flessen minderen

09-09-2011 13:20 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 7,5 maand krijg nog 4 flesvoedingen per dag.

Door zijn koemelkallergie duurt het wat langer om zijn bijvoedingen te introduceren. Maar begin te merken dat er bijna weer 1 fles af kan. Wanneer was dat bij jullie en hoe pakte jullie het aan? evt jullie dag eet/slaap schema's?
Ik voedde op verzoek tot zeker een jaar. Ik werkte niet met schema's.

Hoezo merk je dat er een fles afkan? Hoeveel ml drinkt hij op een dag?
Ws merkt ze het doordat hij minder drinkt?

Als hij volledig mee eet inmiddels, dan kan je overgaan op 2 tot 3 flessen, wel zorgen dat hij ongeveer 1 tot 1,5 liter vocht naar binnen krijgt (zit ook in fruit ed.)
hij krijgt nu nog 4 flessen van 200ml. Normaal gesproken krijgt die rond 16;00 uur nog een fles maar tegenwoordig ligt die rond die tijd nog te slapen of heeft weinig interesse in die fles.
Hij eet s'ochtend fruit, net s'middags begonnen met klein beetje brood, vind die nog wennen, en s'avonds krijgt die beetje groente/aardappels/pasta. Nog geen vlees, mag nog niet ivm koemelkallergie
Onze dochter is nu bijna 9 maanden en drinkt nog 4 flessen van 210 cc met 7 schepjes voeding. Ze heeft geen allergie of iets dergelijks.

Sinds een week of 3 wil ze ook wat anders dan alleen melk, gelukkig maar. Ze weigerde tot nu toe echt alles wat we haar aanboden, vooral als het op een lepel zat. Maar nu eet ze brood (een kwart boterham per dag) en stukjes banaan. Verder nog steeds niks van de lepel (soms een paar hapjes fruithap).

Als ze meer gaat eten dan denk ik dat ik bij het brood een halve fles ga geven.

En mocht ze een hele boterham wegkauwen en wat fruit erbij dan krijgt ze drinken bij het brood (slappe thee of water) ipv een fles met voeding. Die fles gaat dan vervallen. Zo had ik het zelf uitgedacht, maar misschien gaat het wel heel anders.
Naski, geef je dochter eens zelf de lepel, ws gaat ze dan zelf eten en heb je net zo een eigenwijs ding als mijn zoon was.

Die weigerde alles wat ik hem wilde geven, bleek dat hij alles weigerde omdat hij het gewoon zelf wilde doen.

*disclaimer* dekzeil.
Mijn zoon is nu ruim 10 maanden en zit nog op 3 flessen per dag!

De middag fles zou er wel af kunnen maar dan slaapt hij minder!

Met fles slaapt hij 2,5 a 3 uur en zonder fles een uurtje (puur eigenbelang die fles hahaha)

9 uur wordt hij wakker en krijgt fles van 210cc

10 uur 2 boterhammen

12 uur bakje vers fruit

14 uur fles 210cc

slapen tot half 5 a 5 uur

18 uur avondeten (met de pot mee) en yoghurt

20 uur slapen

23 uur fles 210cc (komt anders om 2 uur s`nachts!)

Dochter kreeg nog tot 1,5 een fles voor het slapen gaan.

Zodra ze de fles niet meer leegdrinken laat ik deze weg.

En verder op gevoel, vooral niet naar het CB luisteren!
Naski, wat fijn dat je dochter eet!

Mamavanlars, krijgt hij niet te weinig als je een fles weglaat zonder dat hij al echt eet? Kun je misschien de fles op een ander tijdstip aanbieden? Ik denk dat kinderen prima zelf kunnen bepalen hoe veel ze eten en drinken, maar ik zou het wel nog even (op een ander tijdstip) aan blijven bieden.
@ naski; dat idee heb ik ook in mijn hoofd, bij de boterham straks wat minder te geven en dat evt te laten vervallen als de kleine boterham een grote boterham word.

Wij hebben toevallige een kleine vent die echt alles lust en alles uit probeert, maar gaat af en toe zo snel dat ik het zelf niet kan bij houden hoe ik het nu weer wi/moetl aanpakken.
quote:zusenzoo schreef op 09 september 2011 @ 13:41:

Naski, geef je dochter eens zelf de lepel, ws gaat ze dan zelf eten en heb je net zo een eigenwijs ding als mijn zoon was.

Die weigerde alles wat ik hem wilde geven, bleek dat hij alles weigerde omdat hij het gewoon zelf wilde doen.

*disclaimer* dekzeil.

Ja, hier ook. Heb het oefenbestekje van prenatal aangeschafd, dat werkte best goed.

(Maar ik heb helaas nog steeds een hele moeilijke eter.)
reglisse; fijn dat je dat aangeeft, evt te weinig krijgen dan. Daar heb ik nu helemaal niet bij stil gestaan.
Zusenzoo, ze wil inderdaad zelf graag de lepel vasthouden, ook pas sinds twee weken trouwens. Daarvoor maalde ze niet om de lepel, ze draaide gewoon haar hoofd weg en deed haar lipjes stijf op elkaar. Het interesseert haar ook geen bal wat er op die lepel zit.

Probleem is dat ze motorisch niet echt handig is en dan druk ik me zacht uit. Die lepel vliegt alle kanten op en komt zelfs niet in de buurt van haar mondje. Dus ik moet haar dan toch helpen, maar dat wil ze niet. Ik geef haar wel een andere lepel in de hand, waar dus geen eten op zit. Dat maakt op zich niets uit want als er wel eten op zit komt het toch niet in haar mondje terecht

(heb de disclaimer van dekzeil gelezen, haha, goede tip).

Maar ze accepteert dus wel dat ik haar stukjes brood en fruit voer, dus het is dan toch ook niet zo dat ze alles zelf wil doen. Ik vind het lastig. Ze lijkt een aangeboren afkeer tegen lepels te hebben. Ik gebruik smalle plastic lepeltjes voor kleine babymondjes. Misschien vindt ze die gewoon niet fijn?
Naski, ik gebruik (nog steeds) dit bestekje:

Is ergonomisch en makkelijker zelf naar de mond te krijgen. Kost geloof ik 2,95 bij prenatal.
Reglisse, ik ben ook erg blij dat ze ineens is gaan eten!

Van het andere topic, weet je nog:

Dat stomme cb ook, ik kreeg echt even schrik toen ze zeiden dat ze spraakproblemen kon krijgen doordat ze niet van de lepel eet. Het kind kletst uitbundig, gilt, gromt, zegt papapa dadada wawawa mamama ajajajajajaj etc. Dus daar is volgens ons geen spraakprobleem te bekennen.
Ah, dat bestekje ga ik kopen. Hopelijk krijgt ze dan gemakkelijker iets naar haar mondje. En dekzeil dus
Helene, hoe oud is jouw kindje?
CB haalt twee dingen door elkaar.

Het eten van vast voedsel zorgt voor een goede ontwikkeling van de mondmotoriek. Hoe dat voedsel gegeten wordt (lepel, vingers) is niet van belang.
quote:Naski schreef op 09 september 2011 @ 14:01:

Helene, hoe oud is jouw kindje?

Anderhalf, maar ze wil al sinds de eerste fruithap meehelpen. Steeds maar grijpen naar de lepel en dan koppie wegdraaien of kaken op elkaar als ze gevoerd moest worden.

Ik gaf haar uiteindelijk eerst maar de lepel in de hand, die ik dan begeleidde naar haar mond. Nu kan ze wel redelijk netjes al zelf eten, best knap.
quote:Naski schreef op 09 september 2011 @ 14:00:

Ah, dat bestekje ga ik kopen. Hopelijk krijgt ze dan gemakkelijker iets naar haar mondje. En dekzeil dus

Oh, dan heb ik nog een tip voor je: de bureaustoelonderlegger van ikea. Die is van hard plastic en leg je onder de kinderstoel. Ritselt niet zo en is doorzichtig. Ook heel handig onder het babybadje zodat de houten vloer niet nat wordt.

Dit ding:

Goeie tip! Dank je. Dat gaat 'm worden.
Nu ligt ze te kletsen in bed, dus ik ga haar er maar eens uit halen. En dan op naar Prenatal en Ikea!
quote:Naski schreef op 09 september 2011 @ 13:55:

Zusenzoo, ze wil inderdaad zelf graag de lepel vasthouden, ook pas sinds twee weken trouwens. Daarvoor maalde ze niet om de lepel, ze draaide gewoon haar hoofd weg en deed haar lipjes stijf op elkaar. Het interesseert haar ook geen bal wat er op die lepel zit.

Probleem is dat ze motorisch niet echt handig is en dan druk ik me zacht uit. Die lepel vliegt alle kanten op en komt zelfs niet in de buurt van haar mondje. Dus ik moet haar dan toch helpen, maar dat wil ze niet. Ik geef haar wel een andere lepel in de hand, waar dus geen eten op zit. Dat maakt op zich niets uit want als er wel eten op zit komt het toch niet in haar mondje terecht

(heb de disclaimer van dekzeil gelezen, haha, goede tip).

Maar ze accepteert dus wel dat ik haar stukjes brood en fruit voer, dus het is dan toch ook niet zo dat ze alles zelf wil doen. Ik vind het lastig. Ze lijkt een aangeboren afkeer tegen lepels te hebben. Ik gebruik smalle plastic lepeltjes voor kleine babymondjes. Misschien vindt ze die gewoon niet fijn?

Wij hadden hier ook het lepeltjes probleem, zoontje vond het niet fijn aan voelen bij zijn lippen en in zijn mond. Totdat mijn moeder met eierlepeltjes aan kwam van de Blokker. ( witte, 6 stuks ongeveer 2 euro). Misschien eens de moeite waard?

Eten was en is hier ook altijd een probleem. Wij waren echt keien in afleiden. Inderdaad ook een lepeltje in eigen hand geven, bakje met eten voor zoontje neerzetten, zodra ie er naar keek, snel een hapje, kijk eens een vogeltje en dan snel een hapje, liedjes zingen, gekkigheden uithalen. Een hapje voor die en een hapje voor die etc. Kostte veel energie maar hielp wel!
Nou, sjopze dan maar.
O, dat bestekje ziet er handig uit! Dochter (16 maanden) is nu opeens ook helemaal dol op eten met bestek (hiervoor at ze zelf met haar handen), maar het lukt haar niet zo goed om het in haar mond te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven