Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

vrijdag 15 november 2019 om 10:27
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
vrijdag 15 november 2019 om 15:32
volledig mee eensPandax schreef: ↑15-11-2019 12:03Het is niet revelant dat die behoefte er is. Dit soort segregatie heeft niet alleen effect op het heden, maar ook op de toekomst. Het onderscheid tussen kinderen van rijke ouders die een goede opleiding krijgen en kinderen van arme ouders die een minder goede opleiding krijgt, versterkt zichzelf door dit soort praktijken. Het zorgt ervoor dat in de komende decennia arme kinderen slechter onderwijs krijgen, opgroeien tot arme volwassenen met minder goede vooruitzichten en vervolgens zelf weer kinderen krijgen die weer slechter worden opgeleid.
En mocht je eraan twijfelen dat dit soort zaken leidt tot verschil in onderwijskwaliteit: kinderen op arme scholen hebben doorgaans minder leraren, minder goede leraren en meer medeleerlingen met achterstanden, een combinatie waardoor het onderwijs dat ze genieten ze minder ver brengt dan wanneer ze op een rijke school hadden gezeten. En het verlies van potentieel dat dat oplevert vind ik heel onwenselijk.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

vrijdag 15 november 2019 om 15:34
Baloma schreef: ↑15-11-2019 10:33Ik vind dit niet de oplossing. ik denk dat er sowieso meer geld moet komen voor onderwijs, voor zaken zoals kleinere klassen. Zodat ‘rijke ouders’ niet zelf hoeven te betalen voor goede kwaliteit, waardoor je deze tweedeling krijgt. Maar om nu de rijke ouders extra te gaan belasten om de dezelfde kwaliteit van onderwijs te behouden, zodat armere scholen ook beter onderwijs krijgen, voelt onjuist voor mij.
Precies dit.

vrijdag 15 november 2019 om 15:42
nootboek schreef: ↑15-11-2019 14:31Dit biedt onze school ook, voor een bijdrage van 39 eur/jaar. Er is zelfs een evenementenmanager die de feestjes regelt, zodat leerkrachten zich daarmee niet hoeven bezig te houden.
De gym wordt verzorgd door studenten van het Cios (op alle scholen in t dorp). Win-win voor beide partijen.
Wie is er dan verantwoordelijk? Die studenten kunnen tijdens hun stage toch niet onbegeleid gymles hebben?

vrijdag 15 november 2019 om 16:41
Dit dus.Fitcross schreef: ↑15-11-2019 15:47Mijn kinderen zitten ook op een bubbelschool met hoge ouderbijdrage. Ik vind de segregatie ook vreselijk en heb echt ontzettend mijn best gedaan om een goede, gemengde school te vinden met een visie, een gedegen lesplan, een pedagogische visie.
Die hebben wij niet gevonden onder de 8 (!!) scholen waar we gesprekken hebben gevoerd en rondleidingen hebben gehad. Van katholiek tot Dalton en alles wat er tussen zit.
Dan maar de bubbelschool. Uiteindelijk wil ik wel dat mijn kinderen in onze ogen goed onderwijs krijgen. Dat gaat voor mij voor op maatschappelijke idealen.
Ik had het ook liever anders gezien maar de overheid moet dan echt eens kijken naar de kwaliteit van de scholen, en dan bedoel ik veel meer dan de uitstroomcijfers.
Hoogdravende principes over klasse-segregatie zijn leuk en aardig, maar op het einde van de rit irrelevant wanneer het over de opvoeding van je eigen kind gaat. Hier gaat onze peuter ook naar wat aangeschreven staat als een elite-school; dat gaat voor nummer 2 niet anders zijn en er is geen enkele variantie op de realiteit waarin we die keuze niet zouden maken. Onze verantwoordelijkheid gaat in eerste instantie uit naar hen en hun scholing, niet naar de opvoeding van de maatschappij. Het is aan de maatschappij om aan opwaardse nivellering te doen, niet aan ons om de maatschappij te volgen in hun neerwaartse nivellering.

vrijdag 15 november 2019 om 17:21
Dat vind jij. Ik sta daar anders in. Ik ga niet meewerken aan een trend die ik hoe dan ook schadelijk vind, en ik denk ook niet dat mijn kind daarbij gebaat is. Je mag dat wel hoogdravend vinden, maar ik voel de verplichting naar mijn kind om de maatschappij waarin hij moet leven (waar hij niet om heeft gevraagd) een beetje beter te maken.
Dat neemt niet weg dat het inderdaad voornamelijk de taak van de overheid is om in te grijpen, en dat doet de gemeente hier dus ook.

vrijdag 15 november 2019 om 17:26
Eens, maar:Baloma schreef: ↑15-11-2019 10:33Ik vind dit niet de oplossing. ik denk dat er sowieso meer geld moet komen voor onderwijs, voor zaken zoals kleinere klassen. Zodat ‘rijke ouders’ niet zelf hoeven te betalen voor goede kwaliteit, waardoor je deze tweedeling krijgt. Maar om nu de rijke ouders extra te gaan belasten om de dezelfde kwaliteit van onderwijs te behouden, zodat armere scholen ook beter onderwijs krijgen, voelt onjuist voor mij.
Het gaat niet perse om rijke ouders, mijn ene vriendin is echt niet rijk maar betaalt een hoge ouderbijdrage omdat daar extra leerkrachten voor rondlopen en er voor haar belangrijke activiteiten georganiseerd worden.
Daar echt geen 35 kleuters in een klas zoals bij ons op school wel is gebeurd (en geloof me, dat is heel erg voor iedere betrokkene).

vrijdag 15 november 2019 om 18:21
Jij mag daar gerust anders in staan, ik mag dat gerust hoogdravend vinden. Dit is een forum, remember; 't zou hier maar saai zijn moest ieder hetzelfde denken. Stuur je kind dus gerust naar een ondermaatse school omdat je er je principes op nahoudt, en pleit gerust bij je gemeente om vooral in te zetten op een verdere nivellering naar beneden toe. Ik denk niet dat dat laatste de maatschappij beter maakt; au contraire.Adelaide schreef: ↑15-11-2019 17:21Dat vind jij. Ik sta daar anders in. Ik ga niet meewerken aan een trend die ik hoe dan ook schadelijk vind, en ik denk ook niet dat mijn kind daarbij gebaat is. Je mag dat wel hoogdravend vinden, maar ik voel de verplichting naar mijn kind om de maatschappij waarin hij moet leven (waar hij niet om heeft gevraagd) een beetje beter te maken.
Dat neemt niet weg dat het inderdaad voornamelijk de taak van de overheid is om in te grijpen, en dat doet de gemeente hier dus ook.
En weet dat anderen daar niet in mee zullen gaan, regardless van wat jij wil en regardless van wat de gemeente wil of niet; het enige dat je ermee bereikt is een verder en meer extreem doorgedreven opsplitsing van onderwijs. Kudos als dat je eigenlijke bedoeling is.

vrijdag 15 november 2019 om 18:33
Wat een onzin. Dat de extra gemeentepotjes naar scholen gaan waarop leerlingen zitten van ouders die niet veel kunnen missen draagt niet bij aan nivellering naar beneden toe. Au contraire.

vrijdag 15 november 2019 om 18:38
De getuigenissen in dit eigenste topic tonen anders exact het tegendeel aan.

vrijdag 15 november 2019 om 19:20
Waar ik woon bestaan dit soort scholen niet. Alle scholen hebben dezelfde doelgroep en dezelfde populatie.
Ik zie hier al, met juffen en meesters die keihard werken om de achterstanden weg te werken en met kinderen die vaak al de hele week naar de peuterspeelzaal gingen om zoveel mogelijk dingen te leren, dat sommige kinderen op achterstand beginnen en dat het enorm moeilijk is die achterstand in te lopen. Dat lukt je best als je bovengemiddeld intelligent bent, maar wanneer je een "gewone" leerling bent uit een achterstandsgezin, dan is het allemaal gewoon veel moeilijker.
Ik begrijp dat ouders kiezen voor de beste school voor hun kind. Maar vergeet niet de kinderen van ouders die geen interesse hebben in de scholing van hun kind of die te veel stress en zorgen hebben om zich daar ook nog druk over te maken. Ik vind dat een westers, welvarend land niet kan en mag accepteren dat wij kinderen niet uit die achterstand kunnen krijgen. Noem me maar een naïeve muppet dan.
Ik zie hier al, met juffen en meesters die keihard werken om de achterstanden weg te werken en met kinderen die vaak al de hele week naar de peuterspeelzaal gingen om zoveel mogelijk dingen te leren, dat sommige kinderen op achterstand beginnen en dat het enorm moeilijk is die achterstand in te lopen. Dat lukt je best als je bovengemiddeld intelligent bent, maar wanneer je een "gewone" leerling bent uit een achterstandsgezin, dan is het allemaal gewoon veel moeilijker.
Ik begrijp dat ouders kiezen voor de beste school voor hun kind. Maar vergeet niet de kinderen van ouders die geen interesse hebben in de scholing van hun kind of die te veel stress en zorgen hebben om zich daar ook nog druk over te maken. Ik vind dat een westers, welvarend land niet kan en mag accepteren dat wij kinderen niet uit die achterstand kunnen krijgen. Noem me maar een naïeve muppet dan.

vrijdag 15 november 2019 om 21:16
Maar stel je een niet-elitaire/niet-witte school nu gelijk aan een ondermaatse school? Dat vind ik best wel schokkend eigenlijk.Sinjoren schreef: ↑15-11-2019 18:21Jij mag daar gerust anders in staan, ik mag dat gerust hoogdravend vinden. Dit is een forum, remember; 't zou hier maar saai zijn moest ieder hetzelfde denken. Stuur je kind dus gerust naar een ondermaatse school omdat je er je principes op nahoudt, en pleit gerust bij je gemeente om vooral in te zetten op een verdere nivellering naar beneden toe. Ik denk niet dat dat laatste de maatschappij beter maakt; au contraire.
En weet dat anderen daar niet in mee zullen gaan, regardless van wat jij wil en regardless van wat de gemeente wil of niet; het enige dat je ermee bereikt is een verder en meer extreem doorgedreven opsplitsing van onderwijs. Kudos als dat je eigenlijke bedoeling is.
Het komt ook totaal niet overeen met mijn eigen ervaring. Mijn kinderen zitten op een school waarvan mensen schrikken als ze de naam horen of gewoon stilvallen en snel over iets anders beginnen. Ondanks een relatief laag uitstoompercentage zou ik de school verre van ondermaats willen noemen en past hij goed bij ons, hoewel man en ik qua profiel wellicht meer bij een "bubble"school zouden passen.

zaterdag 16 november 2019 om 08:21
Betty_Slocombe schreef: ↑15-11-2019 19:20Waar ik woon bestaan dit soort scholen niet. Alle scholen hebben dezelfde doelgroep en dezelfde populatie.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De overheid moet een minimum kwaliteit voor het onderwijs waarborgen.
Maar dat staat los van de discussie over bubbelscholen imo. Daar gaat het niet om de keuze tussen een achterstandsschool of een eliteschool maar de keuze tussen ‘gemiddelde’ scholen en ‘ver bovengemiddelde’ scholen.
En in ons geval zelfs tussen bovengemiddelde scholen en een net wat ander type onderwijs dat ons veel meer aanspreekt, maar dus wel een hoge ouderbijdrage vraagt en een bubbelschool is.

zaterdag 16 november 2019 om 08:44
Dat is niet schokkend hoor. Dat doen het CBS en dus de inspectie van het onderwijs ook. De verwachting op scholen waarvan het opleidingsniveau van de moeder lager ligt, waar er meer ouders in de schuldsanering zitten (en nog een aantal factoren die ik even niet meer uit mijn hoofd weet), ligt gewoon echt lager. Scholen worden hierin gewogen. En vanuit die weging wordt verwacht dat een school stuurt op resultaten. Een school met hoger geschoolde moeders, zal dus lesstof aan moeten bieden op een hoger niveau.Alecta schreef: ↑15-11-2019 21:16Maar stel je een niet-elitaire/niet-witte school nu gelijk aan een ondermaatse school? Dat vind ik best wel schokkend eigenlijk.
Het komt ook totaal niet overeen met mijn eigen ervaring. Mijn kinderen zitten op een school waarvan mensen schrikken als ze de naam horen of gewoon stilvallen en snel over iets anders beginnen. Ondanks een relatief laag uitstoompercentage zou ik de school verre van ondermaats willen noemen en past hij goed bij ons, hoewel man en ik qua profiel wellicht meer bij een "bubble"school zouden passen.

zaterdag 16 november 2019 om 08:57
Maar is het dan eigenlijk zo dat de zogenoemde "bubbelscholen" maatgevend/richtinggevend zouden moeten zijn? Werkt het 1 of 2 kanten op? Is Sem die nu een werkloze ouder heeft en naar buurtspeelzaal het Kikkertje gaat er eigenlijk bij gebaat om naar de omgeving van Kindergarden te gaan of het ook wenselijk dat Olivier met hoogopgeleide en vermogende ouders daar niet meer naartoe gaat en naar het Kikkertje gaat?Fitcross schreef: ↑16-11-2019 08:21Daar ben ik het helemaal mee eens. De overheid moet een minimum kwaliteit voor het onderwijs waarborgen.
Maar dat staat los van de discussie over bubbelscholen imo. Daar gaat het niet om de keuze tussen een achterstandsschool of een eliteschool maar de keuze tussen ‘gemiddelde’ scholen en ‘ver bovengemiddelde’ scholen.
En in ons geval zelfs tussen bovengemiddelde scholen en een net wat ander type onderwijs dat ons veel meer aanspreekt, maar dus wel een hoge ouderbijdrage vraagt en een bubbelschool is.
Als het alleen het eerste is, dat eigenlijk die zgn "bubbelscholen" waar nu vooral alleen rijkere en kritischere ouders voor kiezen, het beste bieden voor iedereen, waar elk kind bij gebaat zou zijn, kán de overheid dan eigenlijk wel ervoor zorgen dat alle scholen daarin vooruitgang laten zien?
Want wat ik bedoel: geld erin stoppen is 1 ding... maar is er wel animo en zijn er voldoende mensen die dit willen?
zaterdag 16 november 2019 om 09:00

zaterdag 16 november 2019 om 09:03
Natuurlijk is Oliver er niet bij gebaat om naar het Kikkertje te gaan. Kindergarden biedt dingen waar élk kind bij gebaat zou zijn.
Maar als ouders er geen verschil in zien of hun kind klassieke muziek hoort op school of tijdens het overblijven tv kijkt dan is dat hun keuze. Maar mag ik dan wel kiezen voor een school waar wel klassieke muziek is en geen tv? Want mij kan het wél schelen.
Maar als ouders er geen verschil in zien of hun kind klassieke muziek hoort op school of tijdens het overblijven tv kijkt dan is dat hun keuze. Maar mag ik dan wel kiezen voor een school waar wel klassieke muziek is en geen tv? Want mij kan het wél schelen.

zaterdag 16 november 2019 om 09:06
zaterdag 16 november 2019 om 09:12
Het gaat mij helemaal niet om hoe het in elkaar zit. Ik had het erover dat de inspectie van onderwijs verwacht dat scholen sturen op een cijfer van het CBS. En dat er dus verschillen zit in verwachtingen doordat er nu eenmaal een andere populatie per school is.2019 schreef: ↑16-11-2019 09:06Het zit iets anders in elkaar
https://www.ad.nl/ad-werkt/waar-of-niet ... ~a460f014/
(Wat ik overigens heel goed vind, want zo kan de school in mijn hoogopgeleide dorp ook een keer goed op de vingers getikt worden voor hun uitspraken; als “ach... wij hoeven hier geen taalaanbod te doen bij de kleuters, dat hebben deze kinderen niet nodig”.)
zaterdag 16 november 2019 om 09:13
Dit is natuurlijk geen vergelijk: ik betaald nu zelf 450 per jaar voor de overblijf. Het is maar net hoe je dat als school georganiseerd hebt.2019 schreef: ↑15-11-2019 10:48Uit het parool;
https://www.parool.nl/amsterdam/geen-su ... ~b08de329/
Zo vroeg de Peetersschool in Zuid vorig jaar nog 700 euro ouderbijdrage, onder meer om de overblijf te betalen