Heftigere menstruatie na het krijgen van een kind?

21-09-2008 11:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
6 Maanden geleden heb ik mijn eerste kind gekregen (bevallen via keizersnede). Waar ik vroeger een hele lichte menstruatie had die hooguit een dag of 3/4 duurde, ben ik sinds zijn geboorte nogal heftig ongesteld en dit duurt dan minimaal een week.

Ik vraag me af of meer vrouwen dit hebben en of dit op den duur ook weer minder kan worden? Ik geef nog borstvoeding (ik weet niet of dit van invloed kan zijn).
The time is now
Ik was de eerste keren na de keizersnee (1e keer was 6 maanden na bevalling) ook heul heftig ongesteld maar dit is langzaam minder geworden. Nu ik de pil weer slik is het veel minder geworden, zelfs minder dan voor de zwangerschap. En toen slikte ik de pil ook dus beetje raar wel....
Ik ben wel 6 weken na de bevalling al voor het eerst ongesteld geworden, dus ik denk dat het inmiddels niet meer gaat om "restjes van de zwangerschap" (bléh).
The time is now
Ik ben net voor het eerst (na bijna 9 maanden) ongesteld geweest en het was minder dan voorheen en ook de buikpijn was minder. Ik geef ook nog borstvoeding.

Maar voorheen werd ik eigenlijk alleen maar ongesteld door het op te wekken, dus dat is sowieso al anders.
Geef je bv Banba?
Ja
The time is now
Misschien dat het na het stoppen met bv minder wordt dan. Ik ben pas een maand of 3 geleden gestopt en toen werd het nog minder dan het al was. Trouwens, ik ben toen ook weer begonnen met een normale pil slikken dus misschien ligt het daar wel aan eigenlijk...
Ik heb veel heftiger menstruaties sinds mijn kinderen. Ze zijn nu net 5 en 3,5. Na mijn eerste weet ik het niet meer zo, ondanks volledige borstvoeding werd in na vier maanden weer ongesteld, maar met tien maanden was ik alweer zwanger van de tweede. Sinds een jaar of drie nu heb ik echt meer last van ongesteld zijn. Veel meer bloedverlies, veel meer stolsels (sorry, vies, ik weet het) en het duurt ook langer. Echt een goeie week, terwijl voorheen 4 - 5 dagen en dan maar 2 tot 3 'zwaardere' dagen. Ik baal daar enorm van!

xx lisa.
Voor mijn eerste zwangerschap was ik altijd hooguit 4 dagen ongesteld, na de bevalling (keizersnee) minstes zes dagen. Het is niet meer of minder ofzo geworden.
@lisa en voyager: gebruiken jullie de pil of mirena? Zo ja, heeft dat nog invloed gehad op de menstruatie?

Ik ben er ook behoorlijk ziek van. Ik ken het ook helemaal niet dat heftige ongesteld zijn. Ik heb nu ook veel meer klachten dan voorheen (toen had ik er eigenlijk helemaal geen last van) en ben nu ook chagrijnig....
The time is now
Ik gebruik geen pil nee, maar dat deed ik daarvoor ook niet. Volgens mij zijn de klachten een beetje hetzelfde gebleven, het is bij mij dus alleen het aantal dagen, Jaaaa, en ik verlies nu ook meer eh stolsels. (sorry voor de vies!)

Ik zeg wel nu, maar inmiddels al bijna zes maanden zwanger dus het is alweer een tijdje geleden!
quote:Banba schreef op 21 september 2008 @ 12:11:

Ik ben er ook behoorlijk ziek van. Ik ken het ook helemaal niet dat heftige ongesteld zijn. Ik heb nu ook veel meer klachten dan voorheen (toen had ik er eigenlijk helemaal geen last van) en ben nu ook chagrijnig....Oeh, dat chagrijnige ja! Ik had vroegah nooit last van stemmingswisselingen of PMS maar na de zwangerschap, pffff...... Met de pil is het wat minder geworden maar het blijft "anders" dan vroeger.
Ik ben nu voor de 2e keer ongesteld sinds de bevalling 9 weken geleden, de eerste keer was al na 4,5 week. Deze 2e keer is voor mijn gevoel al veel minder heftig en zwaar dan de eerste keer. Voor mijn zwangerschap was ik ook maar een paar dagen ongesteld en ik verloor weinig bloed, die eerste keer na de bevalling was het net als week 2 na de bevalling. Nu is het met 4 dagen alweer een beetje aan het aflopen.

Banba, dat je nu meer klachten hebt zou ik nog wel kunnen verklaren vanuit mijn vak (ben diëtist). Door je zwangerschap en nu het geven van borstvoeding raken misschien je voorraden vitamines en mineralen en essentiële vetzuren enigszins uitgeput. Slik je een multivitamine en een visvetzuursupplement?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 21 september 2008 @ 12:31:

Banba, dat je nu meer klachten hebt zou ik nog wel kunnen verklaren vanuit mijn vak (ben diëtist). Door je zwangerschap en nu het geven van borstvoeding raken misschien je voorraden vitamines en mineralen en essentiële vetzuren enigszins uitgeput. Slik je een multivitamine en een visvetzuursupplement?

Mulitvitaminen staan wel op het aanrecht, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij. Ik ben rampzalig wat dat betreft.

Visvetzuursupplementen heb ik niet, maar ik heb begrepen dat je dat niet nodig hebt als je veel vis eet (wat ik doe).
The time is now
Welke multi staat er opje aanrecht? Hoe vaak eet je vis en wat voor soort vis eet je?
Multivitaminen zijn van kruidvat huismerk. Wij eten ongeveer 2 a 3 keer in de week vis. Allerlei soorten, voornamelijk pangasiusfilet, tilapiafilet en forel.
The time is now
Bij mij is het nu alweer zo'n 20 maanden geleden dat ik bevallen ben. Pff... en bij mij is de ongesteldheid ook echt een stuk heftiger geworden. Ben niet aan de pil, was ik toen ook al een geruime tijd niet.

Vroeger was ik ook maar een paar dagen ongesteld en gebruikte een mini/normaal tampon. En nu... van die enorme pluggen... super en super plus.

Ik wilde als meisje altijd al een jongetje zijn omdat ik hekel had aan dat ongesteld zijn. Bah!!
Hier is het ook om te huilen

Ik moet de wekker gewoon om de twee uur zetten de eerste twee nachten en dan doe ik nog wel 'dubbel op'. Ik gebruik superplus tampons en daaronder een maanverband. Met een inlegkruisje eronder red ik het nog niet.

Het rare is dat ik helemaal geen buikpijn heb? Ik ben er de eerste dag wel duizelig van geweest trouwens. Het zou toch niet kunnen dat ik zoveel bloed verlies dat het daar van komt? Het zou wel tussen mijn oren zitten, hihi

En hormonen... Ik weet het niet. Ik ben nu een kleine drie weken geleden gestopt met de borstvoeding en ik herken mijzelf bij momenten echt niet. Ik ben zo ontzettend opvliegend en ongduldig en snel geirriteerd! Voor de bevalling had ik mijzelf wat meer onder controle.

Leuk vooruitzicht nog jaren deze heftige ongesteldheid

Maar snel weer zwanger worden
Ik wil je niet ontmoedigen maar na ieder kind werd mijn ongesteldheid erger (heb nu 3 kinderen op de wereld gezet en ben zwanger van de 4e).

Na de eerste werden alleen de bloedingen veel heviger maar na nummer 2 werd het helemaal feest. Bij mij eisprong krijg ik enorme krampen en een opgezette buik. Dit houdt een paar dagen aan en trekt dan weg. Als ik dan ongesteld moet worden krijg ik een paar dagen ervoor een opgezette buik en een zwaar gevoel in mijn buik en ontzettende buikpijnen als de ongesteldheid werkelijk begint. Na de geboorte van de derde is het allemaal nog wat erger geworden.

Leef dus eigenlijk van eisprong naar ongesteldheid en ben daar 2/3 van de maand mee bezig en geniet van de dagen dat ik er geen last van heb. Ben nu dus gelukkig zwanger!
Gelukkig heb ik dat niet, ik heb ook 3 kinderen. Ik heb ze alle drie een jaar gevoed en werd pas ongesteld na en maand of 9.

Ik ben het altijd super-regelmatig en m'n buik gaat altijd een dag van te voren rommelen, dan weet ik genoeg.

Het is niet meer en ook niet minder geworden. Wel heb ik bij m'n eisprong vaak last van hoofdpijn. Da's wel lastig en had ik vroeger nooit.
quote:Banba schreef op 21 september 2008 @ 13:16:

Multivitaminen zijn van kruidvat huismerk. Wij eten ongeveer 2 a 3 keer in de week vis. Allerlei soorten, voornamelijk pangasiusfilet, tilapiafilet en forel.

Is het wel een multi voor zwangere en voedende vrouwen? Zo nee, kan het onveilig zijn omdat de vetoplosbare vitamines soms in te hoge doses in de multi's zitten en dat kan overgaan in de moedermelk. In jouw geval maak ik me geen zorgen, aangezien het vooral op het aanrecht staat...

De vis is op zich top, maar het zijn niet de vettere soorten en dan zit je waarschijnlijk toch laag in je vetzuren.

Dus... ik zeg:

Koop een multi voor zwangere / voedende vrouwen. Neem hem op een vast moment op de dag in, bij mij thuis hoort het gewoon bij het tafel dekken voor het avondeten: borden, bestek, glazen, onderzetters, vitamines, drinken enz enz. Liefst neem je het in bij een maaltijd waarin je ook wat vetten eet omdat dan de vetoplosbare vitamines beter worden opgenomen.

Verder zou ik je aanraden om minstens 2x per week vette vis te eten (zalm, haring, makreel, sardines), maar liever nog een keertje extra.
Hier iemand met de omgekeerde ervaring. Ik was vroeger meestal wel een dag of 5-6 ongesteld en humeurig en buikpijnerig en zielig, nu, na kind nr. 3, is het in een dag of 2-3 voorbij -en nergens last van. En dat is al dik een jaar zo, dus ik heb goede hoop dat het zo blijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven