Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
rosanna08 schreef:
15-11-2019 11:07
als de gemeente nou die subsidie die ze niet uitbetalen aan die scholen, wel extra betalen aan scholen die kampen met de problemen die hierboven al zijn geschetst, zou dat al een fijne oplossing zijn. Vraag me alleen af of dat ook zal gebeuren
In theorie mooi, maar ik denk dat het in de praktijk niet werkt. Al is het maar doordat er mensen te weinig zijn voor álle scholen. En in de praktijk weten zowel ouders als (vak)docenten ook wel dat school A van school B verschilt.

Misschien moeten "we" maar accepteren/toegeven dat die verschillen gewoon een onderdeel zijn van een wens/behoefte die leeft bij ouders... Of je dat nu leuk vindt of niet, die behoefte is er kennelijk.
Mevrouw75 schreef:
15-11-2019 11:22
Dit is een middelbare school.
Sorry fout gekeken zal het weghalen
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
15-11-2019 11:14
In Amsterdam houd de buurtscholen in of je tussen de bakfietsouders of tesla bestuurders woont of in de bijlmer.
Ja, in Amsterdam zit je vaak vast met je postcode. In mijn woonplaats zitten 8 scholen op 3m2 kilometer en mensen kiezen toch meestal de school op de hoek ongeacht of de school bij ze past.

Als je 2 kinderen voor 225 per jaar op school hebt kost dat pakweg 40 euro per maand terwijl de kinderbijslag ruim meer is. Dat kunnen de meeste mensen gewoon betalen, als je het niet kan betalen en je wilt toch die school dan kan dat gewoon.

Als subsidies worden weggehaald gaan die scholen wel 30.000 per jaar kosten zoals in Engeland omdat ze alles zelf moeten betalen, dat wil toch niemand.
MarindaH schreef:
15-11-2019 11:18
Ja, maar dat wil de gemeente dus niet. Vandaar deze maatregel.
Nogmaals: Deze maatregel vergroot het probleem ipv dat het het probleem tegengaat. Zelfs als je het "vrijgemaakte geld" in de gesubsidieerde scholen zou gaan stoppen.

Ik verwacht trouwens dat we over 10 jaar hier twee typen scholen hebben. Eentje die - ik noem maar wat - 20 euro van de ouders vraagt en 1000,- subsidie per kind. En de ander die niks meer krijgt van de overheid maar wel 10.000 per kind vraagt als ouderbijdrage.
NYC schreef:
15-11-2019 11:23
In theorie mooi, maar ik denk dat het in de praktijk niet werkt. Al is het maar doordat er mensen te weinig zijn voor álle scholen. En in de praktijk weten zowel ouders als (vak)docenten ook wel dat school A van school B verschilt.

Misschien moeten "we" maar accepteren/toegeven dat die verschillen gewoon een onderdeel zijn van een wens/behoefte die leeft bij ouders... Of je dat nu leuk vindt of niet, die behoefte is er kennelijk.
Ik denk dat het waarschijnlijk inderdaad zo is dat sommige ouders de wens/behoefte heeft om verschillen te creëren. Alleen mag/moet de overheid (in dit geval de gemeente) daar niet aan meewerken.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Ik denk eerlijk gezegd, en dat lees ik hier ook terug, dat het meer te maken heeft met het ego van de ouders. Mijn kind ga ik niet op een elite school doen, daar zitten alleen maar kinderen van rijke ouders, etcetera. Daar kan je ook lak aan hebben. Men zoekt graag aansluiting.
TiumPerfectum schreef:
15-11-2019 11:28
Ik denk eerlijk gezegd, en dat lees ik hier ook terug, dat het meer te maken heeft met het ego van de ouders. Mijn kind ga ik niet op een elite school doen, daar zitten alleen maar kinderen van rijke ouders, etcetera. Daar kan je ook lak aan hebben. Men zoekt graag aansluiting.
Maar de ouders die er wel voor kiezen, die hebben voelen zich daar wellicht wel thuis. Het is toch niet erg dat de ene zich daar wel prettig voelt en de ander zegt/denkt: liever niet?
NYC schreef:
15-11-2019 11:31
Maar de ouders die er wel voor kiezen, die hebben voelen zich daar wellicht wel thuis. Het is toch niet erg dat de ene zich daar wel prettig voelt en de ander zegt/denkt: liever niet?
nee maar het is maatschappelijk wellicht onwenselijk dat de ene ouder dat wel kan en de ander niet. Dan gaat het niet meer over willen, maar over kunnen. En de vraag is dus of we het acceptabel vinden dat er verschil in kwaliteit in onderwijs op deze manier bestaat.

Ik heb daar zelf eigenlijk nog niet echt een mening over, maar dat terzijde.
Zoals wel vaker, trekt de gemeente Amsterdam een veel te grote broek aan.
De gemeenten gaan namelijk niet over de financiering van onderwijs. Dat is rijksgeld en rijksbeleid.
Laat de gemeente Amsterdam eerst eens de zaken gaan regelen waar ze wel over gaan. Zoals bijvoorbeeld de vuilverbranding die honderden miljoenen extra dreigt te gaan kosten wegens wanbeleid van de gemeente.
Of bijvoorbeeld de bruggen en kades die op instorten staan wegens grove verwaarlozing door de gemeente Amsterdam.
TiumPerfectum schreef:
15-11-2019 11:11
:sarcastic: Ik zie niet echt wat ongeïnteresseerde ouders die niet willen helpen met huiswerk te maken heeft met de financiële schoolbijdrage.
Ik snap je reactie niet, tenminste niet in verhouding tot mijn post en ook niet in verhouding tot dat wat je vet gemarkeerd hebt.
florence13 schreef:
15-11-2019 11:33
nee maar het is maatschappelijk wellicht onwenselijk dat de ene ouder dat wel kan en de ander niet. Dan gaat het niet meer over willen, maar over kunnen. En de vraag is dus of we het acceptabel vinden dat er verschil in kwaliteit in onderwijs op deze manier bestaat.

Ik heb daar zelf eigenlijk nog niet echt een mening over, maar dat terzijde.
Dat snap ik. Het "probleem" is dan misschien dat de scholen (die dus hoge ouderbijdrages hebben) feitelijk geen particuliere scholen zijn (want daar zitten ze echt ver ver ver beneden qua bedragen) maar tegelijkertijd wel te hoog zitten met hun vrijwillige bijdragen om toegankelijk te zijn voor "iedereen".

Maar ik vraag me af wat er zou gaan gebeuren. Ik verwacht hierdoor namelijk een toename van het aantal kinderen op particuliere scholen. Wat niet erg is, want daar betalen mensen zelf voor. Maar daarmee zie je denk ik wel een toename van het aantal kinderen op peperdure scholen en dus een groter verschil met gesubsidieerde scholen.
Anderzijds geldt dat wellicht alleen voor enkele kinderen (drie per schoolklas ofzo) terwijl er daarmee wel weer plekken vrijkomen voor andere kinderen van wie de ouders het nu niet kunnen betalen.
NYC schreef:
15-11-2019 11:27
Nogmaals: Deze maatregel vergroot het probleem ipv dat het het probleem tegengaat. Zelfs als je het "vrijgemaakte geld" in de gesubsidieerde scholen zou gaan stoppen.

Ik verwacht trouwens dat we over 10 jaar hier twee typen scholen hebben. Eentje die - ik noem maar wat - 20 euro van de ouders vraagt en 1000,- subsidie per kind. En de ander die niks meer krijgt van de overheid maar wel 10.000 per kind vraagt als ouderbijdrage.
Ik denk dat jij gelijk hebt. Op deze manier werk je juist elitaire scholen in de hand waar de ouders alles dan maar zelf betalen.

Nu worden de subsidies voor vakleerkrachten en conciërges stopgezet, daar benadeel je de kinderen op school ook wel erg mee. Ik vraag me af of dat wel zomaar mag.
Een school met een hoge ‘vrijwillige’ ouderbijdrage heeft geen kostbaar gemeenschapsgeld nodig. Dat geld kan beter gebruikt worden voor scholen die het moeilijk hebben.

Helaas werkt dat ongelijkheid in de hand. Ik denk dat het onwenselijk is dat kinderen alleen in aanraking te komen met andere kinderen uit de eigen sociale omgeving ofwel ‘bubbel’
Door diversiteit krijg je als kind een boeiender en gezonder wereld- en mensbeeld.

Daarom doet het Rijk er beter aan om een wettelijke bovengrens te stellen aan de verplichte ‘vrijwillige’ ouderbijdrage. Ik las dat daar ook plannen voor zijn. Verder de subsidieregeling laten zoals die is.
NYC schreef:
15-11-2019 11:41
Dat snap ik. Het "probleem" is dan misschien dat de scholen (die dus hoge ouderbijdrages hebben) feitelijk geen particuliere scholen zijn (want daar zitten ze echt ver ver ver beneden qua bedragen) maar tegelijkertijd wel te hoog zitten met hun vrijwillige bijdragen om toegankelijk te zijn voor "iedereen".

Maar ik vraag me af wat er zou gaan gebeuren. Ik verwacht hierdoor namelijk een toename van het aantal kinderen op particuliere scholen. Wat niet erg is, want daar betalen mensen zelf voor. Maar daarmee zie je denk ik wel een toename van het aantal kinderen op peperdure scholen en dus een groter verschil met gesubsidieerde scholen.
Anderzijds geldt dat wellicht alleen voor enkele kinderen (drie per schoolklas ofzo) terwijl er daarmee wel weer plekken vrijkomen voor andere kinderen van wie de ouders het nu niet kunnen betalen.
Precies, er lijkt een soort van 'tussen categorie van scholen' te ontstaan. Bijdrage is te laag om particulier te zijn maar te hoog om gelijk te zijn met andere niet-particuliere scholen.
Waar een particuliere school wellicht indirect kan zorgen voor meer geld naar kinderen die op een niet particuliere school zitten (als de overheid dat dan ook daadwerkelijk doet) kan het bij die tussen categorie niet.

Wat ik denk dat gaat gebeuren is dat mensen dit gewoon anders gaan organiseren. Dus gewoon naast de school een organisatie oprichten met een of ander board of directors/ouderraad etc waardoor de vrijwillige bijdragen en de extra curriculaire activiteiten via die organisatie georganiseerd worden en de school dus gewoon nog subsidie krijgt. Doen dan dus precies het zelfde als nu, alleen splitsen organisatorisch.
NYC schreef:
15-11-2019 11:41

https://nos.nl/artikel/2309058-meer-par ... l-wat.html
Wat is een particuliere school?

De school krijgt geen geld van de overheid. De ouders betalen zelf voor alle kosten. Dat maakt het particuliere onderwijs duur.
De prijzen per schooljaar liggen tussen de 3.000 en 22.000 euro.
De school moet officieel worden erkend en moet aan de eisen van de onderwijsinspectie voldoen.
De school heeft meer vrijheid in het invullen van lesuren en het geven van examens.
Ik denk dat de maatregel ertoe leidt dat er elitaire 'schooltjes' voor na schooltijd komen. Naschoolse opvang-achtig, dan met een heel hoog tarief (deels gesubsidieerd door de kinderopvangtoeslag!) waardoor de rijkere kinderen alsnog hogere kansen krijgen.
NYC schreef:

er fijn voor de ouders die wel het beste willen voor hun kind, maar niet het geld hebben daarvoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
jo12345 schreef:
15-11-2019 11:40
Zoals wel vaker, trekt de gemeente Amsterdam een veel te grote broek aan.
De gemeenten gaan namelijk niet over de financiering van onderwijs. Dat is rijksgeld en rijksbeleid.
Laat de gemeente Amsterdam eerst eens de zaken gaan regelen waar ze wel over gaan. Zoals bijvoorbeeld de vuilverbranding die honderden miljoenen extra dreigt te gaan kosten wegens wanbeleid van de gemeente.
Of bijvoorbeeld de bruggen en kades die op instorten staan wegens grove verwaarlozing door de gemeente Amsterdam.

Er is idd een groot geldtekort in Amsterdam om die andere problemen op te lossen. Dat ze het ergens anders weghalen waar het blijkbaar niet nodig is, snap ik dan weer wel.
Such fun!1
rosanna08 schreef:
15-11-2019 11:54
er fijn voor de ouders die wel het beste willen voor hun kind, maar niet het geld hebben daarvoor

Moet iedereen dan maar verplicht worden hun kinderen alleen basisonderwijs te laten volgen zonder andere activiteiten (dus niet zwemmen, geen godsdienstles, niet naar de kinderboerderij)? En buiten school om?
NYC schreef:

Het is niet revelant dat die behoefte er is. Dit soort segregatie heeft niet alleen effect op het heden, maar ook op de toekomst. Het onderscheid tussen kinderen van rijke ouders die een goede opleiding krijgen en kinderen van arme ouders die een minder goede opleiding krijgt, versterkt zichzelf door dit soort praktijken. Het zorgt ervoor dat in de komende decennia arme kinderen slechter onderwijs krijgen, opgroeien tot arme volwassenen met minder goede vooruitzichten en vervolgens zelf weer kinderen krijgen die weer slechter worden opgeleid.

En mocht je eraan twijfelen dat dit soort zaken leidt tot verschil in onderwijskwaliteit: kinderen op arme scholen hebben doorgaans minder leraren, minder goede leraren en meer medeleerlingen met achterstanden, een combinatie waardoor het onderwijs dat ze genieten ze minder ver brengt dan wanneer ze op een rijke school hadden gezeten. En het verlies van potentieel dat dat oplevert vind ik heel onwenselijk.
Pandax schreef:
15-11-2019 12:03
Het is niet revelant dat die behoefte er is. Dit soort segregatie heeft niet alleen effect op het heden, maar ook op de toekomst. Het onderscheid tussen kinderen van rijke ouders die een goede opleiding krijgen en kinderen van arme ouders die een minder goede opleiding krijgt, versterkt zichzelf door dit soort praktijken. Het zorgt ervoor dat in de komende decennia arme kinderen slechter onderwijs krijgen, opgroeien tot arme volwassenen met minder goede vooruitzichten en vervolgens zelf weer kinderen krijgen die weer slechter worden opgeleid.

En mocht je eraan twijfelen dat dit soort zaken leidt tot verschil in onderwijskwaliteit: kinderen op arme scholen hebben doorgaans minder leraren, minder goede leraren en meer medeleerlingen met achterstanden, een combinatie waardoor het onderwijs dat ze genieten ze minder ver brengt dan wanneer ze op een rijke school hadden gezeten. En het verlies van potentieel dat dat oplevert vind ik heel onwenselijk.
100% mee eens.
Francien2019 schreef:
15-11-2019 11:45
(...)Helaas werkt dat ongelijkheid in de hand. Ik denk dat het onwenselijk is dat kinderen alleen in aanraking te komen met andere kinderen uit de eigen sociale omgeving ofwel ‘bubbel’
Door diversiteit krijg je als kind een boeiender en gezonder wereld- en mensbeeld.
(...)
Denk je dit of weet je dit?
Onze kinderen zitten namelijk op een school met een hogere ouderbijdrage. Daar zitten kinderen uit allerlei wijken, met allerlei achtergronden op. Het is niet alsof er alleen maar blanke, rijke(re) kinderen op die school zitten, want dat is toch wat je bedoelt? De aanname dat er alleen kinderen uit dezelfde sociale omgeving op zitten lijkt me eerder uit je onderbuikgevoel te komen.
florence13 schreef:
15-11-2019 11:45
Precies, er lijkt een soort van 'tussen categorie van scholen' te ontstaan. Bijdrage is te laag om particulier te zijn maar te hoog om gelijk te zijn met andere niet-particuliere scholen.
Waar een particuliere school wellicht indirect kan zorgen voor meer geld naar kinderen die op een niet particuliere school zitten (als de overheid dat dan ook daadwerkelijk doet) kan het bij die tussen categorie niet.

Wat ik denk dat gaat gebeuren is dat mensen dit gewoon anders gaan organiseren. Dus gewoon naast de school een organisatie oprichten met een of ander board of directors/ouderraad etc waardoor de vrijwillige bijdragen en de extra curriculaire activiteiten via die organisatie georganiseerd worden en de school dus gewoon nog subsidie krijgt. Doen dan dus precies het zelfde als nu, alleen splitsen organisatorisch.
In dat geval snap ik wel dat de maatregel genomen wordt, dat het soort "slinkse oplossingen" om geen particuliere school te zijn maar wel helemaal in de bovencategorie te gaan zitten, tegen te kunnen gaan. Dus dat de keuze gemaakt moet worden door de school om ofwel een maximum bedrag van zeg 100 euro per kind te hanteren. Ofwel door verder te gaan als particuliere school maar dan dus ook echt helemaal in een andere categorie terecht te komen.

Al denk ik dat zoiets dan bijv weer opgelost wordt door bijvoorbeeld extra dure uitstapjes/schoolreisjes te gaan maken, die dan dusdanig duur zijn dat ze alsnog niet voor een breed publiek toegankelijk zijn en waardoor ouders zullen denken: op school A kost het vrijwillige schoolkamp in groep 8 2000 euro0 en vindt plaats in Zweden. Laat maar, dan kan die van mij niet mee en kies ik wel voor school B die naar de Veluwe gaan op kamp.
Nessemeisje, ik weet niet waar jij woont, maar in mijn gemeente zie ik dat de duurdere scholen rijkere gezinnen uit ongeveer dezelfde sociale omgeving trekken.

Mijn dochter zit ook op een school met een hogere ouderbijdrage dan gemiddeld. Waarom? Heel simpel: wij voelden ons thuis tussen het publiek en het onderwijs sloot beter aan bij wat wij wilden voor onze kinderen dan de scholen met de lage ouderbijdrages.

Het was een beetje kiezen of delen:
Of dochter ging naar een goedkope school met veel kinderen met een niet-Nederlandstalige achtergrond. Of dochter ging naar een school waar we meer voor moesten betalen, maar waar wel meer kinderen naar onze goesting op zaten. Mijn ervaring in het onderwijs is dat hoe meer kinderen in de klas zitten waarvan Nederlands niet de moedertaal is, hoe meer energie er van de leerkrachten in die kinderen gaat zitten. Niet erg hoor, maar ik wilde niet dat mijn dochter relatief slechter onderwijs kreeg dan nodig was.

Meer smaken waren er niet in onze wijk, dus wij kozen voor de school die het beste bij ons past.
Pandax schreef:
15-11-2019 12:03

Eens, maar hoe ga je dat tegen? Je kan moeilijk ouders verbieden hun kind extra onderwijs te bieden. Als het niet via school kan, dan gaat het buiten school om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven