Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Poppy_del_Rio schreef:
19-11-2019 21:27
Dat zou best interessant zijn om te weten. Ik vermoed, maar weet dat natuurlijk niet zeker, dat de meeste mensen een school in de eigen wijk zoeken. Onze school is maar klein en veel mensen zijn ook nog eens familie van elkaar :-? dus ik denk niet dat andere scholen er echt iets van merken dat enkele kinderen uit “hun” wijken naar ons reservaatje komen.
Maar dan zijn scholen toch juist wel een afspiegeling van hun wijk?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-11-2019 07:25
Maar dan zijn scholen toch juist wel een afspiegeling van hun wijk?
Laatst zijn we bij minilessen voor groep 7 en 8 geweest op een havo/vwoschool. Het aanwezige publiek was op twee Chinezen na volledig Europees. De wijk is niet echt wit te noemen. Wellicht gaan leerlingen uit de wijk met het juiste advies sowieso al naar die school en vinden ze minilessen onnodig, maar toch.
Quincy2 schreef:
20-11-2019 07:33
Laatst zijn we bij minilessen voor groep 7 en 8 geweest op een havo/vwoschool. Het aanwezige publiek was op twee Chinezen na volledig Europees. De wijk is niet echt wit te noemen. Wellicht gaan leerlingen uit de wijk met het juiste advies sowieso al naar die school en vinden ze minilessen onnodig, maar toch.
Kan inderdaad. Maar er zijn in Nederlandse steden toch ook overal wel "zwarte" scholen"? Of scholen met hoge gemiddelden van werkloze en/of laagopgeleide ouders? En vaak toch juist in wijken waar deze mensen zelf ook al wonen?
Quincy2 schreef:
20-11-2019 07:33
Laatst zijn we bij minilessen voor groep 7 en 8 geweest op een havo/vwoschool. Het aanwezige publiek was op twee Chinezen na volledig Europees. De wijk is niet echt wit te noemen. Wellicht gaan leerlingen uit de wijk met het juiste advies sowieso al naar die school en vinden ze minilessen onnodig, maar toch.

Het lijkt mij dat dit meer zegt over de betrokkenheid van ouders bij de schooltijd van hun kinderen dan iets anders. Niet elke cultuur bemoeit zich met welke school, waarom, wat zijn de voordelen en hebben zo' sterke mening als de noord-Europeanen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
20-11-2019 07:48
Kan inderdaad. Maar er zijn in Nederlandse steden toch ook overal wel "zwarte" scholen"? Of scholen met hoge gemiddelden van werkloze en/of laagopgeleide ouders? En vaak toch juist in wijken waar deze mensen zelf ook al wonen?
Ja, zelfs in de kleine woonplaats in mijn jeugd. Twee scholen naast elkaar, openbaar was zwart, christelijk was wit. Zelfs niet-christelijke ouders kozen daar toch liever voor christelijk, of katholiek een stuk verder. De allochtonen gingen gewoon voor dichtbij.
Dat is niet echt heel erg veranderd als ik nu hier in de buurt kijk.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
20-11-2019 08:10
Het lijkt mij dat dit meer zegt over de betrokkenheid van ouders bij de schooltijd van hun kinderen dan iets anders. Niet elke cultuur bemoeit zich met welke school, waarom, wat zijn de voordelen en hebben zo' sterke mening als de noord-Europeanen.
Dat ook. Hoewel een groot deel van die ouders gewoon zelf hier op school heeft gezeten natuurlijk.

Het is wel een beetje trekken aan een dood paard zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven