Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ Tante Sjaan. En dat is je goed recht, ik heb ook gekozen voor een school waar er wel diversiteit is, maar waar de voertaal gewoon normaal ABN is. Maar de ergerlijke suggestie dat je op duurdere scholen alleen maar kinderen uit dezelfde bubbel (lees:blank en rijk) tegenkomt, is hier niet aan de orde. Ik woon in een grootstedelijke gemeente nabij Rotterdam.
Pandax schreef:
15-11-2019 12:03
Het is niet revelant dat die behoefte er is. Dit soort segregatie heeft niet alleen effect op het heden, maar ook op de toekomst. Het onderscheid tussen kinderen van rijke ouders die een goede opleiding krijgen en kinderen van arme ouders die een minder goede opleiding krijgt, versterkt zichzelf door dit soort praktijken. Het zorgt ervoor dat in de komende decennia arme kinderen slechter onderwijs krijgen, opgroeien tot arme volwassenen met minder goede vooruitzichten en vervolgens zelf weer kinderen krijgen die weer slechter worden opgeleid.

En mocht je eraan twijfelen dat dit soort zaken leidt tot verschil in onderwijskwaliteit: kinderen op arme scholen hebben doorgaans minder leraren, minder goede leraren en meer medeleerlingen met achterstanden, een combinatie waardoor het onderwijs dat ze genieten ze minder ver brengt dan wanneer ze op een rijke school hadden gezeten. En het verlies van potentieel dat dat oplevert vind ik heel onwenselijk.
Dit.

Hier in de stad ook een paar van die scholen met lange wachtlijsten en een hoge "vrijwillige" ouderbijdrage van soms wel rond de €1000 per jaar. En in mijn "bubbel" vindt iedereen het maar normaal om hun kinderen daar naartoe te sturen, en gaat iedereen er vanuit dat mijn zoon daar ook naar toe zal gaan over een paar jaar. Niet dus. Natuurlijk wil ik het beste onderwijs voor mijn zoon, maar ik vind deze opkomst van middenklasse scholen zowel ethisch als maatschappelijk totaal onverantwoord. Sterker nog: ik vind het vreselijk, en m.i. mag ook onze gemeente er alles aan doen om dit soort klasse-segregatie praktijken tegen te gaan.
Natuurlijk doel ik niet op enkel rijke, blanke kinderen. De ouders van de kinderen op een school met een hoge eigen bijdrage kunnen dat geld blijkbaar missen, waardoor alle kinderen van die specifieke school, of ze nu blank of gekleurd zijn, dezelfde kansen krijgen.
Anders dan de kinderen die naar een school een kilometer verderop gaan omdat de ouders geen hoge bijdrage kunnen betalen.
Hierdoor ontstaat een in mijn ogen onwenselijke tweedeling. Geen kwestie van onderbuik gevoel maar logisch nadenken. Maar goed, zie Pandax. Hij/zij verwoord het veel beter dan ik dat kan :)
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 12:43
9.55% gewijzigd
nerdopviva schreef:
15-11-2019 12:27
Eens, maar hoe ga je dat tegen? Je kan moeilijk ouders verbieden hun kind extra onderwijs te bieden. Als het niet via school kan, dan gaat het buiten school om.
Waarschijnlijk. Het gaat er echter om dat de overheid een klimaat moet scheppen voor kwalitatief goed BASISonderwijs en gelijke kansen voor iedereen, ongeacht de dikte van de portemonnee van de ouders.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 12:37
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het niet gewoon handiger om scholen te verplichten de vrijwillige ouderbijdrage niet boven een bepaald bedrag te laten uitkomen? Of nog beter, die hele ouderbijdrage te verbieden? Onderwijs hoort voor iedereen gelijk te zijn. De ouderbijdrage draagt hier niet aan bij.
Creativity is intelligence having fun
nessemeisje schreef:
15-11-2019 12:29
@ Tante Sjaan. En dat is je goed recht, ik heb ook gekozen voor een school waar er wel diversiteit is, maar waar de voertaal gewoon normaal ABN is. Maar de ergerlijke suggestie dat je op duurdere scholen alleen maar kinderen uit dezelfde bubbel (lees:blank en rijk) tegenkomt, is hier niet aan de orde. Ik woon in een grootstedelijke gemeente nabij Rotterdam.
Nou, hier wel. Niet blank, per se, omdat bijvoorbeeld ook immigranten vaak voor dit soort scholen kiezen, dus wat dat betreft is het wel "divers". Maar het is wel een bepaald soort immigranten (rijk, hoogopgeleid), en dezelfde soort Nederlandse ouders. Zeker wel een bubbel. Logisch ook, want ouders met een laag inkomen kunnen het niet betalen, en ouders die minder hoogopgeleid zijn, denken er vaak niet aan dat ze hun kinderen soms bij de geboorte al moeten inschrijven voor de basisschool want wachtlijsten.
Kirby schreef:
15-11-2019 12:36
Is het niet gewoon handiger om scholen te verplichten de vrijwillige ouderbijdrage niet boven een bepaald bedrag te laten uitkomen? Of nog beter, die hele ouderbijdrage te verbieden? Onderwijs hoort voor iedereen gelijk te zijn. De ouderbijdrage draagt hier niet aan bij.
Onderwijswethouder Moorman is van plan een bovengrens van 112,00 vast te gaan leggen. Bron: NOS
Francien2019 schreef:
15-11-2019 12:36
Waarschijnlijk. Het gaat er echter om dat de overheid een klimaat moet scheppen voor kwalitatief goed BASISonderwijs en gelijke kansen voor iedereen, ongeacht de dikte van de portemonnee van de ouders.
Ik stel mijn mening bij: Het is inderdaad goed dat de overheid probeert te voorkomen dat er een soort tussencategorie ontstaat tussen de gesubsidieerde en de particuliere scholen, om kwaliteit van het onderwijs op alle scholen te waarborgen, maar ik denk dat de verschillen in populatie blijven bestaan. Dan gaat het dus naar andere dingen waar (apart) betaald voor moet worden, los van onderwijs, maar bijvoorbeeld dus naar het type schoolreisjes of schoolkampen, uitstapjes die er buiten school om (betaald) gemaakt gaan worden. Al dan niet facultatief... maar zodra ouders weten dat hun kinderen daar te weinig aan kunnen gaan deelnemen gaan ze alsnog naar een andere school.
Tenzij je scholen dus ook gaat verbieden dure excursies te gaan organiseren en dergelijke...
Francien2019 schreef:
15-11-2019 12:40
Onderwijswethouder Moorman is van plan een bovengrens van 112,00 vast te gaan leggen. Bron: NOS
Lijkt me een reëel bedrag.

Wat doen scholen eigenlijk zoal van die ouderbijdragen? Hier is het dus nog 10x zo goedkoop en zit het vooral in het inkopen van de boodschappen voor kerstontbijt, pepernoten en inhuren Sinterklaas, versiering voor tijdens carnaval en kerst en dat was het dan wel zo'n beetje.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 12:43
Ik stel mijn mening bij: Het is inderdaad goed dat de overheid probeert te voorkomen dat er een soort tussencategorie ontstaat tussen de gesubsidieerde en de particuliere scholen, om kwaliteit van het onderwijs op alle scholen te waarborgen, maar ik denk dat de verschillen in populatie blijven bestaan. Dan gaat het dus naar andere dingen waar (apart) betaald voor moet worden, los van onderwijs, maar bijvoorbeeld dus naar het type schoolreisjes of schoolkampen, uitstapjes die er buiten school om (betaald) gemaakt gaan worden. Al dan niet facultatief... maar zodra ouders weten dat hun kinderen daar te weinig aan kunnen gaan deelnemen gaan ze alsnog naar een andere school.
Tenzij je scholen dus ook gaat verbieden dure excursies te gaan organiseren en dergelijke...
precies wat ik zei, dan wordt het gewoon in een BV, stichting/vereniging naast de school georganiseerd. Ouders willen dan dat hun kinderen naar een school gaan met zo'n vereniging/stichting.
florence13 schreef:
15-11-2019 12:46
precies wat ik zei, dan wordt het gewoon in een BV, stichting/vereniging naast de school georganiseerd. Ouders willen dan dat hun kinderen naar een school gaan met zo'n vereniging/stichting.
Dit denk ik ook, alleen denk ik tegelijkertijd dat wanneer al die "modules" los van elkaar betaald moeten worden dat het uiteindelijk wel duurder is dan wat nu betaald wordt. En zou je het eventueel nog kunnen zien als een vrijheid van de ouders omdat het niet meer overheidsgesubsideerd is.
Francien2019 schreef:
15-11-2019 12:36
Waarschijnlijk. Het gaat er echter om dat de overheid een klimaat moet scheppen voor kwalitatief goed BASISonderwijs en gelijke kansen voor iedereen, ongeacht de dikte van de portemonnee van de ouders.

Misschien is dat wel de oplossing voor het onderwijs: geen ouderbijdrage en zich compleet richten op de verplichte vakken. Geen extra activiteiten als uitjes, zwemmen (al vind ik dat zwemmen bij de verplichte vakken zou moeten horen), Sint-, paasvieringen e.d. en geen extra lessen buiten de verplichte vakken. Geen discussies meer over de ouderbijdrage en al het geld gaat naar het onderwijs dat voor iedereen hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 12:50
Dit denk ik ook, alleen denk ik tegelijkertijd dat wanneer al die "modules" los van elkaar betaald moeten worden dat het uiteindelijk wel duurder is dan wat nu betaald wordt. En zou je het eventueel nog kunnen zien als een vrijheid van de ouders omdat het niet meer overheidsgesubsideerd is.
ja dat sowieso, maar de ongelijkheid blijft dan nog steeds. Want ook al bieden school a en school b hetzelfde onderwijs aanbod aan, mogen de kinderen van school a extra curriculair vanuit hun stichting-horend-bij-de-school voetballen op het schoolplein na school en de kinderen van school b vanuit hun stichting-horend-bij-de-school vioolles nemen, debatclubs vormen, leren schaken en vier keer per jaar een weekend op bezoek bij een buitenlandse universiteit om natuurkunde proefjes te doen.

Ik ben echt voorstander van gelijke kansen voor alle kinderen, maar het wordt gewoon ontzettend lastig, want een ouder met minder geld kan niet kiezen voor al die extra dingen en clubjes.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-11-2019 11:40
Zoals wel vaker, trekt de gemeente Amsterdam een veel te grote broek aan.
De gemeenten gaan namelijk niet over de financiering van onderwijs. Dat is rijksgeld en rijksbeleid.
Laat de gemeente Amsterdam eerst eens de zaken gaan regelen waar ze wel over gaan. Zoals bijvoorbeeld de vuilverbranding die honderden miljoenen extra dreigt te gaan kosten wegens wanbeleid van de gemeente.
Of bijvoorbeeld de bruggen en kades die op instorten staan wegens grove verwaarlozing door de gemeente Amsterdam.
Je zou ook het draadje eerst kunnen lezen, of zelf even googlen. Amsterdam subsidieert scholen juist om extra's te kunnen doen, zoals muziekles of een vakleerkracht voor gym.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... DDC3E08%7D

Verder heeft Amsterdam nog aanvullende subsidies die helpen om leerkrachten te werven, zoals extra reiskosten vergoeding e.d.

Dit komt bovenop de bekostiging door het rijk. Veel gemeenten hebben dergelijk extra potjes voor scholen.
Alle reacties Link kopieren
Subsidie intrekken, daar ben ik het niet mee eens, maar wel moet inzichtelijk zijn waar de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage aan besteed wordt.

Mijn zoon heeft drie jaar op een school gezeten waar we 500,00 aan ouderbijdrage betaalden per jaar.

Tot hij extra begeleiding nodig bleek te hebben. Dat konden ze niet bieden, want was geen geld voor. Op onze vraag waarom van 1.500,00 die wij inmiddels al betaald hadden geen rt ingekocht kon worden hebben we nooit antwoord gekregen. Belachelijk. Zoon zit inmiddels twee jaar op een andere school waar we niks voor betalen en waar alle begeleiding wél aanwezig is.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
nerdopviva schreef:
15-11-2019 12:27
Eens, maar hoe ga je dat tegen? Je kan moeilijk ouders verbieden hun kind extra onderwijs te bieden. Als het niet via school kan, dan gaat het buiten school om.

Amsterdam legt het probleem bij de ouders neer. Terwijl veel ouders voor dit soort onderwijs kiezen omdat het openbaar onderwijs tekortschiet vanwege de vele zorgleerlingen die vroeger naar speciaal onderwijs/lom-scholen gingen, er geen gym- of muziekvakleerkrachten meer zijn, er een lerarentekort is etc.
Ik kan de maatregel begrijpen, ik vind die "vrijwillige bijdrage, die niet zo vrijwillig is" een raar systeem, naast het feit dat het bij veel scholen volstrekt onduidelijk is waar het geld heen gaat.
Mijn kinderen zitten op een school met een hele lage bijdrage en zelfs dat is voor veel gezinnen al lastig.
Alecta schreef:
15-11-2019 12:59
Ik kan de maatregel begrijpen, ik vind die "vrijwillige bijdrage, die niet zo vrijwillig is" een raar systeem, naast het feit dat het bij veel scholen volstrekt onduidelijk is waar het geld heen gaat.
Mijn kinderen zitten op een school met een hele lage bijdrage en zelfs dat is voor veel gezinnen al lastig.
Staat dat niet in de notuelen van de oudervereniging/OR/MR etc. vermeld? Dat is hier namelijk wel zo. De lage bijdrage wordt hier ook niet door iedereen betaald, afgelopen maand (toch zeker 9-10 weken na aanvang van het schooljaar) was het nog maar door 38% overgemaakt. Uiteindelijk is dat tegen de tijd het juni is wel een heel stuk meer, maar toch zijn er mensen die het niet betalen (al denk ik dat vergeten een grotere reden is dan niet kunnen opbrengen).
NYC schreef:
15-11-2019 12:46
Wat doen scholen eigenlijk zoal van die ouderbijdragen?

Bij ons:
Schoencadeautje voor de hele school, Sintcadeautje voor de onderbouw, strooigoed en andere versnaperingen. Een heel goede Sint met Pieten.

Drankjes tijdens het kerstdiner, eten wordt door ouders/kinderen gemaakt.

Iets lekkers tijdens carnaval.

De gehele paaslunch.

Het schoolreisje.

Versnaperingen tijdens sportdag.

Ze leggen er een bedragje van bij het kamp voor groep 8. Dat verder per leerling door ouders wordt betaald

IJsje op de laatste schooldag.

Verder wordt er geld besteed aan en gereserveerd voor versieringen voor in de school tijdens de feestdagen. Bijvoorbeeld nieuwe kerstbomen/verlichting.

En dat allemaal voor een bedrag tussen de 55 en 60 euro.

Oh, en er worden geen kinderen uitgesloten van iets dus het is echt een collectieviteitsbijdrage. Ouders die het wel betalen leggen allemaal iets in voor die paar kinderen waarvan de ouders het niet kunnen betalen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 13:21
11.73% gewijzigd
NYC schreef:
15-11-2019 13:06
Staat dat niet in de notuelen van de oudervereniging/OR/MR etc. vermeld? Dat is hier namelijk wel zo. De lage bijdrage wordt hier ook niet door iedereen betaald, afgelopen maand (toch zeker 9-10 weken na aanvang van het schooljaar) was het nog maar door 38% overgemaakt. Uiteindelijk is dat tegen de tijd het juni is wel een heel stuk meer, maar toch zijn er mensen die het niet betalen (al denk ik dat vergeten een grotere reden is dan niet kunnen opbrengen).
Bij onze school is het redelijk duidelijk (wij betalen 22 euro), maar ik weet dat het bij een andere school heel onduidelijk is. Veel van de zaken die zij bieden worden bij ons ook geboden.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 11:04
Ja, dat zeg ik. Maar de gemeentes willen dat toch juist voorkomen, die tweedeling? Als de scholen hun bijdragen (misschien nog wel veel verder) omhoog schroeven, wordt die tweedeling nog veel sterker.
Maar dat is verder prima, dan gaan we naar een systeem zoals in UK. Waarbij de overheid de gratis scholen subsidieert en de privé scholen zichzelf moeten bedruipen. En dan dus inderdaad de ouderbijdrages van die scholen verdriedubbelen ofzo.
Am Yisrael Chai!
Poppy_del_Rio schreef:
15-11-2019 12:57
Amsterdam legt het probleem bij de ouders neer. Terwijl veel ouders voor dit soort onderwijs kiezen omdat het openbaar onderwijs tekortschiet vanwege de vele zorgleerlingen die vroeger naar speciaal onderwijs/lom-scholen gingen, er geen gym- of muziekvakleerkrachten meer zijn, er een lerarentekort is etc.
Die ouders gaan er dan blijkbaar vanuit dat hun kroost geen zorgleerling is of niet naar speciaal onderwijs hoeven zo te lezen.
Een ouderbijdrage van tegen de 100 euro zou op de school van mijn kinderen al grote problemen opleveren voor veel gezinnen. Ik vind dat eigenlijk ook al een veel te fors bedrag, vooral als een gezin 3 kinderen op school heeft zitten. Je kunt je ook afvragen of veel van de zaken waarvoor de ouderbijdrage gebruikt strikt noodzakelijk zijn. Ik vind dat scholen hier best kritisch naar mogen kijken. Een extraatje en uitje hier en daar is best leuk, maar ik zou het ook niet missen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 11:41
Dat snap ik. Het "probleem" is dan misschien dat de scholen (die dus hoge ouderbijdrages hebben) feitelijk geen particuliere scholen zijn (want daar zitten ze echt ver ver ver beneden qua bedragen) maar tegelijkertijd wel te hoog zitten met hun vrijwillige bijdragen om toegankelijk te zijn voor "iedereen".

Maar ik vraag me af wat er zou gaan gebeuren. Ik verwacht hierdoor namelijk een toename van het aantal kinderen op particuliere scholen. Wat niet erg is, want daar betalen mensen zelf voor. Maar daarmee zie je denk ik wel een toename van het aantal kinderen op peperdure scholen en dus een groter verschil met gesubsidieerde scholen.
Anderzijds geldt dat wellicht alleen voor enkele kinderen (drie per schoolklas ofzo) terwijl er daarmee wel weer plekken vrijkomen voor andere kinderen van wie de ouders het nu niet kunnen betalen.
Ik verwacht dat eerlijk gezegd helemaal niet. Mijn broer woont in UK en heeft zijn kinderen dus inderdaad op een privé school. Daar betaalt ie echter ruim 20.000 pond per kind per jaar voor, ik geloof dat hij met alles wat er bij komt kijken in totaal zo'n 50.000 pond per jaar kwijt is aan de school van zijn kinderen.
Stel dat wij een dergelijk systeem in NL ook zouden krijgen dan zijn er maar weinig gezinnen die dat kunnen ophoesten, denk ik. Ik verdien echt goed, maar 50.000 per jaar aftikken voor school, kan ik echt niet betalen, hoor. En zelfs veel van mijn tweeverdiener vrienden zouden dat echt niet kunnen missen zonder er serieus krom voor te moeten liggen.

Ik wilde mijn kinderen ooit heel graag op een internationale school en mijn oudste zou ik graag op privé onderwijs hebben omdat hij regulier onderwijs niet zo goed trekt. Maar dat kan ik gewoon echt niet betalen.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 15-11-2019 13:27
3.77% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alecta schreef:
15-11-2019 13:19
Bij onze school is het redelijk duidelijk (wij betalen 22 euro), maar ik weet dat het bij een andere school heel onduidelijk is. Veel van de zaken die zij bieden worden bij ons ook geboden.

Destijds op de school van mijn kinderen kon je gewoon een uitdraai van de bestedingen opvragen. Was een oudervereniging waar je als ouder dus lid van was, met een jaarlijkse ledenvergadering etc. Waar dan ook de balans van het voorgaande boekjaar ter inzage was.

Dan riskeer je wel het gezeik van sommige ouders dat de schoencadeautjes van de kleuters per stuk 50 cent goedkoper waren dan die van de bovenbouw. (Niet iedereen snapt het collectiviteitsprincipe).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven