Gastouder raakt 5 jarige dochter 2 keer kwijt op 1 dag

25-06-2019 13:38 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede dag,

Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:

Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Een klein scheurtje in de vertrouwensband met haar moeder misschien, maar ach... dat zien we later dan wel weer toch?

Wauw... Hoe ben jij zelf eigenlijk opgevoed?

(Oh ja, en het is een 'zetje', niet een 'setje'.)
vaucluse wijzigde dit bericht op 25-06-2019 20:56
6.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
"De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. "

Mijn kind at ooit groenten bij opa en oma. En hier vertikte hij het. Ook heel apart.

Dat doen kinderen, je verrassen. Een kind dat wegrent hoort gewoon niet. Als je wilt dat alle ogen alleen en altijd op je prinsesje gericht zijn, moet je een nanny inhuren. Een oppassmoeder die meerdere kinderen heeft waar ze op moet letten, kan niet iedereen in de steek laten omdat je dochter er besluit vandoor te gaan. Ze hoort het gewoon niet te doen. En dat kun je haar best zeggen, maar dat heb je vást niet gedaan. Het is tenslotte de schuld van de oppasmoeder.
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Dat denk jij.....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 20:11
Je zou ook zélf voor je kind kunnen zorgen i.p.v. het bij een gastouder te dumpen.

Of zeg ik nu iets heel raars of ouderwetsch?
Nou, het scheelt dat het 5 pagina's geduurd heeft deze keer. De emancipatie ontwikkelt zich met rasse schreden.
EHR schreef:
25-06-2019 20:31
Ja. En dan krijgt ZIJ een preek (en consequenties, zoals lemoos dat zo mooi omschrijft) en niet de gastouder.

Dat maakt het wegrennen dus geen kwestie van opvoeden. Dat was mijn punt.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-06-2019 21:00
Nou, het scheelt dat het 5 pagina's geduurd heeft deze keer. De emancipatie ontwikkelt zich met rasse schreden.
Emancipatie? Je bedoelt dat selectieve gedoe als het de dames even goed uitkomt?
We used to be friends...
Ik vind het zowel van gastouder als kind wel te begrijpen dat zoiets kan gebeuren. Een kind van 5 begrijpt al heel veel maar kan ook in zijn enthousiasme rare sprongen maken en ineens vergeten wat hij allang wist. En de gastouder kan zich nu eenmaal ook niet in tweeën splitsen en zal in dit soort gevallen voor de keuze komen te staan of achter het ene kind aan te gaan of achter het andere. Dus dit is de reden dat ik nooit voor een gastouder heb gekozen. Het is nu eenmaal maar één persoon dat op een x aantal kinderen moet letten. Als zij even bezig is met iemands veter strikken is er geen toezicht meer op de andere kinderen. Bij een bso is er dan altijd nog een andere die toezicht houdt op de rest, zelfs als dat één iemand is die bij wijze van 15 kinderen in de gaten houdt, nog altijd beter dan helemaal geen toezicht.
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 21:04
Emancipatie? Je bedoelt dat selectieve gedoe als het de dames even goed uitkomt?
Oh mooi! Heb je nog meer oneliners?
Het is fijn dat er iemand is die Pejeka kan vervangen bij ziekte of afwezigheid.

Ontopic: jij moet diegene die je kind opvangt als je er niet bent kunnen vertrouwen. Als je dat niet kunt, is dat geen goede basis. Je mag je wel afvragen of het terecht is dat je de gastouder niet vertrouwt.
Alle reacties Link kopieren
Zeg nooit, nooit!!

Wat jouw dochter vandaag bij jou niet doet, kan ze zomaar morgen wel doen.

Vorige week heb ik letterlijk een kind van nog geen jaar oud opgevangen die uit het zitje van het winkelwagentje klom.

Mijn man, die wat verder weg stond, riep, snel dat kind. Ik stond er denk een meter of 3 vandaan en kon hem nog net opvangen.
En wat denk je wat moeder zegt, die trouwens een heel stuk verder in de diepvries stond te snuffelen.....”dat doet hij anders nooit”
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 20:11
Je zou ook zélf voor je kind kunnen zorgen i.p.v. het bij een gastouder te dumpen.

Of zeg ik nu iets heel raars of ouderwetsch?

Ja! ‘Foei TO, werken.. wat een zottigheid, hoe bedenk je het! Daar heb je toch een man voor.’

:facepalm:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-06-2019 21:10
Oh mooi! Heb je nog meer oneliners?
Het is fijn dat er iemand is die Pejeka kan vervangen bij ziekte of afwezigheid.

:HA:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 20:11
Je zou ook zélf voor je kind kunnen zorgen i.p.v. het bij een gastouder te dumpen.

Of zeg ik nu iets heel raars of ouderwetsch?


Is goed. Ik pm je mijn bankrekeningnr even voor mijn vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Een gastouder of bso medewerker past op een kind of zorgt voor een kind als een ouder daar op dat moment geen tijd voor heeft. Opvoeding is altijd de verantwoordelijkheid van de ouder. Dit is een stukje opvoeding. Helemaal gezien de leeftijd. Ik snap daarom ook niet zo goed waarom je boos bent op de gastouder. Schrik van de situatie kan ik mij voorstellen maar dergelijk gedrag van kind ligt bij de ouder om op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
25-06-2019 21:21
Is goed. Ik pm je mijn bankrekeningnr even voor mijn vaste lasten.
Ik heb een betere suggestie. Je kunt ook niet boven je stand gaan leven.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Oké eye-opener.
Ik ben best geschrokken van de reacties. Soorts zal niet meer voorkomen. 10.000x nee en een 'mag niet, gevaarlijk' zijn terug.

Ook ik ben zoekende naar wat werkt. Zit soms hoog en soms doe je dan wat stom en impulsief. Nee ik breng mijn kind niet met opzet in gevaar. Ik wil alleen het beste voor mijn dochter en haar veilig op laten groeien.
Dochter is overigens niet kopje onder geweest, stond op voetjes, schrok alleen wel even. Het zal niet weer gebeuren. Vanavond hebben we samen in badje gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
25-06-2019 21:16
Ja! ‘Foei TO, werken.. wat een zottigheid, hoe bedenk je het! Daar heb je toch een man voor.’

:facepalm:
Als je gastouders of de BSO niets vindt, dan zul je wel moeten ja.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-06-2019 21:10
Oh mooi! Heb je nog meer oneliners?
Het is fijn dat er iemand is die Pejeka kan vervangen bij ziekte of afwezigheid.
Dat heb ik van jou geleerd. :biggrin:

En wie is pejeka?
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:03
Ik heb een betere suggestie. Je kunt ook niet boven je stand gaan leven.
Ik vind werken gewoon leuk. Mag dat ook?
nessemeisje schreef:
25-06-2019 22:10
Ik vind werken gewoon leuk. Mag dat ook?
Ja hoor, maar dan mag je geen kind. Kiezen of delen moet je.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
25-06-2019 22:14
Ja hoor, maar dan mag je geen kind. Kiezen of delen moet je.
Oh. Nou dan lever ik ze maar weer in. Ik zal ze wel missen, maar ach als werkende moeder zag ik ze toch al nooit en zorgde ik er ook niet zelf voor. :A:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
25-06-2019 22:10
Ik vind werken gewoon leuk. Mag dat ook?
Tuurlijk mag dat. Alleen heb je mijn mijn rekeningnummer dan ook niet nodig. Wel raar dat je kind dan op de tweede plaats komt. Je wist immers waar je aan begon.
courtneytt wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:27
18.05% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-06-2019 21:10
Oh mooi! Heb je nog meer oneliners?
Het is fijn dat er iemand is die Pejeka kan vervangen bij ziekte of afwezigheid.
Kijk, dit forum sterft letterlijk van de selectieve emancipatie. Zojuist nog gepost...
sugarmiss schreef:
25-06-2019 21:47
Ik ben daar heel ouderwets in.
Een jongen hoort een meisje mee uit te vragen.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:03
Ik heb een betere suggestie. Je kunt ook niet boven je stand gaan leven.
Ja? Beter allemaal lekker thuis op de bank zitten en ons handje ophouden? Meteen een mooi voorbeeld voor de kids! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-06-2019 22:25
Kijk, dit forum sterft letterlijk van de selectieve emancipatie. Zojuist nog gepost...
Redeneren is niet je sterkste kant. Je quote twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
25-06-2019 22:26
Ja? Beter allemaal lekker thuis op de bank zitten en ons handje ophouden? Meteen een mooi voorbeeld voor de kids! :thumbsup:
Je kind niet zelf opvoeden maar het lekker gemakzuchtig overlaten aan de BSO en gastouders. Nee, dat is een goed voorbeeld. :thumbsup:
courtneytt wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:29
0.15% gewijzigd
We used to be friends...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven