Het grote speelgoedtopic 2017

dinsdag 9 augustus 2016 om 08:41
De zomervakanties zijn nog in volle gang.
Ondanks dat het begin augustus is, voelt het alsof het herfst is.
Een dezer dagen zullen de eerste kruidnootjes weer in de winkels liggen en de dikke speelgoedgidsen weer op de mat ploffen.
Bij mij begint het inmiddels weer te kriebelen om verlanglijstjes te maken en de cadeautjeskast weer aan te vullen.
Tijd om een nieuw topic te starten; op zoek naar dé hits van dit seizoen/jaar, om cadeautips te delen, de beste aanbiedingen/kortingen te vinden of juist je geheime adresjes prijs te geven.
Een topic voor jong en oud, voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes, kortom voor iedereen.
Wees welkom!
Ondanks dat het begin augustus is, voelt het alsof het herfst is.
Een dezer dagen zullen de eerste kruidnootjes weer in de winkels liggen en de dikke speelgoedgidsen weer op de mat ploffen.
Bij mij begint het inmiddels weer te kriebelen om verlanglijstjes te maken en de cadeautjeskast weer aan te vullen.
Tijd om een nieuw topic te starten; op zoek naar dé hits van dit seizoen/jaar, om cadeautips te delen, de beste aanbiedingen/kortingen te vinden of juist je geheime adresjes prijs te geven.
Een topic voor jong en oud, voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes, kortom voor iedereen.
Wees welkom!
woensdag 16 augustus 2017 om 23:46
Wij namen op die leeftijd de kaartversie van Boomgaard mee op vakantie. Klein, leuk en goed te spelen voor een 3-jarige.TinkerBell34 schreef: ↑15-08-2017 16:02Volgende maand gaan we met onze dochter op vliegvakantie. Nu ben ik op zoek naar iets leuk tijdens de reis. Ik dacht aan bambino loco of bunny boo. Iemand ervaring mee? Is het te spelen op een vliegtuig? Wat is het leukste voor een meisje dat eind dit jaar 3 wordt?
donderdag 17 augustus 2017 om 11:14
kwartje schreef: ↑16-08-2017 22:46Hebben jullie advies voor ontwikkelingsgericht materiaal op kleuterniveau, maar dan wel speels?
Zoontje van 2 jaar en 4 maanden is echt uitgekeken aan het raken op al zijn speelgoed. Volgens mij omdat het ook niet meer uitdagend voor hem is. Gevolg is dat hij uit verveling de boel steeds op zijn kop aan het zetten is thuis.
Qua cijfer/letter/kleur/vorm herkenning zit hij op kleuterniveau. Zijn interesse gaat daar ook sterk naar uit. Maar datgene wat ik kan vinden vraagt een behoorlijke taakgerichtheid of fijne motoriek, en wat dat betreft is het nog wel echt een jonge peuter. Bijv het beurtnemen bij een kleuterspelletje is nog echt heel moeilijk en leuke werkbladen ga ik niet eens proberen gezien zijn prille fijne motoriek.
Dus ik zoek iets wat er tussenin zit. Zoals je met een vormstoof speels leert over de vormen zeg maar, zou het mooi zijn om ook wat materiaal te hebben waar hij mee kan spelen maar waar hij wel zijn uitdaging in vindt. Ik om niet verder dan puzzels.
Misschien kennen jullie toevallig leuk materiaal!
(Los van ontwikkelingsmateriaal speelt hij ook gewoon lekker als ecte peuter met zijn zandbak, keukentje, bal, etc hoor!)
Het is gewoon een lastige tussenfase vind ik. Mijn dochter is 2,5 en ze is duidelijk te oud voor vormenstoven, stapelbekers en dat soort dreumesspeelgoed, maar net nog te jong voor veel andere dingen. Bijv. fantasiespel met poppetjes die allerlei avonturen beleven begint nu een klein beetje te komen. Ze is net als jouw zoontje al een tijdje bezig met kleuren, cijfers en letters. Bij mijn zoon was het destijds precies hetzelfde. Ik weet niet of speelgoed met kleuren, vormen, letters en cijfers je echt gaan helpen, mijn kinderen vinden/vonden het vooral leuk om in het dagelijks leven ermee bezig te zijn. Dus de kleuren benoemen van de klei en van hun kleren, alle 'P's zoeken op straat bij de parkeerplaatsen, alle letters en cijfers aanwijzen in de supermarkt, etc.
Waar je verder aan zou kunnen denken:
- magnetische letters en cijfers
- stempels (de Hema heeft cijferstempels)
- mozaiek, bijv. deze:

- kleuren- en vormenspel (en dan niet al te moeilijk doen over om de beurt gaan), bijv. deze:

Of het zoden aan de dijk zet dat weet ik niet. Mijn kinderen hebben/hadden op deze leeftijd sowieso de concentratie van een pinda, wat voor speelgoed je ze ook voorzet. Ik ben toen mijn zoon 2 was ook enorm op zoek geweest naar 'het juiste speelgoed', waarmee hij zich opeens wel zou vermaken in plaats van de boel af te breken, maar ben tot de conclusie gekomen dat dat niet bestaat. Dus of je hem met deze dingen langer dan 5 minuten bezighoudt en verveling ermee voorkomt durf ik niet te garanderen!
nicole123 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 13:23
0.10% gewijzigd
donderdag 17 augustus 2017 om 15:29
Wij hebben hier van rolf oud schoolmateriaal. Van marktplaats gehaald. Ze zijn 7 en 4 maar het komt nog regelmatig uit de kastkwartje schreef: ↑16-08-2017 22:46Hebben jullie advies voor ontwikkelingsgericht materiaal op kleuterniveau, maar dan wel speels?
Zoontje van 2 jaar en 4 maanden is echt uitgekeken aan het raken op al zijn speelgoed. Volgens mij omdat het ook niet meer uitdagend voor hem is. Gevolg is dat hij uit verveling de boel steeds op zijn kop aan het zetten is thuis.
Qua cijfer/letter/kleur/vorm herkenning zit hij op kleuterniveau. Zijn interesse gaat daar ook sterk naar uit. Maar datgene wat ik kan vinden vraagt een behoorlijke taakgerichtheid of fijne motoriek, en wat dat betreft is het nog wel echt een jonge peuter. Bijv het beurtnemen bij een kleuterspelletje is nog echt heel moeilijk en leuke werkbladen ga ik niet eens proberen gezien zijn prille fijne motoriek.
Dus ik zoek iets wat er tussenin zit. Zoals je met een vormstoof speels leert over de vormen zeg maar, zou het mooi zijn om ook wat materiaal te hebben waar hij mee kan spelen maar waar hij wel zijn uitdaging in vindt. Ik om niet verder dan puzzels.
(Los van ontwikkelingsmateriaal speelt hij ook gewoon lekker als ecte peuter met zijn zandbak, keukentje, bal, etc hoor!)

donderdag 17 augustus 2017 om 21:33
Bedankt allemaal. En Nivole specifiek, want het is ook wel een eyeopener dat hoeveel passend apeelgoed ik ook in huis haal, hij zit nu gewoon even moeilijk tussen wal en schip. Te slim om zich nog met dreumesspeelgoed bezig te houden en te pril om zich al met kleiterspeelgoed te vermaken. Ik ga me er maar gewoon bij neerleggen en in het samenspel proberen zijn uitdaging te creeeren. En wel nog even naar een paar tips van jullie kijken.

zondag 20 augustus 2017 om 08:31
Hier twee tips van speelgoed dat tussen 2,5 en 3,5 een succes was bij mijn zoon:kwartje schreef: ↑16-08-2017 22:46Hebben jullie advies voor ontwikkelingsgericht materiaal op kleuterniveau, maar dan wel speels?

zondag 20 augustus 2017 om 15:19
Pimpelmeesje, misschien de smartgame Dinosaurs of Ghost Hunter? Is volgens mij 6+ maar jouw zoon speelt Roodkapje (4+) geloof ik ook al een hele poos toch?
Hier komt in elk geval een spaarvarkentje als kadootje (met de verjaardag).
Zoon heeft er zelf eentje aangewezen die hij leuk vindt. Zodra zoon vier wordt krijgt hij zakgeld. We kopen nu ook eigenlijk best vaak tussendoor speelgoed en ik vind zakgeld een mooi argument om (met elkaar) af te kunnen spreken dat je ook voor dingen kunt sparen die je graag wil hebben.
Hier komt in elk geval een spaarvarkentje als kadootje (met de verjaardag).

zondag 20 augustus 2017 om 17:06
Ik zat toevallig ook over zakgeld te denken.... maar las overal dat je daar pas met 6 mee begint dus dacht dan ben ik vast heel raar als ik het vanaf 4 doe... en welk bedrag doe je dan? Zoon weet wel dat dingen geld kosten en dat je daar voor moet werken maar heeft geen besef van waarde...NYC schreef: ↑20-08-2017 15:19Pimpelmeesje, misschien de smartgame Dinosaurs of Ghost Hunter? Is volgens mij 6+ maar jouw zoon speelt Roodkapje (4+) geloof ik ook al een hele poos toch?
Hier komt in elk geval een spaarvarkentje als kadootje (met de verjaardag).Zoon heeft er zelf eentje aangewezen die hij leuk vindt. Zodra zoon vier wordt krijgt hij zakgeld. We kopen nu ook eigenlijk best vaak tussendoor speelgoed en ik vind zakgeld een mooi argument om (met elkaar) af te kunnen spreken dat je ook voor dingen kunt sparen die je graag wil hebben.

zondag 20 augustus 2017 om 17:40
Wij doen ook vanaf 6 jaar, ze begrijpt dat dingen geld kosten maar het is nog zo abstract.pimpelmeesje123 schreef: ↑20-08-2017 17:06Ik zat toevallig ook over zakgeld te denken.... maar las overal dat je daar pas met 6 mee begint dus dacht dan ben ik vast heel raar als ik het vanaf 4 doe... en welk bedrag doe je dan? Zoon weet wel dat dingen geld kosten en dat je daar voor moet werken maar heeft geen besef van waarde...
Maar hier staat ook een spaarpot op het verlanglijstje voor dochters 4e verjaardag.
Laatst had ze een euro gevonden en bij het opruimen kwamen we nog een 20 ct muntje tegen. Dat soort dingen kan ze dan alvast sparen.

donderdag 24 augustus 2017 om 16:38
Wij beginnen denk ik met 1,- per week. Nu moet ik zeggen dat wij (ik, maar vooral mijn vrouw) behoorlijk vaak tussendoor kadootjes kopen. Zakgeld geeft zoon de mogelijkheid om daar zelf meer keuzes in te kunnen maken maar die momenten ook niet oneindig te laten zijn). Gevoelsmatig denk ik gewoon dat dit voor iedereen hier beter werkt.
Vandaag in Duitsland twee spellen van Haba gekocht. Eerste Boomgaard (voor jongste, als hij twee wordt) en Dier op Dier (voor oudste, verjaardag of feestdagen). Veel goedkoper dan in Nederland. Buitenkant doos is in het Duits maar aan het spel schijn je het niet te merken en de handleiding is meertalig.
Vandaag in Duitsland twee spellen van Haba gekocht. Eerste Boomgaard (voor jongste, als hij twee wordt) en Dier op Dier (voor oudste, verjaardag of feestdagen). Veel goedkoper dan in Nederland. Buitenkant doos is in het Duits maar aan het spel schijn je het niet te merken en de handleiding is meertalig.
donderdag 24 augustus 2017 om 16:48
Wij geven zoon sinds hij 5 is zakgeld, 1 euro per week. Hij snapt inmiddels hoe geld werkt, kan prima tellen en cijfers herkennen en hij begon het laatste half jaar steeds vaker om dingen te zeuren. Nu kan hij als hij iets echt heel graag wil dat mooi van zijn zakgeld doen, Wat hij overigens nog niet gedaan heeft, want nu het zijn eigen geld is is hij er volgens mij veel zuiniger op dan als het uit mijn portemonnee komt, dus nu hoeft die spinner opeens niet meer zo nodig.
NYC, een beetje een zijpaadje: maar komen jullie inmiddels niet om in al het speelgoed? Het verbaast me een beetje dat jullie zoveel cadeautjes tussendoor geven, want ik meen me te herinneren uit een ander topic dat ze met Sinterklaas/Kerst ook al voor honderden euro's aan speelgoed krijgen. Mijn beeld bij jullie huis is nu een beetje dat het er zo uitziet als de Intertoys.
Eerste Boomgaard is leuk trouwens! Voor mijn zoon toen hij net 2 was nog wel een beetje aan de lastige kant, maar daarna een hele tijd heel veel plezier van gehad.
NYC, een beetje een zijpaadje: maar komen jullie inmiddels niet om in al het speelgoed? Het verbaast me een beetje dat jullie zoveel cadeautjes tussendoor geven, want ik meen me te herinneren uit een ander topic dat ze met Sinterklaas/Kerst ook al voor honderden euro's aan speelgoed krijgen. Mijn beeld bij jullie huis is nu een beetje dat het er zo uitziet als de Intertoys.

Eerste Boomgaard is leuk trouwens! Voor mijn zoon toen hij net 2 was nog wel een beetje aan de lastige kant, maar daarna een hele tijd heel veel plezier van gehad.

donderdag 24 augustus 2017 om 16:55
Nicole123, ja, ik vind dat we erg veel speelgoed hebben. Het ziet er gelukkig nog niet zo uit als bij Intertoys want we hebben op zich wel goede bergmogelijkheden waardoor het niet rommelig wordt. En een beetje speelgoed in het zicht vind ik ook nier erg. Daarnaast wissel ik ook zo nu en dan dingen en staan er soms dingen beneden, soms op de slaapkamers, soms op zolder. En als we dan boven moeten zijn voor de was dan gaan ze maar wat graag even mee want dan weten ze waar die opbergmand staat.
En dan hebben vrouw en ik eigenlijk ook nog een voorkeur voor wat ander speelgoed dus dat is in de loop der jaren afzonderlijk door ons aangeschaft.
Maar eerlijk? Ja we kopen/hebben erg veel speelgoed. Gelukkig wordt het wel allemaal benut.
En dan hebben vrouw en ik eigenlijk ook nog een voorkeur voor wat ander speelgoed dus dat is in de loop der jaren afzonderlijk door ons aangeschaft.
Maar eerlijk? Ja we kopen/hebben erg veel speelgoed. Gelukkig wordt het wel allemaal benut.

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:03
Vandaag voor 25 euro veel gekocht op de rommelmarkt
O.a. Een Pukylino voor jongste (wordt het ccadeau voor zijn eerste verjaardag), een muzikaal speeltje en een auto/knikkerbaan voor hem.
En voor oudste twee puzzels, twee boekjes, vier spelletjes, Bambino Loco, Electro Junior en een graafmachine voor in de zandbak.
Een hoop gaat nog de zolder op, maar een paar dingen ga ik ze morgen al geven. Heb meteen ook wat van het huidige speelgoed naar boven gegooid. Weer even nieuwe interesse kweken met nieuw spul.

O.a. Een Pukylino voor jongste (wordt het ccadeau voor zijn eerste verjaardag), een muzikaal speeltje en een auto/knikkerbaan voor hem.
En voor oudste twee puzzels, twee boekjes, vier spelletjes, Bambino Loco, Electro Junior en een graafmachine voor in de zandbak.
Een hoop gaat nog de zolder op, maar een paar dingen ga ik ze morgen al geven. Heb meteen ook wat van het huidige speelgoed naar boven gegooid. Weer even nieuwe interesse kweken met nieuw spul.
zaterdag 26 augustus 2017 om 22:47
Ook hier erg veel speelgoed, maar dochter is jarenlang een echt speelkind geweest.
Gaan het wel uitdunnen. De pinypon verzameling staat al een jaar achter het schot en ze mist het niet eens.
We hebben afgesproken dat we dat gaan verkopen, dus ben benieuwd.
Verder nog ladingen petshop, my little pony, barbie, lego en playmobil.
Dochter krijgt hier 1,50 zakgeld per week van mijn schoonmoeder. Is ze mee begonnen toen dochter naar groep 3 ging (dochter werd toen 7 in november). Ze spaart het op en is er extreem zuinig mee hahahaha.
Gaan het wel uitdunnen. De pinypon verzameling staat al een jaar achter het schot en ze mist het niet eens.
We hebben afgesproken dat we dat gaan verkopen, dus ben benieuwd.
Verder nog ladingen petshop, my little pony, barbie, lego en playmobil.
Dochter krijgt hier 1,50 zakgeld per week van mijn schoonmoeder. Is ze mee begonnen toen dochter naar groep 3 ging (dochter werd toen 7 in november). Ze spaart het op en is er extreem zuinig mee hahahaha.
zondag 27 augustus 2017 om 10:22
Leuk topic! Hier wordt zoon eind januari 1 en daar gaat natuurlijk eerst nog zijn eerste Sinterklaas en Kerst aan vooraf. Heb er heel veel zin in, dus ben me al aan het oriënteren (en ik koop zo nu en dan al iets), misschien hebben jullie nog tips? Ik heb alvast gekocht: Speelkeukentje, tractor met aanhangwagen (loopfietsje), springkussen (pas volgend jaar leuk denk ik) en houten blokken. Heb nog op het lijstje staan: Werkbank, Playmobil 123, hobbeldier. Ook een hoop buitenspeelgoed, maar dat komt pas in de zomer.
Ik heb al een loopautootje van Nijntje op zijn slaapkamer staan, maar vraag me af of zo'n houten loopwagentje wellicht handiger is?
Vooralsnog speelt hij graag met duplo, stapelbekers en een mandje met oude sjaaltjes en is bij oma de fp telefoon favoriet.
Ik heb al een loopautootje van Nijntje op zijn slaapkamer staan, maar vraag me af of zo'n houten loopwagentje wellicht handiger is?
Vooralsnog speelt hij graag met duplo, stapelbekers en een mandje met oude sjaaltjes en is bij oma de fp telefoon favoriet.
zondag 27 augustus 2017 om 13:12
Ik zou vooral niet teveel doen... tractor loopfiets keukentje werkbank hobbeldier zijn allemaal grote dingen.... hij wordt nu 1 maar straks ook nog 2 3 etc.... je huis wordt zo snel vol.... hier hebben we bij 1 loopfiets gedaan en met sinterklaas toen duplo voorleesboek dat was het wel eigenlijk... hij kreeg nog meer duplo en dingen tractor hadden we bij opa en oma playmobil 123 aan dochter gegeven toen die 1 was.... en moet eerlijk bekennen je verzameld een hoop probeer tegenwoordig ook echt kado's te sturen zodat niet mijn hele huis een kinderspeelparadijs is. En bij 1 jaar zijn ze eigenlijk bij mij iig na 2 kado's klaar met uitpakken....
(al moet ik mezelf ook inhouden hoor vooral nu met lego enzo nu hij groter wordt)
(al moet ik mezelf ook inhouden hoor vooral nu met lego enzo nu hij groter wordt)
maandag 28 augustus 2017 om 22:40
Smart ik heb zelf hele leuke en levendige herinnering aan banjes van vroeger. Veel met korte verhalen (bijvoorbeeld de sprookjes van moeder gans) maar ook verhalen van jubelientje. Nog als ik Hans Dorrestijn op tv hoor denken ik onmiddellijk terug aan die verhalen, hele leuke warme herinneringen van in bed liggen en het banjes aan en langzaak wegdommelen terwijl ik naar die verhalen luister. Ik was 4 of 5 toen ik de eerste cassette bandjes kreeg van jubelientje.
Oh en later ook 'Een pakje voor mevrouw Larietand'! Zo leuk vond ik die. Bdenkt voor het aansnijden en daarmee oproepen van deze herinneringen.
Wat voor boeken vind ze leuk/kijkt ze op tv? Je hebt er volgens mij aardig wat tegenwoordig dus misschien is er wel een van iets dat ze op tv of als boek leuk vind. Je hebt ook veel Disney verhalen als boek met een cd er bij zodat je kan lezen of luisteren.
Oh en later ook 'Een pakje voor mevrouw Larietand'! Zo leuk vond ik die. Bdenkt voor het aansnijden en daarmee oproepen van deze herinneringen.
Wat voor boeken vind ze leuk/kijkt ze op tv? Je hebt er volgens mij aardig wat tegenwoordig dus misschien is er wel een van iets dat ze op tv of als boek leuk vind. Je hebt ook veel Disney verhalen als boek met een cd er bij zodat je kan lezen of luisteren.

dinsdag 29 augustus 2017 om 07:21
Graag gedaan
We hebben ontzettend veel boeken. Momenteel zijn favoriet; de gruffalo, het kind van de gruffalo, het letterwinkeltje, het cijferwinkeltje, ik zou wel een kindje lusten en wie heeft er op mijn kop gepoept.
Kreeg gister bij de peuterspeelzaal nog te horen dat ze zo gek is op lezen en luisteren naar verhaaltjes.
Ik zoek eigenlijk nog wat kadootjes voor haar 4e verjaardag voor max 15,-. Voor vrienden en familie enz. Vandaar dat ik oa aan luisterboeken dacht.
Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.

We hebben ontzettend veel boeken. Momenteel zijn favoriet; de gruffalo, het kind van de gruffalo, het letterwinkeltje, het cijferwinkeltje, ik zou wel een kindje lusten en wie heeft er op mijn kop gepoept.
Kreeg gister bij de peuterspeelzaal nog te horen dat ze zo gek is op lezen en luisteren naar verhaaltjes.
Ik zoek eigenlijk nog wat kadootjes voor haar 4e verjaardag voor max 15,-. Voor vrienden en familie enz. Vandaar dat ik oa aan luisterboeken dacht.
Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.