Gastouder raakt 5 jarige dochter 2 keer kwijt op 1 dag

25-06-2019 13:38 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede dag,

Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:

Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:24
Tuurlijk mag dat. Alleen heb je mijn mijn rekeningnummer dan ook niet nodig. Wel raar dat je kind dan op de tweede plaats komt. Je wist immers waar je aan begon.
Wat ben jij naar zeg.
Betty ik kom niet meer bij, jij bent goed op dreef :rofl:

TO, je kind hoort dit niet te doen, dus dat gastouder boos is op kind snap ik.
Maar ik vraag me wel af of gastouder duidelijke regels heeft hierover (wat moeten de wachtende kinderen doen terwijl zij bezig is met een kind ophalen enzo) omdat je kind zo anders reageert dan thuis. Kinderen kunnen elkaar wel opstoken. Zoals iemand anders al zei: verstoppertje spelen met kleine kinderen buiten waar je ze kwijt kan raken (dus niet in de tuin?) lijkt me geen goed idee.
Dus ik zou me ook afvragen of de gastouder je kind wel aan kan, en als je daar aan twijfelt eventueel naar een andere oplossing zoeken.
Ik zou ook een goed gesprek hebben met kind, waarom het wegrende, waarom het andere kind mee ging, wie begon, waarom, wat gastouder toen deed, of ze wel hebben uitgekeken met oversteken. Niet elke 5-jarige kan dat navertellen in detail, maar als die van jou dat wel kan schijnt dat misschien meer licht op hoe het zo gekomen is. Je kan vragen of de ouders van dat vriendje dat ook eens proberen.
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:51
Van mij mogen moeders werken en vaders thuisblijven om voor de kinderen te zorgen. Dát is emancipatie. Alleen wil de gemiddelde vrouw dát nu net juist niet...
Maar net zeg je nog dat je, wanneer je werkt, je kind niet belangrijk genoeg vindt. Hoe zit dat dan? Dan is er dus altijd een van beide ouders die zijn/haar kind niet belangrijk vindt?

Overigens heb je het accentgebruik van Pejeka wel aardig onder de knie.
Alle reacties Link kopieren
Nou TO, heb je wat aan de inzichten?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 07:12
Maar net zeg je nog dat je, wanneer je werkt, je kind niet belangrijk genoeg vindt. Hoe zit dat dan? Dan is er dus altijd een van beide ouders die zijn/haar kind niet belangrijk vindt?
Precies dit! En wat een stom gewauwel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat TO is weggerend...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
26-06-2019 09:11
ik denk dat TO is weggerend...
:-D
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 22:04
Oké eye-opener.
Ik ben best geschrokken van de reacties. Soorts zal niet meer voorkomen. 10.000x nee en een 'mag niet, gevaarlijk' zijn terug.

Ook ik ben zoekende naar wat werkt. Zit soms hoog en soms doe je dan wat stom en impulsief. Nee ik breng mijn kind niet met opzet in gevaar. Ik wil alleen het beste voor mijn dochter en haar veilig op laten groeien.
Dochter is overigens niet kopje onder geweest, stond op voetjes, schrok alleen wel even. Het zal niet weer gebeuren. Vanavond hebben we samen in badje gespeeld.
Ik vind het echt goed dat je erop terugkomt en je hebt opengesteld voor andere meningen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:03
Ik heb een betere suggestie. Je kunt ook niet boven je stand gaan leven.

Ah oké, dan ga ik wel onder een brug wonen met mijn kinderen of ik vraag een bijstandsuitkering aan. Heb jij die ook?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
26-06-2019 09:53
:-D
En de gastouder moet nu weer zoeken!!
Alle reacties Link kopieren
Wauw jeetje wat een hoop berichten! Ik moet zeggen dat ik een beetje ben geschrokken van alle zware meningen van mensen zonder kennis van de situatie. Het enige wat ik daarop kan zeggen is probeer eerst na te denken over andermans situatie en de dingen die zijn gebeurd en besproken buitenom de gegeven info in het eerste bericht. Ik snap dat ik meningen vroeg(en die heb ik gekregen) maar het is onmogelijk om alle informatie in 1 bericht te plaatsen zonder dat iedereen meteen weg klikt die geen zin heeft een heel boekwerk te lezen. Uiteraard heb ik mijn kind aangesproken op haar gedrag. Ik ben zelfs met haar de weg terug gelopen om alle onveilige punten aan te wijzen en haar daarbij uit te leggen wat er fout had kunnen gaan. Ik zou nooit zomaar meteen de gastouder de schuld geven maar ik verwacht wel dat zij haar best doet mijn kind haar grenzen duidelijk te maken en haar veilig te houden. Er was 1 ander kind bij en die rende ook weg bij haar( meerdere keren en ook naar het huis van de gastouder). Het is niet alleen mijn kind die weg liep. En ja mijn dochter is 5 en snapt de gevaren. Voor de mensen die het in hun hoofd halen dat ik een 5 jarige alleen thuis laat om te gaan hardlopen hebben het goed mis en zouden even bij zichzelf moeten gaan nadenken. Ik ren de marathon en mijn dochter wilt volgend jaar de marathon met mij mee rennen. Gezien dat niet haalbaar is voor een 5 jarige gaan wij de 1 of 2 km rennen. Daar zijn wij samen voor aan het trainen... ik laat haar dus niet alleen thuis. De mensen die het leuk vinden om zonder informatie of vragen te stellen te oordelen hoeven van mij geen reactie te verwachten. De mensen die zijn aangevallen omdat zij mij probeerden te helpen met hun advies en eerlijkheid... heel erg bedankt! IK waardeer de genomen moeite zeker, en mijn excuses dat jullie door mijn verhaal nu verbaal zijn aangevallen.

Iedereen die heeft geholpen heel erg bedankt!!! Het is heel erg fijn om terug te kunnen vallen op een heel net van moeders! Het moederschap is zwaar, maar samen staan we sterk en kunnen wij elkaar wat verder helpen (en hopelijk voorkomen dat we helemaal knetter tegen het behang gaan klagen over onze "engeltjes").

DANKJEWEL XX
Alle reacties Link kopieren
Gatverdamme, wat een misselijkmakend gewauwel in dat laatste stuk.

Dan wil je wel rennen als kind...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven