Het grote speelgoedtopic 2017

dinsdag 9 augustus 2016 om 08:41
De zomervakanties zijn nog in volle gang.
Ondanks dat het begin augustus is, voelt het alsof het herfst is.
Een dezer dagen zullen de eerste kruidnootjes weer in de winkels liggen en de dikke speelgoedgidsen weer op de mat ploffen.
Bij mij begint het inmiddels weer te kriebelen om verlanglijstjes te maken en de cadeautjeskast weer aan te vullen.
Tijd om een nieuw topic te starten; op zoek naar dé hits van dit seizoen/jaar, om cadeautips te delen, de beste aanbiedingen/kortingen te vinden of juist je geheime adresjes prijs te geven.
Een topic voor jong en oud, voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes, kortom voor iedereen.
Wees welkom!
Ondanks dat het begin augustus is, voelt het alsof het herfst is.
Een dezer dagen zullen de eerste kruidnootjes weer in de winkels liggen en de dikke speelgoedgidsen weer op de mat ploffen.
Bij mij begint het inmiddels weer te kriebelen om verlanglijstjes te maken en de cadeautjeskast weer aan te vullen.
Tijd om een nieuw topic te starten; op zoek naar dé hits van dit seizoen/jaar, om cadeautips te delen, de beste aanbiedingen/kortingen te vinden of juist je geheime adresjes prijs te geven.
Een topic voor jong en oud, voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes, kortom voor iedereen.
Wees welkom!

woensdag 15 november 2017 om 11:11
Manoja schreef: ↑14-11-2017 23:22Bedankt voor het meedenken over mijn Sylvanian/ Playmobil vraag. En inderdaad, naast de lengte zijn de beestjes van Sylvanian ook breder dan de Playmobil figuren. Ik heb vandaag alvast een gezin Sylvanian dieren en de bijbehorende, inderdaad tuttige, meubels besteld. Het zou anders toch jammer zijn als de dieren steeds van hun mooiere stoel vallen en niet in hun bed/bad passen![]()
Over het huis twijfel ik nog even verder: het Playmobil herenhuis, het Sylvanian inklaphuis of een houten poppenhuis.
Die blauwe Sylvanian auto vind ik ook tof! Net zoals de caravan en de vuurtoren. Budgettechnisch gezien krijgt ze de rode auto in plaats van de blauwe + gaan de konijntjes nog niet op vakantie dit jaar.
Dank voor de kortingtip BahcoBarbie. Ik had hem nog op tijd gelezen (maar uiteindelijk niet meer gebruikt). In die erg mooie winkel zijn we afgelopen zomer één keer geweest, en daar is mijn dochter haar liefde voor de Sylvanian konijntjes ontstaan.
Ha, met zo'n jong kindje ben je inderdaad 'verdacht' goed op de hoogte![]()
Graag gedaan

Ik heb een ding met design poppenhuizen. Eigenlijk heb ik een ding met dingen in dingen stoppen (net als zoon) Maar ik kan enorm genieten van miniatuur dingen die heel mooi in doosjes passen. Of als een boek/iPhone/pen heel mooi in een vakje van mijn tas past. Maar daarom weet ik dus de verhoudingen van heel veel miniaturen. Agh elke gek, zijn gebrek

woensdag 15 november 2017 om 11:16
Grimm regenboog: Wij hebben de medium versie en zoon van 1 doet er elke dag wel wat mee. Momenteel staat hij vaak te kijken hoe de bogen op hun kop heen en weer wiegen. Voor kerst denk ik er over om een grote te kopen of een Wobbel.
Ik schrik trouwens wel een beetje van de cadeaulijsten die hier voorbijkomen.. Wat een hoop spullen!
In mijn omgeving krijgen kinderen 1 groot cadeau een paar schoencadeaus en 1 'bij cadeau'.
Ik schrik trouwens wel een beetje van de cadeaulijsten die hier voorbijkomen.. Wat een hoop spullen!

woensdag 15 november 2017 om 11:33
Prima toch, fijn dat het op school geen probleem is! Ieder kind zijn of haar eigen interesses.fanatic schreef: ↑15-11-2017 10:56Wat grappig dat hier zoveel kindjes echte knutsel/puzzel/spelletjes liefhebbers zijn.
Mijn dochter heeft een hekel aan alle 3 (en dan krijgen we haar schoolrapport waarin staat dat ze zo heerlijk creatief is.... wij denken dan alleen maar fijn dat ze op school wel gewoon meedoet)
Ik heb nog steeds niet besloten wat ik wanneer ga geven.
Erg he.....
Mijn zoon is juist helemaal geen knutselliefhebber. Op school vindt hij het heel vervelend als hij een werkje moet maken. Hij ziet er dan enorm tegenop en roept al bij voorbaat dat hij het vast niet kan, tot heel hard huilen aan toe. Juist daarom ben ik op zoek naar ideeen en materialen die wel zijn enthousiasme aanwakkeren. Ik denk (/heb nog de illusie) namelijk wel dat hij het leuk zou kunnen gaan vinden, omdat hij wel een creatieve bouwer is met duplo/lego/treinbaan en daarbij heel trots is op zijn bouwsels. Ik hoop dan dat als hij er wat meer lol krijgt in knutselen en leuke successen boekt dat het drama op school ook wat afneemt.
En je hebt nog een paar weken de tijd om te bedenken wat je wanneer gaat geven, dus je hebt nog ruim de tijd! Het gros van de Nederlanders gaat volgens mij pas uberhaupt bedenken wat ze gaan kopen als de Sint in het land is, we zijn hier met z'n allen gewoon supervroeg erbij.

woensdag 15 november 2017 om 13:55
Wij hebben grote regenboog tweedehands. Maar daar ontbreekt wel bovenste van.BahcoBarbie schreef: ↑15-11-2017 11:16Grimm regenboog: Wij hebben de medium versie en zoon van 1 doet er elke dag wel wat mee. Momenteel staat hij vaak te kijken hoe de bogen op hun kop heen en weer wiegen. Voor kerst denk ik er over om een grote te kopen of een Wobbel.
Ik schrik trouwens wel een beetje van de cadeaulijsten die hier voorbijkomen.. Wat een hoop spullen!In mijn omgeving krijgen kinderen 1 groot cadeau een paar schoencadeaus en 1 'bij cadeau'.
![]()
Bij mijn man geven wij cadeau, maar ook zijn ouders, zijn zus en zijn opa. Ik vind het te veel maar kan er weinig qan doen. En dan met kerst weer

woensdag 15 november 2017 om 14:05
Ik heb met stiefkind(5) laatst paddestoelen huisjes gemaakt met klei en leeg glazen potje. Binnenkort maken we elvenhuisjes op die manier.
Dit idee:
https://www.google.nl/search?q=glass+ja ... oU9Yp_JzzM:
Dit idee:
https://www.google.nl/search?q=glass+ja ... oU9Yp_JzzM:
woensdag 15 november 2017 om 16:55
Ach ieder zijn ding:). Spiegel je vooral niet aan anderen als jij 1 groot cadeau, schoencadeautjes en nog iets erbij goed vind is het toch helemaal prima. Mijn dochter krijgt veel met sinterklaas en met haar verjaardag. Maar door het jaar heen krijgt ze (naast ballonnen, zandspulletjes en tekendingetjes) maar heel af en toe iets van speelgoed cadeau. Anderen geven nu minder maar geven door het jaar heen weer meer. Ieder doet het op zijn eigen manier, en dit is prima! Uiteindelijk gaat het om een leuke dag en dat kan met 3 cadeautjes net zo goed als met 10 cadeautjes!BahcoBarbie schreef: ↑15-11-2017 11:16Grimm regenboog: Wij hebben de medium versie en zoon van 1 doet er elke dag wel wat mee. Momenteel staat hij vaak te kijken hoe de bogen op hun kop heen en weer wiegen. Voor kerst denk ik er over om een grote te kopen of een Wobbel.
Ik schrik trouwens wel een beetje van de cadeaulijsten die hier voorbijkomen.. Wat een hoop spullen!In mijn omgeving krijgen kinderen 1 groot cadeau een paar schoencadeaus en 1 'bij cadeau'.
![]()
woensdag 15 november 2017 om 17:55
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige lijstjes ook aan de maat vind. Maar laat ik ook even erbij zeggen dat ik nog altijd niet in een ander zijn portemonnee kan kijken, ik ook niet kan zien of 80% in de aanbieding gekocht is en ik ook niet weet wat het kind zo de rest van het jaar krijgt.
Mijn dochter wordt een pietsie verwend met sint (het is erger geweest). Er zitten meestal wel wat kado's in de zak, maar vaak zitten er ook tweedehands of aanbiedingsspul bij.
Met haar verjaardag (1 weekend voor sint weekend) wordt ze ook flink verwend. En ook met kerst krijgt ze kado's.
Dus ja, ze krijgt veel. En ja, ik geef het toe, de rest van het jaar stop ik ook dingen toe... maar ik kan het betalen en als het niet kan dan krijgt ze gewoon niks en dat begrijpt ze ook.
Ik ben dus eigenlijk net zo erg als de mensen die de sint zak volgooien... als ik alles wat ik het hele jaar door koop en toe schuif in de zak zou doen? Nou dan zou ik denk ik ook wel 4 zakken kunnen vullen
Moraal van dit verhaal? Doe waar je je goed bij voelt en geniet op je eigen manier van het sint feest
Mijn dochter wordt een pietsie verwend met sint (het is erger geweest). Er zitten meestal wel wat kado's in de zak, maar vaak zitten er ook tweedehands of aanbiedingsspul bij.
Met haar verjaardag (1 weekend voor sint weekend) wordt ze ook flink verwend. En ook met kerst krijgt ze kado's.
Dus ja, ze krijgt veel. En ja, ik geef het toe, de rest van het jaar stop ik ook dingen toe... maar ik kan het betalen en als het niet kan dan krijgt ze gewoon niks en dat begrijpt ze ook.
Ik ben dus eigenlijk net zo erg als de mensen die de sint zak volgooien... als ik alles wat ik het hele jaar door koop en toe schuif in de zak zou doen? Nou dan zou ik denk ik ook wel 4 zakken kunnen vullen

Moraal van dit verhaal? Doe waar je je goed bij voelt en geniet op je eigen manier van het sint feest

woensdag 15 november 2017 om 21:52
Oh, deze post helemaal gemist...my-little-appletree schreef: ↑13-11-2017 21:40@Cerilee: is er een achterliggende rede om met de aankomst al grote cadeaus te geven? Niet vervelend bedoeld ofzo, vraag het me gewoon af omdat ik hier juist tot pakjesavond (of altans een van de pakjesavonden) in de schoen iets die waar ik maximaal 5 euro voor betaald heb.
En hoort niet in dit topic thuis, maar voor de vrouwen van die lekker warme pluisjes soken? Voor de mannen een fles speciaal bier/Glühwein? Heel veel koekjes bakken en dan aan ieder gezin/stel een kersttrommeltje met 4 soorten (kerst)koekjes geven? Of setjes geven om zelf koekjes te bakken (je weet wel van zulke in die glazen potten)? Of een mok met wat spullen er in om warme chocolade melk te maken (van die chocolade op een frokje waar je nog melk bij moet doen, mini marshmallows en een zuurstok voor wat kerstsfeer)? Eventueel kan je die mokken nog versieren. Ik heb laatst mokken gemaakt met een letter er op (je hebt speciale stiften er voor, dan moet je ze wel nog bakken in de oven maar het gaat er niet meer af in de afwas).
Je tips zijn leuk! Vooral die mok met kerstchocolademelk. Ga ik eens naar kijken.
Dat ze met de aankomst wat krijgen is traditie bij mijn schoonfamilie. Oorspronkelijk hadden we 2 zaterdagen op rij een aankomst met familie (en heel veel cadeautjes), we hebben er nu al 1 geschrapt. Kinderen kregen dan van alle oudooms en -tantes nog cadeautjes, ook veel prullaria. Een jaar waren het er zelfs 12 p.p. Toen hebben we wel een grens getrokken. Nu dit jaar dus voor het eerst 'maar' 1x de Sint binnenhalen en ze krijgen dan de man 2 cadeautjes. Wel iets grotere, als familie erom vraagt mogen ze een bijdrage leveren en het zo namens hen neerleggen. Er komt in elk geval niets meer bij.
Pakjesavond zitten ook al de cadeaus van grootouders bij, dus het is iets luxer. En de schoencadeautjes zijn er wat teveel. Ik had al enthousiast dingen ingeslagen, vergeten, toen meer gekocht en de eerste weer gevonden toen ik ging inpakken. Dus nu wat meer dan normaal. Ach, het is nog geen godsvermogen en ik vind het qua spelen wel erg goed op elkaar afgestemd. Veel van het speelgoed kan worden opgeborgen bij speelgoed van de serie. Ze krijgen nu dus aanvullingen, geen heel nieuw spul.
Misschien nog een tipje voor ouders van knutselaars: Big Bazar heeft voor weinig glitterwaterverf liggen. Die krijgt mijn oudste ook, verwacht dat het een hit gaat zijn.
woensdag 15 november 2017 om 22:14
ja ze heeft dus een pop met bedje en wagen.. maar doet er niets mee. Nu is het niet zo een spannende pop, maar meer als de dekens over het hoofd trekken als ze zelf naar bed gaat (en ze er aan denkt) doet ze niet :-/Paarsmetroze schreef: ↑14-11-2017 21:44Voorleesboek: de boze heks. Fantastisch leuk boek, grappige verhaaltjes, een heks die helemaal niet zo boos is, een mopperige egel, bange uil en wijze haas. Oudste van 8 vindt het hier nog steeds leuk.
Voor de dieren/dino's: schleich. Levensecht, allemaal op schaal, dus geen konijn dat groter is dan een olifant, stevig.
Voor het meisje van bijna 3 (met twee oudere broers): een pop!!! Of een smartgame?
woensdag 15 november 2017 om 22:29
Hier ook op jouw manier. In de schoen iets dat enigzins in de schoen past. Een kleinigheid.BahcoBarbie schreef: ↑15-11-2017 21:25Ik heb er geen oordeel overDan zou ik er maar een apart topic voor moeten openen. Ik ben het gewoon niet zo gewend.
En kado’s van ons op pakjesavond : 2 stuks speelgoed. Een ochtendjas (of dekbed overtrek, of pyama of dergelijk) En een boek.
Van opa krijgen ze dan ook nog een groter kado.
Een jaar kregen ze ontiegelijk veel kleine prullaria en hun tante. Ze waren na 15 min uitpakken echt klaar met uitpakken. En toen was pas de helft open. Ze wist niet waar ze mee moest spelen, werd er eigenlijk niet gezelliger van.
En niet omdat ik niet meer kan betalen, maar ik wil het gewoon niet.
woensdag 15 november 2017 om 22:45
Ben het ook met je eens hoor BahcoBarbie. Ik heb dit jaar dus voor elk 4 speelgoedcadeaus en vind dat eigenlijk al teveel in 1x.
Vorig jaar had ik 3 speelgoedcadeaus en 2 andere pakjes, en dat kon mijn peuter net aan. Na 2 speeltjes was hij de interesse in het uitpakken eigenlijk al verloren en wilde hij gewoon spelen. Jongste moest het toen nog doen met praktische zaken, maar nu krijgt die ook gewoon speelgoed waar ze allebei mee kunnen/gaan spelen.
hoorde net dat mijn schoonzus ook nog iets voor ze gekocht heeft, terwijl ik had gezegd dat ze dat niet moest doen. Heel lief, en haar kennende ook vast een leuk kado maar het wordt teveel. Denk dat ik dus nog iets van uit mijn voorraad schrap en dat met kerst geef, om ze zoet te houden terwijl wij nog eten ofzo. (eigenlijk doen we geen kerstcadeaus)
Vorig jaar had ik 3 speelgoedcadeaus en 2 andere pakjes, en dat kon mijn peuter net aan. Na 2 speeltjes was hij de interesse in het uitpakken eigenlijk al verloren en wilde hij gewoon spelen. Jongste moest het toen nog doen met praktische zaken, maar nu krijgt die ook gewoon speelgoed waar ze allebei mee kunnen/gaan spelen.
hoorde net dat mijn schoonzus ook nog iets voor ze gekocht heeft, terwijl ik had gezegd dat ze dat niet moest doen. Heel lief, en haar kennende ook vast een leuk kado maar het wordt teveel. Denk dat ik dus nog iets van uit mijn voorraad schrap en dat met kerst geef, om ze zoet te houden terwijl wij nog eten ofzo. (eigenlijk doen we geen kerstcadeaus)
donderdag 16 november 2017 om 01:29
Haha dit klinkt herkenbaar! Het is ook allemaal zo leukVlinder1122 schreef: ↑15-11-2017 18:43Onze dochter krijgt ook ontzettend veel cadeaus. Is het enige kleinkind, dus de opa's, oma's, ooms en tantes gaan los.
Ik zelf stiekem ook...
Och ja.
donderdag 16 november 2017 om 10:22
Ik heb gisteren bij Kruidvat twee pietenpakjes, een grote emmer playmais en een Aquadoodle mat op de kop getikt. Ze waren al goedkoop en daarnaast bleek er een 25% kortingsavond te zijn, waardoor ik maar 16 euro kwijt was in totaal. De Aquadoodle is een Sinterklaascadeautje voor mijn nichtje, de pietenpakjes krijgen de kinderen zaterdag als Sint in het land komt (ze hadden vorig jaar een pietenmuts, maar die is gesneuveld) en het playmais bewaar ik denk ik nog even tot de verjaardag van dochter of om op een regenachtige dag gewoon eens bij de knutselspullen te zetten. We doen in (en uit) principe niet aan cadeaus door het jaar heen, maar iets als knutselmateriaal aanvullen doen we wel. Ik zou het ook als Sintcadeautje kunnen geven, maar ze krijgen ieder al 5 cadeautjes en waarschijnlijk ook nog zo'n 5 cadeautjes bij de Sint viering met de familie en dat vind ik wel ruim genoeg.
vrijdag 17 november 2017 om 20:49
Bedoel je die van de Lidl? Die hebben houten treinbanen in het decemberassortiment en die werden hier uitgebreid besproken.
Is al leuk vanaf het moment dat kind niets meer in de mond stopt, verder ligt het natuurlijk aan het kind.
Oudste kreeg er een voor zijn 2e verjaardag, was en is vooral geintresseerd in treintjes eroverheen rijden, autos voor de overgang laten wachten etc. Bouwen deed ie pas vanaf 3,5 jaar.
Jongste is een bouwer/puzzelaar, die legde met 20 maanden al complete trajecten, maar is minder geintresseerd in de treintjes (behalve een zo lang mogelijke maken).
Al met al wordt er veel mee gespeeld, en elke verjaardag/feest komt er wel iets van een uitbreiding. Denk dat het zeker tot een jaar of 5 leuk zal blijven.
We hadden ook een duplo trein maar daar keken ze helaas niet naar om, is dus weer verkocht

vrijdag 17 november 2017 om 21:48
Nou ik heb net zitten brullen als een klein kind, vind het zo leuk voor mijn jongens de sinterklaas. We hebben de schoorsteen samen in elkaar gezet en filmpjes over de intocht gekeken en och die blije koppies, ze hebben er zoveel zin in.
Mijn middelste had besloten om vannacht wakker te blijven ivm sinterklaas. Dus ik zei natuurlijk schatje blijf maar lekker wakker maar wel in bed blijven. 5 minuten later lag hij heerlijk te slapen.
Heb voor alle 3 een pietenmuts gekocht en denk dat ik die zo al bij de schoorsteen neerleg. Dan zullen ze zo blij zijn.
Mijn middelste had besloten om vannacht wakker te blijven ivm sinterklaas. Dus ik zei natuurlijk schatje blijf maar lekker wakker maar wel in bed blijven. 5 minuten later lag hij heerlijk te slapen.
Heb voor alle 3 een pietenmuts gekocht en denk dat ik die zo al bij de schoorsteen neerleg. Dan zullen ze zo blij zijn.

vrijdag 17 november 2017 om 22:05
Dochter krijgt de regenboog van grimm voor haar 1e verjaardag van opa en oma, ben benieuwd of er hier ook zo veel mee gespeeld gaat worden. Hoop het!
Hier vieren we Sint met familie, inclusief mijn ooms/tantes en neven/nichten, dus veel mensen. Wij houden daarom het aantal cadeaus beperkt; anders is het uit verhouding, en we vinden sowieso dat we de stash klein moeten houden, want ons huis en onze bankrekening zijn beide van beperkte grootte. Ik las ooit een rijmpje dat ik probeer aan te houden: something they want, something they need, something to wear, something to read. Dat moet lukken deze Sint
Hier vieren we Sint met familie, inclusief mijn ooms/tantes en neven/nichten, dus veel mensen. Wij houden daarom het aantal cadeaus beperkt; anders is het uit verhouding, en we vinden sowieso dat we de stash klein moeten houden, want ons huis en onze bankrekening zijn beide van beperkte grootte. Ik las ooit een rijmpje dat ik probeer aan te houden: something they want, something they need, something to wear, something to read. Dat moet lukken deze Sint

zondag 19 november 2017 om 12:02