Ervaringen Keizersnede gevraagd

04-06-2009 13:51 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!!

Over ongeveer 2 weken moet ik een keizersnede ondergaan.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een keizersnede hebben gehad. Hoe was het herstelproces? En hoe je het vond en of je misschien nog nuttige tips hebt voor erna. En wat zou je meenemen naar het ziekenhuis? Ik moet namelijk een week blijven.

Alvast bedankt!

Eef
Hoi Eef,

Spannend joh. Ik heb ik februari een (ongeplande) keizersnede gehad en ben erg tevreden over hoe het is gegaan. De eerste paar dagen zijn pittig, dan kun je bijna niks. maar het gaat ook elke dag een heel stuk beter. Mijn gouden tip: Doe de eerste week echt helemaal niks, behalve liggen, plassen en douchen. Dan gaat de pijn aan de wond heel snel over. Rust helpt het beste.

En voor in het ziekenhuis: koop een paar veel te grote onderbroeken die je tot over je buik kunt trekken. Dan zit er geen elastiek in je wond te porren.

Het herstel gaat met de week beter en nu, na 4 maanden, voel ik mijn litteken alleen nog met rennen of als ik 5 km gewandeld heb.

Succes!
hoi, heb bij mijn eerste een spoedkeizersnee gehad, dus kan je niet veel over voorbereiding vertellen. Wel dat ik het erg fijn vond om goed steunende onderbroeken te hebben, ik had zelf boxers die over m´n buik vielen, niet strak maar dus wel goed steun biedend. Als je borstvoeding wil geven lees even over welke houdingen handig zijn bij een keizersnee. Overleg of partner bij jou blijft of dat hij met de baby mee gaat (kindje wordt vaak eerder weg gebracht omdat een ze jou nog moeten "sluiten" en vaak moet je nog naar de uitslaapkamer) Zorg voor goede hulp de eerste periode. Het eerste herstel ging vrij vlot (weer rondlopen ed) maar omdat ik wel snel veel wilde heeft het uiteindelijk herstel wel lang geduurd (duurde zeker een half jaar totdat ik echt helemaal pijn vrij was). Zorg dat je niet teveel trap hoeft te lopen. Nou weet het verder even niet meer zo, als je nog een gerichte vraag heb hoor ik het wel.
Ik hou mijn mond want anders gaat Pammie weer zeggen dat iedereen anders is wat ook zo is maar ik vind toch dat sommige mensen best een schop onder hun kont mogen krijgen en dat twee weken plat nergens voor nodig is en dat je wel moet zorgen dat de ruggeprik goed werkt want anders voel je het snijden. Zo.
Hoi Eefje

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap, en al lekker bezig met de laatste loodjes.

Ligt je kindje in stuit waardoor je een keizersnede moet?

Ik heb een geplande keizersnede gehad die uiteindelijk toch spoed werd ivm bloedverlies wat steeds erger werd.

Ik was al als de dood voor een normale bevalling en dus vond ik het eigenlijk niet eens zo erg om op die manier te bevallen.

Omdat het zondag was gingen ze de catheter van te voren op de zaal inbrengen. Dit vond ik erg vervelend maar dat kwam waarschijnlijk doordat het niet lukte. Uiteindelijk hebben ze dus een catheter meegegeven en is die ingebracht nadat ik de ruggeprik heb gehad. Volgens mij hoort het standaard in die volgorde te gaan, en anders zou ik er om vragen als ik jou was.

De ruggeprik heb ik amper gevoeld. Op het moment dat ik dacht "he getver" was het al klaar. Je billen worden warm en je krijgt er een "slapende voet" gevoel in. Daarna volgen al snel je benen en dan voel je niets meer.

De operatie zelf ging mega snel, binnen een paar minuten hielden ze mijn dochter al boven mijn hoofd. Het hechten duurde een eeuwigheid...tenminste zo leek het. Je voelt gene pijn maar je voelt wel dat ze aan je buik trekken en duwen. Ik voelde me ook ineens heel leeg toen ze eruit was, hele rare gewaarwording.

De dag van de operatie beleef je in vlagen, ik ben echt hele stukken kwijt. Je krijgt pijnstillers via het infuus en die maken je erg duf. Volgens mijn ouders viel ik af en toe gewoon in slaap, en ik weet sommige dingen ook echt niet meer.

Mijn tip als je daar toch een week moet blijven, schrijf alles op! Daar heb je later profijt van want het is echt weg uit je geheugen.

Ook een injectie tegen de trombose, vraag of ze die in je buik geven want daar deed het bij mij gene pijn. 1x In mijn been geprikt en heb 3 dagen een zere plek gehad.

De nacht vond ik niet zo prettig, veel last van naweeen en je kan alleen op je rug liggen uiteraard. Maar ik had dan ook 2 weken vol stress en dagelijkse ziekenhuisbezoeken achter de rug, en was dus al half gesloopt. Hoopte dat ik eindelijk een nacht kon slapen nu alle ellende achter de rug was, dus dat viel even tegen.

's Ochtends moest ik op de rand van mijn bed gaan zitten, en de zuster had ook een stoel neergezet zodat ik daar even in kon zitten als dat lukte. Nou toen ik eenmaal zat wist ik al dat ik die stoel echt niet ging halen, en dat ik de rest van de dag niet meer ging zitten !!! Ik dacht dat de wond echt open knalde, zo'n pijn deed het. Werd ook duizelig en trok blijkbaar wit weg want ik mocht weer gaan liggen.

Om 20 uur moest ik weer gaan zitten....maar het viel me niet tegen deze keer. De pijn was al een heel stuk minder en ik had zelfs even gestaan !! Dus geef niet op na die eerste keer !!

Deze nacht heb ik heerlijk geslapen, was echt helemaal van de wereld.

Op de dinsdag zou de catheter eruit gaan en zou ik mogen douchen, maar ik had een Hb van 4,5 dus moest helaas in bed blijven inlc. catheter. Wel een paar keer gestaan. Gedoucht met hulp, zittend onder de douche, echt heeeeerlijk!

Vanaf woensdag ging het al veeeeeeeeel beter en kon ik zelf douchen en kleine stukken lopen. Catheter ging eruit en daar voel je niets van. Niezen, hoesten en hard lachen deed nog wel wat zeer. Maar vond het erg meevallen allemaal!!

Donderdag kon ik naar huis, en thuis in en uit bed komen ging alleen nog wat lastig. Verder was het goed te doen.

Ik heb wel heel lang een gevoelloze rand rondom gehad op navelhoogte, wat voornamelijk lastig was met spijkerbroeken enzo. Maar dat is nu ook alweer helemaal weg en het litteken ziet er goed uit.

Het is een lang verhaal geworden maar hopelijk heb je er iets aan.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Liefs Lipa
Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad. Of het me beviel? Eh.....ja hoor, ik zou niet weten hoe het anders had gemoeten , kind moest er uit en ik had geen ontsluiting o.i.d., dus huppekee.

Het was allemaal haastje repje en ik heb er weinig herinneringen aan. Omdat er van alles aan de hand was, medisch, denk ik dat het wat anders is gegaan dan bij jou het geval zal zijn, ik weet niet of je het kunt vergelijken eigenlijk....dus laat ik maar verder niks over mijn bevalling vertellen verder.

Het herstel ging prima. De volgende dag stond ik weer onder de douche want ik wilde de katheter kwijt en dat mocht pas als ik kon staan en douchen. Reken maar dat ik gezorgd heb dat ik kon staan én douchen dus.

Weinig last gehad van de wond en zeker niet twee weken plat gelegen. Niet één dag plat gelegen trouwens. Maar dat zal bij iedereen anders zijn neem ik aan (geen idee).

Sterkte Eefje! Het fijne is dat jij alle tijd hebt om vragen te stellen en het resultaat na een keizersnede is je lieve, nieuwe baby!

(f)
Nou sorry fleur maar heb bijna 6 weken plat kunnen liggen omdat mijn wond zwaar ontstoken was.

En juist doordat ik elke keer van alles ging doen knapte de wond elke keer open.

Ik heb 16 weken geleden een geplande keizersnede gehad.

En al met al vond ik het erg tegen vallen.

Ik vond het erg raar dat ik kon gaan liggen en een halfuur later een baby had.

Ik heb de eerste weken ook elke keer aan vriendlief gevraagd of die zeker wist dat die uit mijn buik kwam.

Daarnaast moest ik zeker 1 1/2 uur wachten voordat ik hem in mijn armen kreeg.

Nu 16 weken later heb ik nog onwijs veel last van mijn buik en denk de gyn en huisarts dat het waarschijnlijk wel een jaar kan duren voordat ik van de pijn en ontstekingen af ben.

Maar het weegt niet op tegen het moois wat ik heb gekregen.

Ik hoop dat ik ooit nog een keer een natuurlijke bevalling mag meemaken.

Niet dat ik hoop op de pijn, uitscheuren enzevoort wat daar bij komt kijken maar toch.

Daarnaast ken ik veel mensen die wel een positieve ervaring hebben met een keizersnede dus het is niet te voorspellen.

Ieder mens is anders en ieder lichaam ook.
Dank voor jullie reacties tot nu toe! Ik ga idd maar even wat wijde onderbroeken (oma-style) scoren denk ik!

Eeuuhhmmm catheter?? voor wat? is dat voor te kunnen plassen of wondvocht? En waar plaatsen ze dat?

Onze zoon ligt inderdaad in een stuit en de verwachting is een geboortegewicht van zo'n 2000 gram dus hij moet ook even de couveuse in.
Hoi eefje,

Ze zijn nadat de baby er uitgehaald wordt, nog wel even bezig om de wond te hechten, en daarna wordt je naar de verkoeverruimte gebracht. Er kan zomaar een paar uur voorbij gaan voordat je je kind weer ziet. Hierdoor vond ik het zelf moeilijk om mijn kind echt als mijn kind te zien. Het had ook van de buren kunnen zijn, bij wijze van spreken. Daarnaast is het als je BV wilt geven ook wel handig als je snel aan kan leggen. Je kan met je man afspreken dat hij er op let dat de baby snel weer naar jou toe wordt gebracht, en dat ie niet alvast wordt aangekleed, zodat je de baby ook bloot op je buik kan hebben.

Dit zijn dingen waarvan ik nooit had gedacht dat die zo belangrijk voor mij zouden zijn, maar dat waren ze dus toch wel, bleek achteraf.

Verder gewoon rustig aandoen, en kijken wat je aan kan. De een is na een paar dagen al hersteld, en bij de ander duurt het weer wat langer.

veel succes in elk geval!
Hoi Eef,

Ik heb een ongeplande keizersnede gehad en vond het best meevallen; van vrouwen die het kunnen vergelijken met een 'normale' bevalling hoor ik wel dat het herstelproces pijnlijker en langer is.

Ik vond, zoals eerder ook gezegd, de eerste dag K*T, de tweede dag ook. Maar daarna gaat het echt elke dag twee keer zo goed. In principe mag je na 5 dagen naar huis en toen was ik ook al best weer mobiel, kon gewoon zelf plassen/douchen/aankleden en me in huis bewegen. Op dag 7 stond ik al weer (met kleinde in de draagdoek) behand uit te zoeken bij de Gamma.

Ik heb wel wat tips voor je:

- geef van tevoren goed aan bij familie en vrienden dat ze pas dienen te komen als jullie bellen. Ik neem aan dat je je een ruggeprik krijgt ipv algehele verdoving, maar dan nog kan het een paar uur duren voordat jij je kindje echt kan zien en vasthouden. Het is echt jammer als er dan al opa's en oma's aan de deur staan te rammelen, of -erger nog- je kindje al uitgebreider hebben bewonderd dan jij.

- laat je man meegaan met je kindje, zodat jij weet dat er goed op hem/haar gelet wordt. En zodat hij honderden foto's kan maken van dat eerste uur waar jij niet bij kan zijn (het kind gaat meestal snel van de operatiekamer weg).

- maak (indien van toepassing) goed aan verpleging duidelijk dat je bortsvoeding gaat geven en je niet wil dat het kindje bijgevoed wordt (tenzij medisch noodzakelijk natuurlijk), en laat je man er op toezien! Het is doodzonde als hij/zij al een flesje 'voor het gemak' heeft gehad voordat jij voor het eerst hebt aangelegd.

- neem (als je daar prijs op stelt) wat make-up en makkelijke haar-op-krikkertjes mee, zodat je je voor bezoek kunt fatsoeneren. Je ligt de eerste dagen echt alleen maar in bed en daar kan je je makkelijk 'verloederd' door voelen; een parfummetje, elastiekje in je haar en wat blush of zo en je voelt je een stuk toonbaarder.

- maak gebruik van de zorg die je daar hebt! Ik heb bijvoorbeeld juist veel kraamvisite daar ontvangen, want niemand verwacht dat je daar een goede gastvrouw bent (geen gedoe met koffie./thee, lekkers in huis, etc), niemand blijft plakken want het bezoekuur houdt gewoon op. En de eerste week dat ik thuis was kon ik daardoor de boot lekker afhouden en genieten van de rust en mijn mannetjes.

En bijvoorbeeld ook: als je even goed wilt slapen, vraag de verpleging dan je kindje een paar uur (of een nacht) mee te nemen naar de babykamer; dáár kan het nog!

Nou, dat was het even, misschien kom ik nog op meer.

Veel succes!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Catheter in je plasbuis, om te plassen!

Een en ander hangt ook van het ziekenhuis af, trouwens. In mijn ziekenhuis werd er eigenlijk van je verwacht dat je na een dag je kind ging verschonen, dus dan loop je wel.

B12, hier ook een ontsteking bij de eerste keer.
Rowe was me voor : vraag zo snel mogelijk je kindje bloot bij je.

En foto's vond ik heel fijn, we hadden samen afgesproken geen foto's van de bevalling zelf te maken, geen bloed etc op foto's. , maar toen het een ks werd was er een kinderarts die foto's van de operatie gemaakt had. Slagerijfoto's waren het, maar ik ben zooo blij dat ik ze heb.
De catheter is gewoon een urine catheter, dus 3x raden waar die ingaat.

Mijn dochter woog 2068 bij de geboorte en is ook opgenomen geweest op de couveuse afdeling. Ik hoefde niet naar de uitslaapkamer maar ging na het hechten gelijk naar de couveuse en mocht haar aanleggen. Dit was een uur na geboorte dus dat viel nog mee.
quote:fleurtje schreef op 04 juni 2009 @ 14:10:

Ik hou mijn mond want anders gaat Pammie weer zeggen dat iedereen anders is wat ook zo is maar ik vind toch dat sommige mensen best een schop onder hun kont mogen krijgen en dat twee weken plat nergens voor nodig is en dat je wel moet zorgen dat de ruggeprik goed werkt want anders voel je het snijden. Zo.

Hier bij beide keizersnedes op de 2e dag naar huis, prima herstel gehad beide keren. Na een week deed ik vrijwel alles weer, op het zware tillen na.
quote:Eefje1979 schreef op 04 juni 2009 @ 14:20:

Dank voor jullie reacties tot nu toe! Ik ga idd maar even wat wijde onderbroeken (oma-style) scoren denk ik!

Eeuuhhmmm catheter?? voor wat? is dat voor te kunnen plassen of wondvocht? En waar plaatsen ze dat?

Waarschijnlijk voor beiden...

De catheter in je blaas kan er vaak de volgende dag al uit.

Het is omdat alles daar zo verdoofd is dat je niet goed zelf kunt plassen, en je anders je blaas opblaast.
Oja tip mbt de catheter; pas laten inbrengen na de ruggeprik, dan heb je er geen last van. Tip kreeg ik nadat ik bij de 1e keer onwijs lang last heb gehad bij het plassen. Was verder ook geen probleem voor de gyn, je moet het alleen wel ff aangeven, anders doen ze het gewoon voor de tijd.
Broedkippetje; catheter is eerder omdat je geen controle over je blaasspieren meer hebt na de ruggeprik, lijkt me.
quote:Sarah Scott schreef op 04 juni 2009 @ 14:26:

[...]

Hier bij beide keizersnedes op de 2e dag naar huis, prima herstel gehad beide keren. Na een week deed ik vrijwel alles weer, op het zware tillen na.

Huh? dan woon jij niet in nederland zeker??

Ik had er overigens niet aan moeten denken om op de 2e dag al naar huis te gaan.
Nu niet meer nee, maar ik ben pas na mijn bevallingen geemigreerd hoor En ik vond het heerlijk. In het ziekenhuis zelfstandig gedouched en getoiletteerd en daarna fijn naar mijn eigen omgeving met de baby
Ik vond juist de catheter en de ruggeprik onwijs meevallen en daar was ik juist zo bang voor.

Weet niet wie het zei van de meteen aanleggen voor de bv zou ik inderdaad ook na vragen.

Mijn zoontje had een moeilijke start en moest meteen naar de couveuse voor een dag.

Ik heb hem pas een na een uur of 4/5 aan kunnen leggen en na 4 dagen hebben we besloten er mee op te houden.

Ik had geen druppel borstvoeding en mijn zoontje was echt teveel af gevallen.

Ik heb hem ook pas de tweede dag bloot gezien dat vond ik ook erg jammer.
quote:Sarah Scott schreef op 04 juni 2009 @ 14:29:

Broedkippetje; catheter is eerder omdat je geen controle over je blaasspieren meer hebt na de ruggeprik, lijkt me.

Nou, dat is onhandig (dat je die controle niet hebt), maar veel belangrijker is juist dat je niet plast (omdat je geen aandrang voelt) en daardoor te veel urine verzamelt in je blaas met mogelijke complicaties van dien. Echt waar, dat is de voornaamste reden.

Daarom hameren ze er bij een 'normale' bevalling óók zo op dat je binnen een bepaalde tijd plast.
Binnen een paar uur aanleggen is helemaal niet nodig, dus daar zou ik me niet al te druk om gaan maken (Dus dat je geen druppel melkt hebt, komt echt niet daardoor, dan is er meer aan de hand geweest).

Broedkip, ik had ook wel op dag twee naar huis gewild. Mocht een dag eerder weg dan gepland, maar heb toch nog vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Man, wat wilde ik graag naar huis!
quote:Sarah Scott schreef op 04 juni 2009 @ 14:33:

Nu niet meer nee, maar ik ben pas na mijn bevallingen geemigreerd hoor

Tjonge, daar kijk ik van op!

Ik dacht dat ze de tijd dat je in het ziekenhuis moet blijven juist hadden verkort, dat het vroeger nog langer was... Nou, fijn dat dat voor jou juist fijn was om zo snel weer naar huis te kunnen!
quote:fleurtje schreef op 04 juni 2009 @ 14:36:

Binnen een paar uur aanleggen is helemaal niet nodig, dus daar zou ik me niet al te druk om gaan maken.

Broedkip, ik had ook wel op dag twee naar huis gewild. Mocht een dag eerder weg dan gepland, maar heb toch nog vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Man, wat wilde ik graag naar huis!

@ eerste alinea: nee, dat klopt. Maar als je kindje dan al een flesje heeft gehad, maakt het de start van de borstvoeding wel moeilijker! (omdat de honger-prikkel weer een tijdje weg is).

@ tweede alinea: ja, ik WILDE ook wel heel graag naar huis. Maar ik KON het echt niet.
Bloot zien heb ik pas thuis gedaan overigens. Voor de tijd gewoonweg niet aan gedacht. Aanleggen bij beiden ook niet binnen het uur gedaan, toch bij oudste 8 maanden (fulltime kolvend, dat wel) BV gegeven en bij jongste 6 maanden (die kreeg gelijk melk bij 1e keer aanhappen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven