Gezinsplanning discussietopic
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:02
Hier een nieuw topic om de discussie te voeren.
Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?
Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'
Wie is hierbij gebaat en doet er mee?
(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?
Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'
Wie is hierbij gebaat en doet er mee?
(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
zaterdag 4 augustus 2018 om 22:49
Kijk en dat vind ik n prima vraag. Al ga je er vanuit dat bewust kinderloos zijn een overtuiging is en dat was t voor mij niet. Het was net zo’n vaststaand gevoel als een kinderwens is. Zat geen enkele reden of overtuiging aan vast.
Dus ik hoefde ook niets los te laten.

En mijn wereld stond op zijn kop ja. Ach dat was niet de eerste keer en zal ook niet de laatste zijn.
Mijn pa zei altijd ‘je hebt maar te accepteren wat er komt’ en zo is t.
Vriendelijk.
zaterdag 4 augustus 2018 om 23:00
Of geen antwoord of “uit ‘oprechte’ interesse.... is mijn voorspelling...
Ik denk dat duidelijk mag zijn dat sommige mensen echt een bord voor hun kop hebben...overtuigd van het eigen gelijk, niks zelfreflectie. Irritant, maar doordringen gaat niet lukken, vrees ik.
Daarvan getuige dit topic.
Jammer, want niet alles wat ze zegt is per se onzinnig, wel vooringenomen, met veroordelende toon, zwart-wit, en als het iets anders betreft wit-zwart, en belerend m.i.
Discussie heeft dan ook niet veel zin, dus als het teveel energie kost, lijkt negeren de beste optie.
zaterdag 4 augustus 2018 om 23:09
Nou ja in zoverre dat een kinderwens loslaten voor veel vrouwen een rouwproces is. Gelukkig dat jij zo flexibel van geest was dat je je vaders advies kon opvolgen. (Niks sarcastisch, echt gemeend).patatjedubbelmayo schreef: ↑04-08-2018 22:49Kijk en dat vind ik n prima vraag. Al ga je er vanuit dat bewust kinderloos zijn een overtuiging is en dat was t voor mij niet. Het was net zo’n vaststaand gevoel als een kinderwens is. Zat geen enkele reden of overtuiging aan vast.
Dus ik hoefde ook niets los te laten.
En mijn wereld stond op zijn kop ja. Ach dat was niet de eerste keer en zal ook niet de laatste zijn.
Mijn pa zei altijd ‘je hebt maar te accepteren wat er komt’ en zo is t.
zaterdag 4 augustus 2018 om 23:21
Ik denk dat mensen veel meer begrip zouden krijgen als je weet waar sommige dingen vandaan komen. Het zijn niet de gelukkigste mensen die een enorme geldingsdrang of etaleerdrang (cfr. Facebook) hebben, ook al roepen ze overal dat ze zooooo gelukkig zijn. Het zijn niet de mensen dus hun zaakjes goed op orde hebben, die dat overal moeten roepen en anderen een slecht gevoel moeten geven als ze de dingen niet precies zoals zijzelf aanpakken. Het zijn niet de mensen met de meeste kennis van zaken, die het hardste roepen (harde roepers zijn vaak net niet gehinderd door enige kennis ter zake).
Sommige mensen handelen echter wel zo. Als je dan weet hoe dat komt (bv vanuit enorme onzekerheid, jaren gekleineerd geweest zijn ofzo) dan helpt dat wel om het beter te plaatsen en je minder te irriteren....Al zullen het wellicht nooit echte vrienden worden.
Sommige mensen handelen echter wel zo. Als je dan weet hoe dat komt (bv vanuit enorme onzekerheid, jaren gekleineerd geweest zijn ofzo) dan helpt dat wel om het beter te plaatsen en je minder te irriteren....Al zullen het wellicht nooit echte vrienden worden.
zaterdag 4 augustus 2018 om 23:22
Dank voor t compliment. Ik pas me vrij makkelijk aan.
Ik denk dat een kinderwens opgeven heel heftig is. Volgens mij is dat zo’n diepgeworteld verlangen dat je een deel van jezelf opgeeft als je ze niet kan krijgen. Dat is idd rouwen.
Vriendelijk.
zondag 5 augustus 2018 om 07:45
aaaah....een bewuste keuze dus! Zouden misschien MEER mensen een bewuste keuze maken??
Ik denk dat er niks bewusts is aan de keuze een tweede kind te maken om nummer 1 te amuseren. Ga je dat ook nog een keer vertellen aan nummer 2? We konden geen andere manier vinden om ons eerste kind niet eenzaam te laten worden, dus hebben we jou maar gemaakt?
maandag 6 augustus 2018 om 00:45
Ikigai: Je hebt het over een gevoeligheid die jij niet begrijpt en ik leid daaruit af dat je je toch niet helemaal kan verplaatsen in anderen. Je bent er destijds door mij (en anderen) in het 1 is genoeg topic op gewezen dat de keuze waarover je het had niet voor iedereen is weggelegd. En toch bleef je persisteren in het standpunt dat 2+ kinderen toch echt geweldig zouden zijn onder het mom: een discussie aangaan met de dames die mogelijk twijfelen over een tweede. Daarmee ging je compleet voorbij aan de vrouwen bij wie een tweede er door allerlei factoren niet in zit. En dan begrijp ik op mijn beurt niet dat je het nodig hebt geoordeeld om daar zo op door te gaan. Juist omdat je er reeds op gewezen was dat het topic daarvoor niet bedoelt was. En voor de duidelijkheid: ik ben oprecht heel blij met mijn enige kind en zie daar ook juist voordelen van in en ben zeker niet verbitterd of overgevoelig, integendeel. Wel stoor ik me aan jouw toonzetting en de bijna vermanende manier van schrijven, bijna prediken in een topic dat juist bedoelt is voor mensen met 1 kind. Ik voel me zo vrij om jou nu enige vragen te stellen uit oprechte interesse:
Waarom die discussie aan willen gaan in een topic waarin juist het hebben van een 1 kind centraal staat? Waarom door blijven gaan wanneer mensen zich aan je bijdrages storen? Waarom niet in willen zien dat het hebben van een 2e voor jou goed heeft uitgepakt (volgens jouw eigen verklaring), maar dit niet per definitie voor iedereen hoeft te gelden?
Waarom die discussie aan willen gaan in een topic waarin juist het hebben van een 1 kind centraal staat? Waarom door blijven gaan wanneer mensen zich aan je bijdrages storen? Waarom niet in willen zien dat het hebben van een 2e voor jou goed heeft uitgepakt (volgens jouw eigen verklaring), maar dit niet per definitie voor iedereen hoeft te gelden?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 21 november 2018 om 10:11
Ikigai, hier moet je zijn!
Ik zag dat je weer een punt wilde maken in het andere topic, maar daar staat duidelijk boven dat als je wil discussiëren, je in dit discussie topic terecht kunt.
Ik zal weer wat vragen stellen om de gedachten op gang te brengen:
Vind jij ook dat een logeetje of twee voor je enig kind, het idee van een groter gezin aardig benadert? Ik wél namelijk.
Oh en zie ook mijn nog altijd onbeantwoorde vragen hierboven... Van augustus...
Ik zag dat je weer een punt wilde maken in het andere topic, maar daar staat duidelijk boven dat als je wil discussiëren, je in dit discussie topic terecht kunt.
Vind jij ook dat een logeetje of twee voor je enig kind, het idee van een groter gezin aardig benadert? Ik wél namelijk.

woensdag 21 november 2018 om 10:20
Hoeveel kinderen heb jij? 4
Wat zijn hiervoor jouw redenen? (alhoewel de laatste een nakomertje was en ongepland wel welkom). Redenen voor deze vier kinderen? Ik vind het heel leuk om kinderen te hebben. Financieel redden we het meer dan prima en kunnen we ze alles geven wat ze nodig hebben. In onze tijd kregen we nog amper kinderopvangtoeslag t.o.v. vandaag de dag dus hebben we altijd het meeste zelf betaald. Verder geen kindgebonden budgetten behalve de kinderbijslag toen. Studies van de kinderen betalen wij voor ze. Kamerhuur ook. Voor hun rijbewijs mogen ze werken. Niet dat we dat niet kunnen betalen, maar dat willen we gewoon niet. Als je een rijbewijs wil moet je daar zelf maar voor werken. De een zal met 20 lessen klaar zijn en de ander tig keer zakken en 80 lessen nodig hebben. Daar beginnen we dus niet aan.
"Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze!"
Ten eerste interesseert het me werkelijk geen reet wat andere forummers van het aantal kinderen van mij denkt. En overtuigen van een andere keuze? Ze studeren allemaal en zitten op kamers op 1 na (want nakomertje), nu nog laten aborteren schijnt tegenwettelijk te zijn.....
Wat zijn hiervoor jouw redenen? (alhoewel de laatste een nakomertje was en ongepland wel welkom). Redenen voor deze vier kinderen? Ik vind het heel leuk om kinderen te hebben. Financieel redden we het meer dan prima en kunnen we ze alles geven wat ze nodig hebben. In onze tijd kregen we nog amper kinderopvangtoeslag t.o.v. vandaag de dag dus hebben we altijd het meeste zelf betaald. Verder geen kindgebonden budgetten behalve de kinderbijslag toen. Studies van de kinderen betalen wij voor ze. Kamerhuur ook. Voor hun rijbewijs mogen ze werken. Niet dat we dat niet kunnen betalen, maar dat willen we gewoon niet. Als je een rijbewijs wil moet je daar zelf maar voor werken. De een zal met 20 lessen klaar zijn en de ander tig keer zakken en 80 lessen nodig hebben. Daar beginnen we dus niet aan.
"Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze!"
Ten eerste interesseert het me werkelijk geen reet wat andere forummers van het aantal kinderen van mij denkt. En overtuigen van een andere keuze? Ze studeren allemaal en zitten op kamers op 1 na (want nakomertje), nu nog laten aborteren schijnt tegenwettelijk te zijn.....

maandag 26 november 2018 om 10:42
Ik zit midden in dat rouwproces.
Kinderwens loslaten is echt een stuk van jezelf kwijtraken op een of andere manier.
Ja, rouwproces.

maandag 26 november 2018 om 12:45
Je kan zelf hopelijk ook wel bedenken dat een logee iets totaal anders is dan een eigen tweede kind/broer of zus.Ceester schreef: ↑21-11-2018 10:11Ikigai, hier moet je zijn!
Totaal andere dynamiek en een logee is niet thuis, gedraagt zich dus heel anders. Jij bent niet de moeder, dus dat is ook een wereld van verschil. Kinderen zijn niet gewend bij elkaar te slapen, moet ik nog doorgaan?
Denk eens terug aan de tijd dat je zelf wel eens ging logeren bij een vriendje/nichtje of iets dergelijks. Je kan niet ontkennen dat dit iets heel anders was, dan wanneer je broer/zus in de kamer naast je sliep (zoals elke avond/nacht).
Alleen al het idee om een gezin met meerdere kinderen hiermee te vergelijken is zo misplaatst.

maandag 26 november 2018 om 12:47
Ik lees niet echt redenen om 4 kinderen te krijgen? Ja, dat kinderen 'leuk' zijn, maar dat zullen ouders van 1, of 2, of 3 kinderen vast ook vinden.Orangetree schreef: ↑21-11-2018 10:20Hoeveel kinderen heb jij? 4
Het financiele aspect is ook niet doorslaggevend. Genoeg stellen die makkelijk 4 kinderen kunnen bekostigen, maar daar toch niet voor kiezen. En genoeg ouders met 4 kinderen die dat niet kunnen betalen en er toch voor gaan.
Waarom dan toch 4 kinderen? Ik vind dat zo intrigerend.

maandag 26 november 2018 om 12:50
Wow, ik lees dit nu pas. Wat een onaardige en aanvallende post.Ceester schreef: ↑05-08-2018 07:45aaaah....een bewuste keuze dus! Zouden misschien MEER mensen een bewuste keuze maken??
Ik denk dat er niks bewusts is aan de keuze een tweede kind te maken om nummer 1 te amuseren. Ga je dat ook nog een keer vertellen aan nummer 2? We konden geen andere manier vinden om ons eerste kind niet eenzaam te laten worden, dus hebben we jou maar gemaakt?
Ik wilde graag twee kinderen omdat ik het belang inzie van een broer/ zus. Nummer 1 kwam er dus net zo goed voor nummer 2 als andersom.
maandag 26 november 2018 om 13:37
Het is ook moeilijk wanneer je voor ogen had moeder te worden en dat door allerlei redenen (Ik heb even het loepje gebruikt) niet lukt en/of het niet waarschijnlijk is dat het lukt. Dan is het de pijn van het nooit en afscheid nemen van een verwachting en de verwerking daarvan. Dikke knuffel.Thuis-in-eigen-huis schreef: ↑26-11-2018 10:42Ik zit midden in dat rouwproces.
Kinderwens loslaten is echt een stuk van jezelf kwijtraken op een of andere manier.
Ja, rouwproces.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 26 november 2018 om 13:47
Poloppie schreef: ↑04-08-2018 23:21Ik denk dat mensen veel meer begrip zouden krijgen als je weet waar sommige dingen vandaan komen. Het zijn niet de gelukkigste mensen die een enorme geldingsdrang of etaleerdrang (cfr. Facebook) hebben, ook al roepen ze overal dat ze zooooo gelukkig zijn. Het zijn niet de mensen dus hun zaakjes goed op orde hebben, die dat overal moeten roepen en anderen een slecht gevoel moeten geven als ze de dingen niet precies zoals zijzelf aanpakken. Het zijn niet de mensen met de meeste kennis van zaken, die het hardste roepen (harde roepers zijn vaak net niet gehinderd door enige kennis ter zake).
Mooie post en zo waar. Er schuilt ook een zekere kracht in je kwetsbaar opstellen naar mijn mening. Ik ben extreem open over mijn lastige weg naar het moederschap en voel me echt beter dan toen ik het masker op had dat zei: “we zijn vandaag zo vrolijk”. En juist op momenten dat ik het destijds moeilijk had met de medische molen, had ik soms meer behoefte om me te laten gelden, door dure sieraden te kopen of foto’s van verre reizen op FB te zetten, terwijl ik het stiekem heel lastig vond om ook te genieten van de kleine dingen, de dingen die er echt toe doen (omdat ik zo ontzettend bezig was met het moeder willen worden en dat traject me niet echt gelukkig maakte -de uitkomst wel, maar dat is een ander verhaal). Mensen die denken dat het leven maakbaar is en lopen te verkondigen dat ze zo intens gelukkig zijn kan ik ook maar moeilijk serieus nemen.

maandag 26 november 2018 om 16:13
Toch moet je ook niet vergeten dat er daadwerkelijk mensen zijn die gelukkig zijn. Niet alles is een masker.Baggal schreef: ↑26-11-2018 13:47Mooie post en zo waar. Er schuilt ook een zekere kracht in je kwetsbaar opstellen naar mijn mening. Ik ben extreem open over mijn lastige weg naar het moederschap en voel me echt beter dan toen ik het masker op had dat zei: “we zijn vandaag zo vrolijk”. En juist op momenten dat ik het destijds moeilijk had met de medische molen, had ik soms meer behoefte om me te laten gelden, door dure sieraden te kopen of foto’s van verre reizen op FB te zetten, terwijl ik het stiekem heel lastig vond om ook te genieten van de kleine dingen, de dingen die er echt toe doen (omdat ik zo ontzettend bezig was met het moeder willen worden en dat traject me niet echt gelukkig maakte -de uitkomst wel, maar dat is een ander verhaal). Mensen die denken dat het leven maakbaar is en lopen te verkondigen dat ze zo intens gelukkig zijn kan ik ook maar moeilijk serieus nemen.
Die mensen kennen vast ook tegenslagen (of hebben die gekend), maar zijn in staat om ondanks die vervelende dingen tóch de positieve kanten te zien en te genieten.
Het is een kunst die lang niet iedereen beheerst, maar mogelijk is het gelukkig wel

maandag 26 november 2018 om 16:16
maandag 26 november 2018 om 17:12
Er zijn wel meer kunsten die jij niet beheerst, maar op die discussie ga jij niet of zelden in, Ikigai.
Verschillende mensen op het forum hebben jou dat al zo vaak geprobeerd bij te brengen, maar het lijkt maar niet binnen te komen. Ach niet iedereen heeft die vaardigheden en die vermogens denk ik dan, want dat zijn toch echt “kunsten” die jij niet beheerst, maar andere forummers gelukkig wel

maandag 26 november 2018 om 17:57
WowIkigai schreef: ↑26-11-2018 16:13Toch moet je ook niet vergeten dat er daadwerkelijk mensen zijn die gelukkig zijn. Niet alles is een masker.
Die mensen kennen vast ook tegenslagen (of hebben die gekend), maar zijn in staat om ondanks die vervelende dingen tóch de positieve kanten te zien en te genieten.
Het is een kunst die lang niet iedereen beheerst, maar mogelijk is het gelukkig wel![]()

Over misplaatst gesproken.
maandag 26 november 2018 om 18:21
Ha-ha! Inderdaad. Toen ik ooit in het “2 is genoeg”-topic schreef zo dankbaar en gelukkig te zijn met mijn enige via ICSI gekregen dochter, kreeg ik als antwoord dat ik (ik citeer) “altijd een gemis zal ervaren”. Nu ik op Poloppie’s post reageer, moet ik vooral niet vergeten dat sommige mensen in staat zijn (ik citeer) ”ondanks die vervelende dingen toch de positieve kanten te zien en te genieten.” Deze twee posts van dezelfde auteur zijn natuurlijk een enorme contradictie en ik kan hem of haar maar moeilijk serieus nemen. Bijna niemand heeft zo’n groot bord voor zijn of haar hoofd...
maandag 26 november 2018 om 19:27
Ik heb er vijf en krijg daar de meest debiele reacties op. Of ik van de kerk ben, of ze van dezelfde vader zijn, of nummer 5 van het andere geslacht is omdat we nu gestopt zijn en oja voor die vraag of er nog een zesde komt.
Daarna volgt episode II, of het in huis en auto past. Ook ja en ja. Dan of ik werk en daarna dat ze zo nooit zouden willen en kunnen leven en de eindconclusie is dat ik een op de zak van mijn man terend verwende pop in een dikke auto ben.
Allemaal goed! En ik geniet er ook nog van ook. Tegenvragen stel ik niet, de meesten zijn zo slaapverwekkend standaard, dat straalt er vanaf.
Daarna volgt episode II, of het in huis en auto past. Ook ja en ja. Dan of ik werk en daarna dat ze zo nooit zouden willen en kunnen leven en de eindconclusie is dat ik een op de zak van mijn man terend verwende pop in een dikke auto ben.
Allemaal goed! En ik geniet er ook nog van ook. Tegenvragen stel ik niet, de meesten zijn zo slaapverwekkend standaard, dat straalt er vanaf.

maandag 26 november 2018 om 19:58
"Misplaatst" is om in het geen-kinderen-topic, 1-kind-topic, wie-wil-er-ook-een-3de- topic en het grote-gezinnen-topic te komen vertellen dat niemand het goed doet en niemand het snapt want alleen twee nakomelingen is ideaal.
Oh en Redbulletje heeft geen baarmoeder meer tot haar grote vreugde dus die zal niet snel zwanger worden schat ik zo in.
Oh en Redbulletje heeft geen baarmoeder meer tot haar grote vreugde dus die zal niet snel zwanger worden schat ik zo in.

maandag 26 november 2018 om 22:02
Welke reactie zou jij leuk vinden?Financeissues schreef: ↑26-11-2018 19:27Ik heb er vijf en krijg daar de meest debiele reacties op. Of ik van de kerk ben, of ze van dezelfde vader zijn, of nummer 5 van het andere geslacht is omdat we nu gestopt zijn en oja voor die vraag of er nog een zesde komt.