Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Ha Nicole!
Dankzij jou gaan er hier een paar net via marktplaats gekochtte Tiptoi boeken mee op vakantie, voor onderweg en voor als het eens regent. Ik denk dat er hier een paar blij gaan zijn met dit topic en jouw tip :D

Daarnaast nog wat leesboeken voor de grootste die zelf leest en een paar voorleesboeken voor de kleinste, en een paar kleurboeken + potloden + gewoon wit papier.

Er gaat ook mee een 'speelbox' 'leven in het bos' van playmobil
Afbeelding

Een speelgoed picknickmandjes (waar de knuffels die ook mee moeten om mee te slapen mee kunnen gaan picknicken)
Afbeelding
De slaapknuffels dus
Wat favoriete kleine dingetjes zoals een speelgoedtelefoon of een autootje

En standaard buitenspeel-dingen zoals opblaasbal, stoepkrijt, bellenblaas, emmer + schep (x aantal kinderen) en een vlieger.

Ohja en een of twee gezelschapsspelletjes.

En dat is het dan. Dan zit de auto vol. Hoewel, meer tips voor vakantie-meeneemdingen zijn welkom, vooral als ze klein zijn om mee te nemen ;-).

Geen ervaring met Bibber trouwens.
Wat een leuke ideetjes voor de vakantie, die volg ik ook even.

Ik was hier om te vragen of er nog iemand tips heeft voor de eerste verjaardag van ons zoontje. We hebben ook een dochter van 2, dus er is best wat speelgoed in huis. Misschien iets typisch voor jongens of gewoon een mooi boek ofzo. Budget: ik wil het niet te gek maken want hij snapt toch de waarde nog niet, het gaat erom dat er wat uit te pakken is. Als het iets tofs is waar ze beiden wat aan hebben mag het best wat duurder zijn, maar dochter wordt genoeg verwend op haar eigen verjaardag twee weken eerder.
Alle reacties Link kopieren
Dokter bibber heb ik de versie van 30 jaar geleden, ik vond het toen echt fantastisch.
Misschien dat je hem nog ergens bij de kringloop kan scoren, die van mij doet het gewoon nog. (Het elastiekje was alleen verdroogd, dus daar moest even een nieuwe voor)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
15-07-2020 09:16
Dokter bibber heb ik de versie van 30 jaar geleden, ik vond het toen echt fantastisch.
Misschien dat je hem nog ergens bij de kringloop kan scoren, die van mij doet het gewoon nog. (Het elastiekje was alleen verdroogd, dus daar moest even een nieuwe voor)
Dat is een goede tip, ik zal eens kijken bij de kringloop of ik de oude versie op de kop kan tikken. Mocht het dan niks zijn voor mijn kinderen dan is het ook niet erg, dan breng ik hem wel weer terug.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
14-07-2020 22:56
Ha Nicole!
Dankzij jou gaan er hier een paar net via marktplaats gekochtte Tiptoi boeken mee op vakantie, voor onderweg en voor als het eens regent. Ik denk dat er hier een paar blij gaan zijn met dit topic en jouw tip :D
Leuk om te horen, ik ben benieuwd wat ze ervan vinden. Ik denk dat ik ook een paar Tiptoi boeken meeneem op vakantie, het is fijn speelgoed om zichzelf even mee te vermaken en een van de weinige dingen die dochter uit zichzelf pakt.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
14-07-2020 23:10
Wat een leuke ideetjes voor de vakantie, die volg ik ook even.

Ik was hier om te vragen of er nog iemand tips heeft voor de eerste verjaardag van ons zoontje. We hebben ook een dochter van 2, dus er is best wat speelgoed in huis. Misschien iets typisch voor jongens of gewoon een mooi boek ofzo. Budget: ik wil het niet te gek maken want hij snapt toch de waarde nog niet, het gaat erom dat er wat uit te pakken is. Als het iets tofs is waar ze beiden wat aan hebben mag het best wat duurder zijn, maar dochter wordt genoeg verwend op haar eigen verjaardag twee weken eerder.
Ik weet niet wat je al hebt, maar een paar ideeën:
- houten treinbaan (bijv. die van Ikea en dan liefst 2x want dan kun je een grotere leggen)
- Duplo treinbaan
- andere Duplo (kun je nooit teveel van hebben)
- Nijntjes geluidenboek
- hondje van Fisher Price (heel leuk, wordt hier veel mee gespeeld)
- kassa van Fisher Price (voor nu leuk om de munten erin te doen, later leuk om winkeltje mee te spelen)
- dvd van Lotte en Max (kindergebaren, heel goed voor de taalontwikkeling)
- iets van Little People, bijv de boerderij of garage

Als ze zo weinig schelen zou je er ook voor kunnen kiezen om dochter iets minder te verwennen en iets wat je voor haar had bedacht aan je zoon te geven. Tot een jaar of 4 spelen ze toch samen met alles.
nicole123 schreef:
15-07-2020 10:26
Ik weet niet wat je al hebt, maar een paar ideeën:
- houten treinbaan (bijv. die van Ikea en dan liefst 2x want dan kun je een grotere leggen)
- Duplo treinbaan
- andere Duplo (kun je nooit teveel van hebben)
- Nijntjes geluidenboek
- hondje van Fisher Price (heel leuk, wordt hier veel mee gespeeld)
- kassa van Fisher Price (voor nu leuk om de munten erin te doen, later leuk om winkeltje mee te spelen)
- dvd van Lotte en Max (kindergebaren, heel goed voor de taalontwikkeling)
- iets van Little People, bijv de boerderij of garage

Als ze zo weinig schelen zou je er ook voor kunnen kiezen om dochter iets minder te verwennen en iets wat je voor haar had bedacht aan je zoon te geven. Tot een jaar of 4 spelen ze toch samen met alles.
Dankjewel voor de tips vast. Ze schelen 2 jaar ;). Dochter krijgt een fiets van ons. En verder een mooie pop en verkleedjurk van familie. Niet echt voor zoon dus ;). De wat grotere dingen lenen we vaak bij de speelotheek, ik zoek dus inderdaad meer iets als een dvd (we hebben alleen geen speler) of een geluidenboek idd. Zal die van Nijntje eens opzoeken. Kassa ook een leuk idee, maar hebben we al (wel een andere). Hondje ken ik niets even opzoeken.
Ipv een dvd speler kan je ook zo'n soort ding gebruiken https://www.bol.com/nl/p/plug-play-exte ... 082867945/?. We kijken hier niet vaak dvds, alleen als er een kind ziek is ofzo. Dan gaat de laptop op een krat op het salontafeltje en de DVD er aan.
Ik vind het ding handig omdat je ook nog software die op een dvd staat ofzo hiermee op je laptop kan zetten.
We hebben wel zo'n Cd lezer, wel van Apple dus ff kijken of dat werkt. Ik heb een eerste 100 woordenboek van vtech voor hem besteld, die zag ik toen ik het geluidenboekje van Nijntje bekeek. Ik denk dat hij dat geweldig gaat vinden.
Onze peuter wordt bijna 3 en krijgt waarschijnlijk een starters set van tiptoi. Ik verwacht dat het nog wel wat ingewikkeld is voor hem, maar hij loopt behoorlijk voor in z'n ontwikkeling en weet al zo ontzettend veel dat wij onderhand niet meer weten waar we hem mee kunnen uitdagen. Loco bambino doet hij zo wat met z'n ogen dicht, weet alle dinos te benoemen evenals wilde dieren, z'n woordenschat is ongekend en de associaties die hij legt. Wauw. Ik denk dus dat tiptoi wel wat voor hem is. Puzzels is hij nauwelijks in geïnteresseerd. Ik vermoed dat hij kleurenblind is, omdat hij ook de kleuren maar niet onder de knie krijgt. Maar wel inmiddels bijna alle letters van het alfabet kent en ook alle vormen kan benoemen. Hebben jullie nog andere tips?

We denken verder voor zijn verjaardag (gelet op zijn fascinatie voor wild life) een set van Schleich te geven, het croco avonturen ding ofzo heet het. Iemand daar ervaring mee?

Vakantie tips:
(side note: Wij hebben een caravan dus er gaat altijd veel mee en er is dus ook meer ruimte dan met alleen een auto. Een dakkoffer kan nog uitkomst bieden)
-aquaplay (wij hebben een variant die duplo compatible is, dus ook duplo mee)
-bbq set zodat peuter samen met papa kan bbqen
-zand speelgoed. Favoriet zijn die ijsjes vormen hier.
-kinetic zand gaat mee voor slecht weer
-kleurpotloden, papier, lijm, schaar en stickers
-voor dreumes wat van de little people, ook leuk om mee in het badje te spelen bijv
-boeken
-Knuffels (peuter is gek op fantasie spel met Knuffels)
-thee servies
-verkleedpak piraat
-speelgoed vissen en wilde dieren (we hebben nu die vd hema)
-loopfietsen
-allerhande ballen, tennis rackets (peuter kan dat in de verste verte niet maar vindt het wel leuk)
-tentje voor de kids om mee te spelen.

Dit jaar gaan we niet weg met de caravan maar blijven we op onze vast standplaats. Daar is ook al een hoop leuks dus van huis hoeven we nu eigenlijk maar weinig mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Teckeltje: gezelschapsspelletjes, bijv Kroko Loco, Monopoly Junior, Kikker kwartet (met houten standaard voor de kaarten), Mijn eerste boomgaard, Little cooperation (met echt té schattige figuurtjes). Als verliezen nog een dingetje is dan zijn die laatste twee vooral leuk, want dat zijn coöperatieve spellen. Playmobil is ook leuk voor een kind dat van fantasiespel houdt. En verkleedkleren, gereedschapsset, dokterstas, Kapla, hamertje tik, klei, etc. Gewoon kijken naar wat kleuters en oudere peuters over het algemeen leuk vinden en dat aanbieden. Ik zou niet per se 'educatief' speelgoed aanbieden, maar gewoon wat bij zijn interesses past. Mijn twee oudsten zijn allebei slim en konden beiden tussen 2 en 3 alle letters van het alfabet benoemen, maar zijn wat betreft spelen en interesses heel verschillend.
Begrijp me niet verkeerd. Het hoeft echt niet allemaal educatief. Maar we merken dat hij graag alles wil weten en uitgedaagd wil worden. Zoals gezegd puzzels (makkelijk of moeilijk) hebben niet zijn interesse. Qua spelletjes hebben we de eerste boomgaard. Dit vindt hij leuk, maar ook maar kort. We doen ook regelmatig memory en domino. Dat vindt hij leuker dan de boomgaard. Loto hebben we ook en vindt hij leuk, maar is de uitdaging al wel een eind vanaf.
Qua spel is hij geen bouwer. Duplo is alleen leuk omdat je er bijv een huis of een dierentuin mee maakt (lees wij maken die en en hij zet af en toe aangespoord door ons een blokje neer) Maar het wordt pas echt leuk als het af is en hij de dieren in hun hokken kan zetten of de kindjes in hun bedjes kan leggen. Dus hij heeft bijv meer aan een poppenhuis dan een set van duplo waar je een huis mee bouwt. Kapla zie ik om die reden ook niet voor me. Hij heeft bergen fantasie maar niet met bouwen.
Teckeltje als hij zo van fantatiespel houdt, heeft hij dan al een keukentje, en/of winkeltje en dingen als een potje, badje, poppenwagen? Alles was werkt voor een pop werkt hier ook prima voor de knuffelbeesten. Die gaan picknicken met spullen uit de keuken, moeten in bad of in bed of gaan kamperen :) Soms zijn ze baby en moeten een fles, soms zijn de kinderen juf/meester en zijn de beesten kinderen uit de klas.
aaaanne schreef:
16-07-2020 20:22
Teckeltje als hij zo van fantatiespel houdt, heeft hij dan al een keukentje, en/of winkeltje en dingen als een potje, badje, poppenwagen? Alles was werkt voor een pop werkt hier ook prima voor de knuffelbeesten. Die gaan picknicken met spullen uit de keuken, moeten in bad of in bed of gaan kamperen :) Soms zijn ze baby en moeten een fles, soms zijn de kinderen juf/meester en zijn de beesten kinderen uit de klas.
Haha ja allemaal present ;) en wordt ook veel mee gespeeld. Maar hij is enorm van de wilde dieren, reptielen en dinos. Vandaar dat we denk ik voor die set van Schleich gaan. Is nu mooi in de aanbieding bij Amazon. Ik denk dat hij daar nog jaren plezier van zal hebben. Het fijne voor hem is dat hij daar niet aan hoeft te bouwen. Dat staat al gewoon en kan hij aan de slag. Het is in weze een soort playmobil maar dan realistischer.
Ik hoop wel dat hij later lol gaat krijgen in LEGO. Daar kijk ik zelf namelijk erg naar uit :-$.
Teckel, heb je een linkje van die dino aanbieding toevallig?
Alle reacties Link kopieren
Tvp :-D
ShaunTheSheep schreef:
17-07-2020 14:16
Teckel, heb je een linkje van die dino aanbieding toevallig?
https://www.amazon.nl/Schleich-42350-ju ... B06WGMVJXR
Dank je!
Wat een leuke, daar kunnen veel avonturen mee beleefd worden. Gaat bij ons op het verlanglijstje!
ShaunTheSheep schreef:
17-07-2020 22:25
Dank je!
Wat een leuke, daar kunnen veel avonturen mee beleefd worden. Gaat bij ons op het verlanglijstje!
Ja dat denk ik ook. Ik denk dat peuter die van ons krijgt voor z'n verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
@nicole: ben je toevallig nog niet op vakantie? In de folder van de etos die net in de bus valt staat een minigolfset op blz 11 ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
25-07-2020 16:58
@nicole: ben je toevallig nog niet op vakantie? In de folder van de etos die net in de bus valt staat een minigolfset op blz 11 ;-)
Ah, dank je, ik zal eens kijken. Lief dat je het hier post.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag: iemand hier die ervaring heeft met Fantasy forts huttenbouwpakketten? Het lijkt me het ideale speelgoed voor mijn huttenbouw-liefhebbende kinderen, die vaak nogal gefrustreerd raken omdat hutten van stoelen en dekens elke keer weer instorten. Maar het is duur spul en ik vraag me af of het het geld waard is, voor in feite alleen kartonnen platen en klittenband. En of het een beetje rauwdauwer proof is.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
25-07-2020 21:01
Nog een vraag: iemand hier die ervaring heeft met Fantasy forts huttenbouwpakketten? Het lijkt me het ideale speelgoed voor mijn huttenbouw-liefhebbende kinderen, die vaak nogal gefrustreerd raken omdat hutten van stoelen en dekens elke keer weer instorten. Maar het is duur spul en ik vraag me af of het het geld waard is, voor in feite alleen kartonnen platen en klittenband. En of het een beetje rauwdauwer proof is.

Afbeelding
Wij hebben ze, maar nog niet gebruikt, staan op zolder voor komende herfst.

Je kan vaak complete sets voor een prikkie van fb marketplace afhalen, ik stuur er eentje in een pb naar je toe!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
25-07-2020 21:08
Wij hebben ze, maar nog niet gebruikt, staan op zolder voor komende herfst.

Je kan vaak complete sets voor een prikkie van fb marketplace afhalen, ik stuur er eentje in een pb naar je toe!
Dank je wel, ik heb de pb gezien. Ik had al op Marktplaats gekeken en daar staan ze niet op, goed om te weten dat via Fb wel een optie is.
Alle reacties Link kopieren
En Magformers, iemand daar ervaring mee? Dat lijkt me ook iets waar ze wellicht alle drie wat mee kunnen. Alleen ook weer zo schreeuwend duur, dus zonde als het een miskoop is.

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven