ergernissen in opvoeding

15-06-2010 21:16 334 berichten
Ik las net een leuk topic over wat je je kinderen in de opvoeding wilt meegeven.

En gelijk moest ik gelijk denken aan de tegenhanger, want wat als je je ergert aan hoe anderen hun kinderen opvoeden?

Ik merk zelf dat ik dat heel lastig vind. Komt misschien ook omdat ik verhuisd ben en als ik mijn vriendinnen zie, ze altijd met hun hele kinderschaar aan komen waaien

Dan maak je ze natuurlijk iets langer mee dan alleen een middagje, maar toch.

Zeggen jullie er dan iets van?

Als het mij te ver gaat doe ik dat zelf wel, maar dan beperk ik me wel tot de regels van mijn huis en dan ben ik toch altijd bang dat ik mn vrienden tegen het zere been trap.

Bijvoorbeeld.

Vriendin met 3 kinderen komt langs. Bij haar thuis morgen ze alles. Voor het eten proppen ze zich vol met snoep. Tijdens het eten lopen ze te mekkeren dat ze geen honger hebben. Willen niet aan tafel zitten. Na het eten worden ze met een pak koek naar boven gestuurd. Lopen alleen maar te gillen en te etteren.

Het lijkt overdreven maar dit is nog maar een tipje van de sluier.

Ik zeg dus dat ze geen koek mogen na het eten en zeker niet boven opeten, maar dan voel ik me toch altijd een beetje bezwaard.

Nog zo'n hit; Een vriendin scheurt altijd een pak koek open in de winkel om dr kinderen zoet te houden, nog voordat deze is afgerekend. Mijn tenen krullen daarvan om, maar het is niet aan mij om daar toch wat van te zeggen vind ik. ( en soms begrijp ik het ook echt wel, maar toch zou ik dat dus echt niet doen)

Ook heb ik een keer een jochie aangesproken die zijn ijs-papiertje op de grond gooide terwijl er op 2 meter afstand een prullenbak stond. Ik werd me daar toch voor rotte vis uitgemaakt!

Wat is bij jullie de grootste ergernis van de opvoeding van vrienden/bekenden?

En zeggen jullie daar dan wat van?

( ik ga nu voor het eerst een poll maken, geen idee of dat gaat lukken )

zeg ik wat over opvoeding van andere kinderen?

Totaal aantal stemmen: 104

nee, dat is niet aan mij (13%)
soms, als het mij echt te ver gaat (70%)
ja, maar alleen bij goede vrienden (12%)
ja, ik zeg dat gelijk, ook bij onbekenden (6%)
Alle reacties Link kopieren
Oef, die etters die met zo'n kinderwinkelwagentje tegen je enkels rammen omdat ze van hun moeder mogen rennen in de supermarkt.

Hoogzwanger in de AH reed er ook zo'n etter tegen me aan omdat ik niet aan de kant ging voor haar. (ik stond voor het schap om wat te pakken)

Ze bleef gewoon rammen he!

Toen het ik haar karretje vastgepakt en gevraagd waar ze wel niet mee bezig was?

Blijkbaar keek ik zo woest dat ze de boodschap in een keer begreep.
ik erger me aan ouders die NEE zeggen en er geen consequentie aan verbinden als ze het toch doen.

een vriendin eet regelmatig bij ons met haar kind van 3 zij is een nee zegger en ja knikker. Kind trekt zich nergens wat van aan als zij het zegt. Hij mocht chocola pakken van mijn tafel... Het was mijn chocola, ik vind dat je dat moet vragen.

een andere vriendin is hier met kind van 4, kind luistert totaal niet, ik wilde ze niet binnen we waren allemaal buiten en hij steeds naar binnen, speelgoed pakken en vriendin deed niets tot ik haar er na zoveel keer op wees dat hij weer binnen was.

het is moeilijk andere kinderen aan te spreken als ouders dit zelf niet doen. Liever laat ik het aan de ouders over maar zodra ze in mijn huis mijn regels aan hun laars lappen, zeg ik er wel wat van.

en idd pakken koek en snoep in de winkel al open trekken... dat vind ik echt niet kunnen.
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen spreek ik de kinderen er op aan.
Ik zeg bij anderen altijd wel, als iets niet mag gewoon zeggen hoor. Soms mag iets thuis wel en bij anderen niet en omgekeerd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier ook een keer; ik had een schaaltje met snoep/koejes voor ons allemaal. Een wilde nog een doosje met jip en janneke rozijntjes. ( ik had die zak met allemaal verschillende smaken-doosjes)

Moeder vroeg of haar dochter een tweede mocht. Welja, geen probleem. Die vond ze niet lekker dus ze wilde weer een ander. Moeder nam het doosje en kind weer een ander. Vond ze ook niet lekker en zo had ze na 6 doosjes alles opgemaakt! Natuurlijk is dat geen ramp, maar ik stond er echt van te kijken dat je als visite ( dit was geen goede vriendin trouwens, iemand die ik net had leren kennen) gewoon je kind van alles open laat trekken.

Ik heb er niets van gezegd trouwens...( en vind ook dat ik daar niets van kan zeggen. Bedoel, als je op visite bent moet je ook lekker even kunnen snoepen, maar dan gelijk alles door 1 kind oplaten maken vind ik erhm... opmerkelijk )
Weet je waar ik me rot aan erger? Als ik mijn kind iets verbied in de winkel, dat er altijd wel een of andere kutterige toverkol komt zeggen : ahhhh laat het jochie toch, mag dat niet van stoute mammiepammie???

Opbokken. nee is nee.
quote:nouschi schreef op 15 juni 2010 @ 21:31:

Ik zeg bij anderen altijd wel, als iets niet mag gewoon zeggen hoor. Soms mag iets thuis wel en bij anderen niet en omgekeerd.Doe ik trouwens ook. Ik vind het belangrijk dat een kind leert dat iedereen zijn eigen regels heeft.
Zo vind ik dus heel irritant dat twee kinderen die ik heel vaak zie, altijd zo binnen lopen zonder hoi te zeggen, niet feliciteren/voorstellen en doei zeggen. Fatsoensnormen enzo. Vader doet dit ook zo, en moeder niet maar zij roept ze er ook niet bij.
quote:dangeensuus schreef op 15 juni 2010 @ 21:34:

Weet je waar ik me rot aan erger? Als ik mijn kind iets verbied in de winkel, dat er altijd wel een of andere kutterige toverkol komt zeggen : ahhhh laat het jochie toch, mag dat niet van stoute mammiepammie???

Opbokken. nee is nee.Dat flikte mijn buurvrouw laatst. Mijn kind volproppen met snoep terwijl ik luid en duidelijk al een paar keer had gezegd dat ze niet mocht. Ze deed gewoon of ze me niet hoorde.
Of hun kinderen niet hun handen laten wassen als ze buiten gespeeld hebben. Kind kreeg met zijn zwarte handen, door moeders nibbits om zijn vingers geduwd (want dat is zo leuk!).

Of, dezelfde, lekker met dezelfde smerige handen in de hapjes gaan zitten graaien, terugleggen, nieuwe pakken, terugleggen. Brrrrr.
Ik erger me aan elke ouder die zijn kind een vuvuzela heeft gegeven
quote:dangeensuus schreef op 15 juni 2010 @ 21:34:

Opbokken. nee is nee.

Heel naar idd.

En toen ze nog baby waren en lagen te bleren in de wagen : "Goh, je moet hem eten geven" donder op !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Star schreef op 15 juni 2010 @ 21:36:

[...]

Dat flikte mijn buurvrouw laatst. Mijn kind volproppen met snoep terwijl ik luid en duidelijk al een paar keer had gezegd dat ze niet mocht. Ze deed gewoon of ze me niet hoorde.Ah, die buurvrouw heb ik ook. Die gooit lolly's over de muur! Het stel heeft zelf geen kinderen en vind het heerlijk om mn dochter snoep te geven... Ik heb liever dat ze gewoon even een verhaal voorlezen ofzo
Ik laat mijn kinderen zich aan de regels houden die bij een ander gelden. Althans, dat probeer ik.

Ik ben ook zuiniger op de spullen bij een ander, dan op de spullen in mijn eigen huis, daar ben ik toch makkelijker.

Anders dan Mimootje, hang ik niet perse een consequentie aan gedrag wat niet mag. Nee is gewoon nee. En ik vind dat mijn kinderen nog de leeftijd hebben dat ze kunnen worden afgeleid (dus dat veranderd misschien ook nog).

Wat ik wel lastig vind aan deze discussie, is dat je het als moeder nooit goed doet. Je bent te lief, te streng, te makkelijk, te star.

Iedereen doet het anders en doordat men constant let op hoe een ander het doet, voelen mensen zich echt niet vrij om het te doen zoals zij het willen.

Ik merk aan een vriendin van mij dat ze haar opvoed-regime altijd aan mij aan het verantwoorden is. Zij doet dingen heel anders dan ik. (en dat kan mij geen kont schelen, haar blijkbaar wel)
Oja, nog iets.

Kun je iets zeggen van te dikke kinderen?

De vriendin met 3 kinderen die dus altijd mogen snoepen zijn dus alle drie veel en veel te dik. ( nee niet een beetje stevig, echt te dik)

Ik weet dat er echt kinderen bestaan die van een blaadje sla al dik worden, maar als je ziet dat ze obese worden van alleen tv kijken en snoepen...
"mag ze een lolly?" nee leest u maar een verhaaltje voor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De kinderen van mijn vriendin blijven nooit zitten tijdens het eten, ze lopen maar rond en proppen af en toe iets in hun mond. Ik word doodnerveus van dat drukke rondgeren tijdens het eten. Mijn kind moet aan tafel zitten tijdens het eten, eten is een rustmoment vind ik.

En als ze strontvervelend zijn waarschuwt ze ze 5 keer en daarna zegt ze dat ze echt boos wordt wat ze vervolgens niet doet. Daarna zegt ze weer: lieve poepies van me... ze is totaal niet consequent en doet niet waar ze mee dreigt.

En ze krijgen echt alles wat ze willen tot aan een nieuwe Nintendo DS aan toe, terwijl ze net een paar maanden geleden een nieuwe hebben gehad. Ja maar dit was een nieuw model met grotere schermen. Maar geld voor kleren heeft ze niet, haar kinderen lopen altijd in te kleine kapotte kleding.

Soms koop ik wat voor ze omdat het zo sneu is.
quote:_lente_ schreef op 15 juni 2010 @ 21:38:

[...]

Ah, die buurvrouw heb ik ook. Die gooit lolly's over de muur! Het stel heeft zelf geen kinderen en vind het heerlijk om mn dochter snoep te geven... Ik heb liever dat ze gewoon even een verhaal voorlezen ofzoGoed plan! Iedereen die mijn kind snoep aanbied, bied ik een middagje speeltuin aan. Is voor dat kind toch veel leuker?
Dan zou ik wel zeggen, jongens de regel is hier als we eten zitten we aan tafel.
quote:borodini schreef op 15 juni 2010 @ 21:38:

[...]

Heel naar idd.

En toen ze nog baby waren en lagen te bleren in de wagen : "Goh, je moet hem eten geven" donder op !Nou ik stond vanmiddag bij de supermarkt in de rij en er stond een vrouw voor me met een heel klein pasgeboren minibabietje in de kinderwagen. Het kind had echt zo'n hongerhuiltje (je weet wel, echt zo'n minihuiltje wat ze maar heel kort hebben) en zij stond maar te beppen met de cassiere. Ik moest heel erg op mijn tong bijten om niet tegen haar te zeggen dat ze haar tiet of de fles erin moest hangen.
quote:wallace schreef op 15 juni 2010 @ 21:41:

Wat ik wel lastig vind aan deze discussie, is dat je het als moeder nooit goed doet. Je bent te lief, te streng, te makkelijk, te star.

Iedereen doet het anders en doordat men constant let op hoe een ander het doet, voelen mensen zich echt niet vrij om het te doen zoals zij het willen.

Ik merk aan een vriendin van mij dat ze haar opvoed-regime altijd aan mij aan het verantwoorden is. Zij doet dingen heel anders dan ik. (en dat kan mij geen kont schelen, haar blijkbaar wel)

Ben ik wel met je eens, ik denk inderdaad dat mijn vriendin ( van 3) vind dat ik misschien wel veel te streng ben ookal vind ik dat zelf helemaal niet ( en mijn schoonmoeder vind mij helemaal veel te slap)

Je hebt zelf je eigen idee over opvoeden en als iemand het anders doet dan ikzelf dan zet mij dat wel aan het denken.

Maar ik vind het soms ook echt heel leuk en leerzaam om van andere vriendinnen te leren. En als ik zie dat iets werkt dan probeer ik dat zelf ook uit.

Dit topic is misschien wel wat negatief maar ik heb het dus meegemaakt dat ik na 3 dagen visite echt zelf 3 daqgen depressief was van het constant corrigeren van andermans kinderen. ( moeder zei zelf ook; ja straf jij ze maar, naar mij luisteren ze niet meer)
quote:nouschi schreef op 15 juni 2010 @ 21:43:

"mag ze een lolly?" nee leest u maar een verhaaltje voor. ghegheghe, ok ok... you win ;-P
Als ik me werkelijk zó aan andermans kinderen erger, ga ik die contacten uit de weg.

Mijn kinderen gedragen zich bij anderen trouwens altijd op een manier zoals ze thuis nooit doen: welopgevoed.
quote:wallace schreef op 15 juni 2010 @ 21:51:

Als ik me werkelijk zó aan andermans kinderen erger, ga ik die contacten uit de weg.

Mijn kinderen gedragen zich bij anderen trouwens altijd op een manier zoals ze thuis nooit doen: welopgevoed.

Hier sla je dus wel even de spijker op zn kop.... want ze willen weer langskomen en ik heb dr dus echt echt echt geen zin in...

En dat vind ik dus heel jammer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven