Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
zaterdag 16 november 2019 om 20:08
Aan de andere kant zouden mijn kinderen diep ongelukkig zijn geworden van creatieve vakken en uitstapjes naar musea. Ik zou dus juist een school selecteren waarin dit soort zaken niet aanwezig zijn. Gelukkig zijn dus niet alle scholen zoals deze school en valt er wat te kiezen.Malinois schreef: ↑16-11-2019 19:54Ik zou willen dat alle scholen aanbieden waar ik de school van mijn kinderen op uitgezocht heb. Veel creatieve vakken, muzieklessen van echte muziekdocenten, drie keer op kamp ipv 1x, elke paar weken een uitje in het thema van die periode. Dus de ene keer naar de bieb maar ook rustig naar het Archeon met de bus of naar het bos met de boswachter. En dat is dan los van het schoolreisje.
Het zou zo fijn zijn als het onderwijs standaard zo was. Maar het maakt ook nogal uit of je Anne-Maaike de advocate en Maurits de consultant in je OR hebt zitten die toevallig ook nog in de gemeenteraad zitten en connecties hebben of dat Henk de bouwvakker en Ineke de caissière zich ermee bemoeien. Die scheiding zou er niet moeten zijn en ik vind dit dan ook geen slecht plan. Maar dan moet daar wel tegenover staan dat dat geld richting alle andere scholen gaat.
Wij woonden in een niet zo beste wijk en vol idealisme had ik uiteraard bedacht dat de buurtschool prima was. Maar daar ben ik toch van teruggekomen.

zaterdag 16 november 2019 om 20:11
Mijjn kinderen hebben dankzij een verhuizing op 2 verschillende VO scholen gezeten (gym en VWO) en bij hun juist een enorme etnische diversiteit. Het verhaal van Malinois herken ik niet zo. Nu wonen we in een arbeidersstad, misschien dat dat van invloed is? (Maar hier dus gewoon wel Ahmed's e.d. op het gymnasium).
zaterdag 16 november 2019 om 20:13
Als ik kijk naar de vriendjes van mijn zoon (nu brugklas), speelden er een paar dingen mee:Malinois schreef: ↑16-11-2019 20:02
In mijn stad zijn veel basisscholen, mijn mind ging naar het gymnasium na de basisschool. Met nog 4 of 5 kinderen van haar school uit 3 groepen 8. Er waren volgens de directeur 3 basisscholen ‘hofleverancier’ van nieuwe leerlingen. De overgrote meerderheid van de 1e jaars kwam van die scholen. Toevalligerwijs de 3 basisscholen in dezelfde villawijk als waar het gymnasium stond.
Dat is toch vreemd? Deels zal dat echt komen doordat die villawijken bevolkt worden door de mazzelaars van de genenpoel, zeker. Maar het is toch vreemd dat er zo bijzonder weinig Achmeds en Fatima’s op die school komen? Of Djaydens en Destinys?
- afstand naar de middelbare school
- wat kozen de vriendjes
- wat dachten de ouders over gymnasium
Zo koos het vriendje met een moeder die gymnasium nergens voor nodig vond, de havo/vwo-brugklas. De jongens met tenminste een ouder die zelf gymnasium had gedaan, kozen de gymnasiumbrugklas.
Ze heten geen van allen Achmed of Djayden, nee. En ik geloof ook niet dat die nu bij mijn zoon in de klas zitten, als ik de klassenlijst bekijk.

zaterdag 16 november 2019 om 20:13
Alle 1e klassen samen waren het er 6-10 ofzo. In elke klas 1 á 2.Alecta schreef: ↑16-11-2019 20:11Mijjn kinderen hebben dankzij een verhuizing op 2 verschillende VO scholen gezeten (gym en VWO) en bij hun juist een enorme etnische diversiteit. Het verhaal van Malinois herken ik niet zo. Nu wonen we in een arbeidersstad, misschien dat dat van invloed is? (Maar hier dus gewoon wel Ahmed's e.d. op het gymnasium).
Ander kind zit op een vwo en daar is de diversiteit véél groter gelukkig.
zaterdag 16 november 2019 om 20:14
Mijn kinderen ook, muziekles (in groep 3 AMV en groep 4 vioolles), drama in elk jaar, dansproject in elk jaar, programmeren in elk leerjaar, filosofie in groep 7, hvo, verkeersles, ehbo. Het is grotendeels gesubsidieerd, dat kan elke school regelen. We betalen 17,50 per leerling aan ouderbijdrage.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zaterdag 16 november 2019 om 20:26
Ik heb geen kinderen maar die subsidie is die er niet om te zorgen dat de ouderbijdrage niet zo hoog hoeft te zijn? En als scholen da toch een hoge ouderbijdrage vragen het eigenlijk in zekere zin dubbelop is?
En zo krijg je inderdaad wel erg veel verschillen in het basisonderwijs. Scholen die veel ouderbijdrage vragen bieden vast ook meer dingen aan zoals extra drama lessen, meer praktijklessen, duurdere/meer schoolreisjes etc. Dan de andere basisschool om de hoek die geen geld heeft voor dure schoolreisjes of om iedere week gastdocenten in te huren voor extra lessen. Ja die school kan dan ook kiezen voor meer bijdrage van de ouders maar dat doen ze waarschijnlijk niet omdat men weet dat wellicht niet iedere ouder dan kan betalen waardoor een kind wellicht buiten gesloten wordt omdat men dan niet mee kan doen aan de extra activiteiten. Zoals er nu al kinderen niet mee gaan op schoolreisje omdat ouders het geld niet kunnen missen.
En zo krijg je inderdaad wel erg veel verschillen in het basisonderwijs. Scholen die veel ouderbijdrage vragen bieden vast ook meer dingen aan zoals extra drama lessen, meer praktijklessen, duurdere/meer schoolreisjes etc. Dan de andere basisschool om de hoek die geen geld heeft voor dure schoolreisjes of om iedere week gastdocenten in te huren voor extra lessen. Ja die school kan dan ook kiezen voor meer bijdrage van de ouders maar dat doen ze waarschijnlijk niet omdat men weet dat wellicht niet iedere ouder dan kan betalen waardoor een kind wellicht buiten gesloten wordt omdat men dan niet mee kan doen aan de extra activiteiten. Zoals er nu al kinderen niet mee gaan op schoolreisje omdat ouders het geld niet kunnen missen.

zaterdag 16 november 2019 om 21:12
Dat is wat ik bedoel. Maar wat ik uit jouw eerdere bericht opmaak is dus dat dit soort dingen niet zozeer bepaald/gekozen/geregeld wordt door de school zelf maar door de ouders op school?

zaterdag 16 november 2019 om 21:16
Door de school zelf ook zeker. Maar als op onze basisschool een wijziging was of er moest iets bedacht worden dan waren er altijd veel ouders met een Mening. Dus die leveren zeker input.
zaterdag 16 november 2019 om 21:23

zaterdag 16 november 2019 om 21:29
Maar dat stimuleert wel denk ik. Waardoor je als het ware ook een sneeuwbaleffect krijgt van dingen die men wil, dingen die men (anders) wil, connecties die men heeft, ouders die hun ideeën/wensen vervolgens ook bij leerkrachten of directie neerleggen, connecties hebben en dus ook weten waar wat te regelen en vervolgens een en ander in beweging krijgen.
Of je er nu van houdt of niet of het nodig vindt of niet, het kán stimulerend zijn voor de kinderen.
Alleen gebeurt er dus veel minder op de scholen waar de ouders ófwel alles wel best vinden zoals het gewoon al gaat en ook geen kritische mening hebben (denk bijv ingeslapen dorpsschooltjes) óf waar ouders dusdanig veel sores hebben dat dit gewoon geen prioriteit heeft.
Terwijl het wel leerzaam en leuk zou zijn voor deze kinderen, misschien júist omdat ze buiten school door hun ouders hierin ook niet heel erg gestimeerd zullen worden.

zaterdag 16 november 2019 om 21:36
Ik vind het veel geld voor een school. Een van de basisscholen van mijn kinderen vroeg zestig euro per jaar voor knutselmaterialen, schoolfeesten e.d. Schoolreisje was apart. Niemand werd uitgesloten. Wel werd er het laatste jaar gepubliceerd wie er wel hadden betaald. Vanwege privacy mocht namelijk niet gepubliceerd worden wie er niet had betaald en dat voorstel werd democratisch aangenomen in de laatste twee jaar dat wij er liepen.
zaterdag 16 november 2019 om 21:46
Dat weet ik ook wel.
Je wordt wel geacht te betalen. Ouders krijgen een overzicht van inkomensgroepen met de daarbij wenselijk geachte bijdrage.
De gemeente maakt het bedrag voor de minima rechtstreeks over.
Allemaal vrijwillig.
zondag 17 november 2019 om 07:24
Welk doel had dat? Sociale druk?PattyJupiter schreef: ↑16-11-2019 21:36Wel werd er het laatste jaar gepubliceerd wie er wel hadden betaald. Vanwege privacy mocht namelijk niet gepubliceerd worden wie er niet had betaald en dat voorstel werd democratisch aangenomen in de laatste twee jaar dat wij er liepen.

zondag 17 november 2019 om 07:58
Jeetje ja ik sta daar ook van te kijken. Wij wonen in Italië en het onderwijs is hier openbaar en gefinancierd door de overheid. Toch betalen wij voor onze dochter op de kleuterschool zo'n 60 euro op jaarbasis aan extra kosten. En moeten dan aan het begin van het schooljaar ook nog wc papier, keukenrol, stiften, tekenpapier, ed aanleveren.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 13:37Serieus, 8 euro per maand per kind niet kunnen betalen? Ik denk echt dat wij belachelijk verwend zijn met ons onderwijssysteem.
Dit doet onze school van de ouderbijdrage;
Denk hierbij aan vakdocenten voor muziek-, drama-, gym- en handvaardigheidslessen, maar ook een conciërge, ICT ondersteuning, keuzecursussen en extra activiteiten zoals het eindfeest, het herfstfeest, excursies en de eindmusical. Verder kent de ook een uitgebreide RT-structuur en intensieve begeleiding.
Onze zoon op het basisonderwijs is nog duurder, zo'n 120 euro per jaar.
Daar worden activiteiten zoals drama en muziekles van betaald, extra gymnastiek, schoolreisje, theatervoorstellingen. Wij hebben op dit moment 1 inkomen en kunnen dit gewoon betalen. Dus ik snap het probleem ook niet zo. Het gaat niet om duizenden euro's. Er zullen best een paar gezinnen zijn voor wie dit niet te bekostigen is en die kunnen dan toch op de collectiviteit mee liften?

zondag 17 november 2019 om 09:22
italiagirl schreef: ↑17-11-2019 07:58.
Daar worden activiteiten zoals drama en muziekles van betaald, extra gymnastiek, schoolreisje, theatervoorstellingen. Wij hebben op dit moment 1 inkomen en kunnen dit gewoon betalen. Dus ik snap het probleem ook niet zo. Het gaat niet om duizenden euro's. Er zullen best een paar gezinnen zijn voor wie dit niet te bekostigen is en die kunnen dan toch op de collectiviteit mee liften?
Dat hangt ervan af hoeveel er mee willen liften. Als je 225 euro schoolgeld moet betalen ipv 60 euro, omdat een belangrijk deel niet betaalt. Op een van de basisscholen van mijn kinderen speelde dat. Daar was een ouderbijdrage van 60 euro en die moest naar 90 euro, omdat een aanzienlijk deel niet betaalde. Toen is gestemd over lijsten met namen van wie wel betaalden en hopla, het percentage steeg naar 100%. De gemeente maakte het schoolgeld ook niet altijd over bleek.

zondag 17 november 2019 om 09:28
PattyJupiter schreef: ↑17-11-2019 09:17Ja, een deel betaalde niet en toen steeg het ineens tot 100%. Ik vond het wel een goede oplossing.
Dat is natuurlijk alleen mogelijk als je het wel kunt betalen maar uit gemak niet doet.
Hoe erg voor hen die het niet kunnen betalen.
Ik vind dit net zo erg als een lijst van niet-betalers publiceren.
zondag 17 november 2019 om 09:31
PattyJupiter schreef: ↑17-11-2019 09:17Ja, een deel betaalde niet en toen steeg het ineens tot 100%. Ik vond het wel een goede oplossing.
Ik vind het verwerpelijk om mensen op deze manier te dwingen iets te betalen dat vrijwillig is. Sociale dwang is net zo goed dwang als juridische dwang; hierdoor is van vrijwilligheid dus geen sprake meer. Ik zou per direct stoppen met het betalen van de ouderbijdrage als het op deze manier afgedwongen werd.

zondag 17 november 2019 om 09:35
Nee, hoor. Het hele probleem was in een keer opgelost.
Ik zat in die tijd in de OC en tussen de notoire niet betalers waren ook behoorlijk veel hoog opgeleide twee verdieners. Voor de arme grote allochtone gezinnen begon de gemeente ook ineens te betalen na de lijsten. Het argument van de gemeente was dat de ouderbijdrage daarvoor een minder verplicht karakter had, omdat niemand werd uitgesloten van deelname. Feitelijk was de enige groep die trouw betaalde de schoonmaakster, de caissière, de hovenier, de metselaar. De middenklasse betaalde alles dus, net als in de gewone maatschappij.

zondag 17 november 2019 om 09:41
Pandax schreef: ↑17-11-2019 09:31Ik vind het verwerpelijk om mensen op deze manier te dwingen iets te betalen dat vrijwillig is. Sociale dwang is net zo goed dwang als juridische dwang; hierdoor is van vrijwilligheid dus geen sprake meer. Ik zou per direct stoppen met het betalen van de ouderbijdrage als het op deze manier afgedwongen werd.
Nou inderdaad!
Mijn zus zat in de OC van een school waar ook veel mensen niet betaalden. Die hebben toen het schoolreisje uit de ouderbijdrage gehaald. Schoolreisje moesten ouders apart betalen en kinderen voor wie niet werd betaald konden niet mee. In overleg was er wel iets mogelijk voor ouders die het niet konden betalen. Toen werd het schoolreisje dus door de meeste ouders gewoon wel betaald. En daardoor konden die paar kinderen, van wie de ouders echt niet konden betalen, gewoon mee.

zondag 17 november 2019 om 15:21
Het is even verwerpelijk om op kosten van een ander mee te surfen. Maar goed, die bijdragen maken ze dan ook beter niet "vrijwillig" maar verplicht.Pandax schreef: ↑17-11-2019 09:31Ik vind het verwerpelijk om mensen op deze manier te dwingen iets te betalen dat vrijwillig is. Sociale dwang is net zo goed dwang als juridische dwang; hierdoor is van vrijwilligheid dus geen sprake meer. Ik zou per direct stoppen met het betalen van de ouderbijdrage als het op deze manier afgedwongen werd.

zondag 17 november 2019 om 15:23
Niet echt; waarom zou dat vreemd zijn?

zondag 17 november 2019 om 15:31
Dat zou dus veel vaker moeten gebeuren dat zij die het kunnen betalen net iets meer inleggen om voor anderen iets mogelijk te maken.
Bij de sport van mijn jongens gaat een vast bedrag van de contributie naar een potje om de sport voor iemand die het mogelijk heeft mogelijk te maken. Met twee kinderen kost me dat nog geen vijf euro per jaar.
Op mijn mans werk legt iedereen 1 euro per maand in. Werknemers kunnen onder voorwaarden gebruik maken van dat 'calamiteitenfonds'. Soms structureel soms eenmalig. Vind ik niet meer dan normaal.

zondag 17 november 2019 om 15:39
Het staat jou vrij je eigen bijdrage zo hoog te maken als je zelf maar wil. Maar verder verzand het al snel in het eeuwige "solidariteit moet, en anderen moeten het betalen".Andersom schreef: ↑17-11-2019 15:31Dat zou dus veel vaker moeten gebeuren dat zij die het kunnen betalen net iets meer inleggen om voor anderen iets mogelijk te maken.
Bij de sport van mijn jongens gaat een vast bedrag van de contributie naar een potje om de sport voor iemand die het mogelijk heeft mogelijk te maken. Met twee kinderen kost me dat nog geen vijf euro per jaar.
Op mijn mans werk legt iedereen 1 euro per maand in. Werknemers kunnen onder voorwaarden gebruik maken van dat 'calamiteitenfonds'. Soms structureel soms eenmalig. Vind ik niet meer dan normaal.
Het gaat hier over bijdragen van pakweg 250€ of omgerekend over 10 maand over 25€ per maand. Als je dat voor je kind niet kan of wil bijdragen, dan begin je wellicht beter niet aan kinderen.

zondag 17 november 2019 om 16:11
Sinjoren schreef: ↑17-11-2019 15:39Het staat jou vrij je eigen bijdrage zo hoog te maken als je zelf maar wil. Maar verder verzand het al snel in het eeuwige "solidariteit moet, en anderen moeten het betalen".
Het gaat hier over bijdragen van pakweg 250€ of omgerekend over 10 maand over 25€ per maand. Als je dat voor je kind niet kan of wil bijdragen, dan begin je wellicht beter niet aan kinderen.
De financiële malaise kan ook toeslaan nadat je die kinderen op de wereld hebt gezet, natuurlijk.