Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
woensdag 28 mei 2025 om 13:01
dat zeg ik ook niet. het is wel de implicatie van zijn vraag, ik zou dat er zelf niet perse voor over hebben
woensdag 28 mei 2025 om 13:10
Ik vind het wel enigszins gek dat je het zwaar vindt om 3 weken voor je eigen kinderen te zorgen.
MAAR, ik vind het ook heel gek dat je zo'n grote vakantie, 3 weken, gezinnetje gaat spelen op vakantie met je nieuwe liefde zonder daar je kids bij te betrekken. Mogen de kinderen dan volgend jaar niet met hun vader op vakantie want die heeft zijn vakantiedagen al aan zn vlam besteed? Dat vind ik ook misselijk.
Alleen ben ik niet neutraal, want ik kom ook uit een situatie waar vroeger de kinderen nooit meer met moeder op vakantie mochten na de scheiding. Niet dat moeder niet op vakantie ging hoor… zeker wel. Prachtige verre reizen! Maar wel alleen met haar nieuwe kerel, wij kinderen mochten niet mee. Dat is nooit meer goedgekomen. Maar ik denk niet dat de band slecht is doordat ze zonder ons op vakantie wil; ik denk dat ze sowieso al een egoïstische weinig liefdevolle moeder was. Ze vond de kinderen inderdaad een last en wilde liever zonder op vakantie. Wij hebben dat altijd gevoeld.
Dus of het helpt om er iets van te vinden/het proberen te saboteren.. nee dat denk ik niet. Ik zou proberen de liefdevolle ouder te zijn en ze gewoon nemen die drie weken zonder er verder woorden aan vuil te maken. Kinderen horen de prioriteit van hun ouders te zijn, ver boven nieuwe partners, en altijd welkom te zijn bij hun beide ouders zonder zich teveel te voelen.
MAAR, ik vind het ook heel gek dat je zo'n grote vakantie, 3 weken, gezinnetje gaat spelen op vakantie met je nieuwe liefde zonder daar je kids bij te betrekken. Mogen de kinderen dan volgend jaar niet met hun vader op vakantie want die heeft zijn vakantiedagen al aan zn vlam besteed? Dat vind ik ook misselijk.
Alleen ben ik niet neutraal, want ik kom ook uit een situatie waar vroeger de kinderen nooit meer met moeder op vakantie mochten na de scheiding. Niet dat moeder niet op vakantie ging hoor… zeker wel. Prachtige verre reizen! Maar wel alleen met haar nieuwe kerel, wij kinderen mochten niet mee. Dat is nooit meer goedgekomen. Maar ik denk niet dat de band slecht is doordat ze zonder ons op vakantie wil; ik denk dat ze sowieso al een egoïstische weinig liefdevolle moeder was. Ze vond de kinderen inderdaad een last en wilde liever zonder op vakantie. Wij hebben dat altijd gevoeld.
Dus of het helpt om er iets van te vinden/het proberen te saboteren.. nee dat denk ik niet. Ik zou proberen de liefdevolle ouder te zijn en ze gewoon nemen die drie weken zonder er verder woorden aan vuil te maken. Kinderen horen de prioriteit van hun ouders te zijn, ver boven nieuwe partners, en altijd welkom te zijn bij hun beide ouders zonder zich teveel te voelen.
woensdag 28 mei 2025 om 13:15
Ik denk dat veel van de vele holier-than-thou ouders hier even vergeten zijn hoe ze zelf zaten te zwoegen in corona-tijd toen alle kinderen thuis les hadden en iedereen thuis werkte.
Toen konden we net zo goed zeggen: jij wilde toch kinderen? Waarom dan nu ongelukkig dat je ze 24/7 ziet? Had je maar geen kinderen moeten nemen!
Eigenlijk wel zielig voor al die kinderen dat hun moeders die hier schrijven en oordelen nul empathie in hun brein hebben en geen greintje het vermogen om zich in een ander te verplaatsen.
Toen konden we net zo goed zeggen: jij wilde toch kinderen? Waarom dan nu ongelukkig dat je ze 24/7 ziet? Had je maar geen kinderen moeten nemen!
Eigenlijk wel zielig voor al die kinderen dat hun moeders die hier schrijven en oordelen nul empathie in hun brein hebben en geen greintje het vermogen om zich in een ander te verplaatsen.
woensdag 28 mei 2025 om 13:29
Wat is iedereen veroordelend op TO.
Veel mensen lezen er overheen dat de ex zelf altijd star is geweest om vooruit te plannen met extra dagen als TO dat nodig had.
Als hij daarin nooit een milimeter heeft willen opvangen, of als hij dat nooit tijdig van tevoren wilde laten weten zodat TO plannen kon maken, dan snap ik best dat je dit verzoek nu een beetje flauw vindt.
Ook weet niemand hier iets over jullie ritme van co-ouderschap, hoeveel dagen jij de kinderen extra zou hebben en of jij misschien uren moet opnemen van je werk om die dagen op te vangen.
Toch denk ik ook dat ik het wel zou doen. Als bovenstaande klopt en ex altijd heel star was, dan zou ik het zien als een kans op een reset. Jij moet dan nu die eerste stap nemen, en ik zou daarbij afspreken dat als jij het nodig hebt, dat je dan verwacht van hem dat hij ook zijn best zal doen om die dagen ook weer van jou op te vangen, en dat hij dat tijdig toezegt. Deze vraag van hem kan leiden tot het opnieuw starten van een houding waarin jullie wellicht wat flexibeler kunnen worden naar elkaar.
Veel mensen lezen er overheen dat de ex zelf altijd star is geweest om vooruit te plannen met extra dagen als TO dat nodig had.
Als hij daarin nooit een milimeter heeft willen opvangen, of als hij dat nooit tijdig van tevoren wilde laten weten zodat TO plannen kon maken, dan snap ik best dat je dit verzoek nu een beetje flauw vindt.
Ook weet niemand hier iets over jullie ritme van co-ouderschap, hoeveel dagen jij de kinderen extra zou hebben en of jij misschien uren moet opnemen van je werk om die dagen op te vangen.
Toch denk ik ook dat ik het wel zou doen. Als bovenstaande klopt en ex altijd heel star was, dan zou ik het zien als een kans op een reset. Jij moet dan nu die eerste stap nemen, en ik zou daarbij afspreken dat als jij het nodig hebt, dat je dan verwacht van hem dat hij ook zijn best zal doen om die dagen ook weer van jou op te vangen, en dat hij dat tijdig toezegt. Deze vraag van hem kan leiden tot het opnieuw starten van een houding waarin jullie wellicht wat flexibeler kunnen worden naar elkaar.
woensdag 28 mei 2025 om 13:41
Typische reactie van iemand zonder kinderen.appelwangetje schreef: ↑28-05-2025 12:23Nee hoor van zijn levens dagen niet. Ik ben heel bewust kinderloos gebleven omdat ik alleen maar nadelen zie aan kinderen hebben.
Mensen krijgen kinderen zonder goed over de consequenties na te denken.
1 daarvan is dus dat je me time grotendeels weg valt, heb je dat echt nodig moet je dus geen kinderen krijgen. Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.
woensdag 28 mei 2025 om 14:06
Kolere, hou op zeg.appelwangetje schreef: ↑28-05-2025 11:34Alleen OP post gelezen.
Op moment dat je veel tijd voor jezelf nodig hebt, had je dus de keuze moeten maken om kinderloos te blijven.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:08
Dat niet alleen, je moet ook minimaal een ton verdienen, altijd samen met je partner blijven, een fiks koophuis hebben, enz. enz.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:10
Dat punt is volgens mij sowieso niet aan de orde. De vakantie is pas volgend jaar. Dus dan kennen TO en haar vriend elkaar toch wel lang genoeg om hem aan de kinderen voor te stellen en dat ie 's avonds langs kan komen om mee te eten ofzo.
woensdag 28 mei 2025 om 14:11
Ik heb ook heel bewust gekozen om wel kinderen te krijgen, terwijl ik al wist dat ik ook veel tijd alleen nodig heb.appelwangetje schreef: ↑28-05-2025 12:23Nee hoor van zijn levens dagen niet. Ik ben heel bewust kinderloos gebleven omdat ik alleen maar nadelen zie aan kinderen hebben.
Mensen krijgen kinderen zonder goed over de consequenties na te denken.
1 daarvan is dus dat je me time grotendeels weg valt, heb je dat echt nodig moet je dus geen kinderen krijgen. Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.
Dat kan namelijk best wel, daar krijgen kinderen niks van namelijk, als je tenminste wel de zorg goed regelt.
Me-time is het probleem niet, de oordelen van anderen zijn het probleem.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:14
Het gaat hier enkel om TO en om het feit dat het pas over volgend jaar gaat. Dan zijn de kinderen 11 en 13 en moeten ze normaal gesproken prima even alleen kunnen zijn zodat TO kan gaan sporten of naar een vriendin kan. Volgens mij is oppas dan echt niet meer nodig. Ik heb zelf kinderen in die leeftijd en regel nooit oppas.Jahallo222 schreef: ↑28-05-2025 11:27Ik vind het echt heel bijzonder dat er zoveel mensen zo oordelend staan tegenover het feit dat TO het pittig vind om drie weken alleen voor haar kinderen te zorgen.
Dat mag en kan iedereen toch anders ervaren? Feit is ook gewoon dat als je alleenstaand bent en je kinderen er zijn, je er alleen voor staat en dus ook continu aan moet staan. Dat vraagt ook gewoon meer van je dan dat je samen bent en die zorg daarin kunt delen.
Daarbij, als ik naar mezelf kijk: ik ga het straks ook grotendeels alleen doen (wij gaan van co-ouderschap naar een omgangsregeling). Ik moet daarin ook schakelen. Nu we nog co-ouderschap hebben, heb ik gewoon meer ruimte voor mezelf, dat is een feit. Daardoor kan ik makkelijker gaan sporten, iets met een vriendin doen, dingen voor mijn eigen ontwikkeling. Dat kan gewoon niet op het moment dat je het helemaal of grotendeels alleen doet. En ja, dan kun je oppas regelen, maar dat is niet heel makkelijk altijd en kost ook geld wat er niet altijd is.
Dat zegt toch helemaal niks over je relatie met je kinderen? En hoeveel je van ze houdt?
Ik krijg hier een beetje het gevoel alsof je je als moeder maar altijd moet opofferen ofzo. Niet zeuren, maar gewoon doen.
woensdag 28 mei 2025 om 14:16
Ook dat verschilt per kind, per ouder, per situatie.Tulpje22 schreef: ↑28-05-2025 14:14Het gaat hier enkel om TO en om het feit dat het pas over volgend jaar gaat. Dan zijn de kinderen 11 en 13 en moeten ze normaal gesproken prima even alleen kunnen zijn zodat TO kan gaan sporten of naar een vriendin kan. Volgens mij is oppas dan echt niet meer nodig. Ik heb zelf kinderen in die leeftijd en regel nooit oppas.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:22
dit is heel erg jouw ervaring, die ik goed begrijp. maar dat is niet altijd zo. Ik ben vorig jaar 3 week met vriend geweest en 2 week met kinderen. het een hoeft niet ten koste te gaan van het ander en losse vakanties staat niet voor liefdeloze ouder zijnNietveelmaargenoeg schreef: ↑28-05-2025 13:10Ik vind het wel enigszins gek dat je het zwaar vindt om 3 weken voor je eigen kinderen te zorgen.
woensdag 28 mei 2025 om 14:23
Klopt, normaal gesproken, dus misschien gaat het bij TO anders. Als ik om me heen kijk kunnen kinderen op die leeftijd wel even alleen zijn. In heb het niet over s nachts of 's avonds laat, maar overdag of begin vd avond.
woensdag 28 mei 2025 om 14:26
En wat ik bedoel: er bestaat niet zoiets als 'normaal gesproken'.
Blijft natuurlijk ook het punt dat een uurtje sporten niet voor iedereen me-time is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:28
Precies.
Voor mij is dat een heilig moeten, echt geen lekker ontspannen uurtje.
Op de bank zonder beha met tv, mobiel én computer en geen gezeik aan mn kop. Dát is me-time.
.
woensdag 28 mei 2025 om 14:29
Houd daar rekening mee bij het maken van afspraken. Als je overgaat van co-ouderschap naar een omgangsregeling hoor daar dus bij dat de verzorgende ouder betaald wordt door de afwezige ouder. Niet dat dat verzorgende ouder uit liefde opvangt wat de afwezige ouder uit gemakzucht laat zitten. (Zwart-Wit gesteld, snap ik, maar té vaak slecht geregeld terwijl dat niet nodig is)Jahallo222 schreef: ↑28-05-2025 11:27.
Daarbij, als ik naar mezelf kijk: ik ga het straks ook grotendeels alleen doen (wij gaan van co-ouderschap naar een omgangsregeling). Ik moet daarin ook schakelen. Nu we nog co-ouderschap hebben, heb ik gewoon meer ruimte voor mezelf, dat is een feit. Daardoor kan ik makkelijker gaan sporten, iets met een vriendin doen, dingen voor mijn eigen ontwikkeling. Dat kan gewoon niet op het moment dat je het helemaal of grotendeels alleen doet. En ja, dan kun je oppas regelen, maar dat is niet heel makkelijk altijd en kost ook geld wat er niet altijd is.
@TO:
Als jij denkt dat het niet in het belang van jullie kinderen is dat ze hun vader drie weken niet zien of dat ze drie weken enkel bij jou zijn, dan is “nee” ook een antwoord op zijn verzoek.
Ik lees vooral weinig vertrouwen in een wederzijds gunnen van ouders.
Dan kan je ook het zakelijker aanpakken en ruilen: hij drie weken, jij drie keer een week (data afspreken en vastleggen).
Maar ik hoop voor jullie dat dit juist het begin is van een soepel overleg, waarbij beide ouders flexibel kunnen zijn. In eerste instantie in het belang van de kinderen, in tweede instantie in het belang van elkaar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 28 mei 2025 om 14:32
Juist.
Ik ben autistisch. Daarover bestaat het vooroordeel dat die zich slecht kunnen verplaatsen in een ander.
Maar als ik zo'n topic lees als dit zijn er erg veel mensen die zich slecht in een ander kunnen verplaatsen. En dan ben ik daar niet één van.
Echt

Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 14:32
Alleen OP gelezen.
Ik zou er geen probleem mee hebben, omdat het betekent dat ikzelf dan ook buiten de schoolvakanties om op vakantie zou kunnen.
Maar als het vooral in de duur zit, kun je ook vragen of twee weken mogelijk is, of anders in het vervolg twee weken (en nu dan eenmalig drie weken accepteren).
Ik zou er geen probleem mee hebben, omdat het betekent dat ikzelf dan ook buiten de schoolvakanties om op vakantie zou kunnen.
Maar als het vooral in de duur zit, kun je ook vragen of twee weken mogelijk is, of anders in het vervolg twee weken (en nu dan eenmalig drie weken accepteren).
Geen motto
woensdag 28 mei 2025 om 14:33
TO wil niet minder tijd, haar ex wil minder tijd, namelijk de kinderen drie weken lang niet zien.
Geen motto
woensdag 28 mei 2025 om 14:36
Wat vind je dan van haar ex, die de kinderen drie weken niet wil zien omdat hij met zijn vriendin op vakantie gaat?Dante schreef: ↑28-05-2025 08:123 weken vind je pittig om voor je eigen kinderen te zorgen?
Het zijn notabene kinderen die oud genoeg zijn om veel zelfstandig te kunnen doen.
Je nieuwe vriendje een paar weken niet kunnen zien als argument gebruiken om je eigen kinderen niet op te vangen komt ook niet sympathiek over.
TO wil de kinderen wel gewoon bij haar hebben, alleen vindt ze drie weken lang fulltime pittig.
Geen motto
woensdag 28 mei 2025 om 14:53
Die ex is ook zeker wat van te zeggen. 3 volle weken aan vakantiedagen spenderen aan je nieuwe vlam, die je dus niet met kinderen op deze leeftijd kan delen zegt zeker wat over hem. Leuk die nieuwe liefde, ik zou hooguit een week gaan en die lange reizen moeten maar gewoon wachten tot kids ouder zijn.
woensdag 28 mei 2025 om 14:56
je gaat ervan uit dat hij onvoldoende dagen heeft voor beide, dat staat echter nergensHS26 schreef: ↑28-05-2025 14:53Die ex is ook zeker wat van te zeggen. 3 volle weken aan vakantiedagen spenderen aan je nieuwe vlam, die je dus niet met kinderen op deze leeftijd kan delen zegt zeker wat over hem. Leuk die nieuwe liefde, ik zou hooguit een week gaan en die lange reizen moeten maar gewoon wachten tot kids ouder zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in