Ervaring met versnellen op basisschool?

25-11-2008 08:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand tips/ervaringen met het versnellen op een basisschool (groep 4 naar 5)?
Het versnellen op de basisschool gebeurt mijns inziens vaak te snel puur op basis van leerprestaties, terwijl een kind er sociaal-emotioneel helemaal niet aan toe is. Verveling in de huidige groep wordt dan als reden aangedragen, terwijl er tegenwoordig voldoende uitdagend materiaal op de scholen aanwezig hoort te zijn voor de meerbegaafde leerlingen van elke jaargroep.

Besef ook heel goed dat deze kinderen een jaar eerder naar de middelbare school zullen doorstromen, een jaar eerder hun diploma halen, een jaar eerder beginnen met werken! Kortom: dat extra jaar 'kind zijn' krijgen ze nooit meer terug!
Helemaal eens met angel al zou voor mij ook heel zwaar meetellen dat je je kind wel weghaalt bij zijn vriendjes.

Gewoon in zijn eigen klas meer uitdagingen aanbieden lijkt me beter.
Daarom vraag ik hier ook naar ervaring. Ik (en mijn man natuurlijk ook) vind het ook een erg moeilijke keuze. Hij is pas 7!!! Sociaal-emotioneel ligt hij ook voor. Heel erg lief, inlevend, sociaal, maakt makkelijke vriendjes/contact (en dan zeg ik dit natuurlijk als mamma zijnde, maar toch....).

Het verdiepingsmateriaal van groep 4 en grotendeels groep 5 heeft hij al klaar. Daar hebben de juffen in 3 en 4 al vanalles mee willen doen/gedaan.

We doen thuis niks aan "leerstof", maar hebben geprobeerd wat uitdaging te zoeken in sport. Gek genoeg is hij daar ook heel goed in. Hij zit op atletiek en judo.

Hij is absoluut geen "nerd" (niet dat iedereen die makkelijk leert dat is).

Moeilijk hoor, wat doe je goed als ouder?

Hij is trouwens zelf naar de juf toegestapt en heeft gezegd dat hij er op deze manier geen zin meer in had.

Meneer is deze maand al 2 keer thuisgebleven omdat hij zich niet lekker voelde (en tja, ik als moeder denk dan...laat de kerel maar lekker een dagje thuis), maar achteraf bleek dat dan de dagen van de uitleglessen waren waar hij geen zin in had.

Ik weet het ook niet meer. Op internet vind ik alleen tegenstrijdige berichten, vandaar mijn vraag of er iemand positieve of negatieve ervaringen mee heeft.
Een kind wat op alle vlakken uitblinkt zou 'hoogbegaafd' kunnen zijn. Is hij daar al op getest, Nb?

In het geval van hoogbegaafdheid zijn er namelijk vaak nog meer mogelijkheden. In steeds meer gemeenten worden zgn. 'plusklassen' opgezet, waar meer/hoogbegaafde kinderen één of meerdere dagdelen per week naar toe kunnen. In die klassen kunnen ze 'eindelijk' omgaan met gelijkgestemden.
Hier inderdaad ook plusklassen; beleid is dat kinderen geen klas overslaan omdat ze dan vroeger of later vastlopen.

Dat heb ik ook gezien bij een dochter van vrienden. Zij heeft een klas overgeslagen en heeft een jaar of 2 later heel veel problemen gekregen. Haar ouders hebben er echt spijt van dat ze niet beter naar een andere oplossing hebben gekeken.
Hier een ervaringsdeskundige. Ik lag op de basisschool best ver voor op leeftijdsgenoten en vaak is met mij en mijn ouders besproken dat ik het beste een klas zou kunnen overslaan (ik ben nu 29 trouwens, dus het is al wel een tijd geleden). Ik wilde dit pertinent niet! Voor mij was het veruit het belangrijkste dat ik bij mijn vriendjes en vriendinnetjes in de klas bleef zitten. Ik heb gedurende mijn hele basisschooltijd extra werk aangeboden gekregen en dat beviel uitstekend.

Toen ik 1 week in groep 8 zat heb ik de citotoets gemaakt en daaruit kwam gymnasiumadvies. Toen is besloten om mij per direct naar de middelbare school te laten gaan, zodat ik nog met het introductiekamp van debrugklas mee kon. Ik vond het verschrikkelijk en ik wilde vooral niet anders zijn dan anderen. Maarja, de leraar van de basisschool zei dat hij mij niet meer werk kon aanbieden en dat het voor mij het beste was om toch naar het VWO te gaan.

Maargoed, toen ik eenmaal begonnen was in de brugklas en ik mijn eerste lessen Frans en wiskunde had gehad, was ik zo blij! Ik vond het zoveel uitdagender dan de basisschool en ik zat daar helemaal op mijn plek. Ik heb dus achteraf gezien helemaal geen spijt van deze keuze.

Ik weet ook niet helemaal wat de moraal van dit verhaal is , maar ik denk dat je de mening van je zoontje ook mee moeten laten tellen. Ook al is hij nog "maar" 7, hij zal misschien toch al wel uitgesproken ideeen hebben over wat hij wil.
Bij mij ging het op de basisschool ook erg voor de wind, werd ook lees"moeder", legde andere kinderen grammatica uit, enz. Maar ik was wel een heel vroege leerling, iedereen in mijn normale klas was al ouder dan ik.

Ik zat zelf in een heel grote klas, en de klas erboven was juist heel klein, mijn klas werd in de laatste 3 jaren opgedeeld, de ene helft zat samen met de klas hoger, de andere helft samen met de klas lager. Met sommige vakken deed ik mee met de klas hoger, met andere dingen met mijn eigen klas. Is heel natuurlijk gegaan, niemand vond dat gek. Zelf stond ik er eigenlijk niet zo bij stil.

Het enige vreemde was dat ik wel de hoofdrol had in de musical van groep 8 terwijl ik in groep 7 zat. Maar ook dat was geen probleem.

Is het misschien mogelijk om ook voor jouw zoon dit dmv een combinatieklas op te lossen?

Ik heb zelf later op de middelbare school bij een meisje in de klas gezeten die een jaar had overgeslagen. Ging prima, alleen aan het einde van de rit moest zij een jaar wachten met studeren want ze kreeg nog geen studiefinanciering en haar ouders hadden de middelen niet om haar toch te laten studeren. Ook iets om even bij stil te staan.
Ik heb zelf een jaar overgeslagen, en ik denk achteraf gezien dat het heel goed is geweest. Tuurlijk, ik heb het niet altijd makkelijk gehad. Ik kwam in een klas met veel vroegwijze meiden, en liep zelf dus een eind achter: later in de puberteit etc. Echter, ik heb altijd mijn plaatsje wel gevonden.

Wbt stufi: ik was ook nog 17 toen ik vorig jaar ging studeren, maar dat betekent niet dat je helemaal geen stufi krijgt. Je krijgt het echter pas vanaf 1 oktober ipv 1 september. Het is dus een maandje dat je moet overbruggen.

Tsja, mij lijkt het vervelender om je kapot te vervelen in de les(waar ik ook op het gymnasium nog regelmatig last van had) dan om bij leerlingen van een jaartje ouder te zitten. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan per kind. Bedenk alleen dat als je kiest voor niet door laten gaan, er vanuit de school een enorm goed plan moet bestaan om je kindje alsnog extra uitdaging te gaan bieden. Op het moment dat je kindje aangeeft geen zin te hebben in school omdat het veel te langzaam gaat, is dit zeker een probleemsignaal. Neem dat serieus, en ga ofwel met school aan de slag voor extra uitdaging, of overweeg alsnog versnellen. Want ook met sport kom je er niet, als je juist die intellectuele uitdaging zo mist...
quote:UCchick1990 schreef op 25 november 2008 @ 09:38:

Wbt stufi: ik was ook nog 17 toen ik vorig jaar ging studeren, maar dat betekent niet dat je helemaal geen stufi krijgt. Je krijgt het echter pas vanaf 1 oktober ipv 1 september. Het is dus een maandje dat je moet overbruggen.

Ligt er aan wanneer je jarig bent, ik heb geen klas overgeslagen en was ook 17. Diegene waar ik het over had, was nog maar 16.
Hoi Nellebelletje,

Ik herken je twijfels. Mijn oudste zit nu in groep 6. We hebben regelmatig contact met de intern begeleidster om over hem te praten, want hij kan duidelijk meer aan én wordt, net als jouw kind, ongelukkig van het werken onder zijn niveau. Toch hebben we hem niet laten versnellen, omdat hij sociaal-emotioneel niet zo sterk is en in de groep waar hij nu in zit gaat het heel goed. Wel gaat oudste elke dag meedoen met rekenen in groep 7 (waar hij overigens nog steeds tot de besten van de klas hoort dan, dus echt een uitdaging is dat niet). Daarnaast krijgt hij allerlei verrijkingsstof aangereikt (hij start binnenkort met Spaans) en werkt hij bijvoorbeeld met een kind uit groep 8 die ook al veel verder is aan het bouwen van een website.

Een vriendin van mij heeft een kind op dezelfde basisschool en die heeft wel versneld en zit nu in groep 8. Het grote verschil is dat dat kind heel rustig is, stevig in d'r schoenen staat en ook simpelweg groot is, dus niet als "jonkie" opvalt straks op de middelbare school.

Kortom, versnellen heeft voor- en nadelen en de balans zal voor elk kind anders uitvallen. Als je meer wilt lezen moet je eens kijken op de site van het centrum voor begaafheidsonderzoek http://www.ru.nl/socialewetenschappen/cbo/

Wat zegt de intern begeleider van de school? En heb je al eens gedacht over onderzoek door een orthopedagoog? Zodat je kunt laten bepalen of je kind inderdaad zo'n voorsprong heeft en advies kunt krijgen over verrijken, versnellen of verdiepen.

Succes!
Je kunt trouwens heel veel wel thuis doen om je kind intellectueel uit te dagen. Bij mij thuis werd lezen enorm gestimuleerd, ik heb vooral met mijn vader veel gediscussieerd over de inhoud van boeken. Toen ik heel klein was, werden wij thuis ook heel veel voorgelezen trouwens.

Mijn ouders namen mijn zus en mij ook vaak mee naar musea en ook wel naar toneel, opera, tentoonstellingen en historische bezienswaardigheden in Nederland en buitenland.

Wij deden ook aan sport hoor, niet dat je denkt dat we alleen maar thuis met ons neus in de boeken zaten.
[quote]UCchick1990 schreef op 25 november 2008 @ 09:38:

Ik heb zelf een jaar overgeslagen, en ik denk achteraf gezien dat het heel goed is geweest. Tuurlijk, ik heb het niet altijd makkelijk gehad. Ik kwam in een klas met veel vroegwijze meiden, en liep zelf dus een eind achter: later in de puberteit etc. Echter, ik heb altijd mijn plaatsje wel gevonden.

Tsja, mij lijkt het vervelender om je kapot te vervelen in de les(waar ik ook op het gymnasium nog regelmatig last van had) dan om bij leerlingen van een jaartje ouder te zitten. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan per kind. Bedenk alleen dat als je kiest voor niet door laten gaan, er vanuit de school een enorm goed plan moet bestaan om je kindje alsnog extra uitdaging te gaan bieden. Op het moment dat je kindje aangeeft geen zin te hebben in school omdat het veel te langzaam gaat, is dit zeker een probleemsignaal. Neem dat serieus, en ga ofwel met school aan de slag voor extra uitdaging, of overweeg alsnog versnellen. Want ook met sport kom je er niet, als je juist die intellectuele uitdaging zo mist...[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig is op de meeste scholen wel veel extra materiaal aanwezig tegenwoordig, maar met alleen extra materiaal ben je er nog niet. Je moet ook een leerkracht hebben die dat goed begeleidt en er ook echt de tijd voor neemt en daar schort het nog wel eens aan. Zeker als die leerkracht ook verschillende kinderen met een rugzak in de klas heeft.

Er wordt heel snel geroepen; het kind moet er sociaal-emotioneel ook aan toe zijn. Tuurlijk is dat zo, maar er wordt tegenwoordig helemaal niet zo snel versneld hoor. Als daar al over gedacht wordt, dan is de nood echt wel aan de man. Een kind kan er ook sociaal heel erg onder lijden dat hij zich dood verveeld in de klas en dat wordt wel eens te makkelijk vergeten.

Het maakt trouwens wel veel verschil welke klas je overslaat. Groep 3, bijvoorbeeld, zou ik nooit doen. Dan mis je echt de basis en dat kan later voor leerproblemen zorgen die je dan misschien nog niet voorziet.
Whatever, I do what I want
quote:angelinlove schreef op 25 november 2008 @ 08:42:

Het versnellen op de basisschool gebeurt mijns inziens vaak te snel puur op basis van leerprestaties, terwijl een kind er sociaal-emotioneel helemaal niet aan toe is. Verveling in de huidige groep wordt dan als reden aangedragen, terwijl er tegenwoordig voldoende uitdagend materiaal op de scholen aanwezig hoort te zijn voor de meerbegaafde leerlingen van elke jaargroep.

Besef ook heel goed dat deze kinderen een jaar eerder naar de middelbare school zullen doorstromen, een jaar eerder hun diploma halen, een jaar eerder beginnen met werken! Kortom: dat extra jaar 'kind zijn' krijgen ze nooit meer terug!Mijn ervaring is juist (en ik ben zelf leerkracht) dat er helemaal niet snel versneld wordt. Vroeger misschien, maar daar zijn ze echt wel van teruggekomen. En het sociaal-emotionele aspect krijgt juist alle aandacht, vaak zelfs boven het cognitieve aspect.
Whatever, I do what I want
quote:crini schreef op 25 november 2008 @ 10:06:

Het maakt trouwens wel veel verschil welke klas je overslaat. Groep 3, bijvoorbeeld, zou ik nooit doen. Dan mis je echt de basis en dat kan later voor leerproblemen zorgen die je dan misschien nog niet voorziet.En hier ben ik het dan weer mee eens, Crini. Ik heb zelf groep 3 gedeeltelijk overgeslagen, en dat heeft bij mij geen leerproblemen(ik kon al lezen) opgeleverd, maar ik schrijf nog steeds niet goed, en dat vind ik nog wel altijd jammer.
Mijn zusje heeft op de basisschool groep twee overgeslagen. Bij ons was het dan wel weer zo dat we combinatieklassen hadden. Mijn zusje is dus gewoon met de helft van groep 1 en 2 naar groep 3 en 4 gegaan. Zelfde kindjes enzo. Zij zit nu op haar 15e in 5 gym en geloof niet dat ze op sociaal emotioneel vlak nou zo achter- of voorloopt. Ze is juist heel sociaal bevlogen. De juf op de basisschool was het er absoluut niet mee eens, maar iedereen is er nu heel tevreden over. Bij mijn broer, 1 schooljaar jonger dan ik, was het volgens mijn ouders juist wel een probleem om hem een groep over te laten slaan (terwijl dezelfde juf het dit keer juist stimuleerde). Hij zou dan bij mij in de groep komen en dat was juist op emotioneel vlak weer niet goed voor mij: een rete slim broertje dat alle toetsen beter maakt en alle belangrijke schoolmomenten op hetzelfde moment doet en je altijd aftroeft.

Ik ken ook gevallen waarin het helemaal is fout gegaan. Ik denk dat dit soort dingen heel erg afhangt van het kind zelf. Wil hij graag harder leren, of met zijn vriendjes mee? Ik denk dat een kind van 7 met wat uitleg dit soort dingen best heel goed zelf kan beredeneren. Zeker als hij een goed stel hersens heeft.
Mijn moeder was zelf juf en was mede door wat boven is geschreven volgens mij heel blij met "mijn" regeling. Ik was sociaal en qua leerprestaties sterk maar ik was heel jong en dan voornamelijk lichamelijk heel jong. Ik was bv maar 1.35 m. toen ik naar de middelbare school ging en ik was bijna 17 toen ik ongesteld werd. En ik ben opgegroeid in een klein veilig dorp en moest 12 km verderop naar de middelbare school in de grote stad.

Er zijn trouwens ook wel buitenschoolse activiteiten te verzinnen die je zoon kunnen uitdagen op een andere manier dan sport.
ik zat afgelopen twee jaar bij een mini meisje in de trein dat volgens mij naar een bijzondere school / de balletacademie ging en bij Sloterdijk altijd uitstapte. Zo'n klein meisje al zo'n end met de trein dacht ik dan. Aan de andere kant, als ze zo goed op school mee kan komen is ze in dat soort dingen misschien ook wel heel erg goed? Ik had echt bewondering voor d''r!
Wacht eens even, zo'n drama is het nou ook weer niet om naar een andere klas te gaan hoor. Duizenden kinderen verhuizen per jaar en die doen het ook.

Ik zou gaan, zeker nu je kind er zelf zo duidelijk is, voor versnellen in combinatie met verdiepen. Hij kent waarschijnljik de kinderen het jaar boven hem wel dus het is niet helemaal vreemd. Overigens zou ook ik hem laten testen als ik jouw was, hij klinkt als een zeer begaafd, zo niet hoogbegaafd kind. Gewoon om het te weten. Mocht hij namelijk hoogbegaafd zijn dan zal je nog veel meer problemen tegenkomen die niet op te lossen zijn door te versnellen. Versnellen werkt tijdelijk en hoogbegaafde kinderen vergen een aparte aanpak kwa leren en leerstof.

OVerigens, ik heb dus geen klas overgeslagen omdat dit niet het beleid van de school was, vond men zielig etc. Alle redenen die hierboven genoemd zijn. Heb wel mijn studie in 3 in plaats van 4 jaar gedaan dus toch nog een jaar gewonnen maar wat heb ik gebaald. Ik had een leuke klas maar al die verveling...verschrikkelijk. Nee hoor, had mij maar een klas hoger gezet dan had ik misschien ook echt geleerd ergens hard voor te moeten werken! Dus hier de andere kant. Ik ging naar school omdat het gezellig was, niet om te leren. Leren deed ik thuis, van documentaires, mijn ouders, boeken maar zeker niet op school
Aaaarghhhh, heel moeilijk hoor.

Hij vraagt er ook echt zelf om. De juf staat er ook achter (gisteren gesprek gehad; echt een superjuf die aandacht geeft en zelf meedenkt, heel fijn in ieder geval). Donderdag gesprek met IB'ers (de zorg noemde de juf het) en er wordt een test (IQ) afgenomen binnenkort.

De activititeiten die opgenoemd worden komen hier ook aan bod. Museum, boeken over ontstaan van de wereld, het heelal. Vorige week gigadiscussie/gesprek over het milleniumprobleem (beetje achterhaald misschien, maar toch).
Tja, als hij er zelf om vraagt en de juf staat er achter lijkt het me duidelijk wat je moet doen...
oh nellebelletje, ik begrijp je twijfels zo. Ik heb namelijk precies hetzelfde met mijn oudste zoon gehad. Hij is van eind september, dus een jonge leerling, maar toch een hele slimme leerling.

Hij heeft groep 1,2,3, en 4 gewoon meegedaan, maar hij verveelde zich stierlijk ondanks zijn extra werk. School had al eens een versnelling geopperd, maar dat wilden wij niet,want naast een leergierig knaapje, is hij ook heel "jong" en speels. Daarnaast had hij al drie hele leuke vrienden in zijn klas. Iets wat wij ook heel waardevol vinden.

In groep 4 liep hij vast, er was weinig uitdaging meer voor hem, ondanks extra werk. Ook net als jouw zoon deed hij weleens dat hij ziek was.

Op aanraden van ons is hij toen getest, want hij had toch wel heel veel "hoogbegaafdheids" trekjes. Uit de WISC test is gebleken dat hij een IQ heeft van rond de 150.

De psycholoog heeft ons gezegd dat versnellen eigenlijk niet te voorkomen is met zo'n IQ. En ook dat extra werk altijd nodig is.

Wij hebben toen besloten het toch maar eens te gaan proberen. Deze beslissing was iets minder moeilijk, want groep 5 en 6 kwamen in hetzelfde lokaal. Dus gewoon bij zijn vriendjes.

We zijn nu een paar maanden verder. Het werk vind mijn zoon niet moeilijk, de kinderen van groep 6 zijn leuk. Lijkt dus goed te gaan.

Maar toch merken wij en de leerkrachten wel dat hij erg jong is vergeleken met de kinderen uit groep 6. In februari moeten wij beslissen wat we gaan doen, verder laten gaan of terug met aangepast werk (=groep 7 stof in groep 6).

Ik weet nu wel dat ik voor de laatste optie ga. Mijn twijfels zijn weer terug gekomen. In groep 8 zien we wel weer. Misschien heeft hij dan zo'n enorme ontwikkelingssprong gemaakt, dat hij de middelbare dan wel aankan.

Ik heb ook hier wel eens een topic over geopend, zal hem wel eens zoeken voor je.

Blijft een moeilijke keuze. Houd in het achterhoofd dat sociale ontwikkeling niet persee parallel loopt met de cognitieve.

Veel sterkte met je keuze!
Hier een gewoon slimme en zeker niet hoogbegaafde dochter die klas 6 heeft overgeslagen. Sociaal emotioneel gaat het prima, ze is wel eens onzeker maar dat was ze ook voordat ze versnelde. De uitdaging is terug en daar is vooral mijn dochter erg blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven