Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Heb haar net naar school gebracht. Ze liep zonder problemen het plein op naar de juf. Keek een beetje verloren rond, maar werd goed opgevangen.
Ze was alleen boos dat ik haar vanmiddag kom ophalen. Dat mag vanavond pas :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we nog twee weken. Ik ga hier nog even heel hard van genieten dat hij nog lekker thuis is bij me, totdat de wekker straks elke ochtend op tijd gaat en we elke dag een vast ritme hebben.
O ja, ik ga hem nog even heel vaak plat knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat ze zo graag wilde, giraffe.

Mbt jonger kind dat nog slaapt: dochter is ook geboren toen haar broer al naar school ging. Ik deed haar als baby vaak in de draagdoek voor haar slaapje, dan kon ik haar broer gewoon ophalen als ze nog sliep. Nou sliep ze sowieso beter in de doek dan in bed als baby, dus dat was handig. En toen ze ouder werd, inderdaad redelijk op tijd naar bed en dan zo laat mogelijk eruit halen voor het naar school gaan. Dan tilde ik haar half wakker in de wagen of ging ze op mijn heup in de ringsling, en kon ze nog een beetje doezelen. Maar ze sliep ook nooit 3 uur achter elkaar, ook niet met maar 1 slaapje.
Alle reacties Link kopieren
En hoe was de eerste schooldag?
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
17-08-2020 17:07
En hoe was de eerste schooldag?
Volgens dochter heel erg leuk!
De juf is lief. Ze hebben buiten gespeeld en met de lego. Maar niet met het poppenhuis want daar speelden anderen al mee.
Ze heeft al veel zin in morgen.
Vind ik ook weer spannend want dan moet ik zelf ook werken, vroeg weg dus lukt het alles op tijd klaar te hebben voor haar en mezelf?
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
16-08-2020 20:50
Hier ook 31 aug. starten!
Zijn er nog meer mensen, met nog een jonger kindje die nog overdag slaapt?
Oudste heeft straks een continue rooster tot 14.00. Jonger broertje zou normaal dan nog liggen te slapen.
Ik denk dat ik hem de twee dagen dat ik zelf om 14.00 op het schoolplein moet staan, de jongste maar vroeg een dutje laat doen.
Hoe doen andere dit?
Hier begint de oudste pas in november, maar dreumes slaapt altijd vroeg. Meestal slaapt ze van 11.30 tot 13.00 en dan gaat ze om 18.30 weer naar bed. Oudste heeft straks een continurooster, dus ik voorzie geen problemen. Alleen thuislaten zou ik persoonlijk niet doen, maar dat is hier ook geen optie i.v.m. de afstand naar de school.
Alle reacties Link kopieren
We hebben ondertussen de app van school gekregen. Dochter mag eind van de maand 3 ochtenden komen wennen.

Van de week was haar juf even op het kdv langs geweest en hadden ze alvast kennis gemaakt. Het begint nu echt dichtbij te komen
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Wat een fijn topic. En net op tijd :D mijn oudste start morgen in groep 1. Geen wen momentje gehad helaas, maar dat zal de pret niet drukken. De eerste week mogen we als ouder nog mee naar binnen en daarna is het gewoon verzamelen op het plein. De eerste 2 weken gaat hij nog 2 dagen naar zijn oude opvang (was al eeuwen zo geregeld aangezien hij dan pas 4 wordt), hopelijk werkt die overgang voor hem ;)

Ik heb nog een peuter thuis die slaapt maar die maak ik vaak rond 14.30 wakker en school duurt tot 15.15 dus dat is gelukkig geen probleem hier.

(Oh pff en stiekem doet dat loslaten zo veel met mn emoties :cry: :cry: :cry: vooral niet laten merken aan zoon haha)
Alle reacties Link kopieren
Hier geen wenochtenden gehad. Mocht ook niet mee de klas in (15 juni begonnen). Zou het nog wel leuk vinden om zijn klas eens te zien en te weten waar hij zit. Kleuter zelf weet niet beter en heeft er dan ook geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat morgen ook voor het eerst! Een uurtje kennis gemaakt voor de vakantie, maar dat was het dan ook. Ze heeft er zoveel zin in! Ik hoop dat ze het ook echt heel fijn gaat vinden daar. :daisy:
Mijn zoontje begint morgen in groep 2, hij heeft er weer erg veel zin in! Succes morgen voor de kindjes (en mama’s) die voor de 1e keer gaan!
Vandaag de eerste dag na de vakantie. Jongste had er vanmorgen thuis wel even moeite mee. Tranen. Onderweg naar school was het gelukkig wel weer goed. Hij is er van overtuigd dat hij in groep 2 zit, omdat hij voor de vakantie in groep 1 zat. Mij lijkt het logischer dat hij (nog) in groep 1 zit, aangezien hij nog 4,5 is. We zullen het zien, ik zie in elk geval echt nog een jongste kleuter in mijn kind.
School gaat weer 'terug' naar het oude rooster, dus geen continurooster zoals ze in coronatijd hadden. Vandaag laat ik ze thuis overblijven, ben ook wel benieuwd naar hun eerste dag. Maar ik ga ze toch een aantal dagen in de week opgeven voor de overblijf. Ik vind het toch elke keer wel een onderbreking, dat halen en brengen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo weet je zelf niet in welke groep hij zit? :-D

Ik neem aan voor 31 dec jarig = groep 2, jarig op 1 jan of later, groep 1. Tenzij anders besproken.

Mijn kleuter (nu groep 2) werd een beetje bokkig toen we bij school kwamen, beetje spanning/onzekerheid denk ik. Toen hij zijn vertrouwde juf zag en wat bekende kinderen ging hij er zonder gezeur naar toe en stond ie meteen druk te kletsen, alsof hij ze gistern nog had gezien. Ivm corona laat je ze nu op schoolplein achter bij de juf, en ouders kunnen meteen weg ipv een kwartier in de klas rondhangen. Heerlijk efficient.
nootboek schreef:
24-08-2020 10:46
Hoezo weet je zelf niet in welke groep hij zit? :-D

Ik neem aan voor 31 dec jarig = groep 2, jarig op 1 jan of later, groep 1. Tenzij anders besproken.

Mijn kleuter (nu groep 2) werd een beetje bokkig toen we bij school kwamen, beetje spanning/onzekerheid denk ik. Toen hij zijn vertrouwde juf zag en wat bekende kinderen ging hij er zonder gezeur naar toe en stond ie meteen druk te kletsen, alsof hij ze gistern nog had gezien. Ivm corona laat je ze nu op schoolplein achter bij de juf, en ouders kunnen meteen weg ipv een kwartier in de klas rondhangen. Heerlijk efficient.
We hebben nog geen oudergesprek gehad. Meestal zijn die in november en in maart, maar die van maart is afgelopen schooljaar komen te vervallen. Ik was ook ervan uitgegaan dat het "gewoon" weer groep 1 is, want zoon is van januari. Maar ieder jaar zijn er kinderen die eind augustus/september starten en waarbij in de oudergesprekken dan blijkt dat het ene kind lang gaat kleuteren (met 7 en een paar maanden naar groep 3 is geen uitzondering) of juist sneller (5 en een paar maanden is ook geen uitzondering).

Maar dat soort beslissingen liggen op de eerste schooldag niet al muurvast. Zoon denkt nu (en zijn oudere broer ziet het ook zo, dat helpt niet mee) dat hij is blijven zitten omdat hij voor de vakantie in groep 1 zat en ik heb gezegd dat hij dat nu weer zit. Dat halfjaar vorig jaar was om te wennen... Kan ernaast zitten hoor, maar volgens mij is het echt niet blijven zitten. Hij schaamt zich nu dus een beetje en was boos met "al die nieuwe kleine kinderen" in groep 1 te zitten die pas net vier geworden zijn. Misschien omdat broer heel duidelijk wel van groep 3 naar groep 4 is gegaan. Hoe had ik dat eerste halfjaar school dan moeten noemen, groep 0? Schijnt ook niet meer zo genoemd te worden. Het is de pech voor hem dan misschien dat ie vroeg in het schooljaar jarig is...
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
24-08-2020 10:46
Hoezo weet je zelf niet in welke groep hij zit? :-D

Ik neem aan voor 31 dec jarig = groep 2, jarig op 1 jan of later, groep 1. Tenzij anders besproken.
Bij ons wilde ze dat vorig jaar ook niet echt benoemen (zoon van half december 2014). Het was al wel vroeg duidelijk dat hij dit schooljaar waarschijnlijk nog niet aan groep 3 toe zou zijn, maar hij deed vorig jaar al wel veel dingen mee met groep 2. Hij zei zelf: “Ik zit in groep 1 maar ik hoor bij groep 2.”
Vanmorgen mocht onze kleuter dan echt voor het eerst naar school en hoe groot hij ook leek gister, zo klein was hij tussen alle kinderen vandaag :-D We mochten niet mee naar binnen en de juf moest nog andere kindjes ontvangen op het schoolplein dus moesten we hem achterlaten aan de hand van zijn juf.

Ik ben zo verschrikkelijk benieuwd hoe hij is als we hem zo ophalen :hyper:

Wat wel raar voelt is dat hij 1x als peuter een uurtje heeft mogen wennen, we daarna een brief met regels meekregen en dat was het. Vandaag mochten we hem afleveren bij een juf die er de vorige keer niet was. Het zal wel goed gaan hoor maar normaal laat ik mijn kind niet bij vreemden achter.
Wat mij wel opviel was dat veel ouders nog de zomer in de bol hadden :sun: Kinderen liepen op slippers, in korte kleren en zonder jas of trui. Terwijl het toch echt miezerde en maar 16 graden was o_o

Ik heb hem dichte schoenen, lange broek, t-shirt, hemd en licht Jack aangetrokken. Lijkt mij zo sneu als een kind het koud heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ah das wel sneu als hij zelf ocertuigd is dat ie in 2 zit. Hopelijk slijt dat gedurende t jaar een beetje, en accepteert hij dat hij volgend jaar niet naar groep 3 gaat ;)

Mijn oudste is van maart en die had gewoon zelf besloten dat hij in 1/2 zat. Als ik dan zei 'jij zit in groep 1' dan was hij heel stellig 'nee, op de deur staat 1/2 en ik doe ook werkjes van groep 2, dus ik zit in groep 1/2' . Pas in de loop van groep 2 vond hij 'groep 2' toch stoerder klinken ;)

Inmiddels 2 scholen gehad en bij beiden kregen we gewoon een lijsten met groepsindeling. Dan zie je dus sowieso wie officieel groep 1 is en wie groep 2.

Weet je wel op welk niveau je kind werkt dan? En corona is toch geen excuus om dan helemaal geen oudergesprek te hebben, kan toch gewoon telefonisch of online? Vind je het niet apart om helemaal geen contact met school te hebben over zijn start/voortgang? Hoe is dat bij je oudste dan?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik twijfelde ook heel erg over de kleding want vond het best wel fris. De kinderen wilden echter absoluut geen (dunne) lange broek aan, uiteindelijk heb ik ze kunnnen overtuigen tot het aantrekken van sokken en sneakers ipv sandalen. Maar wel korte broek dus (plus T-Shirt en jas)
Alle reacties Link kopieren
melbourne88 schreef:
23-08-2020 08:10
Hallo! Wat een fijn topic. En net op tijd :D mijn oudste start morgen in groep 1. Geen wen momentje gehad helaas, maar dat zal de pret niet drukken. De eerste week mogen we als ouder nog mee naar binnen en daarna is het gewoon verzamelen op het plein. De eerste 2 weken gaat hij nog 2 dagen naar zijn oude opvang (was al eeuwen zo geregeld aangezien hij dan pas 4 wordt), hopelijk werkt die overgang voor hem ;)
Als hij de eerste 2 weken nog drie dagen gaat ipv 5 dagen, dan is dat toch gewoon het wennen?

Veel plezier voor alle nieuwe kleuters. Wij hebben nog even een weekje vrij en dan gaat kleuter naar groep 2.
Ik vind het best spannend of de nieuwe juffen zullen oppikken hoe ver kleuter al is. Voor de vakantie hadden we vanaf maart invallers die hem volgens mij niet goed in beeld hadden (de zwangere juf van daarvoor wel) dus denk dat de overdracht niet heel top is geweest. Hopelijk zien de juffen vrij snel dat zoon een snelle is en wel wat extra uitdaging nodig heeft.
DaSilva86 schreef:
24-08-2020 12:42
Wat mij wel opviel was dat veel ouders nog de zomer in de bol hadden :sun: Kinderen liepen op slippers, in korte kleren en zonder jas of trui. Terwijl het toch echt miezerde en maar 16 graden was o_o

Ik heb hem dichte schoenen, lange broek, t-shirt, hemd en licht Jack aangetrokken. Lijkt mij zo sneu als een kind het koud heeft.
Ik was juist een van weinigen die kind zonder jas/vest naar school had gestuurd. Met korte mouwen. Wel een lange broek en dichte schoenen. Meestal schat ik het namelijk te koud in en dan hebben ze het veel te warm, dus ik dacht, het zal nog wel kunnen. Vanmiddag na de lunch toch maar weer een vest/jas mee gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Hier op het laatste moment gewisseld van korte mouwen en blote benen naar dunne lange mouwen en lange broek. Geen idee of t echt nodig was, want vanmiddag was t alweer een stuk minder koud....
Hier ook een groep 1/2 en een kleuter van februari en dus nog groep 1, terwijl de vriendjes en vriendinnetjes allemaal net van voor januari zijn en dus nu in groep 2 zitten. Hoop dat dat goed blijft gaan en vooral dat dat volgend schooljaar niet heel sneu wordt bij de nieuwe overgang...
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de eerste schooldag erop! Dochter vond het fantastisch, maar is nu echt doodmoe. Dat wordt vroeg naar bed denk ik! Ben benieuwd of ze het de hele week volhoudt, maar ze wil morgen graag weer.

Ik heb niet zo op andere kinderen gelet eigenlijk, maar ik had haar een lange broek, shirt en spijkerjasje aan gedaan. Ging volgens mij prima.
Alle reacties Link kopieren
Wel gek trouwens dat er amper contact is geweest tussen ouder en school door corona. Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik was er ook zo eentje die kind in korte broek en shirt liet gaan... oeps.

Maar hij heeft het geloof ik prima gedaan! Wel even huilen toen zijn vader en ik weg gingen, maar aan het berichtje op de "app" begreep ik van de juf dat hij fijn heeft gespeeld en gekletst. Helemaal prima dus.

@ hierboven; het wennen zie ik inderdaad zo, ik ben ook nog de schooldagen thuis de eerste 2 weken dus dan kan hij in de middag thuis blijven als het toch te veel is :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven