Gastouder raakt 5 jarige dochter 2 keer kwijt op 1 dag
dinsdag 25 juni 2019 om 13:38
Goede dag,
Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:
Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:
Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
dinsdag 25 juni 2019 om 16:38
O ja joh, zo heb ik meerdere malen een lesje geleerd om niet met vuur te spelen. Overigens zonder dat ik voorafgaand daaraan met vuur speelde hoor. Maar we moesten dan een brandend luciferhoutje vasthouden en mochten het niet uitblazen. Niks zo leerzaam als brandwonden.little_angel89 schreef: ↑25-06-2019 16:31Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Jemig, dat soort dingen dóe je toch niet??
dinsdag 25 juni 2019 om 16:38
Een kindje van 2 jaar oud begrijpt het gevaar nog helemaal niet en "leert" ook niet van zulke idiote acties.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑25-06-2019 16:33Dat kun je nu nog helemaal niet weten. Dit vind ik wel echt zielig. Twee en vijf is nogal een wereld van verschil. Niet dat je een kind van vijf in het zwembad moet gooien.... Ik denk dat 'niet je kind in een zwembad gooien' een goeie stelregel is.
Dus het gevaar voor de peuter blijft gewoon bestaan.
Moeders kan beter een paar lesjes opvoedkunde gaan volgen.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:39
Een kind van twee en regels gaan nog niet zo lekker samen. De mijne luistert op het moment vaak zelf best goed. Als ik vraag om ergens mee te stoppen doet ze dat bv. Maar op een later tijdstip, andere locatie etc is ze dat weer kwijt. Ik vraag me af hoeveel zo’n kind echt leert van een nat pak.
On topic: na stevig gesprek zou ik het met kind en gastouder heel positief aanpakken. Enorm de nadruk leggen op wat er goed ging, zodat de aandacht gaat naar leuke dingen en de grenzen opzoeken niet zoveel oplevert. Stout zijn is best leuk als je 5 bent en als je dan ook nog een shitload aan aandacht krijgt ervoor is het feest compleet. Aandacht verleggen dus, dat maakt weglopen minder aantrekkelijk.
On topic: na stevig gesprek zou ik het met kind en gastouder heel positief aanpakken. Enorm de nadruk leggen op wat er goed ging, zodat de aandacht gaat naar leuke dingen en de grenzen opzoeken niet zoveel oplevert. Stout zijn is best leuk als je 5 bent en als je dan ook nog een shitload aan aandacht krijgt ervoor is het feest compleet. Aandacht verleggen dus, dat maakt weglopen minder aantrekkelijk.
Hallo?!
dinsdag 25 juni 2019 om 16:39
Het lijkt mij sowieso stilaan fijner voor kind dat ze met leeftijdsgenootjes kan spelen na school bij BSO ipv bij een gastouder te zitten die de boel duidelijk niet helemaal onder controle heeft / teveel kinderen tegelijk heeft.
En waarschijnlijk dan ook nog allemaal kinderen die een pak jonger zijn dan zij.
En waarschijnlijk dan ook nog allemaal kinderen die een pak jonger zijn dan zij.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 16:40
15.24% gewijzigd
dinsdag 25 juni 2019 om 16:40
Dat is inderdaad echt gestoord.-jolijn- schreef: ↑25-06-2019 16:38O ja joh, zo heb ik meerdere malen een lesje geleerd om niet met vuur te spelen. Overigens zonder dat ik voorafgaand daaraan met vuur speelde hoor. Maar we moesten dan een brandend luciferhoutje vasthouden en mochten het niet uitblazen. Niks zo leerzaam als brandwonden.
Jemig, dat soort dingen dóe je toch niet??
dinsdag 25 juni 2019 om 16:41
dinsdag 25 juni 2019 om 16:42
Sorry hoor, maar dan moet je zelf op je kind passen.
Niemand kan de veiligheid van je kind 100% garanderen en ook nog eens een oppasmoeder die de snelste en scherpste niet meer is en meerdere kinderen heeft om het toezicht over te houden, jouw kind die gekke fratsen uithaalt, dat is gewoon wachten totdat het een keer misgaat en dat is dus ook gebeurt nu al meerdere malen zelfs, begrijp ik.
Niemand kan de veiligheid van je kind 100% garanderen en ook nog eens een oppasmoeder die de snelste en scherpste niet meer is en meerdere kinderen heeft om het toezicht over te houden, jouw kind die gekke fratsen uithaalt, dat is gewoon wachten totdat het een keer misgaat en dat is dus ook gebeurt nu al meerdere malen zelfs, begrijp ik.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:43
Dit. Onze dochter die in augustus 3 wordt, weet dit zelfs. Ze gaat ook naar een gastouder. Mij geeft ze nooit een hand, (wil ze nooit) maar de gastouder altijd.nessemeisje schreef: ↑25-06-2019 16:20Jouw kind van 5 rent (bewust) weg, steekt over en weet ik veel wat nog meer. Maar je wilt alle schuld bij je gastouder leggen?
Ik heb een dochter van 5, die snapt prima dat ze niet weg moet lopen en niet over mag steken. Waarom weet de jouwe dat niet? En wat moet die gastouder eraan doen?
Het verstoppertje spelen met kinderen buiten, vind ik dan weer niet zo slim.
anoniem_386990 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 16:45
9.29% gewijzigd
Je hebt haar gisteren in het zwembad geduwd (en aangezien je je originele post heb aangepast, snap je misschien ondertussen een beetje hoe raar dat is). Dus je kunt nog helemaal niet weten wat ze hieraan overgehouden heeft. Misschien wel een waterfobie die zich over een paar maanden tot een jaar uit. Blauwe plekken en schrammen zijn niet het enige wat kinderen kunnen oplopen, hè?little_angel89 schreef: ↑25-06-2019 16:36Nogmaals, ze heeft er niks aan over gehouden. Echt helemaal niks.
En staat tekst helaas een heel stuk platter dan dat je er naast had gestaan.
En dat was het laatste wat ik er over zeg.
2 en 5 is een verschil, maar wat die 5 jarige uithaalt, zou de mijne nu al doen. Ik heb ze laten ervaren (niet leuk) en uitgelegd. En doel bereikt, ze klimt niet meer op dat zwembad
dinsdag 25 juni 2019 om 16:44
Mijn kleuter is een doodgewone 4,5 jarige. Die ik heb geleerd om te luisteren en niet weg te rennen. De gastouder heeft meer kinderen onder haar hoede, wiens veiligheid ze moet garanderen.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:45
dinsdag 25 juni 2019 om 16:45
Jij snapt het verschil niet eens tussen een 2 en 5 jarig kind.little_angel89 schreef: ↑25-06-2019 16:36
2 en 5 is een verschil, maar wat die 5 jarige uithaalt, zou de mijne nu al doen. Ik heb ze laten ervaren (niet leuk) en uitgelegd. En doel bereikt, ze klimt niet meer op dat zwembad
Ga in hemelsnaam een goed boek over ontwikkelingspsychologie halen bij de bieb of, nog beter, koop zo'n boek.
Met een moeder zoals jij loopt je kind effectief gevaar, je opvoeding skills zijn ver beneden een aanvaardbaar niveau.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:47
Zegt wat mij betreft ook iets over de opvoeding. Niet zozeer in het algemeen, maar wel op het punt van luisteren.
Hier is duidelijk wat wel/niet mag. En weglopen/rennen is een absolute no go.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:51
Zie de gemiddelde kleuterklas groep 2 al naar de gymzaal lopen als de juf geacht wordt achter iedere vijfjarige die wegrent te moeten aanhollen met 28 stuks...
Mijn zoon heeft een keer het looptouw (zo’n dik touw met handvatten zodat ze allemaal netjes twee aan twee lopen) herhaaldelijk losgelaten. Nou, dat was einde gymles voor meneer en een preek van de week. Volgende gymles bij de juf aan de hand. En terecht. Hij heeft dat touw niet meer losgelaten.
Mijn zoon heeft een keer het looptouw (zo’n dik touw met handvatten zodat ze allemaal netjes twee aan twee lopen) herhaaldelijk losgelaten. Nou, dat was einde gymles voor meneer en een preek van de week. Volgende gymles bij de juf aan de hand. En terecht. Hij heeft dat touw niet meer losgelaten.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:52
Preek vd weeklemoos2 schreef: ↑25-06-2019 16:51Zie de gemiddelde kleuterklas groep 2 al naar de gymzaal lopen als de juf geacht wordt achter iedere vijfjarige die wegrent te moeten aanhollen met 28 stuks...
En terecht.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:54
Ouders van relatief makkelijke kinderen vinden altijd dat ze hun kind zelf goed opgevoed hebben. Trust me. Er zijn er genoeg die je goed kunt opvoeden en die dan alsnog lekker doen waar ze zelf zin in hebben.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:55
hoe weet je nou na 1 dag al dat ze het nooit meer zal doen, op dat zwembad klimmen? Heb je haar meer van dat soort ervaringen laten opdoen? Handje op de kachel, schaartje door het vingertje, vijf treden van de trap gegooid - dat soort dingen? Dat je dan weet: dat hoef je maar 1 keer te doen en de maaaaanden daarna doet ze het niet meer?little_angel89 schreef: ↑25-06-2019 16:36Nogmaals, ze heeft er niks aan over gehouden. Echt helemaal niks.
En staat tekst helaas een heel stuk platter dan dat je er naast had gestaan.
En dat was het laatste wat ik er over zeg.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:55
Die gastvrouw kan je kind niet aan. Ik zou het echt vreselijk vinden als een kind over wie ik de verantwoordelijkheid heb dit zou doen. Reken maar dat ik dat kind dan aan de arm vasthoud. En als ik het echt niet aan zou kunnen dan zou ik een gesprek met de ouders aangaan en uiteindelijk niet meer oppassen.
Maar zoiets overkomt me niet snel. Jij kent je eigen kind het best. Als ik zo’n verhaal zou horen over een van mijn kinderen dan zou ik ernstig aan de gastvrouw gaan twijfelen.
Maar zoiets overkomt me niet snel. Jij kent je eigen kind het best. Als ik zo’n verhaal zou horen over een van mijn kinderen dan zou ik ernstig aan de gastvrouw gaan twijfelen.
dinsdag 25 juni 2019 om 16:56
Met 28 in een groep gedragen ze zich meestal beter is ook mijn ondervindinglemoos2 schreef: ↑25-06-2019 16:51Zie de gemiddelde kleuterklas groep 2 al naar de gymzaal lopen als de juf geacht wordt achter iedere vijfjarige die wegrent te moeten aanhollen met 28 stuks...
Ik ging als babysit liever met 4 kinderen op stap dan met 2.
Met 2 kon ik alle kanten opvliegen om ze te volgen.
Met 4 bleven ze meestal samen of waren er minstens 2 die zich gedroegen
dinsdag 25 juni 2019 om 16:58
Ik zou als gastouder zeggen dat je kind niet meer hoeft te komen, teveel risico een kind dat wegrent en anderen daarin mee krijgt.
Gevaarlijk zeg, of als gastouder heel streng worden, als je nog een kind in buggy mee hebt dan buggy vasthouden anders hand vasthouden en steeds herhalen, bij de groep blijven.
Gevaarlijk zeg, of als gastouder heel streng worden, als je nog een kind in buggy mee hebt dan buggy vasthouden anders hand vasthouden en steeds herhalen, bij de groep blijven.