. Ik zou dat ook niet prettig vinden. Is het een onderwerp waarover gesproken kan worden? Ik zou toch proberen het gesprek aan te gaan. Misschien dat er afspraken over gemaakt kunnen worden?
Ik las al wat over alleen spelen. Dat is hier ook nog weinig aan de orde. Een Een 10 min. lukt hier nu wel. Maar eigenlijk toch wel de gehele dag met zoon bezig. Hij gaat ook gauw op boevenpad. Heb laatst voor het eerst een was kunnen opvouwen zonder gedoe.
Wisselt ook per kind. Denk ook dat je er vaak gewoon geen invloed op hebt en dat karakter een grote rol speelt.
Zoon zit hier qua kleding in 80 (18 mnd, 81cm en 9,5 kg) en sommige dingen nu op de groei in 86.
Ik zie wel vaker dat mensen via de kringloop of mp leuke dingen scoren. Ik krijg dat niet voor elkaar helaas.
vrijdag 23 maart 2018 om 07:39
Hier kan zoontje best goed alleen spelen. Iedereen zegt dat ook. Hij komt echter wel langs om iets te laten zien of even een knuffel halen en gaat dan weer verder.
Qua maat (21 maanden) zitten we nu in 86 soms 92. Hier niet zo'n groot mannetje.
Voor iedereen die ik nog niet bedankt had bij deze. Gisteren hebben we de jongens overigens aangegeven op het gemeentehuis. Had daardoor wel een moeilijke dag.
Qua maat (21 maanden) zitten we nu in 86 soms 92. Hier niet zo'n groot mannetje.
Voor iedereen die ik nog niet bedankt had bij deze. Gisteren hebben we de jongens overigens aangegeven op het gemeentehuis. Had daardoor wel een moeilijke dag.

vrijdag 23 maart 2018 om 09:11
Wij hebben best regelmatig de tv aan staan overdag. Dochter kijkt er bijna niet naar om en we kunnen hem ook rustig op de achtergrond aan hebben bij het avondeten zonder dat ze er door afgeleid wordt. Af en toe danst ze eens mee als ze een muziekje hoort.
De ipad doe ik wel steeds vaker weg, ze weet nu heel goed dat daar filmpjes op staan en we er oma mee kunnen facetimen.
Zelf spelen gaat in periodes heel goed of juist niet. En ik merk nu ze naar het kdv gaat dat ze op vrijdag wat meer aandacht vraagt en ook snel moe is. Maar dat is logisch en vind ik prima, dan tutten we lekker.
De ipad doe ik wel steeds vaker weg, ze weet nu heel goed dat daar filmpjes op staan en we er oma mee kunnen facetimen.
Zelf spelen gaat in periodes heel goed of juist niet. En ik merk nu ze naar het kdv gaat dat ze op vrijdag wat meer aandacht vraagt en ook snel moe is. Maar dat is logisch en vind ik prima, dan tutten we lekker.
vrijdag 23 maart 2018 om 09:23

vrijdag 23 maart 2018 om 10:10
Ik had even gemist dat je inmiddels bevallen bent, gefeliciteerd!!Maartje2016 schreef: ↑22-03-2018 16:11Hebben jullie toevallig ideeën om Puk te vermaken op de momenten dat ik Pukkelientje bv geef? Ik vind het een beetje oneerlijk om hem elke keer voor de tv te zetten, voor voorlezen is die nog een beetje te ongeduldig en ik kan hem toch niet bij elke voeding was van de ene in de andere wasmand laten gooien?

vrijdag 23 maart 2018 om 11:16
Die maatlabeltjes kloppen van geen kant soms. Maar kinderen zijn ook enorm verschillend. Onze oudste droeg met 2 jaar nog wel eens maat 80. Dat heeft onze jongste met 1 jaar al aan.Maartje2016 schreef: ↑23-03-2018 09:23Wow, ik dacht echr dat Puk een kleintje was, maar dat is die dus helemaal niet met zijn 86! (En rompertjes 92) Op die aangegeven maanden die op de maatlabeltjes in de kledinf staat loopt die bijna altijd een half jaar achter![]()
Of ik kan niet wassen, dat zou een andere optie zijn...
vrijdag 23 maart 2018 om 12:18
Ik vind het verschil tussen jongens- en meisjeskleding in maat ook bizar! Mango jongens valt echt een dikke maat groter dan mango meisjes.
Een vriendin van me neemt altijd goed passende kleertjes mee met kopen en die legt ze er dan op, om de maat te kunnen schatten. Superslim idee, vergeet het alleen altijd.
Een vriendin van me neemt altijd goed passende kleertjes mee met kopen en die legt ze er dan op, om de maat te kunnen schatten. Superslim idee, vergeet het alleen altijd.
vrijdag 23 maart 2018 om 20:32
Even een vraagje: Hoe doen jullie het met knutselen met jullie dreumesen?
Met de mijne (19 mnd) doe ik stickers plakken op papier en kleuren met wasco en dikke potloden en stempelen. Zou ook wel graag kleien en vingerverven maar ik ben bang dat hij dan alleen maar zijn vingers in zijn mond wil stoppen...
Met de mijne (19 mnd) doe ik stickers plakken op papier en kleuren met wasco en dikke potloden en stempelen. Zou ook wel graag kleien en vingerverven maar ik ben bang dat hij dan alleen maar zijn vingers in zijn mond wil stoppen...

vrijdag 23 maart 2018 om 20:40

vrijdag 23 maart 2018 om 21:54
Pennen gaan hier altijd in de mond, en ik heb vandaag net mooie dikke kleurpotloden gekocht om te kijken wat ze daar van maakt. Eens zien wat ze er mee doet, en of ze doorheeft wat kleuren is
Ze zit overigens in maat 80, soms 86. Qua broeken loopt ze vaak een maat voor op haar shirts, omdat we wasbaar luieren, en haar luierbips groter is dan de meeste broeken
. Met zelfgemaakt spul hou ik er altijd rekening mee en teken ik de kont wat ruimer, of neem een maat groter en maak de pijpen wat korter.

Ze zit overigens in maat 80, soms 86. Qua broeken loopt ze vaak een maat voor op haar shirts, omdat we wasbaar luieren, en haar luierbips groter is dan de meeste broeken

vrijdag 23 maart 2018 om 23:12
Houd in ieder geval crepe-papier weg bij eet-grage dreumesjes als je gaat knutselen. Mijn nu-kleuter heeft een keer de hand weten te leggen op een stukje paars crepe-papier en het opgegeten......... volledig blauw/paarse toet, tong, tanden, handen........ 4 dagen lang. Wat hebben we gelachen.
Mijn dreumes vindt dat knutselen maar niks. Het is wel heel interessant om een banaan knagend te kijken naar mama die knutselt.
Mijn dreumes vindt dat knutselen maar niks. Het is wel heel interessant om een banaan knagend te kijken naar mama die knutselt.
vrijdag 23 maart 2018 om 23:25
Mijn peuter heeft tot bijna 3 altijd de klei opgegeten. Op een gegeven moment wel stiekem, als ik niet keek: zat zijn hele gehemelte weer vol geplakt als ik van de wc kwam.. 
Dus met dreumes waag ik mij voorlopig niet aan knutselen. Dat doet hij mooi op het kinderdagverblijf.
Over kleding maten: ze leren je dat je moet kijken naar de lengte van je kind. Maar dat klopt niet, want het gaat om de verhouding. Een kind van 80 cm kan bijvoorbeeld korte benen hebben en een lang bovenlijf. Dan zal hij qua broek en omvang misschien in 80 vallen, maar qua romper en shirt misschien wel ruim erboven. En de ledematen kunnen ook weer verschillen ten opzichte van de romp, dus je ziet het niet altijd aan de lengte van de mouwen of broekspijpen. Mijn kinderen hebben een heel lang bovenlijf ten opzichten van hun korte beentjes dus rompers heb ik gewoon twee volle maten groter nodig dan hun lengte.

Dus met dreumes waag ik mij voorlopig niet aan knutselen. Dat doet hij mooi op het kinderdagverblijf.
Over kleding maten: ze leren je dat je moet kijken naar de lengte van je kind. Maar dat klopt niet, want het gaat om de verhouding. Een kind van 80 cm kan bijvoorbeeld korte benen hebben en een lang bovenlijf. Dan zal hij qua broek en omvang misschien in 80 vallen, maar qua romper en shirt misschien wel ruim erboven. En de ledematen kunnen ook weer verschillen ten opzichte van de romp, dus je ziet het niet altijd aan de lengte van de mouwen of broekspijpen. Mijn kinderen hebben een heel lang bovenlijf ten opzichten van hun korte beentjes dus rompers heb ik gewoon twee volle maten groter nodig dan hun lengte.