Eerste hulp - aaaaargh

08-03-2010 13:15 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is verder geen topic anti-eerste hulp hoor, maar moet toch even spuien.

Mijn zoon (8) was aan het spelen bij een vriendje, krijg ik een telefoontje van de vader van het vriendje, dat hij met zoon onderweg was naar de eerste hulp want bij het buiten spelen was hij met zijn hand in een spijker blijven hangen. Hij zei dat hij wist dat ik thuis nog een kind had (en nog een buitenspelende zoon) dus hij zou bellen als hij in het ziekenhuis was en zoon daarna weer naar huis brengen. Om 5 uur kwam man thuis en werden we weer gebeld dat ze er nog zaten, maar er zou zo iemand komen kijken. Bajaman naar het ziekenhuis want dan kon vader vriendje ook naar huis. Dus ik in de (best wel) zenuwen thuis en gelukkig om 6 uur telefoon. Nou nog 3 wachtenden voor hem dus het zal niet zo lang meer duren. En wachten duurt toch best wel lang dus echt lekker zat ik niet thuis.

Uiteindelijk kwamen ze dus om kwart voor 9 thuis. 4 hechtingen en een ingepakte hand later, met 2 flessen antibiotica.

Zoon had zich keurig gedragen, geen tranen, geen gegil bij de 3 verdovingsprikken, helemaal niks. Hij heeft zelfs zitten kijken hoe er werd gehecht.

Ik ben (natuurlijk) ontzettend trots op onze kleine grote man, maar er hangt een bordje bij de eerste hulp. Kinderen die huilen mogen voor. hmmmmm..... volgende keer toch maar knijpen dan?
Ik wilde alweer uitleggen dat het echt niet kan met 2 kinderen onder je arm naar de eh sjeesen, want dan had ik moeten lopen, oh nee eerst een kind moeten opsporen daarna een 3 kwartier naar het ziekenhuis lopen (bus net zo lang) en tegen die tijd was mijn man al thuis.

Achteraf had ik mijn ouders gebeld en was alsnog naar het ziekenhuis gegaan, maar goed das voor de volgende keer (daar denk ik dus niet aan blijkbaar)
quote:baja schreef op 08 maart 2010 @ 13:53:

Tuurlijk begrijp ik ook wel dat hartstilstanden en slagaderlijke bloedingen voor gaan. Helemaal terecht. En tuurlijk weet ik ook wel dat je lang moet (kunnen) wachten op de eerste hulp. En er zullen ook gerust mensen komen die eigenlijk helemaal niet hadden hoeven komen, maar in geval van mijn zoon ben ik maar blij dat de goede man zelf het besluit had genomen dat hij naar de eerst hulp ging. Het is alleen voor de thuiszittende mama niet echt fijn om zo lang te moeten wachten en niet echt wetend wat er nu aan de hand is/was. Maar goed je wordt dan naar huis gestuurd met een verfset (als doekje voor het wachten, erg aardig moet ik zeggen) en de mededeling dat het 2 dagen niet nat mag worden, je het na 5 dagen moet verversen en na 10 dagen de hechtingen eruit moeten worden gehaald. (bij de huisarts). Heb het ondertussen al 2 x verschoond (kriebels in de buik) want hoe moet je anders in de gaten houden of het gaat ontsteken.

Huisarts gebeld, want 10 dagen valt dus op een zaterdag. Moet je dan de maandag erna of de vrijdag ervoor. Nu is mijn huisarts er maandag niet (tuurlijk) dus vrijdag heen en kijken of het er al uit mag. Anders moeten we maandag naar de vervanger. Acht ja kan er ook nog wel bij...

..

Wel grappig, ze vroegen of hij zijn injecties wel had gehad (deed me een beetje aan een hond denken). Gelukkig heeft hij die gekregen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe lang de tetanus injectie geldig is.

Misschien kan de vader van dat vriendje dat doen?

wat betreft de onwetende ouder thuis, jij bleef daar..

Zeurkouserig wel hoor...
quote:amalia schreef op 08 maart 2010 @ 13:59:

Maargoed wb de 1e hulp; mijn zoon had laatst een flink bebloed hoofd en we moesten een uur wachten totdat we geholpen werden. Nu zit hij met een lelijk litteken tussen zijn ogen. Ben echt van mening dat het wel mooi geheeld was als we eerder waren geholpen....

Volgens mij kan je met kinderen beter naar de huisarts rennen.Als je binnen het uur geholpen was dan was het litteken beter geheeld? Serieus...dat denk je echt? Wat mensen zichzelf al wel niet aanpraten zeg...Pfff
Wat moet de vader van het vriendje doen? De hechtingen eruit halen?

Ik heb braaf een afspraak gemaakt op vrijdag bij de huisarts, dus dat is geen 5 uur wachten als het goed is (en op 10 minuten loopafstand...)
Ehh ja Enigme, het is toch bekend dat hechten binnen een uur moet anders heeft het geen zin meer? Nu is het geplakt en niet goed tegen elkaar aan gehouden. Daardoor stond de wond open. Het is prima genezen, maar je ziet dus een deuk, omdat het vel niet tegen elkaar aan is gehecht. En ik denk dus serieus dat als ze het eerder hadden gehecht je een minder litteken had gezien.
Misschien een rare vraag hoor, maar moet je met dit soort dingen niet gewoon naar de huisarts?

De mijne heeft m'n been gehecht toen er glas in gekomen was. Was meteen aan de beurt.

Waarom zou je kiezen voor de EH?
Geen idee eigenlijk, misschien had ik zelf naar de huisarts gegaan, ik weet het niet.

Maar had ik tegen de goede man moeten zeggen, ben je nou helemaal, terug met dat kind? Nee hoor, alle lof voor die man.
quote:baja schreef op 08 maart 2010 @ 14:28:

Geen idee eigenlijk, misschien had ik zelf naar de huisarts gegaan, ik weet het niet.

Maar had ik tegen de goede man moeten zeggen, ben je nou helemaal, terug met dat kind? Nee hoor, alle lof voor die man.

Nee, natuurlijk niet.

Maar ik wist het gewoon niet. Of huisartsen tegenwoordig naast bevallingen ook geen hechtingen meer doen.
quote:amalia schreef op 08 maart 2010 @ 14:20:

Ehh ja Enigme, het is toch bekend dat hechten binnen een uur moet anders heeft het geen zin meer?

Onzin. Er moet gehecht worden binnen 6 uur, daarna doet men het over het algemeen niet meer i.v.m. grotere kans op infectie en insluiten van de troep. Hoe snel iets gehecht wordt (mits het geen dagen duurt) heeft geen invloed op hoe het geneest. Wel hóe er gehecht wordt, waar de wond zit, ervaring van de hechtende medici, eigen gezondheid, puur geluk en domme pech etc. etc.

quote:Nu is het geplakt en niet goed tegen elkaar aan gehouden.

Dat staat los van dat ene uur. Voor plakken hanteert men dezelfde tijdregel als voor hechten. Plakken wordt vaker gebruikt bij kinderen omdat dit minder 'belastend' is voor kinderen.

quote:Daardoor stond de wond open. Het is prima genezen, maar je ziet dus een deuk, omdat het vel niet tegen elkaar aan is gehecht. En ik denk dus serieus dat als ze het eerder hadden gehecht je een minder litteken had gezien.

Sja, dan denk je dus verkeerde dingen.

Voor wat betreft het lange wachten; welkom in de wereld der SEH. Voor diegenen die dat niet zo zien zitten; er kan ook gehecht worden door een huisarts. Is vaak stukken sneller. Kwaliteit is niet per definitie 'minder' dan op een SEH.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:zakdoekjeopviva schreef op 08 maart 2010 @ 13:47:

[...]

Nou ja zeg! waar haal je dat uit? Ik zeg dat dat bij ons op de eerste hulp zo is; en dat ik dat normaal vind. Ik zeg niet dat ze daar voor Jan Joker hebben gezeten en al helemaal niet dat ze stennis moeten maken, maar een huilend kind voorrang geven met een zelfde iets is wel raar.Je schreef letterlijk:"Nou idd kind volgende keer beetje opjutten maar."
Toevallig zelf vrijdag nog bij de SEH gezeten. Man die dag anderhalf uur onder narcose geweest voor schoonmaken van alle gezichtsholten, en het blééf maar bloeden. Telefonisch overlegd, langskomen. Vier uur moeten wachten. Zit je met een vent, die bijna van zijn stokje gaat omdat hij het gewoon nog niet trekt. Was er gewoon maar één enkele arts... Kon zij ook niets aan doen natuurlijk, maar wat werd ik er vervelend van. Word je weggestopt in een of ander hokje achteraan, en zie je gewoon anderhalf uur helemaal niemand. Als je in je uppie bent, kun je er gewoon doodgaan.

Overigens: mijn man had van de KNO-arts meegekregen, dat hij absoluut niet mocht snuiten (er zou vuil buiten de holtes kunnen komen door de druk). Het eerste wat de broeder op de SEH zei: "Gaat u nu eerst maar eens heel hard snuiten, meneer!" Terwijl we net het hele verhaal hadden verteld. Je zult het maar doen.

En vies dat het er was... Grote stofhopen, vuile muren, smerige lakens op de onderzoeksbedden. Bah.
Volgens mij moet je ook niet alles te serieus nemen wat ze schrijft..

En wat een zonde zeg niet meteen naar je kind toe te rennen!!

Juist die paniekzaaiers maken het meestal al gauw erger, wat dan ook vaak een reden is dat kinderen juist gaan huilen!!
Goh zeg wat een aanvalling op moeders, ik snap niet helemaal waarom, maar dat zal wel aan mij liggen. Niet iedereen heeft 2 auto's voor de deur en is het ziekenhuis om de hoek!

Maar waarom hangt daar een bordje huilende kinderen eerst? Dat is toch te zot voor woorden?

Hebben we het hier trouwens over de Spoed eisende hulp, of over de vervangening van de dokter?(ik weet niet precies hoe dat heet) want dat loopt in de posting nogal door elkaar
ik zou inderdaad naar de huisarts gaan, zeker als die op 5 minuten zit.

ik kan begrijpen dat ze blij is dat deze vader gehandeld heeft, maar dit maakt inderdaad de gezondheidszorg erg duur. en het kost heel veel tijd.. Dus de volgende keer reageren, met fijn dat je naar het ziekenhuis wil gaan, maar kom maar hier, dan ik met hem naar de huisarts.
quote:Snormel schreef op 08 maart 2010 @ 14:43:

[...]

Je schreef letterlijk:"Nou idd kind volgende keer beetje opjutten maar."

Ik scheef ook dat ik het wel terecht vind dat een kind voorrang krijgt, dat opjutten was sarcastisch bedoeld dus... (dacht dat het duidelijk over kwam)

Alleen huilende kinderen voorrang geven is raar, de huilt bij een 5 voudige been breuk nog niet de ander gilt moord en brand bij een splinter. Kinderen voorrang dus of niet, maar niet aan de hand van huilen.

Trouwens; ik hoef voor een hechting niet naar de huisarts te gaan hoor, die zou serieus vragen wat ik kwam doen en waarom ik niet naar de eerste hulp ga.
Tip voor de volgende keer: voor hechtingen gewoon naar de huisartsenpost gaan. Is geen EH geval, maar een kwestie van naald en draad. Kunnen ze bij de huisarts ook. Dochterlief is er vorig jaar weer in elkaar gezet na een val. Scheelt een heleboel onnodig wachten en wachttijd voor echte spoedgevallen op de EH
quote:zakdoekjeopviva schreef op 08 maart 2010 @ 15:18:

[...]

Trouwens; ik hoef voor een hechting niet naar de huisarts te gaan hoor, die zou serieus vragen wat ik kwam doen en waarom ik niet naar de eerste hulp ga.Dat jouw huisarts kennelijk niet hecht (al eens geprobeerd? ) zegt natuurlijk niet alles over andere huisartsen. Heb al heel wat huisarts-naai-kunstwerken mogen aanschouwen.
vandaag ga ik van alles kunnen
Kan me niet voorstellen dat een huisarts niet hecht....
quote:roosvrouw schreef op 08 maart 2010 @ 15:21:

[...]

Dat jouw huisarts kennelijk niet hecht (al eens geprobeerd? ) zegt natuurlijk niet alles over andere huisartsen. Heb al heel wat huisarts-naai-kunstwerken mogen aanschouwen.

Ja geprobeerd ja; dat is voor de eerste hulp, huisarts heeft het te druk er voor en te weinig ervaring (haar woorden).

Dat huisartsen ook hechten is dus nieuw voor mij. Een bepaalde richtlijn wanneer wel en wanneer niet naar de eerste hulp zou wel makkelijk zijn trouwens. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit voor niks op een eerste hulp gezeten heb misschien moeten mensen gewoon minder snel panieken (en vooral minder ga naar de eerste hulp adviezen geven; zie ik hier ook vaak als de huisarts niet al te behulpzaam is)
Ik wist dat ook niet hoor, dat (sommige?) huisartsen hechten, als ik op zondag met een kind met grote wond zou zitten, zou ik dus ook naar de eerste hulp gaan.

Ik woon trouwens niet in NL en ik moest gewoon ter plekke ¤100 afrekenen voor de SEH - nog voordat we gezien waren, dat stopt mensen natuurlijk ook gauw genoeg om voor elk wissewasje naar de SEH te gaan...
quote:Ainne schreef op 08 maart 2010 @ 15:53:

Ik wist dat ook niet hoor, dat (sommige?) huisartsen hechten, als ik op zondag met een kind met grote wond zou zitten, zou ik dus ook naar de eerste hulp gaan.

Ik woon trouwens niet in NL en ik moest gewoon ter plekke ¤100 afrekenen voor de SEH - nog voordat we gezien waren, dat stopt mensen natuurlijk ook gauw genoeg om voor elk wissewasje naar de SEH te gaan...

Krijg je dat nog terug?

Wat als je echt spoed hebt? Moet je dan ook betalen? En wat als je dn niet kan betalen?
quote:amalia schreef op 08 maart 2010 @ 14:20:

Ehh ja Enigme, het is toch bekend dat hechten binnen een uur moet anders heeft het geen zin meer? Nu is het geplakt en niet goed tegen elkaar aan gehouden. Daardoor stond de wond open. Het is prima genezen, maar je ziet dus een deuk, omdat het vel niet tegen elkaar aan is gehecht. En ik denk dus serieus dat als ze het eerder hadden gehecht je een minder litteken had gezien.Hechten moet binnen de 8 uur. Je hebt dus ruimschoots de tijd.Voor de wondgenezing maakt een uur meer of minder echt niet uit.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 08 maart 2010 @ 16:00:

[...]

Krijg je dat nog terug?

Wat als je echt spoed hebt? Moet je dan ook betalen? En wat als je dn niet kan betalen?

Ik weet het niet, dit was de eerste keer dat ik bij de SEH was. Ik heb wel een gezondheidsverzekering, dus denk dat ik volgend jaar wel een deel kan terugclaimen. Verzekeringen hier zijn particulier, dus mensen zonder verzekering moeten gewoon betalen.

Ik moest wel even slikken toen ik dat af moest rekenen (een huisarts kost ¤50 hier dus dit was het dubbele), maar het idee erachter vind ik goed, je denkt wel drie keer na om naar het ziekenhuis te gaan.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 08 maart 2010 @ 15:18:

[...]

dat opjutten was sarcastisch bedoeld dus... (dacht dat het duidelijk over kwam)Nou ja, misschien staat mijn sarcasmeradar vandaag niet zo gevoelig, maar niet dus, ik dacht dat je het als serieuze tip bedoelde, zo van "zorg maar dat ie wat harder brult, dan kom je wel eerder aan de beurt"
Laatst is mijn zoon zo hard op zijn kin geknald dat zijn kin opensprong. Was een bloedbad. HAP gebeld en ik mocht meteen komen. Toen we daar aankwamen zaten er mensen te wachten maar mochten we toch als eerste (zoon had het meeste bloed ). Boel is geplakt (want inderdaad, minder belastend) en we stonden zo weer buiten.

Bij ons hangt gewoon een bordje dat soms mensen later binnenkomen maar toch eerder worden geholpen en dat ze daar begrip voor vragen. Prima, zij kunnen echt wel inschatten wie er het eerst hulp nodig heeft.

Ik vind 3,5 (ofzo) op hulp wachten echt belachelijk lang en ik had zoiets nooit overgelaten aan een andere ouder. Dan leen ik wel een auto bij de buren en dump daar meteen het andere grut of zorg dat man er acuut heen gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven