Gevoelens van twijfel

dinsdag 12 mei 2020 om 20:50
Ik heb een zware periode gehad en zit daar nog een beetje in. Na de bevalling van mijn dochter kreeg ik een kraambedpsychose. En in de afgelopen jaren heb ik nog 2 keer een terugval gehad. Nu gaat dat weer goed en ben ik aan het reintegreren met werk. Maar ik zit ook nog veel thuis en nu met Corona helemaal. Daar wordt ik nogal somber van. Het valt me Daarnaast op dat de zorg voor mijn dochter mij zo zwaar valt. Ze is enorm aan het peuter puberen en ik kan er bijna de energie niet voor opbrengen om daar goed mee om te gaan. De laatste tijd twijfel ik steeds meer of ik er wel geschikt voor ben voor het moederschap en zie ik op tegen de komende jaren. Wie herkent die gevoelens van twijfel of je het wel kunt? En zijn die ook weer over gegaan? Ik hou enorm veel van mijn dochter. Dat is het niet. Maar achteraf denk ik wel, had ik wel moeder moeten worden? Ik zit nu sowieso niet lekker in mijn vel. Ik krijg daar ook nog behandeling voor. Maar ik baal zo dat ik me zo voel. Ik zie andere moeders die steeds enorm lijken te genieten van het moeder zijn? Ben ik dan een van de weinigen die het vaak zwaar vind?
dinsdag 12 mei 2020 om 20:52
Als ik niet lekker in mijn vel zit, ga ik ook overal aan twijfelen. En bij jou is het nog wel een stuk ernstiger! Probeer je negatieve gevoelens niet op je kind te betrekken maar besef dat ze komen doordat jij je niet goed voelt. Fijn dat je in behandeling bent. Heb je ook steun van je partner?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
dinsdag 12 mei 2020 om 20:55
De combinatie van je ziekte en thuiszitten vanwege corona en een peuter maakt het heel zwaar. Kan me niet voorstellen dat iemand anders het gemakkelijker zou vinden. Trek wel aan de bel bij je huisarts. Die kan je helpen met oplossingen. Misschien kan je kindje een weekend naar je ouders/schoonouders zodat je tijd voor jezelf hebt? Of een paar dagen naar de opvang? Ik vond het ook zwaar toen mijn kind een peuter was. Wat ook helpt is om te bedenken dat het een fase is waar je kind door heen moet.

dinsdag 12 mei 2020 om 20:59
Ik blijf zeker lief voor haar hoor. Natuurlijk. En ik hou heel veel van haar. Maar aan het einde van de dag ben ik heel moe.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:04
Gelukkig maar. Ik ben ook finaal kapot na een dag thuiswerken en een kleuter thuis. Vriend werkt buitenshuis. Het is voor mij zwaar. Kan niks meer hebben in de avond. Mij helpt het om echt tijd voor mezelf te pakken. Er kan nu minder door de corona. Maar even wandelen, even naar de winkel, ijsje kopen voor mezelf. Even weer de oude ik worden.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:14
Je bent zeker niet de enige. Na de bevalling van mijn zoon heb ik PMDD gekregen, een heftige vorm van PMS. Hierdoor heb ik elke maand rond mijn eisprong en menstruatie heel veel klachten zoals extreme vermoeidheid, depressieve gevoelens, angsten, slapeloosheid en soms een kort lontje. Ik heb mezelf ook vaak afgevraagd of ik het wel goed genoeg doe.
In de loop van de jaren heb ik door middel van therapie wel goede manieren gevonden om ermee om te gaan, maar zeker in deze periode is dat weer even lastiger.
Wees vooral mild voor jezelf. Je doet het zo goed je het kan. En wees ook niet bang om aan de bel te trekken als het (even) niet goed gaat. De huisarts / consultatiebureau zijn er om met je mee te denken.
In de loop van de jaren heb ik door middel van therapie wel goede manieren gevonden om ermee om te gaan, maar zeker in deze periode is dat weer even lastiger.
Wees vooral mild voor jezelf. Je doet het zo goed je het kan. En wees ook niet bang om aan de bel te trekken als het (even) niet goed gaat. De huisarts / consultatiebureau zijn er om met je mee te denken.

dinsdag 12 mei 2020 om 21:26
Heb je ook behoefte aan tips om met je peuter om te gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat als wij met allerlei ervaring of tips komen en het niet bij jou past, het alleen maar een negatief effect heeft.
Ik ben zelf meerdere keren depressief geweest sinds de geboorte van mijn zoon (nu dik 15 jaar geleden) en heb een paar jaar terug een burnout gehad. En bij mij heeft "fake it till ya make it" heel erg geholpen vlak na de geboorte van zoonlief. Ik deed gewoon alsof ik alles leuk vond, en uiteindelijk ben ik dat zelf gaan geloven. Je kunt jezelf ook negatieve gedachten over je eigen doen laten geloven, waarom geen positieve?
Heb je een beetje een goed netwerk? Kun je die inzetten?
Ik ben zelf meerdere keren depressief geweest sinds de geboorte van mijn zoon (nu dik 15 jaar geleden) en heb een paar jaar terug een burnout gehad. En bij mij heeft "fake it till ya make it" heel erg geholpen vlak na de geboorte van zoonlief. Ik deed gewoon alsof ik alles leuk vond, en uiteindelijk ben ik dat zelf gaan geloven. Je kunt jezelf ook negatieve gedachten over je eigen doen laten geloven, waarom geen positieve?
dinsdag 12 mei 2020 om 21:39
dinsdag 12 mei 2020 om 21:42
dinsdag 12 mei 2020 om 21:59
Ik heb geen peuter, maar een baby en ben niet bekend met depressieve gevoelens. Maar ik vraag me regelmatig af of ik het wel goed doe, of ik genoeg geduld heb en of ik wel de juiste keuze heb gemaakt om moeder te worden. Ik zou niet meer zonder mijn dochter willen en kunnen, maar je voorbereiden op het moederschap kan eigenlijk helemaal niet, want allerlei onverwachtte gevoelens overvallen je. Het is niet vreemd als het je tegen valt, je het moeilijk vindt of het soms even niet meer weet. Ik denk dat dat echt moederschap is. Heel veel sterkte iniedergeval!
dinsdag 12 mei 2020 om 22:01
Wie beweert dat moederschap alleen maar genieten verkondigt bullshit. Ik heb geen last van depressies, maar ook ik kan mijn kinderen weleens achter het behang plakken of ik geniet intens als ze een dagje bij opa en oma zijn en ik de handjes vrij heb
. En waarom denk je dat de kinderopvang vanaf maandag weer afgeladen vol zat? Echt niet omdat alle moeders dag in dag uit genieten van hun kroost

dinsdag 12 mei 2020 om 22:04

dinsdag 12 mei 2020 om 22:05
Welnee, ik hoorde niet anders tijdens mijn zwangerschap en daarna. Er is juist niemand die vertelt dat het ook heel erg mee kan vallen.
dinsdag 12 mei 2020 om 22:14
Ik denk oprecht niet dat het bestaat. Mensen die ziek zijn en/of niet lekker in hun vel zijtten en met een peuterpuber proberen thuis te werken en dan genieten van het moeder-/vaderschap. Volgens mij is dat een tegenstelling.
Genieten van moederschap is iets wat ik doe als het lekker weer is, peuter luistert of in ieder geval grappig-irritant is, mijn werk lekker loopt (of niet te ver achter) en ik zelf blij ben of in ieder geval een zekere mate van rust heb. Anders niet hoor, dan accepteer ik het, doe lief tegen peuter, maar ben ik blij als ze slapen. En ik ben een heel doorsnee iemand zonder psychische klachten, met een partner.
Dus niet schuldig voelen en hulp vragen als je kan
Genieten van moederschap is iets wat ik doe als het lekker weer is, peuter luistert of in ieder geval grappig-irritant is, mijn werk lekker loopt (of niet te ver achter) en ik zelf blij ben of in ieder geval een zekere mate van rust heb. Anders niet hoor, dan accepteer ik het, doe lief tegen peuter, maar ben ik blij als ze slapen. En ik ben een heel doorsnee iemand zonder psychische klachten, met een partner.
Dus niet schuldig voelen en hulp vragen als je kan

dinsdag 12 mei 2020 om 22:47
Dit. Ik had pr cies hetzelfde kunnen schrijven, Dit heb ik precies zo. En maar schuldig voelen. Nee, moeder zijn is moeilijk en niet altijd leuk. Je bent niet de enige die worstelt, TO.elein schreef: ↑12-05-2020 22:14Ik denk oprecht niet dat het bestaat. Mensen die ziek zijn en/of niet lekker in hun vel zijtten en met een peuterpuber proberen thuis te werken en dan genieten van het moeder-/vaderschap. Volgens mij is dat een tegenstelling.
Dus niet schuldig voelen en hulp vragen als je kan![]()
dinsdag 12 mei 2020 om 22:47
Zolang je niet zwanger bent, of nog moet worden, is het een en al zaligheid. Je weet niet wat je mist, er is niets mooiers, bla bla bla.TanteOlivia schreef: ↑12-05-2020 22:05Welnee, ik hoorde niet anders tijdens mijn zwangerschap en daarna. Er is juist niemand die vertelt dat het ook heel erg mee kan vallen.

woensdag 13 mei 2020 om 08:47
Ik heb steun van mijn partner. Maar echt begrijpen doet hij het niet. Met elkaar erover praten gaat soms wat moeizaam.Bulbul schreef: ↑12-05-2020 20:52Als ik niet lekker in mijn vel zit, ga ik ook overal aan twijfelen. En bij jou is het nog wel een stuk ernstiger! Probeer je negatieve gevoelens niet op je kind te betrekken maar besef dat ze komen doordat jij je niet goed voelt. Fijn dat je in behandeling bent. Heb je ook steun van je partner?

woensdag 13 mei 2020 om 08:54
Alle tips zijn welkom.Plopper schreef: ↑12-05-2020 21:26Heb je ook behoefte aan tips om met je peuter om te gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat als wij met allerlei ervaring of tips komen en het niet bij jou past, het alleen maar een negatief effect heeft.