Gezinsdynamiek 1 kind

04-03-2021 13:35 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het blijft bij ons waarschijnlijk bij 1 kindje. Daar kan ik prima mee leven, maar ik merk dat in mijn hoofd het een beetje abstract blijft hoe het gezinsleven met 1 kind is.

Waarschijnlijk voel ik toch een soort (ongegronde?) angst dat dochter zich op den duur eenzaam gaat voelen. Nou weet ik heel goed dat broers/zussen nergens een garantie voor zijn, mijn broer en ik tolereerde elkaar hooguit tijdens onze jeugd. En toch blijft het me bezighouden, dan denk ik aan bijvoorbeeld Sinterklaasavond enz. Moet ik haar iets extra's bieden omdat ze geen broertjes of zusjes zal hebben?

Ik weet ook niet precies wat voor verhalen ik verwacht te horen, maar toch ben ik benieuwd hoe het gaat in gezinnen met 1 kind.

Voor alle duidelijkheid, ik bedoel geen topic te starten over de voordelen van 1 kind, of over hoe zielig het is voor kinderen die enig kind zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de rest van de familie er uit ziet, maar sinterklaas kun je natuurlijk ook prima met familie of goede vrienden samen vieren.

En wat betreft vakanties/dagjes weg neem je op den duur wat vaker een vriendje of vriendinnetje mee lijkt me. Of ze maken op vakantie wel vriendjes.
Ik denk dat het niet zoveel zal uitmaken voor het kind zelf, zij/hij weet niet beter en je mist niet wat je nooit hebt gehad, toch?

Zoals je zelf al zegt, broers en zussen hebben geeft geen garantie op goed contact.
Hier ook maar 1 kind. Wat ik doe of ga doen is:
- nooit moeilijk doen over speelafspraakjes. Wil er hier iemand komen spelen dan vind ik dat goed
- vaak een vriendinnetje meenemen als we ergens heen gaan
- wil het vriendinnetje wat hier in de buurt woont blijven eten dan mag dat ook
- als ze wat ouder is een vriendinnetje mee op vakantie. Nu ga ik regelmatig met mijn vriendinnen weekje of midweekje weg en die hebben dan ook hun kinderen mee. Wellicht dat ik de toekomst ook eerder een georganiseerde groepsreis zou boeken waar kinderen ook meegaan.

Verder heeft mij broer ook twee kinderen. Dus Sinterklaas en Kerst (los van covid natuurlijk) vieren we regelmatig ook samen met hen en mijn ouders erbij.
Alle reacties Link kopieren
Snap niet zp goed wat je bedoelt met ‘extra bieden’. Je kind heeft toch neefjes, nichtjes, hobby’s, vrienden, school, buurkinderen..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen broers of zussen, en heb zelf ook 1 kind gekregen (die is inmiddels volwassen).

Weet je wat het is: wat je niet kent dat mis je vaak ook niet. Het enigst kind weet niet hoe het is om broers/zussen te hebben en kan dus ook niet echt vergelijken.

Ik heb wel eens gewenst dat ik een grote sterke broer had die de pestkoppen op school voor me in elkaar kon slaan. Of een broer/zus die ik de schuld kon geven van het pikken van de koekjes die ik stiekem zelf had opgevreten. Maar echt missen? Nope.

En in gesprekken die ik over dit onderwerp met mijn kind heb gevoerd, merk ik dat hetzelfde eigenlijk wel voor hem geldt. Hij heeft in zijn late puberteit bij zijn vader nog in een samengesteld gezin gewoond met stiefzus/-broer maar echt een verrijking vond hij dat niet. Ook geen last trouwens, hij vond het vooral anders.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben maar één kind, nu 10 jaar. Hij is heel sociaal en spreekt vaak af met vriendjes. Ons voordeel is wel dat we in een buurt wonen met heel veel leeftijdsgenootjes dus er is altijd wel iemand om mee te spelen. Op momenten dat dat niet is vermaakt hij zich best goed met ons of even zelf. Ik geloof niet dat hij broertjes of zusjes mist. Sterker nog, bij een vriendje met nog twee broertjes is hij nogal eens onder de indruk over de ruzies en strijd die zij onderling regelmatig hebben. Vakanties zoeken we wel bewust uit op locaties waar de kans groot is dat hij vriendjes kan maken. In een privéhuis boven op een berg zal het voor hem echt te saai zijn op deze leeftijd.

Wat betrefr feestdagen, die vieren we normaal gesproken met familie dus met neefjes/nichtjes.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik denk dat het per kind verschillend is en dat jij dit niet voor je kind kunt invullen. Ik ben zelf als enig kind opgevoed en vond het verschrikkelijk. Maar er zijn er ook velen die het heerlijk vinden. En er zijn kinderen die hun broers en zussen niet kunnen uitstaan.
Sinterklaas kun je met familie vieren en als je op vakantie gaat dan kun je misschien vriendjes/vriendinnetjes meenemen. Maar misschien heeft jullie kind daar helemaal geen behoefte aan.
Juniper_ schreef:
04-03-2021 13:42
Wij hebben maar één kind, nu 10 jaar. Hij is heel sociaal en spreekt vaak af met vriendjes. Ons voordeel is wel dat we in een buurt wonen met heel veel leeftijdsgenootjes dus er is altijd wel iemand om mee te spelen. Op momenten dat dat niet is vermaakt hij zich best goed met ons of even zelf. Ik geloof niet dat hij broertjes of zusjes mist. Sterker nog, bij een vriendje met nog twee broertjes is hij nogal eens onder de indruk over de ruzies en strijd die zij onderling regelmatig hebben. Vakanties zoeken we wel bewust uit op locaties waar de kans groot is dat hij vriendjes kan maken. In een privéhuis boven op een berg zal het voor hem echt te saai zijn op deze leeftijd.

Wat betrefr feestdagen, die vieren we normaal gesproken met familie dus met neefjes/nichtjes.
Dit herken ik helemaal, maar ik had dat omdat ik me gewoon niet kon voorstellen dat je als je dan een broer of zus had daar ruzie mee ging maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een interessant onderwerp, ik lees graag mee. Hoe oud is je dochter?

Mijn dochter wordt bijna vier en ze zal geen broertje of zusje krijgen. Ze vroeg er pas zelf naar en ze moest er zelfs om huilen. Dat vond ik wel sneu, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Om meerdere redenen wil ik niet nog een kind en daar ben ik naar haar ook wel duidelijk in. Alles heeft voor- en nadelen en ik ga haar niet bewust extra compenseren.

We hebben wel een huisdier waar we allemaal dol op zijn. Dit is geen vervanging van natuurlijk en zo is het ook niet bedoeld. Naar mijn mening is het voor elk kind goed om op te groeien met dieren. Dat ze er een maatje aan heeft is gewoon wel heel fijn. Verder heeft ze veel neefjes en nichtjes dus dat is ook leuk.

Ik las pas ergens dat iets van 18% van de vrouwen geboren in 1985 één kind zal krijgen. Er komen dus steeds meer enig kinderen. Ik vind het zelf wel erg irritant dat twee kinderen echt de norm lijkt te zijn. Ik kreeg van de week daar nog een vraag over en dat stoort me wel.
choco wijzigde dit bericht op 04-03-2021 14:19
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een nakomertje. Ben dus jaren enig kind geweest in huis. Ik vond het heerlijk. Lekker rustig, geen ruzies of gedoe. Ik ben nooit heel sociaal geweest en ging het liefst alleen met mijn ouders ergens heen, zonder vriendinnen mee te nemen. Op vakantie was ook zeer relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Enig kind hier. Wij trokken altijd op met een ander bevriend gezin die ook twee kinderen hadden. Vier jaar verschil tussen de oudste en de jongste en ik zat er precies middenin. Voor mij voelt dat nog steeds als een soort van broer en zus.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook enig kind en kan me wel vinden in de mening dat het voor iedereen verschillend is. Ik ben heel sociaal en maak makkelijk contact, maar ik kan me ook in mijn eentje heel goed vermaken. Ik mocht mee uitzoeken waarheen we gingen op vakantie en had dan altijd zomaar vriendjes om mee te spelen.

We woonden wel in een kinderrijke buurt met veel kinderen van mijn leeftijd, dus ook thuis was er altijd wel iemand om mee te spelen. En ik schijn vroeger ook wel eens tegen mijn moeder te zeggen: "Als er vandaag iemand wil spelen, zeg je maar dat ik hoofdpijn heb, ik wil zelf spelen."
Dubbel
anoniem_642433f9e7e2c wijzigde dit bericht op 04-03-2021 13:58
96.08% gewijzigd
aardbeienslof schreef:
04-03-2021 13:46
Dit herken ik helemaal, maar ik had dat omdat ik me gewoon niet kon voorstellen dat je als je dan een broer of zus had daar ruzie mee ging maken.
:lol:
Wij deden niet anders.
Ook niet ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Oh en misschien nog een aanvulling: als we een dagje weg gingen met het gezin (pretpark, dierentuin, boottochtje), dan mocht ik wel vaak een vriendin meenemen.
Als ik heel eerlijk ben dan probeer ik dat dus wel een beetje te compenseren. Dus omdat ze enigst kind is zeg ik veel eerder ja tegen speel afspraakjes dan andere ouders merk ik.

Voordeel is hier ook dat we met onze tuin aan een speeltuin grenzen. Er zijn hier bijna altijd kinderen voor de deur aan het spelen en dochter is sociaal en gaat als ze er zin in heeft dus gezellig mee spelen. Ik heb zelf ook regelmatig 5 a 6 kinderen in de tuin rondhangen, omdat dochter iedereen hier vervolgens gaat uitnodigen. Misschien dat andere ouders die kinderen dan de tuin uit zou werken, terwijl ik juist als dochter het vraagt voor iedereen limonade en koek ga neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
choco schreef:
04-03-2021 13:50
Ik vind dit een interessant onderwerp, ik lees graag mee. Hoe oud is je dochter?

Mijn dochter wordt bijna vier en ze zal geen broertje of zusje krijgen. Ze vroeg er pas zelf naar en ze moest er zelfs om huilen. Dat vond ik wel sneu, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Om meerdere redenen wil ik niet nog een kind en daar ben ik naar haar ook wel duidelijk in. Alles heeft voor- en nadelen en ik ga haar niet bewust extra compenseren.

We hebben wel een huisdier waar we allemaal dol op zijn. Dit is geen vervanging van natuurlijk en zo is het ook niet bedoeld. Naar mijn mening is het voor elk kind goed om op te groeien met dieren. Dat ze er een maatje aan heeft is gewoon wel heel fijn. Verder heeft ze veel neef en nichtjes dus dat is ook leuk.

Ik las pas ergens dat iets van 18% van de vrouwen geboren in 1985 één kind zal krijgen. Er komen dus steeds meer enig kinderen. Ik vind het zelf wel erg irritant dat twee kinderen echt de norm lijkt te zijn. Ik kreeg van de week daar nog een vraag en dat stoort me wel.
Soms zijn dingen inderdaad gewoon zoals ze zijn. Hier 2 kinderen, maar oudste was pasgeleden (nadat ze bij een vriendinnetje gespeeld had met een oudere zus) boos dat ze zelf geen grote zus had. Ze kan haar jongere zusje soms achter het behang plakken -en andersom ook- maar ze kunnen ook super fijn spelen en knuffelen samen.

Wat ik ‘extra’ belangrijk zou vinden als ik hier 1 kind zou hebben ipv 2 (of meer): dat ze leren delen, leren rekening houden met een ander. Dus ik zou extra alert zijn op contact met andere kinderen: KDV/school/sporten in teamverband/speelafspraken.
En wat ik in mijn omgeving zie bij 2 stellen met 1 kind is dat deze kinderen heel erg worden ‘opgehemeld’ thuis. Vrijwel alles draait om kind, kind is fantastisch en mag vrij veel bepalen. Naar mijn idee komt dat deze bewuste kinderen niet helemaal ten goede...
En klinkt misschien gek, maar ik zou eerder overwegen om bijvoorbeeld een hond te nemen (mits je een hond echt leuk vindt natuurlijk). Kan voor een kind echt een maatje zijn, en leert kind toch ook op een bepaalde manier rekening te houden met.

En TO: geniet vooral van wat je hebt, en volg je eigen gevoel qua wat jouw kind nodig heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat je met gezinsdynamiek de verhoudingen binnen het gezin bedoelde. Bij enig kinderen heb je meestal twee ouders en/tegen het kind. Bij ons is het net omgekeerd, ik ben altijd alleenstaande ouder met twee kinderen geweest. Voor mijn gevoel is het bij ons meer een democratie dan in gezinnen waar beide ouders zich op de opvoeding van een kind richten.
Het een is niet beter dan het ander, en ik denk dat er tussen gezinnen met dezelfde samenstelling meer verschillen zijn dan overeenkomsten. Mijn kinderen schelen best veel in leeftijd, waardoor ze beide een tijd als ‘enig kind’ hebben geleefd. De oudste de eerste bijna 6 jaar, en de jongste nu haar zus het huis uit is.
Een ouder en een kind in huis is dan weer heel anders. Het gaat hier nu zo harmonieus, je merkt bijna niet dat je een puber in huis hebt. Zij gaat lekker haar eigen gang, ik voor een groot deel ook, en de dagelijkse dingetjes gaan in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje is enig kind en zij zoekt wel meer contact met volwassenen dan met leeftijdgenootjes. Ik zou gezellig af en toe een klasgenoot uitnodigen en wat speelafspraken maken in de buurt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
04-03-2021 13:46
Dit herken ik helemaal, maar ik had dat omdat ik me gewoon niet kon voorstellen dat je als je dan een broer of zus had daar ruzie mee ging maken.

:heart: Wat lief!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:35
0.00% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:35
0.00% gewijzigd
Zelf ben ik enig kind geweest en voelde me wel regelmatig eenzaam...school was niet in de buurt en wij woonden op drie hoog in de stad, en had ook geen buurtvriendjes.
Een huisdier maakte veel goed, maar een hond was nog beter geweest. Nu heb ik zelf twee kleine kinderen en een hond en zie ik hoe leuk ze het kunnen hebben samen (soms ruzie). Het scheelde wel dat ik als kind veel uitstapjes had en ook vakanties met een vriendinnetje erbij regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
ga vooral niet overcompenseren, we zijn op een bepaald moment tijdelijk gestopt met bij vrienden et 1 kind op bezoek te gaan, omdat altijd 1 van hen bij het kind (ook toen het tien was) bleef zitten, want zo sneu dat de ouders bezoek hebben en kind net. Zo maak je van iets dat geen probleem is, een lastig af te leren probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven