Help, mijn peuter eet niet!
dinsdag 6 januari 2009 om 20:36
Ik heb een gezonde peuter van bijna 3. Hij eet en drinkt goed overdag, maar 's avonds.....Het enige wat hij lekker vindt zijn pannen koeken en macaroni, maar om dat nou iedere dag te eten!! Heb al van alles geprobeerd, eten fijnmalen, geen tussendoortje 's middags zodat hij echt wel trek moet hebben, heb boeken over het koken voor peuters. Hij at als baby als slecht 's avonds, dus het is niet iets wat alleen bij het peuter zijn hoort. Ik probeer er geen drama van te maken om zo het avondeten gezellig te houden. Ik kan hem niet dwingen.
Hebben jullie leuke kooktips, andere tips om onze kleine eigenwijze man lekker mee te laten eten?
Hebben jullie leuke kooktips, andere tips om onze kleine eigenwijze man lekker mee te laten eten?
dinsdag 6 januari 2009 om 20:56
Mijn dochter eet ook niet 's avonds. Dus eten wij direct na school. Dan schuift het er makkelijk in, en papalelie krijgt het 's avonds vanuit de magnetron. Hij eet het liefst pas na 20.00 uur, dus zo is iedereen tevreden.
En waarom niet iedere dag macaroni?? Een keertje met kaassaus, een keertje met bolognesesaus, een keertje met zalm..... Of je nou elke dag aardappels schilt, of een handjevol macaroni in de pan gooit. Dochterlelie heeft een tijd gehad dat ze alleen maar soep at. Dus dan aten we aardappelen met worteltjes, en voor haar maakte ik er dan blokjes van, beetje drinkbouillon erbij, voilá, zij soep. Je kunt de macaroni trouwens gewoon bij de aardappels gooien hoor, en de rest van het menu met de staafmixer fijn maken en eronder roeren. Vaak gaat het om het idee en niet om de smaak.
En waarom niet iedere dag macaroni?? Een keertje met kaassaus, een keertje met bolognesesaus, een keertje met zalm..... Of je nou elke dag aardappels schilt, of een handjevol macaroni in de pan gooit. Dochterlelie heeft een tijd gehad dat ze alleen maar soep at. Dus dan aten we aardappelen met worteltjes, en voor haar maakte ik er dan blokjes van, beetje drinkbouillon erbij, voilá, zij soep. Je kunt de macaroni trouwens gewoon bij de aardappels gooien hoor, en de rest van het menu met de staafmixer fijn maken en eronder roeren. Vaak gaat het om het idee en niet om de smaak.
dinsdag 6 januari 2009 om 20:57
's Middags warm eten? Sommige kinderen vinden het gewoon niet prettig om 'avonds warm te eten.
Tja, en verder gezond combineren met dingen die hij lekker vindt.
Hartige pannekoeken maken met brocolie en kaas. Groentepakket fijnhakken met staafmixer en dat door de maccaronie.
Lekkere tostie maken met verstopte groenten.
Ik heb het kookboek Opperdepop gekocht van de AH en daar staan echt hele leuke recepten en ideen in voor kinderen (en ouders).
Tja, en verder gezond combineren met dingen die hij lekker vindt.
Hartige pannekoeken maken met brocolie en kaas. Groentepakket fijnhakken met staafmixer en dat door de maccaronie.
Lekkere tostie maken met verstopte groenten.
Ik heb het kookboek Opperdepop gekocht van de AH en daar staan echt hele leuke recepten en ideen in voor kinderen (en ouders).
Ja, dat vind ik echt.

dinsdag 6 januari 2009 om 21:07
Hier een peuter en een kleuter die 's avonds slecht eten.
Ze zitten allebei maar een beetje te pielen en te prikken, ik word er soms niet goed van.
Warm eten tussen de middag lijkt me echt niet prettig (en hier ook bijna niet haalbaar, met schoolgaand kind).
Ik heb dus ook geen echte oplossing, probeer er geen strijd van te maken.
We eten hier ook wel veel pasta/rijst en nu ook regelmatig stamppot.
Ze zitten allebei maar een beetje te pielen en te prikken, ik word er soms niet goed van.
Warm eten tussen de middag lijkt me echt niet prettig (en hier ook bijna niet haalbaar, met schoolgaand kind).
Ik heb dus ook geen echte oplossing, probeer er geen strijd van te maken.
We eten hier ook wel veel pasta/rijst en nu ook regelmatig stamppot.
dinsdag 6 januari 2009 om 21:20
Warm tussen de middag zou ook mijn tip zijn. Ik eet ook liever warm tussen de middag, en je kind is 3, school duurt nog een jaar, lang genoeg om een goed eetpatroon aan te leren en meer te leren waarderen.
Wat vindt zoonlief van patat? Soepjes (de meeste kinderen vinden tomatensoep heerlijk), Fruit (fruitsalades zijn ook een optie) en heb je al geprobeerd het hem zelf te laten maken (eten aan stokjes zoals komkommer, augurk, knakworstje, tomaat) zelf koken is vaak zelf eten.
Wat vindt zoonlief van patat? Soepjes (de meeste kinderen vinden tomatensoep heerlijk), Fruit (fruitsalades zijn ook een optie) en heb je al geprobeerd het hem zelf te laten maken (eten aan stokjes zoals komkommer, augurk, knakworstje, tomaat) zelf koken is vaak zelf eten.
dinsdag 6 januari 2009 om 21:34
Wat een reacties al, bedankt hoor!
Tussen de middag warm eten is geen optie aangezien wij beiden werken en hij regelmatig bij onze oppas is. Soep (vooral tomatensoep) vindt hij heerlijk, lekker met brood, patat een paar hapjes, macaroni en pannekoeken zoals gezegd heerlijk. Ik kook afwisselend van Hollandse pot (stamppotten, gebakken aardappelen met groenten) tot Italiaans. Hij is niet gek op vlees zo naast zijn eten, maar gehakt verwerkt in iets gaat prima en vissticks vindt hij ook lekker. Losse groenten vindt hij niet lekker en is ook niet gek op stamppotten. Zodra hij groenten ziet is het vies, dus probeer ze te verstoppen. Van de zeven dagen per week, eet hij 3 dagen niet wat we op tafel zetten. Ik wil hem geen alternatief bieden als brood, omdat hij dan bepaalt wat er gegeten gaat worden en dan wordt het van kwaad tot erger. Eet hij niet, dan ruim ik gewoon zijn bordje op en geef hem nog een beetje yoghurt.
Het is geen noodsituatie hoor, maar zoek gewoon leuke tips om wat mee te proberen. Het boek van AH heb ik idd ook!
Sinds een paar maanden vindt hij tomaten erg lekker, dus als wij sla eten, geeft ik hem wat stukjes tomaat met augurk en dat vindt hij heerlijk!
Tussen de middag warm eten is geen optie aangezien wij beiden werken en hij regelmatig bij onze oppas is. Soep (vooral tomatensoep) vindt hij heerlijk, lekker met brood, patat een paar hapjes, macaroni en pannekoeken zoals gezegd heerlijk. Ik kook afwisselend van Hollandse pot (stamppotten, gebakken aardappelen met groenten) tot Italiaans. Hij is niet gek op vlees zo naast zijn eten, maar gehakt verwerkt in iets gaat prima en vissticks vindt hij ook lekker. Losse groenten vindt hij niet lekker en is ook niet gek op stamppotten. Zodra hij groenten ziet is het vies, dus probeer ze te verstoppen. Van de zeven dagen per week, eet hij 3 dagen niet wat we op tafel zetten. Ik wil hem geen alternatief bieden als brood, omdat hij dan bepaalt wat er gegeten gaat worden en dan wordt het van kwaad tot erger. Eet hij niet, dan ruim ik gewoon zijn bordje op en geef hem nog een beetje yoghurt.
Het is geen noodsituatie hoor, maar zoek gewoon leuke tips om wat mee te proberen. Het boek van AH heb ik idd ook!
Sinds een paar maanden vindt hij tomaten erg lekker, dus als wij sla eten, geeft ik hem wat stukjes tomaat met augurk en dat vindt hij heerlijk!
dinsdag 6 januari 2009 om 22:05
Rijst met pindasaus? Rijst met gehakt, santa maria seasonmix erover en je hebt lekker tacospul, kan je ook nog op een taco doen, vinden ze meestal erg lekker. Hoe kijkt je zoon tegen vis aan? Kibbeling al geprobeerd? Mijn kind vindt alles best, zeker als hij 10 liter saus erover mag doen. Gooi gewoon overal cocktailsaus of ketchup op, dat werkt ook vaak.
Al zelf hamburgers gebakken? En je kind de sauzen erop laten doen. (knoeiboel gegarandeerd maar is wel leuk en ze eten het hoor!)
Ze hebben nu van die aardappels van ah excellent van de kerst in leuke vormpjes met kerstbomen, sneeuwpoppen en sterren. Kan je natuurlijk ook zelf doen met de aardappels.
Brocolli scoort vaak ook goed, gooi er desnoods tomatensaus overheen.
Door de macaroni wat tonijn doen levert weer extra vis op.
Kroketten zijn ook vlees, bitterballen en frikandellen speciaal ook.
Heb je een grilpan? Kipfiletje op de gril is redelijk neutraal maar erg lekker.
Al zelf hamburgers gebakken? En je kind de sauzen erop laten doen. (knoeiboel gegarandeerd maar is wel leuk en ze eten het hoor!)
Ze hebben nu van die aardappels van ah excellent van de kerst in leuke vormpjes met kerstbomen, sneeuwpoppen en sterren. Kan je natuurlijk ook zelf doen met de aardappels.
Brocolli scoort vaak ook goed, gooi er desnoods tomatensaus overheen.
Door de macaroni wat tonijn doen levert weer extra vis op.
Kroketten zijn ook vlees, bitterballen en frikandellen speciaal ook.
Heb je een grilpan? Kipfiletje op de gril is redelijk neutraal maar erg lekker.