Fatbikes ellende

01-11-2024 16:55 149 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke dag fiets ik naar mijn werk en bijna elke dag heb ik bijna een botsing met een opgevoerde fatbike met vaak kinderen onder de 16 als bestuurder.

Ik vraag mij echt af. Weten de betreffende ouders niet dat de fiets van hun kind opgevoerd is of interesseert het ze niet? Ik las dat er deze in 1 week 100 fatbike bestuurders op de 1e hulp terecht gekomen zijn. Dat is toch bizar veel.

Wat wil ik met dit topic? Ik merk gewoon dat ik mij minder veilig voel op het fietspad. Is dat herkenbaar?
LizzyLee schreef:
01-05-2025 11:25
Even googelen leert dat het vast zit, omdat de tweede kamer wetgeving specifiek voor fatbikes wil. Zie https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer ... ~af048312/ Wat niet echt kan want dan moet de politie bandendikte gaan meten of gewicht oid en handhaving wordt dan nogal lastig. Raar trouwens dat de kamer hieraan vast blijft houden, experts hebben allang gezegd dat onderscheid maken met gewone elektrische fietsen onwijs moeilijk wordt. V
Dit is inderdaad niet te handhaven, daarnaast passen producenten de fatbike zo aan dat wel weer wordt voldaan aan de wetgeving. Dunnere banden of ander frame is makkelijk te produceren bijvoorbeeld.
Generaliseren of niet, de kinderen met een fatbike in mijn wijk, zijn toch echt bepaalde types uit bepaalde gezinnen.
Het zijn de kinderen waarvan de namen altijd worden genoemd wanneer er iets is uitgespookt. En ja, allemaal.

Een jongen hier in de straat heeft recent een fatbike gekregen. Kind is 11 of 12 jaar en scheurt met dat ding door de straat, alsof hem niets kan gebeuren, terwijl ik hem al twee keer bijna heb aangereden omdat hij snoeihard kwam aanrijden. Kind komt ook uit een gezin waarvan je het al had kunnen raden ...

Ik wil helemaal niet generaliseren, maar dit is wat ik zelf zie gebeuren en begrijp de ouders niet. Wie geeft een kind in deze tijd, na alle kritiek en verhalen, nog zo'n ding?
Autumnmoon schreef:
02-05-2025 16:03
Generaliseren of niet, de kinderen met een fatbike in mijn wijk, zijn toch echt bepaalde types uit bepaalde gezinnen.
Het zijn de kinderen waarvan de namen altijd worden genoemd wanneer er iets is uitgespookt. En ja, allemaal.

Een jongen hier in de straat heeft recent een fatbike gekregen. Kind is 11 of 12 jaar en scheurt met dat ding door de straat, alsof hem niets kan gebeuren, terwijl ik hem al twee keer bijna heb aangereden omdat hij snoeihard kwam aanrijden. Kind komt ook uit een gezin waarvan je het al had kunnen raden ...

Ik wil helemaal niet generaliseren, maar dit is wat ik zelf zie gebeuren en begrijp de ouders niet. Wie geeft een kind in deze tijd, na alle kritiek en verhalen, nog zo'n ding?

Tokkies.
Milestone schreef:
01-05-2025 20:49
Ze zigzaggen er hier in de stad ook mee door de winkelstraat in het centrum. Mensen moeten zelf maar uitkijken dat ze niet overhoop worden gereden.
En dwars over het kruispunt oversteken met een rotsnelheid, zonder op of om te kijken.
Je mag niemand iets ergs toewensen maar als zo'n gast een ongeluk krijgt heb ik geen medelijden.
Hier in mijn omgeving ook. Ik zag van de week zo'n gastje op de fatbike harder rijden dan een speedpedelec. Speedpedelec werd ingehaald door fatbiker.
Het probleem met die dingen is dat ze heel makkelijk met een code sneller gezet kunnrn worden ook weer terug. Zonder dat je het ziet. Het is dat mijn zoon het me vertelde anders wist ii het niet. Ik ben zo een moeder die op life360 checkt of hij dat niet stiekem heeft gedaan want dan mag ie m inleveren.
Autumnmoon schreef:
02-05-2025 16:03
Ik wil helemaal niet generaliseren
Maar je doet het toch maar tegen je zin in?

Ik ben gedupeerde van de toeslagenaffaire. Als compensatie kregen mijn kinderen een bedrag. Ze mochten er 1 groot ding van kopen en de rest heb ik op hun spaarrekening gezet Mijn zoon koos een fatbike en het mocht nadat ik strenge regels heb ingevoerd .

Na al die jaren dat ik maar mocht hopen dat ze de paar euro die ik had gespaard voor een verjaardagskado niet in beslag zouden nemrn, van nooit op vakantie kunnen tenzij het liefdadigheid was en van enkel en alleen gekregen tweedehands kleding ben ik echt in de wolken dan mijn zoon nu zomaar op een doordeweekse donderdag zo iets "duurs" kon kopen. Ik voel me zelfs trots als ik m erop zie rijden. Bijna alsof ik droom.

Dat de viva dames me dan een tokkie vinden neem ik maar op de koop toe dan.
JuliaAgrippina schreef:
02-05-2025 18:21
Hier in mijn omgeving ook. Ik zag van de week zo'n gastje op de fatbike harder rijden dan een speedpedelec. Speedpedelec werd ingehaald door fatbiker.
Dan ben je echt gewoon hartstikke dood als je op je hoofd valt zonder helm. Maar hey je bent wel superstoer.
coderood schreef:
02-05-2025 18:34
Dat is niet gek toch? Hoeveel mensen zijn er de afgelopen dagen-weken- maanden niet lastig gevallen door iemand op een fatbike? Ik snap dat wel.
coderood schreef:

Ik ben gedupeerde van de toeslagenaffaire. Als compensatie kregen mijn kinderen een bedrag. Ze mochten er 1 groot ding van kopen en de rest heb ik op hun spaarrekening gezet Mijn zoon koos een fatbike en het mocht nadat ik strenge regels heb ingevoerd .

Na al die jaren dat ik maar mocht hopen dat ze de paar euro die ik had gespaard voor een verjaardagskado niet in beslag zouden nemrn, van nooit op vakantie kunnen tenzij het liefdadigheid was en van enkel en alleen gekregen tweedehands kleding ben ik echt in de wolken dan mijn zoon nu zomaar op een doordeweekse donderdag zo iets "duurs" kon kopen. Ik voel me zelfs trots als ik m erop zie rijden. Bijna alsof ik droom.

Nou dat snap ik op zich heel goed. Alleen als het er eentje is die opgevoerd kan worden dan mag die dus eigenlijk de weg niet eens op. Dus dat is best zuur, voor dat geld.
Birdy schreef:
02-05-2025 18:40
Dat is niet gek toch? Hoeveel mensen zijn er de afgelopen dagen-weken- maanden niet lastig gevallen door iemand op een fatbike? Ik snap dat wel.
Het blijft generaliseren hoor. Ik ken ook grnoeg mensen en ook volwassenen die er normaal gebruik van maken. Generlaiseren is generaliseren.
Je ziet natuurlijk alleen de gevallen die opvallen. Gisteren nog liet ik een jochie op een fatbike even voorgaan en die bedankte me uitgebreid.

Vroeger reden ze op opgevoerdr bromfietsen. Nu op fatbikes.
Frizz schreef:
02-05-2025 19:06
Nou dat snap ik op zich heel goed. Alleen als het er eentje is die opgevoerd kan worden dan mag die dus eigenlijk de weg niet eens op. Dus dat is best zuur, voor dat geld.
Ze kunnen vrijwel allemaal opgevoerd worden. Ook diegene waarbij expliciet staat dat ze niet opgevoerd kunnen worden. Via tiktok vinden ze maniertje. In het menu een code invoeren en je kan zo instellen dat de begrenzen niet op 25 maar bijv op 50 staat.
1 seconde werk. En als je dan op een bepaalde knop drukt is het weer weg.
T is ook geen opvoeren. Het is de begrenzen eraf halen met een code.
coderood schreef:
02-05-2025 19:16
Het blijft generaliseren hoor. Ik ken ook grnoeg mensen en ook volwassenen die er normaal gebruik van maken. Generlaiseren is generaliseren.
Je ziet natuurlijk alleen de gevallen die opvallen. Gisteren nog liet ik een jochie op een fatbike even voorgaan en die bedankte me uitgebreid.

Ik snap dat jouw mening gekleurd is omdat je zoon er 1 heeft en ik kan mij voorstellen dat je blij bent voor je zoon na zo 'n rot periode maar dit is niet te vegelijken met opgevoerde brommers vroeger. Ik kan mij niet heugen dat die ook massaal vrouwen aanrandden en mensen in het gezicht spuwden.
Excuses voor iedereen die ik voor het hoofd stoot, maar ik vind het zúlke debiele dingen! Zou het eerder voor schut dan stoer vinden als ik erop gezien werd. Snap werkelijk níks van de hype. Moet vaak wel even wennen aan dingen in het mode beeld, maar deze komt echt niet door.
Het bezit ervan werkt statusverhogend in bepaalde kringen. De types die ik er op zie rijden, uitzondering daargelaten, lijken voor mij doorgaans zo weggelopen uit de cast van 'opsporing verzocht' of andere boevenrollen in series.
.
coderood schreef:
02-05-2025 19:19
Ze kunnen vrijwel allemaal opgevoerd worden. Ook diegene waarbij expliciet staat dat ze niet opgevoerd kunnen worden. Via tiktok vinden ze maniertje. In het menu een code invoeren en je kan zo instellen dat de begrenzen niet op 25 maar bijv op 50 staat.
1 seconde werk. En als je dan op een bepaalde knop drukt is het weer weg.
T is ook geen opvoeren. Het is de begrenzen eraf halen met een code.

Nee hoor. De in Europa geproduceerde merken hebben gewoon een 250 wat motortje. En daarbij kan dat dus niet.
Dat is ook de reden dat die Chinese merken de weg niet meer op mogen (maar daar rijdt zo ongeveer elke jongere op).
Hoe komen die dan de grens over, als ze in Europa verboden zijn?
Je mag ze hebben, maar ze mogen de openbare weg niet op. Net als bv een elektrische step. Het is geen verboden waar, maar ongeschikt voor de openbare weg.
Je mag ze hebben, maar ze mogen de openbare weg niet op. Net als bv een elektrische step. Het is geen verboden waar, maar ongeschikt voor de openbare weg.
Oeps.
Oeps.
coderood schreef:

Dit heb ik ook. Wij zijn zeker geen tokkies, zoon gaat er hier verantwoordelijk mee om. Wij fietsen er ook met plezier op en houden ons netjes aan alle regels.
coderood schreef:
02-05-2025 19:16

Maar niet vanaf een jaar of tien of soms nog jonger. Daar zie ik er hier wel wat van rijden.
strelizia wijzigde dit bericht op 03-05-2025 15:09
Reden: x
38.63% gewijzigd
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven