Help, potjes!!

13-04-2010 12:16 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is bijna 20 maanden. Laatst was ze een dagje bij schoonmama en die vond dat het toch wel tijd werd dat ik een potje aanschafte.....want onze dochter is al zo slim en gaat dat zeker kunnen en haar kinderen konden dat ook al zo snel..... en blablabla.

Zelf vind ik dat ze er nog absoluut niet mee bezig is. Ze draagt haar pampers nog even graag als anders , begrijpt nog niet zo heel veel van wat we allemaal tegen haar zeggen enzo. En verdorie, volgens mij is ze er gewoon nog wat te jong voor! Ik dacht om rond haar 2 jaar ofzo eens in de gaten te houden of ze er klaar voor is of niet. Maar nu al? Wat denken jullie?
En ik was mosterd.
Ik vind na de tweede verjaardag echt vroeg genoeg om haar eens met een potje kennis te laten maken.

Bij mijn dochter heb ik het volledig op zijn beloop gelaten. Met 2 jaar en 3 maanden begon ze toen zelf aan te geven dat ze het liever niet meer in haar luier deed. Pas toen heb ik een potje aangeschaft. En al gauw wilde ze liever op de wc dan op het potje dus toen heb ik zo'n wc verkleiner aangeschaft.

Maar ik heb diverse vriendinnen van wie de kinderen pas na de derde verjaardag aangaven eraan toe te zijn.

Voor die tijd kun je trainen tot je een ons weegt, maar als je wacht tot ze er zelf rijp voor zijn, zijn ze vaak in no time zindelijk.
quote:qwertu schreef op 13 april 2010 @ 12:55:

Vroeger wáren kinderen ook eerder zindelijk, dus precies op dat punt heeft de vorige generatie gewoon gelijk. Dankzij de fantastisch absorberende pampers van tegenwoordig, voelen kinderen een stuk minder goed wat er allemaal uit loopt daar onder. Als elke plas betekent dat je met een natte klets tussen je benen loopt, dan wíl je wel naar de wc op den duur. Merk aan mijn dochter ook heel duidelijk dat ze het gewoon víes vindt, de poep in haar luier. Maar de plas, daar voelt ze niets van, in d'r pampers.Nou, inmiddels 3x, dus gooi dát je schoonmoeder maar eens voor d'r Mephisto's.
Op ons kinderdagverblijf hebben ze jaren het beleid gehad om met 2 jaar en 3 maanden te beginnen met zindelijk maken. Het bleek, dat dat maar bij heel weinig kindjes werkte. Dus dat is nu bijgesteld naar 2,5 jaar.

En weet je waarom kindjes vroeguh eerder zindelijk waren? Omdat moeders thuis waren en dus tijd hadden om ze ieder kwartier op de pot te zetten. Ja duh, dan hebben ze nog maar heel weinig tijd om iets in de luier te doen! Maar dat noem ik geen zindelijkheid. De hersenen van kinderen zijn er pas na 2 jaar (en meestal dus pas na 2,5 jaar) toe aan het reguleren van de blaas.
Oudste twee zoons waren allebei rond de twee jaar zindelijk. van de ene op de andere dag zonder oefenen en meteen dag en nacht. Oudste heeft nog nooit een ongelukje gehad daarna en de tweede alleen een paar keer dat hij begon met plassen en daardoor meteen wakker werd en stopt. Zoon drie is nog steeds niet zindelijk en gaat dat (door een afwijking) ook voorlopig niet worden. Plast wel als hij op de wc zit, maar kan niet aangeven dat hij moet plassen. Of ophouden tot hij bij de wc is. Dochter is nu twee jaar en drie maanden en is volop aan het zindelijk worden. Plast op de wc, kleed zich de halve dag uit om op de wc of pot te gaan zitten, trekt haar luier uit als ze er een wind inlaat etc.
MILF in the making ;-)
Volgens mij valt er niet zoveel te "beginnen" en "zindelijk te maken".

Kinderen worden zelf zindelijk, daar hoeven wij vrij weinig aan te doen en als een kind er niet aan toe is gebeurd er niks met dat potje.

Je kunt het proces misschien een paar weekjes versnellen door het kind zonder luier te laten rondlopen maar ik zou er geen halszaak van maken.

Het is zowel een fysiek als mentaal proces. En met de goede luiers van tegenwoordig gaat het misschien niet zo vroeg meer als vroegah.
DRP, had het geschreven op een ander topic, maar weet niet of je het gelezen had. Wil je F. de groeten doen van mij?
quote:Java schreef op 13 april 2010 @ 12:58:

En al gauw wilde ze liever op de wc dan op het potje dus toen heb ik zo'n wc verkleiner aangeschaft.

Daar hoef je toch geen verkleiner voor aan te schaffen? Toch?

quote:qwertu schreef op 13 april 2010 @ 13:56:

[...]

Daar hoef je toch geen verkleiner voor aan te schaffen? Toch?

Ik dacht dus van wel... maar na een paar keer wilde ze liever gewoon op de grote bril. Dus ook de brilverkleiner verdween al kort na aanschaf in de kast, net als het potje.

Toen een opstapje aangeschaft, zodat ze zelf op de wc kon klimmen. Maar ook die is inmiddels al niet meer nodig.
Mijn slaperige dochter van 4 die 's avonds laat nog even een plasje moest doen, verloor haar evenwicht en schoot met haar kontje de pot in. Toen was ze ineens niet slaperig meer.
Een keertje in de pot (dreigen te) vallen is niet erg, toch?

(Is hier ook gebeurd, maar mijn dochter vindt dat soort dingen alleen maar súpergrappig. )
Mijn dochter is ruim 2 jaar en gaf dit weekend aan dat ze geen luier om wilde. Ze werd echt kwaad. Op een paar ongelukjes na doet ze nu alles op het potje. Zo zie je maar, ze kunnen het zelf ook aangeven wanneer ze er aan toe zijn.

Moet er wel bij zeggen, dat ze een grote broer heeft, dus dat werkt ook wel stimulerend denk ik!

Maar bij hem heb ik ook gewacht tot hij zelf aan kon geven dat hij moest plassen. Ze moeten er naar mijn idee zelf ook aan toe zijn. Anders heeft het gewoon geen zin. Beetje stimuleren kan natuurlijk geen kwaad.

Maarre... aan de late kant? Nee hoor!
quote:qwertu schreef op 13 april 2010 @ 14:15:

Een keertje in de pot (dreigen te) vallen is niet erg, toch?

(Is hier ook gebeurd, maar mijn dochter vindt dat soort dingen alleen maar súpergrappig. )

Ik vond het ook supergrappig. In een honderdste van een seconde van een slaperig koppie naar van die grote geschrokken ogen en beentjes die recht de lucht in staken.

Ze kon er zelf gelukkig ook om lachen.
quote:origineel schreef op 13 april 2010 @ 13:40:

En weet je waarom kindjes vroeguh eerder zindelijk waren? Omdat moeders thuis waren en dus tijd hadden om ze ieder kwartier op de pot te zetten. Ja duh, dan hebben ze nog maar heel weinig tijd om iets in de luier te doen! Maar dat noem ik geen zindelijkheid. De hersenen van kinderen zijn er pas na 2 jaar (en meestal dus pas na 2,5 jaar) toe aan het reguleren van de blaas.wat een onzin !
Blij om toch hier een beetje gelijk te krijgen!! Ik zal er dus voorlopig gewoon nog wat mee wachten en kijken of mijn dochtertje zelf al begint aan te geven dat het haar interesseert. We wonen niet in NL, dus ons meisje zal al met 2,5 jaar naar school gaan, maar dan is het nog niet noodzakelijk om 100% zindelijk te zijn (gelukkig). Vind het toch wel sneu, zo'n klein ukje al naar school, maar ja, het is hier nu eenmaal zo en met haar gaan er natuurlijk véle anderen.

Bedankt voor de reacties
Ik was ook rond de tweede verjaardag (iets eerder) al enthousiast begonnen. ZL vond het erg spannend en leuk, maar werd toen echt totaal nog niet zindelijk. Op een gegeven moment (rond 2,5) kwam hij wel melden dat hij had geplast, maar hij voelde het toen nog steeds niet op tijd aankomen. Pas 1 maand voor zijn derde verjaardag was hij ineens in 2 dagen tijd helemaal zindelijk, en binnen een week ook 's nachts. En inmiddels, bijna 3,5, draagt hij 's nachts vaak weer een luier, omdat hij een paar keer een ongelukje heeft gehad en het vertrouwen een beetje kwijt is.

Dus volgens mij kun je wel vroeg beginnen, maar of je dan ook al (blijvend) succes hebt, is nog maar de vraag.
..
quote:qwertu schreef op 13 april 2010 @ 13:55:

DRP, had het geschreven op een ander topic, maar weet niet of je het gelezen had. Wil je F. de groeten doen van mij? Done
MILF in the making ;-)
of kinderen vroeger echt eerder zindelijk waren, betwijfel ik toch. Mijn moeder gebruikte katoen; ik was zindelijk met 2,5 jaar, maar mijn broertje pas vlak voor hij 4 was.

Schoonmoeder gebruikte wel al wegwerp en haar kinderen waren ergens rond de 3 jaar zindelijk.

Mijn oudste heeft katoen gedragen en plast nog steeds wel eens in zijn broek (7), en de jongste heeft voornamelijk wegwerp gedragen en die was met 3 zindelijk.

Ik denk dus nog steeds dat dat zgn vroege zindelijk worden door katoen een beetje een fabeltje is.
Dochter werd vlak voor haar derde verjaardag zindelijk, met dank aan de vergeetachtige peuterspeelzaaljuf

We hadden al een paar pogingen achter de rug om haar zindelijk te krijgen, met weinig succes, dus leek aankomende zomer me een goed idee om het nog maar eens op te pakken.

Op de peuterspeelzaal ging ze wel trouw naar de wc(maar deed nooit wat) en daar was de juf vergeten haar weer een luier om te doen.

Dus ik stond met dochter op het schoolplein om haar broers op te halen bij -5, begint ze ineens te huilen "ik plas!" Ik: "Maar je hebt toch een luier om?" "Neeheee, juf niet gedaan!"

Sindsdien is ze zindelijk, ook 's nachts. Op een paar ongelukjes na.

Dus mijn tip: neem in de vrieskou je kind zonder luier mee op de fiets om je andere kinderen op te halen/boodschappen te doen etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven