Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-11-2019 09:41
Nou inderdaad!

Mijn zus zat in de OC van een school waar ook veel mensen niet betaalden. Die hebben toen het schoolreisje uit de ouderbijdrage gehaald. Schoolreisje moesten ouders apart betalen en kinderen voor wie niet werd betaald konden niet mee. In overleg was er wel iets mogelijk voor ouders die het niet konden betalen. Toen werd het schoolreisje dus door de meeste ouders gewoon wel betaald. En daardoor konden die paar kinderen, van wie de ouders echt niet konden betalen, gewoon mee.
Wat ze hier hebben gedaan doet in mijn ogen hetzelfde als namen openbaar maken. Als je niet betaald zonder goede rede kan jouw kind niet mee. Het is dus net zo goed een pressie middel om iedereen die het kan te laten betalen.

Ik vind het helemaal niet erg om iets meer te betalen voor mensen die het niet kunnen. Wat ik wel vervelend vind is dat mensen niet betalen die het wel kunnen betalen maar niet doen omdat het vrijwillige Is. Om dan vervolgens boos worden als het geld niet aan hun kind wordt besteed.
Handbal schreef:
17-11-2019 16:42
Wat ze hier hebben gedaan doet in mijn ogen hetzelfde als namen openbaar maken. Als je niet betaald zonder goede rede kan jouw kind niet mee. Het is dus net zo goed een pressie middel om iedereen die het kan te laten betalen.

Ik vind het helemaal niet erg om iets meer te betalen voor mensen die het niet kunnen. Wat ik wel vervelend vind is dat mensen niet betalen die het wel kunnen betalen maar niet doen omdat het vrijwillige Is. Om dan vervolgens boos worden als het geld niet aan hun kind wordt besteed.

Vind ik niet. Het schoolreisje is een duidelijk onderdeel waarvan je heel precies kunt vertellen wat het per kind gekost heeft. Door het schoolreisje niet langer onderdeel te laten zijn van de ouderbijdrage maar met een keuze onderdeel te laten zijn kunnen ouders daadwerkelijk kiezen of ze dat er voor (over) hebben. Ineens betaalden de ouders die het konden betalen het schoolreisje wel en de ouderbijdrage (principieel) niet.

Prima oplossing dus, waarbij niemand te schande werd gemaakt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 17:24
0.05% gewijzigd
Ik vind eigenlijk dat die hele ouderbijdrage niet vrijwillig moet zijn. Want dan heb je er altijd mensen tussen zitten die het prima kunnen missen en toch op andermans zak mee willen liften. Als iedereen gewoon een x bedrag per jaar betaald dan kan de school daar leuke dingen van organiseren voor de leerlingen en een noodpotje aanleggen voor die paar gezinnen die het echt niet kunnen missen.
Typisch iets voor het bestuur van Amsterdam!
Gelukkig zijn er nog genoeg gemeenten over waar je nog wel zelf vrij mag kiezen naar wat voor soort school je je kind wilt sturen.
Gelijkheid bestaat niet en gaat er ook nooit komen. In de DDR zijn ze ook door schade en schande wijzer geworden. Het bestuur van Amsterdam denkt nog steeds dat ze eenheidsworst kunnen maken maar de mens is geen eenheidsworst. De ene is slim en ambitieus of handig en ambitieus en de ander is liever lui dan moe. Laat iedereen in zijn of haar eigen kringetje waarin hij of zij zich gelukkig voelt. Voor de ene is dat een islamitische school voor de ander een protestants christelijke en voor een volgende is het een schoolvereeniging. En hoe de ouders het regelen en hoeveel ze ervoor willen betalen, moet iedereen zelf weten. Geef voor mij part achterstandsscholen wat extra subside maar geld minderen op scholen waar een hoge ouderbijdrage wordt gevraagd, is de omgekeerde wereld.
Wat is de volgende stap? Huiswerkinstituten verbieden??
bloemnon wijzigde dit bericht op 17-11-2019 18:04
9.61% gewijzigd
Andersom schreef:
17-11-2019 16:11
De financiële malaise kan ook toeslaan nadat je die kinderen op de wereld hebt gezet, natuurlijk.
Ook dan blijft het maar 25€ per maand.
Sinjoren schreef:
17-11-2019 17:41
Ook dan blijft het maar 25€ per maand.

Ook dat kan teveel zijn.
Andersom schreef:
17-11-2019 17:44
Ook dat kan teveel zijn.
Waarmee we terug bij het begin zijn: als je dat teveel vindt, dan begin je beter niet aan kinderen.
Andersom schreef:
17-11-2019 16:57
Vind ik niet. Het schoolreisje is een duidelijk onderdeel waarvan je heel precies kunt vertellen wat het per kind gekost heeft. Door het schoolreisje niet langer onderdeel te laten zijn van de ouderbijdrage maar met een keuze onderdeel te laten zijn kunnen ouders daadwerkelijk kiezen of ze dat er voor (over) hebben. Ineens betaalden de ouders die het konden betalen het schoolreisje wel en de ouderbijdrage (principieel) niet.

Prima oplossing dus, waarbij niemand te schande werd gemaakt.
Misschien is het bij ons anders maar bij ons wordt van de ouderbijdrage op het kadootje Van Sinterklaas na alleen maar geplande uitjes van betaald. Het is heel duidelijk waar het geld heen gaat.

Bij de andere methode is ook volgens mij niemand te schande gemaakt, want ze zouden de mensen die betalen publiceren. Iedereen betaalde dus niemand te schande. Exacte hetzelfde effect als bij het schoolreisje.
Alecta schreef:
16-11-2019 20:11
Mijjn kinderen hebben dankzij een verhuizing op 2 verschillende VO scholen gezeten (gym en VWO) en bij hun juist een enorme etnische diversiteit. Het verhaal van Malinois herken ik niet zo. Nu wonen we in een arbeidersstad, misschien dat dat van invloed is? (Maar hier dus gewoon wel Ahmed's e.d. op het gymnasium).
Dat de stad een arbeidersstand is heeft er wel mee te maken denk ik. Alle andere gymnasia zijn nogal witte bolwerken. Zo gewoon blijkt nog niet zo gewoon.
Bloemnon schreef:
17-11-2019 17:37
Gelukkig zijn er nog genoeg gemeenten over waar je nog wel zelf vrij mag kiezen naar wat voor soort school je je kind wilt sturen.
Gelijkheid bestaat niet en gaat er ook nooit komen. In de DDR zijn ze ook door schade en schande wijzer geworden. Het bestuur van Amsterdam denkt nog steeds dat ze eenheidsworst kunnen maken maar de mens is geen eenheidsworst. De ene is slim en ambitieus of handig en ambitieus en de ander is liever lui dan moe. Laat iedereen in zijn of haar eigen kringetje waarin hij of zij zich gelukkig voelt. Voor de ene is dat een islamitische school voor de ander een protestants christelijke en voor een volgende is het een schoolvereeniging. En hoe de ouders het regelen en hoeveel ze ervoor willen betalen, moet iedereen zelf weten. Geef voor mij part achterstandsscholen wat extra subside maar geld minderen op scholen waar een hoge ouderbijdrage wordt gevraagd, is de omgekeerde wereld.
Zo hee, dit vind ik wel een heel ongenuanceerd verhaal met een beperkt mens- en wereldbeeld. Ben benieuwd hoe hoog de bijdrage voor jouw school was.

Maarehh:

De subsidie waarover het gaat bedraagt slechts €12 per leerling. Blijkbaar hebben scholen, die hun torenhoge bijdrage toch al in vakdocenten stoppen, die subsidie niet nodig om dat alsnog te doen.
Bloemnon schreef:
17-11-2019 17:37

Wat een ontzettend goed idee om huiswerkinstituten te gaan verbieden!!
Maar dan ook echt... ik vind dat zo iets verschrikkelijks! En dan te bedenken dat ik alle papieren heb om een huiswerkinstituut te beginnen. Maar die studie heb ik absoluut niet gedaan om er ook maar iets buiten de schoolmuren mee te doen.
Star² schreef:
16-11-2019 19:17
Die bubbel is groot genoeg om niet zomaar te kunnen stellen dat het de meeste mensen niet interesseert.
En wat je tweede gedeelte betreft; niet alleen hoogopgeleide witte elitaire bubbel mensen zijn geinteresseerd in het onderwijs van hun kinderen.
Toen de enige school hier in het yuppendorp een onvoldoende kreeg van inspectie van onderwijs, kwamen er letterlijk 3 mensen op de ouderavond die hierover werd georganiseerd.
Dus... dat die hoogopgeleide elitaire yuppen allemaal zo geïnteresseerd zijn in het onderwijs van hun kind, dat betwijfel ik. (Al zorgen ze uiteraard wel
door middel van allerlei bijlessen dat hun Diederikje toch echt naar het categoraal gymnasium kan)
Snouth schreef:
17-11-2019 21:45
Wat een ontzettend goed idee om huiswerkinstituten te gaan verbieden!!
Maar dan ook echt... ik vind dat zo iets verschrikkelijks! En dan te bedenken dat ik alle papieren heb om een huiswerkinstituut te beginnen. Maar die studie heb ik absoluut niet gedaan om er ook maar iets buiten de schoolmuren mee te doen.
En wij zijn er juist blij mee.....de strijd niet thuis maar vreemde ogen die dwingen. 1 uur per week begeleiding bij iets wat ze moeilijk vindt. 1 uur per week iemand die de leuke kanten van het vak kunnen laten zien. Leerkrachten kunnen geen maatwerk bieden in een volle klas. De huiswerkbegeleiding kan het wel...
Polsjef schreef:
17-11-2019 21:53
En wij zijn er juist blij mee.....de strijd niet thuis maar vreemde ogen die dwingen. 1 uur per week begeleiding bij iets wat ze moeilijk vindt. 1 uur per week iemand die de leuke kanten van het vak kunnen laten zien. Leerkrachten kunnen geen maatwerk bieden in een volle klas. De huiswerkbegeleiding kan het wel...
Ik begrijp het echt niet... school is toch om te leren en thuis is voor thuis. Tot ze op een gegeven moment richting VO gaan en dan alvast wat gaan oefenen met huiswerk plannen en maken.
Maar als het kind het op school niet meteen alles oppikt, heeft het dan echt bijles nodig?! Ze gaan het heus wel leren hoor. En ze hoeven toch niet allemaal naar het vwo?!
Snouth schreef:
17-11-2019 22:06
Ik begrijp het echt niet... school is toch om te leren en thuis is voor thuis. Tot ze op een gegeven moment richting VO gaan en dan alvast wat gaan oefenen met huiswerk plannen en maken.
Maar als het kind het op school niet meteen alles oppikt, heeft het dan echt bijles nodig?! Ze gaan het heus wel leren hoor. En ze hoeven toch niet allemaal naar het vwo?!
Nee dat klopt....onze oudste zit helemaal op haar plek op BB...ben enorm trots op wat ze bereikt heeft. BB is voor haar het hoogst haalbare en wat ben ik dankbaar dat ze niet meer hoeft op te boksen tegen het gemiddelde.

Bij jongste hebben ze zitten slapen vorig jaar...ze scoort op alle vakken I tot I+ en op rekenen V-. Dat ligt veel te ver uit elkaar. In een jaar zo ver gezakt is niet te begrijpen. Nooit wat gehoord ook vanuit school want op reguliere toetsen haalt ze redelijke cijfers. Vanuit school enkel de reactie....ooh shit dat hebben we gemist. Daarom eerst thuis geprobeerd, maar dat gaf ruzie. Nu een uur per week bijles en met kleine stapjes pakt ze het op. Hij bedenkt geweldige speelse manieren om rekenen leuk te gaan vinden. Dus geen vwo eis maar wel een eerlijke kans voor de toekomst.

Het is niet altijd zwart/wit. Zoon van vrienden is ontzettend intelligent. Hij liep ook tegen grenzen aan van inzet ed...met de juiste begeleiding leert hij hoe hij iets moet aanpakken, leert leren etc.

Dat hele thuis is thuis is mooi maar ik kan niet van de juf verwachten dat mijn kind de tafels leert door het gooien met een bal. En dat is nu juist wat mijn kind triggert om te leren.
Snouth schreef:
17-11-2019 22:06

Die instelling begrijp ik dan weer niet. Je zult een leven lang moeten leren waarvan het meeste in je kindertijd. School en thuis zijn de plekken waar je het meeste leert. In mijn ogen gaat dat gewoon samen op. Thuis oefenen met wat je geleerd hebt. Vanaf groep drie thuis lezen. Vanaf groep vier de tafels oefenen en toepassen enz. Voor de kinderen bij wie het wat moeizamer gaat kan dat thuis oefenen net het steuntje in de rug zijn.
Pff
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 21:58
99.59% gewijzigd
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:46
Ik begrijp niet dat ze huiswerk moeten maken thuis (op het vo).

Waarom die kinderen niet allemaal een uur langer op school houden met een huiswerkinstituut en ze begeleiden? Dan is thuis pas echt thuis en geen strijdtoneel over huiswerk.

Daar zouden juíst kinderen uit minder gemotiveerde/gefortuneerde huishoudens baat bij hebben. In veel gezinnen is helaas geen rust of stimulans om huiswerk te maken.

Wie maakt er een strijdtoneel van? Meestal de ouders.
Andersom schreef:
18-11-2019 09:10
Wie maakt er een strijdtoneel van? Meestal de ouders.

Denk je?! Nou, hier zijn het de kinderen. Vooral de oudste neemt niets van ons aan als het over schoolwerk gaat. Terwijl ze verder thuis goed luistert en op school al helemaal.
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:46
Ik begrijp niet dat ze huiswerk moeten maken thuis (op het vo).

Waarom die kinderen niet allemaal een uur langer op school houden met een huiswerkinstituut en ze begeleiden? Dan is thuis pas echt thuis en geen strijdtoneel over huiswerk.

Daar zouden juíst kinderen uit minder gemotiveerde/gefortuneerde huishoudens baat bij hebben. In veel gezinnen is helaas geen rust of stimulans om huiswerk te maken.
Wie gaat dat betalen? Uit welke pot gaat dit komen?
Huiswerk is nog zo'n segregerende factor, dus een oorzaak voor onderscheid tussen kinderen uit verschillende sociale milieus. Kinderen van ouders die helpen met het huiswerk, zowel qua planning als inhoud, halen hogere cijfers en volgen vaker onderwijs op een hoger niveau. Erger nog: bij het schooladvies houden sommige leerkrachten rekening met de thuissituatie. Als ze inschatten dat het kind thuis geen hulp bij het huiswerk kan krijgen, krijgt een kind vaker een lager schooladvies. Huiswerk segregeert dus twee keer: vooraf en tijdens.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:36
0.18% gewijzigd
Poppy_del_Rio schreef:
18-11-2019 09:22
Denk je?! Nou, hier zijn het de kinderen. Vooral de oudste neemt niets van ons aan als het over schoolwerk gaat. Terwijl ze verder thuis goed luistert en op school al helemaal.
Oké, je oudste neemt niets aan en jij blijft advies geven? Stap zelf eens uit die strijd. Laat haar maar ondervinden wat er dan gebeurt. Blijven zitten, niveau zakken, misschien leert ze daar meer van dan van jou.
Pandax schreef:
18-11-2019 09:29
Huiswerk is nog zo'n segrererende factor, dus een oorzaak voor onderscheid tussen kinderen uit verschillende sociale milieus. Kinderen van ouders die helpen met het huiswerk, zowel qua planning als inhoud, halen hogere cijfers en volgen vaker onderwijs op een hoger niveau. Erger nog: bij het schooladvies houden sommige leerkrachten rekening met de thuissituatie. Als ze inschatten dat het kind thuis geen hulp bij het huiswerk kan krijgen, krijgt een kind vaker een lager schooladvies. Huiswerk segregeert dus twee keer: vooraf en tijdens.

Hulp bij huiswerk zou verboden moeten worden.

Dat klinkt heel cru maar het is inmiddels van de zotte dat je voor lul staat met je zelf gemaakte spreekbeurt met zelf gemaakte PowerPointpresentatie. Met je IQ van 120. Terwijl dit eigenlijk de spreekbeurt is die bij je niveau past. Maar Kees die een advies krijgt voor vmb-tl heeft een betere spreekbeurt omdat zijn moeder die gemaakt heeft. Eigenlijk heeft het grootste gedeelte van de klas en betere spreekbeurt.

Helaas wordt het door leerkrachten nog gestimuleerd ook.
Andersom schreef:
18-11-2019 09:39
Hulp bij huiswerk zou verboden moeten worden.

Dat klinkt heel cru maar het is inmiddels van de zotte dat je voor lul staat met je zelf gemaakte spreekbeurt met zelf gemaakte PowerPointpresentatie. Met je IQ van 120. Terwijl dit eigenlijk de spreekbeurt is die bij je niveau past. Maar Kees die een advies krijgt voor vmb-tl heeft een betere spreekbeurt omdat zijn moeder die gemaakt heeft. Eigenlijk heeft het grootste gedeelte van de klas en betere spreekbeurt.

Helaas wordt het door leerkrachten nog gestimuleerd ook.
Dan zouden ze het extra trainen voor cito toetsen ook moeten verbieden op de lagere scholen.
Er zijn heel wat ouders die er grif betalen voor extra trainingen.
Ik vind juist dat huiswerk verboden zou moeten worden :) Het meeste huiswerk is zinloos omdat het niet voldoet aan de eisen die huiswerk zinnig maken. Als het daarnaast ook nog een belangrijke oorzaak van onderwijsongelijkheid is, schiet het helemaal zijn doel voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven