Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
vrijdag 15 november 2019 om 10:59
vrijdag 15 november 2019 om 10:59
Nee snap ik, had specifieker moeten zijn en dat was ik er onder wel.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 10:56Dat gaat nooit gebeuren. Niet alle kinderen kunnen naar Afrika op vakantie, op pianoles of bijles. Scholen in Nederland zijn gewoon goed en gratis. Bijdrage is vrijwillig en als je geen geld hebt hoef je niet te betalen.
Ik vind ik elk geval dat voor alle kinderen de basis in het onderwijs goed en hetzelfde moet kunnen zijn.
Ik doelde niet op algemene kansen zoals vakanties in Afrika of pianoles

Oké schat

vrijdag 15 november 2019 om 11:00
Dan moeten ze dat op die manier zeggen: We willen geld besparen. Een van de redenen die we kunnen bedenken is het stoppen van subsidie aan scholen met hogere ouderbijdrages.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 10:57Natuurlijk maar een prachtig excuus van gemeentes om geld te besparen.
Maar kom niet aan met "ongelijkheid". Als er iets juist bevorderd gaat worden is ongelijkheid. De scholen verdubbelen hun bijdragen en wordt nog minder breed toegankelijk.
Ik kan het artikel niet lezen, maar gaat het ook om scholen met een progressief systeem? Dus hoe hoger je inkomen, hoe hoger je bijdrage?-jolijn- schreef: ↑15-11-2019 10:33Ik snap je conclusie niet helemaal... het idee van de maatregel is toch helemaal niet dat rijken meer gaan betalen voor minder kwaliteit? Het idee van de maatregel is dat basisscholen stoppen met hoge eigen bijdrages vragen om op die manier hun clientèle te selecteren.

Een beetje naïef gedacht. Ten eerste gaat het niet om jaarlijks fluitend 225 neerleggen en daarmee niet alleen je eigen bloedjes, maar ook de armere kinderen enorm te ondersteunen.Bendela schreef: ↑15-11-2019 10:48Ik snap het probleem niet helemaal. Ik heb geen kinderen in het po dus misschien ligt het daar aan .
Maar het is toch een vrijwillige ouderbijdrage? Vrijwillig dus? Dan ben je toch niet verplicht om dit bedrag te betalen en worden er geen leerlingen buitengesloten?
Dan zitten kinderen uit armere gezinnen op eenzelfde school als de kinderen uit rijkere gezinnen en hebben dan ook kans op muziekonderwijs en kleinere klassen. Mooi toch? Voor onszelf zou een jaarlijkse bijdrage van €225,- paar jaar de moeite niet zijn en heb ik graag over voor bijvoorbeeld kleinere klassen en dus (hopelijk) betere begeleiding. Als ik daardoor ook meebetaal aan het onderwijs van Jantje omdat zijn ouders dat geld niet hebben, maakt me niets uit. Mooi toch. Zou wat anders zijn als ze prijzen gaan rekenen zoals in het particulier onderwijs.
Vind het wel gek dat de wethouder benoemt dat de ouderbijdrage drempels opwerpt om kinderen aan te melden? Nogmaals is toch vrijwillig? Scholen mogen kinderen niet weigeren op basis hiervan. Gebeurd dat wel, moeten ze dat handhaven en niet korten in de subsidies.
Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en praat misschien wel onzin.
Het gaat eerder om voor 2 kinderen ongeveer 2.000 euro neerleggen. Voordat je bloedjes worden aangenomen mag je alvast de intentie ondertekenen dat je dat vrijwillige bedrag daadwerkelijk van plan bent te betalen.
De vrijwilligheid is puur theoretisch, in de praktijk worden er vrij kindonvriendelijke methodes gehanteerd om ervoor te zorgen dat je je vrijwillig verplicht voelt om te dokken.
Het effect is dat je elitaire schooltjes krijgt, waar Anne-Fleur van de notaris en Jan-Joris van de gynaecoloog terechtkomen, terwijl Kevin, Kayleigh en Ahmed van de minderbedeelde ouders dan met zijn allen opgepropt worden in de andere scholen. Die spreken statistisch gezien slechter Nederlands (straattaal is ook heel besmettelijk, wat dat betreft), krijgen geen bijles en hun ouders zijn drukker met hun eigen favoriete hobby ('de eindjes aan elkaar knopen') dan met het begeleiden van het schoolwerk van hun kroost. Bovendien hadden ze al een achterstand: intelligentie is voor een deel genetisch bepaald. Kortom: deze scholen doen het slechter en kinderen die daar terechtkomen zijn minder kansrijk dan de kinderen die naar de elitaire schooltjes gaan.

vrijdag 15 november 2019 om 11:01
In theorie heer t vrijwillig, maar leerlingen van ouders die niet betalen worden uitgesloten van niet verplichte activiteiten. Dan krijgt pietje dus geen sinterklaascadeautje, mag niet mee op schoolreisje, niet naar het midwinterontbijt etc.. of ie dan wel mee mag doen met drama en muziekles is de vraag.
De praktijk zal zijn dat dit zeker selectie in de hand werkt, want de meeste mensen voelen zich toch ongemakkelijk bij dat niet betalen en zullen kiezen voor een school met een lagere ouderbijdrage. Dus zit steenrijk op school A en straatarm op school B. En gaan de kinderen van school A naar t Barlaeus, ( want op school A was tijd en extra begeleiding om iedereen op niveau te krijgen), en school B naar vmbo kader, want geen tijd en ruimte voor extra aandacht.
De praktijk zal zijn dat dit zeker selectie in de hand werkt, want de meeste mensen voelen zich toch ongemakkelijk bij dat niet betalen en zullen kiezen voor een school met een lagere ouderbijdrage. Dus zit steenrijk op school A en straatarm op school B. En gaan de kinderen van school A naar t Barlaeus, ( want op school A was tijd en extra begeleiding om iedereen op niveau te krijgen), en school B naar vmbo kader, want geen tijd en ruimte voor extra aandacht.

vrijdag 15 november 2019 om 11:04
Ja, dat zeg ik. Maar de gemeentes willen dat toch juist voorkomen, die tweedeling? Als de scholen hun bijdragen (misschien nog wel veel verder) omhoog schroeven, wordt die tweedeling nog veel sterker.
vrijdag 15 november 2019 om 11:04
Stel dat er nu 4 scholen zijn die veel geld vragen, dan blijven dat er ondanks allerlei maatregelen zeker 3.forumfossiel schreef: ↑15-11-2019 11:01
Mensen hebben er gewoon geld voor over om op een exclusieve school te zitten.
vrijdag 15 november 2019 om 11:07
Dat is het wat mij betreft ook. Wij hebben geen Engelse toestanden met basisscholen van 30.000 pond. Sommige scholen vragen een kleine vrijwillige bijdrage per jaar. Het onderwijs in Nederland is gewoon goed. Na de basisschool komt het onderscheid pas wat mij betreft.Ineedyourlove schreef: ↑15-11-2019 10:59Nee snap ik, had specifieker moeten zijn en dat was ik er onder wel.
Ik vind ik elk geval dat voor alle kinderen de basis in het onderwijs goed en hetzelfde moet kunnen zijn.
Ik doelde niet op algemene kansen zoals vakanties in Afrika of pianoles![]()
vrijdag 15 november 2019 om 11:07
als de gemeente nou die subsidie die ze niet uitbetalen aan die scholen, wel extra betalen aan scholen die kampen met de problemen die hierboven al zijn geschetst, zou dat al een fijne oplossing zijn. Vraag me alleen af of dat ook zal gebeuren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 15 november 2019 om 11:08
Dat gaan ze niet zeggen natuurlijk.NYC schreef: ↑15-11-2019 11:00Dan moeten ze dat op die manier zeggen: We willen geld besparen. Een van de redenen die we kunnen bedenken is het stoppen van subsidie aan scholen met hogere ouderbijdrages.
Maar kom niet aan met "ongelijkheid". Als er iets juist bevorderd gaat worden is ongelijkheid. De scholen verdubbelen hun bijdragen en wordt nog minder breed toegankelijk.
vrijdag 15 november 2019 om 11:11
-jolijn- schreef: ↑15-11-2019 11:00Een beetje naïef gedacht. Ten eerste gaat het niet om jaarlijks fluitend 225 neerleggen en daarmee niet alleen je eigen bloedjes, maar ook de armere kinderen enorm te ondersteunen.
Het gaat eerder om voor 2 kinderen ongeveer 2.000 euro neerleggen. Voordat je bloedjes worden aangenomen mag je alvast de intentie ondertekenen dat je dat vrijwillige bedrag daadwerkelijk van plan bent te betalen.
De vrijwilligheid is puur theoretisch, in de praktijk worden er vrij kindonvriendelijke methodes gehanteerd om ervoor te zorgen dat je je vrijwillig verplicht voelt om te dokken.
Het effect is dat je elitaire schooltjes krijgt, waar Anne-Fleur van de notaris en Jan-Joris van de gynaecoloog terechtkomen, terwijl Kevin, Kayleigh en Ahmed van de minderbedeelde ouders dan met zijn allen opgepropt worden in de andere scholen. Die spreken statistisch gezien slechter Nederlands (straattaal is ook heel besmettelijk, wat dat betreft), krijgen geen bijles en hun ouders zijn drukker met hun eigen favoriete hobby ('de eindjes aan elkaar knopen') dan met het begeleiden van het schoolwerk van hun kroost. Bovendien hadden ze al een achterstand: intelligentie is voor een deel genetisch bepaald. Kortom: deze scholen doen het slechter en kinderen die daar terechtkomen zijn minder kansrijk dan de kinderen die naar de elitaire schooltjes gaan.

vrijdag 15 november 2019 om 11:11
Ik pik je tekst er even uit, niet persoonlijk bedoeld.
Dat zal waarschijnlijk wel zo zijn ja, als je die keuze überhaupt hebt!
Ik woon in een dorp.
Er hier zijn 2 scholen, 1 christelijke en 1 openbare.
Aangezien wij niet christelijk onderlegd zijn en de openbare een fijne indruk gaf hebben wij geen echte keuze uit verschillende scholen of niveaus.
Natuurlijk wel maar 20 minuten rijden elke ochtend en middag, geen vriendjes uit de buurt, dat soort zaken spelen allemaal mee.
Wat prima is, dat weet je als je in een dorp woont. Of de ouderbijdrage nu 20 is of 200 is, kind was er toch wel naartoe gegaan.
En toch vind ik het fijn om te weten dat mijn kind hetzelfde onderwijs geniet als een kind in de grote steden waar de keuze wel reuze is.
Oké schat
vrijdag 15 november 2019 om 11:12
Dat zou mooi zijn maar dat zie ik niet gebeuren inderdaad.
vrijdag 15 november 2019 om 11:14
ik vind dit best lastig want er zijn twee tegengestelde principes wat mij betreft die ik allebei geldig vind:
1) subsidie wordt gegeven aan scholen om goed onderwijs te geven, daar betalen we met z'n allen belasting voor. Het voelt onlogisch om op sommige plekken te besluiten dat ouders die te subsidieren doelen in sommige gevallen zouden moeten betalen terwijl het niet om particuliere scholen gaat. Op het moment dat het dus geen particuliere school gaat is het vreemd om te verwachten dat ouders zaken betalen die op andere scholen door de overheid betaald worden.
2) maar omdat ouders op die scholen veel betalen kunnen die scholen dat inzetten voor extra dingen, dat maakt een ongelijke situatie, kinderen met ouders met veel financiele middelen krijgen dan dus betere kansen dan kinderen met ouders met minder financiele middelen. En hoewel die kansen misschien gaan over extra curriculaire activiteiten is dat nog steeds onwenselijk want elk kind hoort dezelfde kans te krijgen.
1) subsidie wordt gegeven aan scholen om goed onderwijs te geven, daar betalen we met z'n allen belasting voor. Het voelt onlogisch om op sommige plekken te besluiten dat ouders die te subsidieren doelen in sommige gevallen zouden moeten betalen terwijl het niet om particuliere scholen gaat. Op het moment dat het dus geen particuliere school gaat is het vreemd om te verwachten dat ouders zaken betalen die op andere scholen door de overheid betaald worden.
2) maar omdat ouders op die scholen veel betalen kunnen die scholen dat inzetten voor extra dingen, dat maakt een ongelijke situatie, kinderen met ouders met veel financiele middelen krijgen dan dus betere kansen dan kinderen met ouders met minder financiele middelen. En hoewel die kansen misschien gaan over extra curriculaire activiteiten is dat nog steeds onwenselijk want elk kind hoort dezelfde kans te krijgen.

Is wel veel duidelijker.
Ik lees ook: "scholen selecteren zo aan de poort"... Eh, dat is toch ook juist (een deel van) het doel? (Van de scholen en de ouders?) Los van alle fijne extra's die ermee betaald en gedaan van kunnen worden.
https://www.amsterdam.nl/subsidies/subs ... onderwijs/
Amsterdam heeft veel subsidies voor scholen. Die kunnen ondermeer ingezet worden voor het betalen van vakleerkrachten. Heel terecht dat school geen subsidie meer krijgt als ze tegelijk ook ouders laten betalen voor deze vakleerkrachten.
Tegelijk wordt er ook landelijk gewerkt aan wetgeving die scholen verbiedt om kinderen uit te sluiten van delen van het programma als de ouderbijdrage niet betaald is. https://www.vo-raad.nl/themas/kansengel ... erbijdrage
Dat zal hopelijk wel helpen om de ouderbijdrages te matigen.
Amsterdam heeft veel subsidies voor scholen. Die kunnen ondermeer ingezet worden voor het betalen van vakleerkrachten. Heel terecht dat school geen subsidie meer krijgt als ze tegelijk ook ouders laten betalen voor deze vakleerkrachten.
Tegelijk wordt er ook landelijk gewerkt aan wetgeving die scholen verbiedt om kinderen uit te sluiten van delen van het programma als de ouderbijdrage niet betaald is. https://www.vo-raad.nl/themas/kansengel ... erbijdrage
Dat zal hopelijk wel helpen om de ouderbijdrages te matigen.

In Amsterdam houd de buurtscholen in of je tussen de bakfietsouders of tesla bestuurders woont of in de bijlmer.TiumPerfectum schreef: ↑15-11-2019 11:13Ik zie in de praktijk dat de meeste mensen kiezen voor een buurt school.

vrijdag 15 november 2019 om 11:18
Ja, maar dat wil de gemeente dus niet. Vandaar deze maatregel.
marindah wijzigde dit bericht op 15-11-2019 11:19
1.63% gewijzigd
Such fun!1
vrijdag 15 november 2019 om 11:18
Ja, zo creëer je elitescholen waar ook alleen andere elitekinderen naar toe (kunnen) gaan.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

vrijdag 15 november 2019 om 11:21
Ik zie zo'n hoge ouderbijdrage helemaal niet als teken van beter onderwijs, maar als selectiemechanisme.Ineedyourlove schreef: ↑15-11-2019 11:11Ik pik je tekst er even uit, niet persoonlijk bedoeld.
Dat zal waarschijnlijk wel zo zijn ja, als je die keuze überhaupt hebt!
Ik woon in een dorp.
Er hier zijn 2 scholen, 1 christelijke en 1 openbare.
Aangezien wij niet christelijk onderlegd zijn en de openbare een fijne indruk gaf hebben wij geen echte keuze uit verschillende scholen of niveaus.
Natuurlijk wel maar 20 minuten rijden elke ochtend en middag, geen vriendjes uit de buurt, dat soort zaken spelen allemaal mee.
Wat prima is, dat weet je als je in een dorp woont. Of de ouderbijdrage nu 20 is of 200 is, kind was er toch wel naartoe gegaan.
En toch vind ik het fijn om te weten dat mijn kind hetzelfde onderwijs geniet als een kind in de grote steden waar de keuze wel reuze is.
De meeste mensen selecteren in enige mate. De zwarte school is hier 3 minuten dichter bij. Daar heb ik ze ook bewust niet heen gestuurd.
vrijdag 15 november 2019 om 11:22
Dit is een middelbare school.2019 schreef: ↑15-11-2019 11:21Nu ben ik gaan zoeken naar een school in de Bijlmer Een voorbeeldje
Je kan er zelf voor kiezen
En ze hebben kunstonderwijs
https://www.openschoolgemeenschapbijlme ... onderwijs/
https://www.openschoolgemeenschapbijlmer.nl/leerorkest/
Om aan al die lessen, repetities en concerten te mogen meedoen betalen je ouders of verzorgers € 150,- per jaar (tenzij dat bezwaarlijk is, dan hebben wij een oplossing voor je). Dat is een vrijwillige bijdrage, lang niet genoeg om alles te bekostigen. Daarom, wie meer kan betalen wordt vriendelijk gevraagd dat te doen. Iedereen, grootouders, vrienden, buren, kan doneren. Dat gaat zeer eenvoudig door op onderstaande link te klikken:
Wij hebben ook zo’n regeling trouwens, maar ouders zijn heel erg huiverig om daar gebruik van te maken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 11:23
6.42% gewijzigd