Help, mama heeft overdag echt eventjes rust nodig...
maandag 14 juni 2010 om 16:20
Hoi! Ik heb een tweeling van 13 maanden die nooit lang overdag geslapen hebben, maar wat ze nu doen, is wel erg bont. Tenminste wat de oudste doet. Die heeft gewoon niet geslapen vanmiddag! Anderhalf uur in bed gelegen en niet geslapen. Ik moet zeggen dat ik er wanhopig van wordt, want heb het half uurtje (vaak zit er niet heel veel meer in...) echt nodig om ff bij te komen. Vanmorgen heeft hij maar 20 minuten geslapen, dus dat kan het ook niet echt zijn. Wie heeft tips? Want als moeder van een zeer ondernemende tweeling laad ik me op tijdens hun slaapje. Maar dan moeten ze wel slapen natuurlijk!
maandag 14 juni 2010 om 16:28
OH, zo herkenbaar. Mijn zoon heeft ook al heel snel zijn middagslaapje aan de wilgen gehangen.
Slapen ze bij elkaar op de kamer?
Houden ze elkaar wakker?
Slapen ze nog 2 keer op een dag? Dan wordt het tijd om over te stappen naar 1 slaapje!
Slapen ze tijdens wandelen? Dan kan je in ieder geval de zomer door met een wandeling. Wel vermoeiender voor jou, maar ook wel weer lekker even actief buiten.
Sterkte! Ik heb er 2 met 15 maanden ertussen en vind/vond het erg pittig als moeder. Laat staan 2 van dezelfde leeftijd!(hoewel ik van horen zeggen heb dat dat soms makkelijker is, want zelfde ritme)
Slapen ze bij elkaar op de kamer?
Houden ze elkaar wakker?
Slapen ze nog 2 keer op een dag? Dan wordt het tijd om over te stappen naar 1 slaapje!
Slapen ze tijdens wandelen? Dan kan je in ieder geval de zomer door met een wandeling. Wel vermoeiender voor jou, maar ook wel weer lekker even actief buiten.
Sterkte! Ik heb er 2 met 15 maanden ertussen en vind/vond het erg pittig als moeder. Laat staan 2 van dezelfde leeftijd!(hoewel ik van horen zeggen heb dat dat soms makkelijker is, want zelfde ritme)
maandag 14 juni 2010 om 16:32
Als ze in bed liggen, huilen ze dan of zijn ze aan het zingen/spelen? Kun je ze niet een half uurtje of een uurtje in bed laten liggen? Ik neem aan dat ze daar ook wel van opladen en dan heb jij ook even rust. Zolang ze niet huilen, hebben ze het waarschijnlijk wel naar hun zin. Ter vergelijking: mijn dochter van bijna 22 maanden slaapt nu één keer per dag ongeveer anderhalf à twee uur.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 14 juni 2010 om 16:52
Ohh, weet het nog helemaal die leeftijd met 1 of 2 slaapjes.
Heb ook een tweeling, en vond het toen ook enorm pittig, en zat er vaak doorheen omdat ze ook heel weinig tot niet gingen slapen, op de dag niet en sávonds ook lastig. Ik zat sowieso altijd met 1 kind op omdat hun slaapritme totaal van elkaar afweken. Op een gegeven moment was ik echt bekaf. Heb in een wanhoopsdaad huilend het consultatieburo gebeld. Er is toen een lieve dame thuis gekomen, en zij adviseerde mij om inderdaad naar 1 slaapje te gaan. De eerste keer gilde ze alles bij elkaar, en heb ik ze voor
het eerst laten huilen. Maar na stug doorzetten gingen ze lief slapen en wel 2 a 3 uur! Eindelijk moeders een beetje rust! Dus indedaad mijn advies ga naar 1 slaapje toe, en denk ook aan jezelf, ik was helemaal oververmoeid en gespannen. En daar word je ook niet de vrolijkste mama van. Sterkte!
Heb ook een tweeling, en vond het toen ook enorm pittig, en zat er vaak doorheen omdat ze ook heel weinig tot niet gingen slapen, op de dag niet en sávonds ook lastig. Ik zat sowieso altijd met 1 kind op omdat hun slaapritme totaal van elkaar afweken. Op een gegeven moment was ik echt bekaf. Heb in een wanhoopsdaad huilend het consultatieburo gebeld. Er is toen een lieve dame thuis gekomen, en zij adviseerde mij om inderdaad naar 1 slaapje te gaan. De eerste keer gilde ze alles bij elkaar, en heb ik ze voor
het eerst laten huilen. Maar na stug doorzetten gingen ze lief slapen en wel 2 a 3 uur! Eindelijk moeders een beetje rust! Dus indedaad mijn advies ga naar 1 slaapje toe, en denk ook aan jezelf, ik was helemaal oververmoeid en gespannen. En daar word je ook niet de vrolijkste mama van. Sterkte!
maandag 14 juni 2010 om 16:57
Inderdaad, met 13 maanden 2 keer naar bed is wel veel hoor. Mijn kinderen sliepen vanaf 7 maanden nog maar 1 keer. En ja, die rust heb je nodig. Met 2,5 (dus nog een jaar te gaan ) slapen ze helemaal niet meer.........
Andere tip: niet te moe laten worden. Als mijn kinderen een drukke dag hebben (speeltuinen en zo) slapen ze ook niet/slecht. Ook als ze 1 keer slapen gaan ze om ca. 10.00 uur al naar bed. Maar ik heb wel vroege vogels, om 5.30 sta ik vaak al pap te maken.
Andere tip: niet te moe laten worden. Als mijn kinderen een drukke dag hebben (speeltuinen en zo) slapen ze ook niet/slecht. Ook als ze 1 keer slapen gaan ze om ca. 10.00 uur al naar bed. Maar ik heb wel vroege vogels, om 5.30 sta ik vaak al pap te maken.
maandag 14 juni 2010 om 17:00
Rond 13 maanden ging mijn jongste ook naar 1 slaapje, de oudste deed dat pas wat later. Jongste sliep overdag al vanaf zijn geboorte erg slecht ('s nachts overigens ook), maar sinds hij nog maar 1x slaapt, gaat het echt een stuk beter. Hij slaapt nu meestal 2,5-3 uur achter elkaar en ook de nachten gaan nu veel beter.
En sommige kinderen slapen nog wel lang 's middags hoor. Mijn oudste is nu 3,5 en die doe ik nog 2-3 x per week 's middags een uurtje naar bed. Ik merk het echt aan zijn gedrag, dat hij dat nog nodig heeft, dan is hij rond de middag al niet meer te hanteren en na zijn tukkie is hij veel vrolijker en actiever.
En sommige kinderen slapen nog wel lang 's middags hoor. Mijn oudste is nu 3,5 en die doe ik nog 2-3 x per week 's middags een uurtje naar bed. Ik merk het echt aan zijn gedrag, dat hij dat nog nodig heeft, dan is hij rond de middag al niet meer te hanteren en na zijn tukkie is hij veel vrolijker en actiever.
..
maandag 14 juni 2010 om 17:32
Mijn oudste sliep ook al heel snel niet meer tussen de middag. Vreselijk..
Wat hielp was hem met een boekje oid in bed leggen. Dan kon hij zich nog wel vermaken. Nu doe ik de tv nog wel eens een half uurtje aan, gaan zij (ondertussen zijn het er 2) even kijken en dan ga ik even met mijn ogen dicht naast ze op de bank liggen. Soort minislaapje
Je ertegen verzetten kost meer moeite dan er toch maar aan toegeven. Toen ik op een gegeven moment had geaccepteerd dat het dus kennelijk afgelopen was met de rust overdag, voelde ik me al beter.
En je mag zo ook best een kwartiertje negeren. Ga als ze lekker spelen gewoon eens een blaadje lezen. Echt voor jezelf. Daar rust je ook van uit. Pak je momenten!
Wat hielp was hem met een boekje oid in bed leggen. Dan kon hij zich nog wel vermaken. Nu doe ik de tv nog wel eens een half uurtje aan, gaan zij (ondertussen zijn het er 2) even kijken en dan ga ik even met mijn ogen dicht naast ze op de bank liggen. Soort minislaapje
Je ertegen verzetten kost meer moeite dan er toch maar aan toegeven. Toen ik op een gegeven moment had geaccepteerd dat het dus kennelijk afgelopen was met de rust overdag, voelde ik me al beter.
En je mag zo ook best een kwartiertje negeren. Ga als ze lekker spelen gewoon eens een blaadje lezen. Echt voor jezelf. Daar rust je ook van uit. Pak je momenten!
maandag 14 juni 2010 om 17:40
Die tijd heb je inderdaad nodig, ken het helemaal. Ik heb toen ik zwanger was van mijn tweede mama-tijd ingevoerd. Van 1 tot half drie kwam mama niet van de bank, alleen als er gepoept werd door mijn dochter. Wel de tv aanzetten en van tevoren een hapje en drankje neerzetten. Eerst moest mijn dochtertje wennen en ging het niet zo goed, maar na een tijdje wist ze, mama komt niet van de bank en toen had ik dus echt uitrust-tijd.
Oh, en ik zou inderdaad naar 1 slaapje gaan. Zijn ze wel aan toe lijkt me, maar dit is misschien een goede tip voor als ze straks niet meer slapen.
Oh, en ik zou inderdaad naar 1 slaapje gaan. Zijn ze wel aan toe lijkt me, maar dit is misschien een goede tip voor als ze straks niet meer slapen.
maandag 14 juni 2010 om 17:58
Mijn kinderen waren beiden rond 9 maanden al helemaal van het slapen af, wat ik ook probeerde! Ik snap dat je je tijd nodig hebt om op te laden hoor, en misschien kun je de tips die hier al staan, gebruiken, maar anders zou je misschien ipv een dutje, een filmpje op kunnen zetten, zodat je even samen met de kinders kunt uitblazen.
Succes in elk geval!
Succes in elk geval!
maandag 14 juni 2010 om 18:10
He gemini, eerste een dikke . Dat is inderdaad wel pittig! Ik wist niet dat ze zo slecht sliepen. Doen ze dat op het kdv ook?
Zoals de dames hiervoor adviseren, zou ik ook naar 1 slaapje gaan. Misschien eerst nog wat vroeger op de dag (bijv 12 uur ipv 13 uur) en dat langzaam aan oprekken. Hopelijk gaat dat lukken. Want ze moeten eigenlijk nog wel goed slapen overdag, toch? Succes!
Zoals de dames hiervoor adviseren, zou ik ook naar 1 slaapje gaan. Misschien eerst nog wat vroeger op de dag (bijv 12 uur ipv 13 uur) en dat langzaam aan oprekken. Hopelijk gaat dat lukken. Want ze moeten eigenlijk nog wel goed slapen overdag, toch? Succes!
maandag 14 juni 2010 om 18:44
Thanks voor alle tips! En de knuffels, Kabouter en Bar!
We hebben zowiezo al slaapblokken vanaf dat ze een paar maanden waren. Die liggen gelijk, omdat het anders echt niet te doen is. In die slaapblokken kunnen ze huilen wat ze willen (ik hoor wel wanneer het echt foute boel is) maar blijven ze er in principe gewoon in . Dus ik leg ze nu vaak om kwart voor 2 in bed en dan blijven ze er tot minimaal 3 uur in. Sinds ze allebei kunnen staan, is het een en al gegeit wat ze tegen elkaar doen in bed. Ik heb gemerkt dat ze doordat ze zo met en tegen elkaar bezig zijn, ze helemaal over hun slaap heen gingen. Aangezien uit elkaar halen niet werkt (ruimtetechnisch gezien) ben ik ze neer gaan leggen als ze staan. Eerst iedere keer staan, nu om de 3-5 minuten. Betekent dat er dus zowiezo totdat ze slapen weinig rusttijd inzit. De ene keer doen ze het kei goed met neerleggen, zoals gisteren. Binnen 5 minuten lagen ze te slapen. Maar meestal duurt het een half uurtje en vorige week ben ik een keer anderhalf uur bezig geweest. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik laat ze maar weer gewoon doen, aan de andere kant heb ik niet voor niets al drie weken in deze methode geinvesteerd. Wat is wijsheid? Ik moet zeggen dat ik het ondertussen niet meer weet.
Een paar weken terug een keer geprobeerd om ze alleen 's middags neer te leggen. Beide mannen sliepen maar liefst 35 minuten......dat werkte toen dus ook niet.
Tuurlijk weet ik dat ze als ze wat ouder zijn niet meer slapen, maar 13 maanden vind ik echt te vroeg daarvoor!
We hebben zowiezo al slaapblokken vanaf dat ze een paar maanden waren. Die liggen gelijk, omdat het anders echt niet te doen is. In die slaapblokken kunnen ze huilen wat ze willen (ik hoor wel wanneer het echt foute boel is) maar blijven ze er in principe gewoon in . Dus ik leg ze nu vaak om kwart voor 2 in bed en dan blijven ze er tot minimaal 3 uur in. Sinds ze allebei kunnen staan, is het een en al gegeit wat ze tegen elkaar doen in bed. Ik heb gemerkt dat ze doordat ze zo met en tegen elkaar bezig zijn, ze helemaal over hun slaap heen gingen. Aangezien uit elkaar halen niet werkt (ruimtetechnisch gezien) ben ik ze neer gaan leggen als ze staan. Eerst iedere keer staan, nu om de 3-5 minuten. Betekent dat er dus zowiezo totdat ze slapen weinig rusttijd inzit. De ene keer doen ze het kei goed met neerleggen, zoals gisteren. Binnen 5 minuten lagen ze te slapen. Maar meestal duurt het een half uurtje en vorige week ben ik een keer anderhalf uur bezig geweest. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik laat ze maar weer gewoon doen, aan de andere kant heb ik niet voor niets al drie weken in deze methode geinvesteerd. Wat is wijsheid? Ik moet zeggen dat ik het ondertussen niet meer weet.
Een paar weken terug een keer geprobeerd om ze alleen 's middags neer te leggen. Beide mannen sliepen maar liefst 35 minuten......dat werkte toen dus ook niet.
Tuurlijk weet ik dat ze als ze wat ouder zijn niet meer slapen, maar 13 maanden vind ik echt te vroeg daarvoor!
maandag 14 juni 2010 om 20:17
gemini; toen ik op een kinderdagverblijf werkte deed ik het volgende om de meute stil en in slaap te krijgen; ik ging er met boek (of gameboy, take your pick) naast zitten en reageerde NIET... nergens op... legde ze wel weer neer maar zei verder helemaal niets, behalve een soort van "hypnotiserend" sssssssssssssssssssssssssssssss sssssssssssssssss ssssssssssssst.
Negen van de tien keer werkte het, meestal heel goed als ik zelf zennn was. en als ik mezelf niet liet opjagen was het voor mij ook nog rustgevend. Succes!
Negen van de tien keer werkte het, meestal heel goed als ik zelf zennn was. en als ik mezelf niet liet opjagen was het voor mij ook nog rustgevend. Succes!
maandag 14 juni 2010 om 22:30
Bijtje, ook ik heb zeer regelmatig op de slaapkamer gezeten in het kdv, heb ook op de dagopvang gewerkt. Het rare is dat het me daar bijna altijd lukte om kinderen in slaap te krijgen! En nu, nu staat het denk ik net te dichtbij. Vreemde ogen dwingen dan misschien wat meer, ook al kennen ze de leidsters goed. Ik heb met manlief besproken wat te doen. Hij heeft er weinig problemen mee als ze liggen te keten/niet slapen. Toch heeft hij de laatste weken mijn voorbeeld gevolgd op zijn papadag, da's alleen maar fijn. Maar hij vraagt zich af wat het nut is van mijn rust als ik geen rust heb, Tja dat is ook zo. Dus morgen probeer ik ze nog wel twee keer op bed te leggen (even kijken wat ze doen) terwijl ik ze dus niet meer neerleg en ze laat doen. Moeilijk! Misschien moet ik maar met de deur dicht en zonder babyfoon in de hangmat gaan liggen ofzo, ik weet niet hoe het gaat. To be continued!
maandag 14 juni 2010 om 23:14
Oh, Gemini, lastig is dat hé! Je wilt zelf zó graag even opladen, want dat het druk is begrijp ik héél goed Hier kan het duo ook onwijs lopen keten, maar sinds ze één keer slapen en ik ze pas echt op bed doe als ze in de ogen beginnen te wrijven gaat het goed.... In het begin was dat om half 12 al, inmiddels kunnen we het rekken tot tegen half 1/1 uur. En ze slapen de ene keer wat langer dan de andere keer, maar ik probeer ook echt even mijn moment te pakken zodra ze liggen. Half uurtje keten prima, ze kunnen geen kant op, en ik laat ze, babyfoon uit, en even dat doen waar je zelf zin in hebt! Ik zet Hidde dan heel onpedagogisch een half uurtje voor de tv, anders heb ik nog geen rust, hij slaapt inmiddels niet meer s'middags.
Ik hoop dat het wat beter wordt, dat er een moment komt dat je knullen lekker een uurtje slapen en hun mama rust gunnen! Dikke knuf!
Ayla
Ik hoop dat het wat beter wordt, dat er een moment komt dat je knullen lekker een uurtje slapen en hun mama rust gunnen! Dikke knuf!
Ayla
dinsdag 15 juni 2010 om 10:28
dinsdag 15 juni 2010 om 11:20
quote:noahtb schreef op 14 juni 2010 @ 16:36:
Ik zou ook het ochtendslaapje weglaten.
De mijne (22 maand) gaat na z'n boterhammetje naar bed en slaapt dan nog zo'n 2,5 uur. Dit doet hij al vanaf z'n eerste jaar..
hier precies hetzelfde nu ook 22 maanden en vanaf 1 jaar na de boterham naar bed van 12-14.30u heerlijk
Ging meteen een stuk beter dan 2 slaapjes, toen was íe ook om 19u sávonds echt moe genoeg om te gaan slapen.
Ik zou ook het ochtendslaapje weglaten.
De mijne (22 maand) gaat na z'n boterhammetje naar bed en slaapt dan nog zo'n 2,5 uur. Dit doet hij al vanaf z'n eerste jaar..
hier precies hetzelfde nu ook 22 maanden en vanaf 1 jaar na de boterham naar bed van 12-14.30u heerlijk
Ging meteen een stuk beter dan 2 slaapjes, toen was íe ook om 19u sávonds echt moe genoeg om te gaan slapen.
dinsdag 15 juni 2010 om 11:43
quote:gemini75 schreef op 14 juni 2010 @ 18:44:
Tuurlijk weet ik dat ze als ze wat ouder zijn niet meer slapen, maar 13 maanden vind ik echt te vroeg daarvoor!Kun jij te vroeg vinden, maar mijn ervaring is dat kinderen dat doorgaans zelluf bepalen. Je kunt ze moeilijk dwingen om te gaan slapen. Oudste sliep nooit overdag. Dochter (jongste) sliep/slaapt zelden overdag. Tenzij ze op het kdv is. Daar slaapt ze soms wel drie uur achter elkaar. Het is zoals het is.
Tuurlijk weet ik dat ze als ze wat ouder zijn niet meer slapen, maar 13 maanden vind ik echt te vroeg daarvoor!Kun jij te vroeg vinden, maar mijn ervaring is dat kinderen dat doorgaans zelluf bepalen. Je kunt ze moeilijk dwingen om te gaan slapen. Oudste sliep nooit overdag. Dochter (jongste) sliep/slaapt zelden overdag. Tenzij ze op het kdv is. Daar slaapt ze soms wel drie uur achter elkaar. Het is zoals het is.
MILF in the making