Februari 2009

10-06-2008 09:17 5254 berichten
Alle reacties Link kopieren
JOEHOE!!! We zijn zwanger en uitgerekend in februari 2009

Zin om mee te schrijven??
Wat een ontwikkelingen hier! Iedereen gefeliciteerd met de nieuwe kleintjes, en voor de dames die bezig zijn: heel veel succes! Op de tribune gaan de crackers met vruchtenhagel vast rond.
DAMES, IK HEB DE EER OM HET BESCHUIT TE SERVEREN!!! (jullie kennen me niet, maar ik schrijf in een ander forum mee met Biaha)

Vannacht om 01.07 is Biaha haar zoontje geboren. Het was erg heftig, maar het verhaal komt ze jullie zelf nog wel vertellen. Hij is super rustig en ligt nog prinsheerlijk te slapen......
Oei wat gaat het allemaal snel hier. Kan het niet meer bijhouden.

Gefeliciteerd Biaha met je zoon. Balen dat het zo heftig was, maar nu hopelijk lekker genieten.

Ik denk dat er nog wel meer nieuwe wereldburgers zijn geboren maar nog niet gemeld toch?

De zondagochtend tribune is nog niet helemaal ontwaakt volgens mij Iemand ontbijtje met verse jus en kopje thee?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Jeuj, Biaha, toch nog best wel snel na je slijmprop zonder bloed, Hoeraaaaaa.

Bokito, hoe is het met jou nou? We zijn overduidelijk in de minderheid inmiddels, de niet-bevallenen.

Toen mijn vriendinnetje Esbabe in de zomer tegen het einde liep van haar derde zwangerschap en steeds riep dat ze het zat was en dat ze gewoon verder wilde met haar leven kon ik me niet voorstellen wat ze bedoelde, het wordt toch alleen maar drukker met nóg een uk erbij? Maar inmiddels snap ik het hélemaal. Ik wil mijn lijf terug!! Gewoon weer in een normaal tempo lopen, kunnen bukken, op de grond spelen, niet zo onhandig zijn...

Chica, hmmmm, verse jus, maar mag ik er dan ook een Rennie bij
ontbijt met verse jus sla ik niet af! Beetje laat wakker hier op de tribune idd. Het is nu half februari en volgens mij zijn jullie al wel zo'n beetje over de helft! Van harte gefeliciteerd allemaal!!!

Raar idee hoor, dat wij van het maart-topic nu snel allemaal aan de beurt zijn... heb zelf nog helemaal niet dat gevoel dat ik het zat ben. Maar dat komt misschien ook wel door al dat lekkers hier? M'n eitje is gekookt, ga 'm even oppeuzelen (sorry dames, het was het laatste eitje hier in huis, andere keer beter)
Loewyz gefeliciteerd met je meisje en Biaha met je zoontje!!! Het gaat hier inderdaad ontzettend snel en het is nog maar 15 februari.

En Meike misschien heb jij je zoon ook al in je armen liggen. Word ook wel tijd voor jou he?

Ik heb het gevoel dat ik nog in een hele andere wereld leef. Ik ga steeds meer waggelen, heb zere voetzolen (omdat het vocht nu wel vastgehouden wordt) en ben echt aan het rondhangen. Had ik voorheen niet echt maar dat is nu dus wel zo.

De crematie van de oma van mijn vriend is aanstaande woensdag. Nu maar hopen dat hij er gewoon bij kan zijn en niet afgeleid wordt door een geboorte. Zelfde hoop ik voor zijn moeder. Het is haar eerste kleinkind en wens het haar toe dat ze een mooi afscheid kan nemen van haar moeder (zonder afleidingen) en vervolgens een mooi welkom met haar kleinzoon.

Ga zo even een kop koffie pakken en een stuk notentaart. Zelf gebakken en zet het wel even bij de tribune. Zo leuk dat jullie allemaal meeleven!!!
Loewyz en Biaha > gefeliciteerd! Weer 2 wondertjes erbij. Wij gaan echt als een trein hier!

Ibbel > bedankt voor de tip over de draagdoek. Ik ga meteen op die site kijken. Vind het ook gewoon praktisch om haar lekker bij me te dragen, want de hele tijd op de bank zitten begint ook te vervelen. Wil haar lekker tegen me aan hebben, maar ook wat kleine dingen kunnen doen. Als ze huilt strekt ze zih niet als een plank. Deed kindje van m'n zus wel, dus weet wat je bedoelt, maar meer spartelen met armen en beentjes. Denk van de krampjes.

B12 > ben écht blij te horen dat de ingreep je is meegevallen... Zo iets moet je toch zelf ervaren. Iedereen kan je geruststellen, maar pas als je het zelf onderaagt weet je hoe het is. Ik leg de kruik trouwens altijd op de deken. En over de borstvoeding, deze kwam bij mij ook niet goed op gang maar volgens mij is dat een kenmerk van ks. Je lichaam heeft natuurlijk geen signaal gekregen dat de baby geboren is, dus komt de bv veel moeilijker / later op gang. Ik ben op dag 2 ook over gegaan op de fles en Veerle knapte zichtbaar op!

@ Frans > wij geven nu 7 x 100. Elke dag toen de kraam er was 10 cc erbij en op de laatste dag zaten we op 100. Dat is dan met 3 scheppen en ze komt nog steeds 7x. Is de bedoeling dat die nachtvoeding er af gaat, dus dat het 6 x 100 wordt.

@ Meike > spannend!!! Ben benieuwd of het door zet...

Even een vraagje over voeding. Ik gebruik Nutrilon, weet iemand of het per winkel uitmaakt wat het kost? Of betaal je overal precies hetzelfde?

En wat betreft het huilen.... Eigenlijk valt het qua tijd wel mee hoor, wat Veerle huilt. Alleen omdat het zooooooooo oorverdovend hard is, klinkt 5 minuten als een kwartier en een kwartier als een uur. Het is niet zozeer de kwantiteit, maar meer de kwaliteit van haar gebrul, haha. Maar soms een beetje frusty...
Joehoe Biaha, gefeliciteerd met je zontje! Jeetje, gaat idd snel hier. Meike, al kleine in je armen??

Hier alles nog keurig binnen. Word t wel een beetje zat nu, lijf is gewoon moe en slaap ook ongelovelijk slecht 's nachts, erg vermoeiend.

Konela, de pijs verschilt wel degelijk per winkel, dus wel even kijken. Ik gaf trouwens friso op advies van verloskundige/CB, geeft minste last van krampjes volgens hen en ook nog goedkoper. Werkte hier goed.
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
*** Op de tribune ***

Ik vis er ook een Dove Caramel uit, mmmmm. Lekker.

En ook zo'n Australische bonbon, mmmmmm. Lekker

Ik heb gewone bonbons van de AH.

Meike, dat klinkt wel dat het echt begonnen is. Succes!

Biaha: gefeliciteerd met je babytje. Leuk, een jongetje. Geniet er van.

Ibbeltje, als je straks je buik kwijt bent, geniet er je er dubbel van, omdat je er zo lang op hebt moeten wachten, haha. Deed ik wel. Ik geniet er nog elke dag van, zowel van de baby als het feit dat er geen buik meer in de weg zit. Echt nog heel bewust.

En het is bij mij nu toch al dikke 3 weken geleden. Nog even volhouden dus. Gaat allemaal goed komen.

Blue: hoop ook voor je dat het tot woensdag rustig blijft, hoor. Het is al dubbel gevoel, denk ik, maar dan zou het helemaal een "rare" situatie zijn.

Ow, ik lust ook wel een stuk Notentaart, hoor. Lekker.

*** blijft nog even op de tribune om alle lekkers meehelpen op te peuzelen.
Ik geef voeding van AH. Zit ook probiotica in (tegen krampjes) en is nog goedkoper en volgens CB ook goede voeding.
Joepie Biaha, gefeliciteerd met je zoon!!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Oh Bluester, gecondoleerd!

Hier meld ik me vandaag ook weer even, en ja hoor.....nog steeds wederom zonder baby. Zit nu op 9 dagen overtijd. Gistermiddag dus vliezen gebroken, gedurende de hele avond geleidelijk vruchtwater verloren. Rond middernacht begonnen de eerste weëen. Ze waren nog goed te doen. Midden in de nacht werden ze toch wel heviger, ze kwamen om de 2 a 3 minuten. Alleen waren de weëen van korte duur, ze duurden ongeveer 30 sec. Vlos gebeld, en volgens haar moest ik het even afwachten en het kon het nog wel even duren. Vooral omdat het mijn eerste kindje is. Rond een uur of 06u een warme douche genomen en daarna heel eventjes in slaap gevallen. De weëen werden toen geleidelijk aan minder, en vanaf een uur 10u echt heel weinig weëenactiviteit. Voel heel weinig nu.....

Vlos komt vanmiddag even kijken, ben dat bezoekje nu maar aan het afwachten....de enige pijn die ik heb, is een heel drukkend gevoel van beneden. Alsof ik heel nodig naar de wc moet of zo.....

Die kleine heeft het volgens mij wel naar zn zin in mama's buik.

Hmm, wie had het over notentaart hier??? Dat gaat er bij mij nu ook wel in, hoor....!
Oooh, vergeet ik helemaal Biaha te feliciteren met de kleine! Geniet ervan! Het is de afgelopen week wel hard gegaan hier met de bevallingen.....
Hallo meiden,

B12, Fesa, Lein, Summer, Origineel, Loewyz en Biaha heel erg gefeliciteerd met de geboortes van jullie zonen en dochters. Hoop maar dat ik niemand vergeten ben! (alvast sorry dan)

Jannes: naweeen heb ik gelukkig ook niet echt gehad, ik heb echt geluk gehad.

Eigen broeken: pas ik nog niet, heb me vanochtend gewogen en ben nu nog +4 maar dat gaat vanzelf wel. Het is nu 8 dagen geleden dus lekker belangrijk!

Ringel/Sjaanie: mijn man is ook gelijk om filet gereden, had ik zo'n trek in heb 't hele bakje opgegeten met een broodje of 4.

Frans: fijn dat het zo goed gaat met de BV en met Bojan natuurlijk, wat een overproductie zeg, heb ik nog geen last vast ik lek niet eens.

Bluester: heel veel sterkte voor jou en Bluesterman en de rest van de familie natuurlijk wat verdrietig.

Draakje: gelukkig is het goed gegaan met Noah en is hij snel weer opgeknapt.+

B12: je hebt het in ieder geval geprobeerd.

Voedingsschema: wij hebben nu met BV ongeveer 08.00-12.00-16.00-20.00-00.00 en 04.00 uur. Ze zit dus op 6 voedingen per dag, soms lukt het ook niet helemaal hoor. Ik kreeg als tip van de kraamverzorgster om haar overdag wakker te maken als ze doorslaapt en haar na de voeding van 16.00 uur beneden te laten dan slapen ze lichter zodat ze 's nachts dan beter slaapt.

Visite: wij spreken alleen rond 15.00 uur en 19.00 uur af en houden de ochtenden helemaal lekker vrij, ik rust dan zelf meestal nog even van 13.00-14.30 uur of zo.

Hebben jullie je beebs trouwens allemaal bij jullie op de slaapkamer liggen?

Gisteren lekker met Engeltje naar buiten geweest voor het eerst, het was hartstikke lekker weer. We zijn even voor wat boodschapjes naar het centrum gelopen en het ging gelukkig goed. Ik voel me echt kiplekker, man wilde perse mee, maakt zich erg bezorgd of het allemaal gaat. Man is gelukkig nog twee weken thuis om een beetje voor ons te zorgen, heb vanochtend nog ontbijt op bed gekregen. Gisteren was de kraamhulp er voor het laatst. Heb ik wel mee geboft hoor, ze poetste echt alles, heeft over nog gestoft en alles voordat ze wegging gezogen en gedweild. Het huis ziet er spik en span uit.

Voor alle meiden die nog moeten bevallen veel sterkte! Laat vanaf nu weer wat meer van me horen! (dan zijn de berichten wat korter)

Engel
Biaha gefeliciteerd met je ventje...is toch nog snel gegaan!

Meike succes.......vandaag (uiterlijk morgen) zal je ukkie er toch wel moeten zijn toch?

Kruik: in de eerste week en kruik aan het voeteneind onder de dekens met 2 opgerolde hydrofielen (daar de voetjes tegen aan) en een kruik achter rugje (zo dat ze op haar zij lag) boven op de dekens. Nu alleen nog eenkruikje aan het voeteneind. Is dan wel een zgn kookkruik (dus emt gekookt water) en met een kruikenzak er om heen.

Net visite gehad en m'n vader komt zo nog even langs wippen. Wle gezellig, maar vind het ook nog wel vermoeiend hoor. Veel lawaai vind ik sowieso erg vervelend, maar nu dan met 2 kinderen die elkaar half af maken (leuk man 2 peuters in huis die allebei met hetzelfde speelgoed willen spelen) en muziek en een gesprek voeren is toch wel erg inspannend. Ga ff lekker hangen......
Biaha, gefeliciteerd!!

Meike: t zal nu dus echt niet heel lang meer duren..

Hier een lekker dagje: Ze was vanmorgen met de visite heeeeel erg wakker en lag heerlijk rond te kijken.. En wij supertrots dus he....

Heb net foto van het geboortekaartje op hyves gezet.. Dacht dat jullie dat misschien wel leuk vonden.. (vind zelf altijd kaartjes kijken errrrrrug leuk!)..

En ik zit een beetje verveeld (huh hoe kan een net mama geworden iemand dat nou zeggen: verveeld..) te internetten. Heb net foto's besteld bij de blokker, duurt 2 dagen, maar ik wil ze het liefst NU. En dan dus echt nu. Maar ineens weet ik het nu: ik ga zo'n album maken van de 1e week.. Heb ik ff lekker wat creatiefs te doen..

Komende week 's avonds helemaal geen visite.. Dat gaan we ook zo houden.. Nou ja, mijn lieve vriendinnen mogen wel ff een bakkie komen doen, maar geen verplichte nummertjes...

Engel: wij hebben haar niet op de slk liggen.

Konela: wij geven Friso 1. En die valt goed, aan de overheerlijke gele smurrie genaamd poep te zien.. hij is wel bij de ene supermarkt 8,39 en bij de ander 8,79 of zelfs ergens 8,99..

Ohja, wanneer heeft ze niet meer maat 1 van luiers? Ik ben nu maar ff voorzichtig met die maat kopen, heb nl. erg veel 2 liggen.. Of misschien gewoon eens 1tje proberen??

En weet niet meer wie het vroeg maar wij geven nu al lekker 6x per dag. We geven 6x100 maar ze drinkt hem ongeveer 4x leeg en 2x60 a 70. En ze weegt nu 3370 dus dat is genoeg melk..
Hier ook om en na bij de 6 voedingen per dag. Maar het voordeel met bv is dat je minder of meer kan geven (vind ik persoonlijk een groot voordeel to van fv)

Maar ik denk dat ze vandaag toch wel om de 2 uur aan de borst ligt (grof weg) ze drinkt nu niet zo heel veel per borst een paar slokjes en dan dondert ze weer in slaap en met geen mogelijkheid wakker te krijgen. Ik vrees voor de nacht. Afgelopen nacht ben ik ooktijdens het voeden in slaap gevallen, schijnbaar ook half slapend weer terug in d'r wieg gelegd (ligt dus wel bij ons op de kamer) en op het moment dat ik min of meer wakker werd voor de volgende voeding zat ik me echt af te vragen hoe Fenna in godsnaam weer terug in d'r wieg was gekomen.......stom he.

nou ja ze zal er niks aan over houden denk ik......
o ja luier maten. We zijn vandaag begonnen met de maat 2 luiers. Ook omdat de maat 1 op waren (was zo handig geweest om de paar luiers die we nog hadden in het water te gooien!) maar die begonnen ook al behoorlijk krap te zitten en de hoeveelheid plasjes werden bijna niet meer opgenomen. Ze zijn nog wel errug groot en moet ze echt omdat kleine lijfje heen vouwen (zijn toch nog tikkie groot)
Sjaanie: wat een knapperd he, die Melle van mij.

Heeft ie van zn moeder...

Hier nog steeds luier 1. Heb ook nog 2 pakken liggen, dus die moeten eigenlijk nog wel even op. Denk dat dat ook wel gaat lukken. Heb al wel voor de zekerheid maat 2 in huis gehaald.

Ringel: is op zich toch best goed teken, dat je niet meer zo goed weet hoe je meisje in dr wieg is gekomen. Denk dat je dan ook heel makkelijk weer in slaap valt. Daar heb ik nog steeds wat moeite mee.
anoniem_68039 wijzigde dit bericht op 15-02-2009 17:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Jemig zeg, had ik net een heel stuk geschreven knalt het internet er weer uit.. Maar volgens mij mag ik Loewyz en Biaha feliciteren toch?!

Baby is heel erg druk (pijnlijk) over m'n blaas aan het draaien steeds.. Niet echt lekker!

Ik ben het zwanger zijn op zich nog niet echt zat, ik heb vandaag een hele goeie dag (en ik weet dat ik morgen gestript word!) maar ik ben zóóóóóó nieuwsgierig naar ons aapje!!!

Ach ja binnen 2 weken is hij er, als ik me nou zo goed blijf voelen vind ik het niet zo heel erg (denk ik). Kan ik eindelijk de boekjes bijschrijven, van zoon nog 10 maanden en van baby nog 12 weken... Zoon heeft ook nog nieuwe schoenen nodig dus nog een dagje extra is dan niet zo erg!

Lees later bij, zoon wil heel graag even filmpjes kijken op youtube! (hij is weer zo lief geweest vandaag!)
quote:[message=2740288,noline]Konela schreef op 13 februari @ Bagheera > ik neem mijn vorige post helemaal terug. Vloeien: had vanochtend een heel verband vol, was zelfs doorgelekt. En de nachten: heb van 2.30 uur tot 5.15 uur opgezeten met een huilende (lees: gillende) baby. Hoe komen jullie de uren door als jullie zoontje wakker is? Laat je hem in bed liggen en zit jij er naast, of ga je met hem naar beneden of zo?

Arme Konela, wat zul je je bekocht voelen! Ik vloei dus ook nog steeds en het lijkt wel als zoon huilt, het erger wordt, haha. Dus na een onrustige nacht heb ik meer gevloeid.

Wij hebben ondanks dat we ons voorgenomen hadden dat zoon de eerste 2 maanden op onze kamer in de wieg zou liggen, sinds een paar dagen zoon op eigen kamer laten slapen. Hij had nl. heel goed door wanneer het licht uitging en dan begon hij eerst te pruttelen en dan te sputteren, dan te huilen en binnen 5 minuten lag hij ontroostbaar te krijsen zonder dat hij honger, vieze luier of kramp had. Nu hij op zijn eigen kamer ligt, gaat het beter.

Nu heeft zoon na iedere (nacht-) voeding krampjes en dan blijft 1 van ons bij hem om te troosten. Dan wikkelen we hem in een warme doek, lopen we met hem op rustgevende muziek en sussen we een beetje. Dat duurt ongeveer een uur en dan is de kramp over en valt hij in slaap. We hebben dus echt waardeloze nachten want hij komt strak om de 3 uur voor een voeding.

Wij laten zoon in ieder geval nooit huilen. Als hij krampjes heeft, dan halen we hem uit bed en trekken we alles uit de kast om het voor hem wat te verlichten. Als hij zomaar huilt of wakker is, dan blijft hij wel in zijn bedje, maar dan zit ik of man er naast en moet hij het doen met een speentje een een aai over zijn bolletje en praten we tegen hem.

Je schreef dat je Veerle lang vindt huilen. Hoe lang is dat? Je kunt altijd het consultatiebureau bellen, al is het maar voor de zekerheid.
Voor alle meiden die nu achter elkaar zijn bevallen: van harte gefeliciteerd met jullie baby en heel veel geluk en liefde toegewenst! En veel foto's op hyves zetten!!!

Het lukt me helaas niet hier heel regelmatig te komen. Er is eentje koning, keizer en admiraal in huis en baas over mijn tijd en man werkt inmiddels weer, dus vrije tijd is spaarzaam aan het worden. En vanmiddag had ik tijd want zoon lag bewusteloos en uitgeteld te slapen na een spooknachtje, maar deze heb ik heel nuttig besteed aan de belastingaangifte, aanvraag toeslag kinderopvang en aanvragen van ouderschapsverlof van man, hij gaat per 1 mei voor in ieder geval een jaar een dag minder werken. Onbetaald, dat wel, dus in huize Bagheera moet het slot op de knip!

MAAR IK HEB WEL MOOI PLAATS OP DE KINDEROPVANG, JEEEEEEAAAAAAHHHHH!

Zo, dat moest er effe uit. Een plaats op de kinderopvang hier is nogal een probleem, dus. Maar aangezien ik opvang heb aangevraagd op woensdag en vrijdag (de meest impopulaire dagen), is zoon per 1 mei geplaatst!!!

Zo, het is zondagmiddag, ik ga nu lekker een glaasje bubbeltjeswijn drinken en even kijken of ik alles aandachtig kan bijlezen hier.

Voor alle dames die nog moeten en waar het een beetje bij rommelt: heel veel succes!
het is me net niet gelukt om alles bij te lezen.

Mijn oogjes vallen net als bij zoonlief al dicht.

Loewyz en Biaha van harte gefeliciteerd, we horen de verhalen graag op hyves!! Geniet nu eerst van je kind!

Wij geven nu op dag 8 ook 6x 100cc friso voeding. Hij is begonnen met 25, daarna 30 en vrij snel opgehoogd naar 60 per voeding en nu naar 100. Hij drinkt eigenlijk altijd de fles leeg.

Hij had vandaag voor de tweede keer om half6 een huilbui. Gisteren hebben we een uur zitten sussen, tot hij eindelijk om half 7 zijn flesje mocht. Vandaag hebben we eerst 60 cc gegeven en hem toen in zijn wippetje bij ons op tafel gezet tijdens het eten. Na ons eten was het half 7 en heeft hij nog 40 cc gehad. Hij lag al die tijd heel rustig om zich heen te kijken en is na de tweede fles direct gaan slapen. Poeh, dat is een stuk prettiger dan een uur huilen met tussenpozen!

Wij hebben onze bumgenius luiers in gebruik sinds de navelstomp is afgevallen. Het bevalt enorm goed. Het dragen is erg comfortabel en hij wordt niet eerder wakker dan normaal omdat hij vochtig aan voelt. De eerste keer is het een vreemde gewaarwording dat het vochtig aan voelt maar doordat het een ademende stof is is het helemaal niet erg. Hij heeft ook geen uitslag ofzo en we laten zijn billetjes regelmatig drogen aan de lucht. Op dat moment doet hij meestal een hoop en ruimen we dat op. Zo ligt hij zelden in een poepluier. Heel prettig.

Ik heb die medicijnen tegen stuwing gebruikt! Het beviel me supergoed. Ik heb ze na het geboren laten worden van de placenta genomen en heb nergens last van gehad. Ook geen bijwerkingen. Ik neem ze de volgende keer weer. Ik heb ook een borstoperatie gehad en omdat er niks aan de voorkant uit kan, kan stuwing echt vervelend worden. daarnaast zat ik niet op de confrontatie met mijn niet-werkende borsten te wachten.

Het heet carbergoline (dostinex). Ik moest er echt op aandringen bij de VK maar het werkt super!

Nu houd ik er echt mee op, slaaap

Meike, ik ben benieuwd of je je beeb al hebt
Hmm, hier ineens wat harde buiken die wat pijnlijk worden. Voorwerk?? Of zou er its op gang komen??

Heb net nog een laatste buikfoto op hyves gezet.
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
Oh, fijn om te lezen floor, dat Freek ongeveer hetzelfde drinkt..

Hihi, je schreef op hyves: grote baby.. Ze lijkt inderdaad mega op die foto.. Miss plofkop 2009...

Ze heeft trouwens een matje haar in d'r nek joh, echt niet normaal, dat wordt met de dag langer.. nog even en we kunnen vlechtjes maken...

Hee ze gilt.. deze versie heb ik nog niet eerder gehoord...

Bagheera!! Ik ben jaloers op je. Ik woon vlak bij je, maar hier dus ook geen plek. Misschien op woensdag en vrijdag idd wel, maar dan kan ik dus heel simpel iets anders regelen (papa kan alleen papadag rkijgen op woensdag en vrijdag gaat het om een middag, dan passen opa's en oma's om de week op.. Die kunnen niet op andere dagen..). Hier gaat het dus om maandag en dinsdag, de grote probleemdagen... Iemand nog ideeen hoe op te lossen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven