Gastouder raakt 5 jarige dochter 2 keer kwijt op 1 dag

25-06-2019 13:38 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede dag,

Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:

Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
Alle reacties Link kopieren
Dat een kind nog nooit is weggerend betekent niet dat het kind ook nooit weg zal rennen toch? Spreek je kind erop aan dat wegrennen niet mag en wellicht kan de gasthouder hier ook wat strenger in optreden.
Alle reacties Link kopieren
Raar dat jij het niet oke vindt dat de gastouder boos is, TO.
En dat je alle schuld bij haar neerlegt. Hoe verwacht je dat je dochter dit bloedlinke gedrag gaat aanpassen als haar moeder het haar totaal niet kwalijk neemt en het de verantwoordelijkheid van de gastouder vindt? En dat de gastouder, die je jouw dochter onder haar hoede heeft, niet eens kwaad mag worden op je dochter omdat ze tot twee keer toe op 1 dag zoiets heeft geflikt? Je dochter toont geen enkel respect voor het gezag van de gastouder. Niet zo gek he? Haar moeder staat er precies hetzelfde in.
Alle reacties Link kopieren
De gastouder kan je kind dus niet aan. Kan gebeuren. Maar dan is het wel einde contract. Je kind klinkt alsof het klaar is voor de bso met wat professionelere begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Dus je vindt het prima om je kind zonder enig toezicht te laten spelen terwijl jij en je man hardlopen, maar de gastouder moet continu haar handje vasthouden?
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
25-06-2019 16:13
Ik zou eerder boos worden op dochter. Het maakt niet uit met wie ze is als ze zo weg gaat rennen houdt niemand haar tegen.
Dit.

Is ze nou helemaal? Daar is ze echt te oud voor met 5 jaar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
25-06-2019 17:23
De gastouder kan je kind dus niet aan. Kan gebeuren. Maar dan is het wel einde contract. Je kind klinkt alsof het klaar is voor de bso met wat professionelere begeleiding.
Huh? Een kind dat bewust besluit om het op een rennen te zetten komt er ook niet te zogenaamde professionelere begeleiding hoor, of denk je aan een gesloten geheel? Alsjeblieft zeg, niet doen want zo leert een 5-jarige helemaal niet dat zii zelf op degene moet letten die verantwoordelijk voor haar is. Het komt van twee kanten he? Ook van se 5 jarige; we hebben het hier niet over een peuter.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-06-2019 16:54
Ouders van relatief makkelijke kinderen vinden altijd dat ze hun kind zelf goed opgevoed hebben. Trust me. Er zijn er genoeg die je goed kunt opvoeden en die dan alsnog lekker doen waar ze zelf zin in hebben.
Ik heb zo’n exemplaartje. Maar goed, ik leg dat vanaf een bepaalde leeftijd bij hem zelf neer. Ik ga niet uit mijn pan als mijn schoonmoeder niet direct de achtervolging ging inzetten met nog een kleinkind in de kinderwagen. Of mijn zus omdat er nog een kind in het voorzitje op de fiets zat en de keuze was tussen keihard krijsen naar voorbijgangers om mijn zoon bij zijn lurven te grijpen of het andere kind met fiets en al om te laten kiepen. Hij deed het bij mij ook en ik was ook niet altijd direct sprintklaar met een oudere hond van 17 kg onder de arm.

Dan maar even geen leuke uitjes of snel een ijsje halen met tante als er meerdere kinderen meegaan, dan maar capuchons tot je zesde voor extra grijpbaarheid. En een extra waarschuwing aan iedere nieuwe leidster die ik zag op het KDV. Maar met vijf jaar kon hij al heel goed vertellen waarom dat niet mocht. En dus ook de consequentie plaatsen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Met 5 jaar zou een kind naar een BSO gaan, als alternatief. Bij ons kunnen ze prima zelfstandig wegrennen van de BSO (als in: er zit geen hek omheen dat ze niet zelf open krijgen). Dus je zult ze moeten leren dat het niet de bedoeling is om weg te rennen. En bij sommige kinderen moet je dat wat vaker zeggen.. kortom: ik zou het gesprek met kind aangaan (en wel verwachten dat gastouder hetzelfde heeft gedaan).
Eze schreef:
25-06-2019 17:35
Dus je vindt het prima om je kind zonder enig toezicht te laten spelen terwijl jij en je man hardlopen, maar de gastouder moet continu haar handje vasthouden?
Whut?

Ze gaat met ouders mee toch?
anoniem_385715 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 18:22
6.02% gewijzigd
Ik ben mijn eigen kind wel eens kwijt geraakt, zal ik nu maar vast met terugwerkende kracht koffie gaan zetten voor Veilig Thuis?

Kinderen raken nou eenmaal wel eens kwijt. En de gastouder heeft er volgens mij prima op gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-06-2019 16:43
Je hebt haar gisteren in het zwembad geduwd (en aangezien je je originele post heb aangepast, snap je misschien ondertussen een beetje hoe raar dat is). Dus je kunt nog helemaal niet weten wat ze hieraan overgehouden heeft. Misschien wel een waterfobie die zich over een paar maanden tot een jaar uit. Blauwe plekken en schrammen zijn niet het enige wat kinderen kunnen oplopen, hè?
Zou heel goed kunnen dat kind dus straks bang is voor water en zwemmen. Succes met de toekomstige zwemlessen :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in deze situatie een andere gastouder zoeken. Blijkbaar hebben ze samen een dynamiek die leidt tot gedrag dat je niet herkent bij je kind. Dat zou voor mij voldoende reden zijn om andere opvang te regelen.
Er is nog een opvangkind en stel dat het een kind van 3 is die aan het handje meeloopt. Moet die dan meegesleurd worden om jouw kind op te halen. Je kind is 5 en oorzaak en gevolg kennen ze wel. Luisteren naar de gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze kinderen gewaterboard om ze een idee te geven hoe het is.

Maar toen waren ze zeker wel drie jaar, twee is echt veel te jong...
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.

Extra setje droge kleding, bedoel je? Of heb je gewoon een spraakgebrek en bedoel je eigenlijk 'zetje'?
En verder spoor je niet als je denkt dat dit de manier is om je kind iets (af) te leren.
Pandax schreef:
25-06-2019 18:31
Ik zou in deze situatie een andere gastouder zoeken. Blijkbaar hebben ze samen een dynamiek die leidt tot gedrag dat je niet herkent bij je kind. Dat zou voor mij voldoende reden zijn om andere opvang te regelen.
Hopelijk nadat je je kind flink gecorrigeerd hebt.
Wat had die gastouder overigens gedaan als kind wél onder een auto was beland bij 't oversteken?

"Ja sorry, jullie kind is zwaargewond, maar dat is wel haar eigen schuld, want ze rende ineens weg"?

Bij een 5-jarige?



Die boodschap wil ik als babysit niet brengen en dus ren ik achter kinderen aan als ze weglopen.
(Desnoods met een ander kind op de arm.)
Ik wil ouders kunnen vertellen dat ik alles heb gedaan om zoiets te voorkomen.
Mijn jongste ging bij uitjes met het kdv (vastgebonden) in de bolderkar, en bij school/bso aan de hand van de juf. Daar kon je goede gesprekken mee voeren wat je wilde, maar bij bijzonderheden bleef dat niet helemaal hangen. Een gastouder met een zwembad zou ik dus nooit hebben uitgekozen, net als een gastouder in het algemeen. Het kind is ooit eens in de vijver van mijn voormalig schoonmoeder beland, terwijl ik er op een meter naast stond.
Sommige kinderen hebben nu eenmaal wat meer toezicht nodig, en ik kan me voorstellen dat een gastouder dat niet kan bieden als ze er nog vier heeft. Bij professionele kinderopvang is in ieder geval de locatie goed beveiligd tegen uitbrekers, en meerdere medewerkers bij uitstapjes.
Het is trouwens helemaal goed gekomen. Vanaf een jaar of vijf vroeg ze altijd of ze tot het eind van de straat mocht rennen als we op pad waren.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 19:46
9.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-06-2019 19:15
Hopelijk nadat je je kind flink gecorrigeerd hebt.

Uiteraard niet. Dat heeft uren na het incident geen enkel leereffect meer.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook zélf voor je kind kunnen zorgen i.p.v. het bij een gastouder te dumpen.

Of zeg ik nu iets heel raars of ouderwetsch?
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
25-06-2019 18:20
Whut?

Ze gaat met ouders mee toch?
Ik las het als ‘ze blijft in de buurt van ons huis’. Voor een vijfjarige is het anders hard doorrennen :)
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:27
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Tijd voor een pittig gesprek met dochter en daarna met gastouder hoe...
Nee precies andersom: gesprek met gastouder hoe dit te voorkomen en daarna een pittig gesprek met dochter over gevolgen en consequenties als zij de regels breekt..

Je kan je nick beter veranderen in 'Mommie dearest' ipv iets met 'angel'...
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-06-2019 16:54
Ouders van relatief makkelijke kinderen vinden altijd dat ze hun kind zelf goed opgevoed hebben. Trust me. Er zijn er genoeg die je goed kunt opvoeden en die dan alsnog lekker doen waar ze zelf zin in hebben.
Ja. En dan krijgt ZIJ een preek (en consequenties, zoals lemoos dat zo mooi omschrijft) en niet de gastouder.
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:36
Nogmaals, ze heeft er niks aan over gehouden. Echt helemaal niks.
En staat tekst helaas een heel stuk platter dan dat je er naast had gestaan.
En dat was het laatste wat ik er over zeg.

2 en 5 is een verschil, maar wat die 5 jarige uithaalt, zou de mijne nu al doen. Ik heb ze laten ervaren (niet leuk) en uitgelegd. En doel bereikt, ze klimt niet meer op dat zwembad
Jij bent echt niet lekker.
Eze schreef:
25-06-2019 20:13
Ik las het als ‘ze blijft in de buurt van ons huis’. Voor een vijfjarige is het anders hard doorrennen :)
Ik mag toch hopen van niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven