Ex zonder kinderen op vakantie

28-05-2025 07:22 398 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk 😬

Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.

Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.

Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
emanina schreef:
28-05-2025 14:36
Wat vind je dan van haar ex, die de kinderen drie weken niet wil zien omdat hij met zijn vriendin op vakantie gaat? Dat vind ik een lul

TO wil de kinderen wel gewoon bij haar hebben, alleen vindt ze drie weken lang fulltime pittig.
Is ook pittig. Maar als je dat niet op kunt brengen dan vind ik daar ook best wel wat van. Dat je het liever niet wil, dat snap ik prima.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom zou je een lul zijn als je 3 weken zonder (wat oudere) als gescheiden ouder zonder kids op vakantie gaat.

Jeetje
WoolOverMyEyes schreef:
28-05-2025 15:13
Waarom zou je een lul zijn als je 3 weken zonder (wat oudere) als gescheiden ouder zonder kids op vakantie gaat.

Jeetje
ik vind dat ook echt heel raar om te zeggen. zegt totaal niets over hoe hij als vader is
Ik zou er sowieso een eerlijke ruil van maken: jij nu een week extra, hij later een week extra (meteen een datum prikken?)
- Voor de kinderen is het duidelijk: Niet dat papa ons een week niet wil zien (= afwijzen) maar gewoon een ruil (nu een weekje minder, straks lekker een extra week)
- Je ex was niet altijd duidelijk met afpraken nakomen, dus in plaats van "ooit" ruilen zou ik direct een datum afspreken. Dat zorg er ook voor dat er niet steeds vage verzoeken komen.
- Je kan die tijd gebruiken om zelf of met je nieuwe partner, buiten het seizoen op vakantie te gaan. Met dat in het vooruitzicht is het voor jou des te makkelijker om nu even wat minder "me time" te hebben (en voor je nieuwe vriend om jou wat minder te zien).

Als het praktisch mogelijk is kanje ook inzetten op 2 weken ipv 3. Dat zou zelfs achter elkaar kunnen: Dan ruil je direct 1 week. (dus jij 2 weken achter elkaar, dan hij 2 weken achter elkaar).
noorderlicht76 schreef:
28-05-2025 15:14
ik vind dat ook echt heel raar om te zeggen. zegt totaal niets over hoe hij als vader is
Daarover verschillen we dan van mening. Voor mij zegt het heel veel. En dat is met mijn gekleurde achtergrond inderdaad, maar om nou te beweren dat het "niets zegt"… daar ben ik het echt niet mee eens.

Je normale omgangsregeling laat je dan dus zomaar los, je tijd met je kinderen, tijdens die 3 weken die je weg bent met een ander. Als je een zakenreis moet maken of internationaal chauffeur bent dan mis je ze ook, maar dat vind ik echt nog wat anders dan weken aaneengesloten van je vrije dagen moedwillig zonder ze in te vullen.
Ik heb ook nog nooit gehoord van een stel dat nog in de oorspronkelijke relatie zit en dan 3 weken samen weggaat zonder kinderen, even als gedachtengang. Dus waarom zou dat als je gaat scheiden wel ineens normaal zijn?
Mijn moeder ging met haar nieuwe vriend drie weken naar een prachtig ver exotisch land op vakantie toen ik 14 was. Ik mocht niet mee. Dat vond ik toen heel pijnlijk. Wij gingen altijd (prima) kamperen in Europa, ook leuk. Maar dat ze een écht heel bijzondere vakantie alleen met hem deed en niet met mij, dat heeft de relatie tussen hem en mij geen goed gedaan.
Voor iedereen die zegt "het is maar een week extra", het kan ook veel meer zijn, afhankelijk van hoe vader de vakantie plant.
Als je uitgaat van week op-week af waarbij vader de oneven weken heeft en moeder de even, zijn er twee opties als vader drie weken weg gaat

1.

week 1 kinderen bij vader
week 2 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 3 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 4 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 5 kinderen bij vader.

In deze constructie is het inderdaad maar één week extra.

Maar er is ook optie 2:

week 0 kinderen bij moeder
week 1 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 4 kinderen bij moeder

dan heeft moeder de kinderen twee weken extra plus ze heeft ze zowel aan het begin als aan het eind van de vakantie van vader twee weken, zodat de kinderen in totaal vijf weken non stop bij moeder zijn.

In dat geval zou ik echt wel bij vader aangeven dat dat echt te lang is!
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Ik ben zelf geen avontuurlijk typ en voor mij is 10 dagen weg echt al ruim voldoende, maar ik kan me ook inleven dat je voor sommige ver-weg reizen echt wat meer tijd nodig hebt. En dat dat beter te betalen is in bepaalde maanden. Of dat het klimaat daar ter plekke eist dat je in een bepaalde periode op reis gaat.
Dus: ik snap de vraag van je ex wel en netjes dat hij daar ruim op tijd mee komt.

Wij hadden in ons convenant staan dat de vraag naar "extra" opvang altijd eerst aan de andere ouder zou gesteld worden alvorens er een derde oplossing gezocht werd. Dus mijn ex had mij deze vraag theoretisch ook kunnen stellen (in de praktijk is hij ook geen reislustig type).

Maar een vraag is een vraag en daar kan ook gewoon neen op gezegd worden. Ik zou dan altijd wel kijken of je vanuit de juiste motieven neen zegt. Als het een stug vasthouden aan een afspraak is omdat je de ander niets gunt, lijkt me dat geen valabel motief bijvoorbeeld.

Terugkomend op de beren die je op jouw weg ziet: in hoeverre kan jij of wil jij die drie weken een snipperdag op je werk nemen. Oplossing voor je me-time of een optie om je vriend te zien (als die tegen dan niet al volop geïntroduceerd is). In hoeverre kunnen bijvoorbeeld de ouders van je vriend in het midden van de drie weken eens een weekenddag/nacht voor hun rekening nemen ?

Zelf vind ik het een mooi begin van een toekomst die wat flexibeler ingedeeld kan worden - iets wat jullie kinderen ook op latere puberleeftijd best ten goede zou kunnen komen.

En of je al dan niet een concrete tegenprestatie al wil boeken, mag je ook helemaal zelf weten. Denk dat dat misschien financiëel wel het eerlijkste is - in de zomervakantie gaan ze een week extra naar pa en daarna komen ze een weekje extra bij jou. Ik geloof dat het voor de kinderen ook wel eens fijn is om niet uit een koffer te leven (bij wijze van spreken) en om eens wat langer te aarden op 1 plek.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Misschien is het een optie voor jou om vóórdat hij volgend jaar weggaat kindervrije weken te 'claimen' op momenten dat het jou heel erg goed uitkomt?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
NightNurse schreef:
28-05-2025 15:54
Voor iedereen die zegt "het is maar een week extra", het kan ook veel meer zijn, afhankelijk van hoe vader de vakantie plant.
Als je uitgaat van week op-week af waarbij vader de oneven weken heeft en moeder de even, zijn er twee opties als vader drie weken weg gaat

1.

week 1 kinderen bij vader
week 4 kinderen bij moeder, vader met vakantie
week 5 kinderen bij vader.

In deze constructie is het inderdaad maar één week extra.

Maar er is ook optie 2:

week 0 kinderen bij moeder
week 1 vader vakantie, kinderen extra week bij moeder
week 4 kinderen bij moeder

dan heeft moeder de kinderen twee weken extra plus ze heeft ze zowel aan het begin als aan het eind van de vakantie van vader twee weken, zodat de kinderen in totaal vijf weken non stop bij moeder zijn.

In dat geval zou ik echt wel bij vader aangeven dat dat echt te lang is!
Dat kan je dan toch gewoon uitsluiten in je antwoord - is prima, mits slechts 1 week extra.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Nietveelmaargenoeg schreef:
28-05-2025 15:40
Daarover verschillen we dan van mening. Voor mij zegt het heel veel. En dat is met mijn gekleurde achtergrond inderdaad, maar om nou te beweren dat het "niets zegt"… daar ben ik het echt niet mee eens.

Je normale omgangsregeling laat je dan dus zomaar los, je tijd met je kinderen, tijdens die 3 weken die je weg bent met een ander. Als je een zakenreis moet maken of internationaal chauffeur bent dan mis je ze ook, maar dat vind ik echt nog wat anders dan weken aaneengesloten van je vrije dagen moedwillig zonder ze in te vullen.
Ik heb ook nog nooit gehoord van een stel dat nog in de oorspronkelijke relatie zit en dan 3 weken samen weggaat zonder kinderen, even als gedachtengang. Dus waarom zou dat als je gaat scheiden wel ineens normaal zijn?
Ik heb ook nog nooit gehoord van een stel in een oorspronkelijke relatie met kinderen die niet in hetzelfde huis wonen en de kinderen al dan niet wekelijks van huis veranderen. Scheiden is niet hetzelfde als de oorspronkelijke relatie. Bovendien gaan nu ook niet beide ouders weg. In een stel gaan mensen ook echt wel eens weg en dat de kinderen bij de achtergebleven partner blijven

Waarom zou je niet zonder kinderen op vakantie kunnen als de kinderen, al dan niet met een rooster technische aanpassing, bij hun moeder zijn?

Wat als vader met vrienden op vakantie had gewild? Had dat wel gewoon gekund? Of mag hij helemaal niet meer zonder kinderen weg? Of alleen in zijn eigen kind vrije weken? Of maximaal zoveel dagen, omdat het anders "te lang" is?
appelwangetje schreef:
28-05-2025 12:23
Nee hoor van zijn levens dagen niet. Ik ben heel bewust kinderloos gebleven omdat ik alleen maar nadelen zie aan kinderen hebben.

Mensen krijgen kinderen zonder goed over de consequenties na te denken.
1 daarvan is dus dat je me time grotendeels weg valt, heb je dat echt nodig moet je dus geen kinderen krijgen. Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.
Ook hersenloos zo te lezen.
WoolOverMyEyes schreef:
28-05-2025 15:13

Jeetje
Ik ga er - misschien onterecht, hoor - van uit dat pa daarna door zijn vakantie dagen heen is. En door zijn vakantie budget . En om je dagen en geld wel te willen spenderen aan je nieuwe partner maar niet aan je kinderen vind ik op zijn zachtst gezegd best lullig.
blijfgewoonbianca schreef:
28-05-2025 16:15
Ik ga er - misschien onterecht, hoor - van uit dat pa daarna door zijn vakantie dagen heen is. En door zijn vakantie budget . En om je dagen en geld wel te willen spenderen aan je nieuwe partner maar niet aan je kinderen vind ik op zijn zachtst gezegd best lullig.
Ja maar totaal obv aannames. Als hij gwn ook met kids gaat is er niets aan de hand
Nietveelmaargenoeg schreef:
28-05-2025 15:40

Mijn ouders gingen in de vorige eeuw zonder hun kinderen 3 weken op reis met een bevriend echtpaar. De kinderen logeerden bij de respectievelijke grootouders. En daar werd niet 'raar' over gedaan. Zij hadden een onvergetelijke ervaring en wij hadden een hoop lol bij oma en opa waar alles mocht en kon.
SweetFirefly schreef:
28-05-2025 16:03
Misschien is het een optie voor jou om vóórdat hij volgend jaar weggaat kindervrije weken te 'claimen' op momenten dat het jou heel erg goed uitkomt?
Ik vind dit soort dingen echt heel naar klinken.
Alsof je met het zat zijn van je partner ook je kinderen ineens een enorme last vindt en er hevig geleird en geschoven moet worden om vooral maar zonder kinderen te zijn.
Tavistock schreef:
28-05-2025 15:51
Mijn moeder ging met haar nieuwe vriend drie weken naar een prachtig ver exotisch land op vakantie toen ik 14 was. Ik mocht niet mee. Dat vond ik toen heel pijnlijk. Wij gingen altijd (prima) kamperen in Europa, ook leuk. Maar dat ze een écht heel bijzondere vakantie alleen met hem deed en niet met mij, dat heeft de relatie tussen hem en mij geen goed gedaan.
Zo verdrietig dat je dat zo hebt aangevoeld toen - was dat iets wat beter ondervangen had kunnen worden als er beter over gecommuniceerd was geweest door je moeder ? En zat dat afwijzingsgevoel enkel in die ene vakantie, of was dat de druppel ?
Hebben jullie dat later wel nog kunnen uitpraten ?

Natuurlijk is het altijd heftig als je je ouder die je al maar de helft van de tijd meer ziet, dan ook nog eens moet delen met een nieuw iemand. En als zo'n vakantie dan te snel komt, zonder dat je al hebt kunnen wennen aan dat nieuwe gegeven, dan zal dat best een negatieve impact maken. Maar in dit geval is de vriendin blijkbaar al een tijd in beeld ?

Ik denk wel dat de reactie van de andere ouder ook belangrijk is in zo'n situaties. Je kan natuurlijk benadrukken dat "pa per sé moest gaan outbacken met de nieuwe vlam" of je kan positief benaderen dat je er naar uitkijkt om samen leuke dingen te gaan doen in die tijd.
noorderlicht76 schreef:
28-05-2025 16:20
Ja maar totaal obv aannames. Als hij gwn ook met kids gaat is er niets aan de hand
Zullen we wedden dat hij hooguit nog een week gaat, als hij al gaat ?
Natsuro schreef:
28-05-2025 12:15
Volgens mij is het idee van gescheiden zijn dat jij én de ex dit allemaal lekker kunnen bepalen. "Niet over de schutting kijken" is daarbij het devies. Er is geen enkele verplichting van ex om óók nog met de kinderen op vakantie te gaan. Er is überhaupt helemaal geen verplichting om op vakantie te gaan.

Dus niet bespreken met ex, en je hebt weinig te willen dat de ex het 'zelf met de kinderen bespreekt'. Als je dat soort dingen wilt had je niet moeten scheiden.

En in Nederland heeft niemand maar zes vakantiedagen. Bij een 40-urige werkweek is 160 uur (20 dagen) het minimum.
Ik schreef een week of 6. Niet 6 dagen 😀

Ik denk wel dat je verwachtingen mag hebben op dat vlak. De ex wil toch iets van haar? Hoezo kan je daar dan niet als voorwaarde aan verbinden dat je dat alleen doet als hij het zelf met de kinderen bespreekt? Vwb dat andere, zou ik niet al voorwaarde stellen, dat is kinderachtig, maar ik zou dat wel bespreken omdat het de kinderen kan raken.
belgali schreef:
28-05-2025 16:21

Natuurlijk is het altijd heftig als je je ouder die je al maar de helft van de tijd meer ziet, dan ook nog eens moet delen met een nieuw iemand.
En als die ouder, die je al maar voor de helft ziet, zijn spaarzame tijd met jou ook nog eens opgeeft om op vakantie te gaan.
Budget vind ik minder belangrijk.
Ook met goedkopere alternatieven kan je je kinderen aandacht geven - dat hoeft niet 1-op-1 in euro's uitgerekend te worden.
Tijd en echte aandacht zijn belangrijkere maatstaven. Maar daar kunnen wij met de gegeven informatie niet over oordelen.
Joh ik kan mij niet voorstellen dat het een probleem is. Enige waar ik waar ik wat van zou vinden is dat hij als vader zijnde de helft van zijn vakantiedagen niet aan zijn kinderen besteed en dat hij wellicht in de zomer niet weg kan vanwege te weinig dagen en/of budget.

Mogen de kinderen dan als het niet jouw week is niet bij jou zijn als 1 week nu al zo’n ding is?
maar dat is aan pa, vooral niet voor hem oplossen
Laat degene die een probleem (als het dat al is) veroorzaakt het ook oplossen
Fanta1996 schreef:
28-05-2025 07:46
De meeste gescheiden ouders willen toch juist meer tijd met hun kinderen.
Dat zou je denken, he. In de praktijk is iedereen voornamelijk heel erg gesteld op kindloze tijd.
28-05-2025 16:24
En als die ouder, die je al maar voor de helft ziet, zijn spaarzame tijd met jou ook nog eens opgeeft om op vakantie te gaan.
ja, volkomen kut
Maar niet aan TO om op te lossen

zodra meneerTO zich hier meldt, wassen we hem de oren

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven