Het leed dat verjaardagen heet

06-10-2018 20:18 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch hier eens pijlen ik ben vrijgezel en woon samen met mijn katten. Geen kinder wens sterker nog ben kinderen na 2 uurtjes vaak wel zat.

Ik zit nu in de leeftijd waarop veel vriendinnen zwanger worden of al kinderen hebben.

Zelf vier ik mijn verjaardag nooit en op de verjaardagen van volwassen kom ik zelden tot nooit. Veel prikkels en vind er gewoon niks aan.

Terug naar de kinder verjaardagen inmiddels zijn dat er volgend jaar een stuk of 12 waar dus word verwacht. Ik zie dat gewoon niet zitten. Dus had bedacht om gewoon om het jaar te gaan dus een jaar die 6 verjaardagen en het andere jaar die 6 verjaardagen.
Deze gedachten heb ik nu aan 4 mensen verteld waarvan 1 positieve reactie van een vriendin die zich het kon voorstellen en het prima vind als ik besluit om niet elk jaar te komen.
Van de andere 3 kreeg ik nog al boze/negatieve reacties want zij snappen niet dat ik de verjaardag van *naam kind* niet elk jaar wil vieren onder deze 3 zit dus ook familie.
Ik schrok hier van en begin toch te twijfelen is mijn idee echt zo raar?
derooiekater schreef:
07-10-2018 09:16
Die mensen zullen vast wel gewent zijn dat er afzeggingen komen. Heb dit jaar al een verjaardag laten schieten door omstandigheden dit was toevallig van een neefje heb dat toen anders opgelost. De gastvrouw snapte het volledig alleen b.v mijn ouders weer niet.

Het is mij wel duidelijk geworden dat het tijd word voor keuzes en te kiezen voor mijzelf zonder dit aan te kondigen lang van te voren. En dan kiezen voor alternatieven uitjes.

Dank voor alle verhelderende reacties.

Je kan niet iedereen tevreden houden. Met alles wat je doet of zegt heb je altijd iemand die het daar niet met je eens is. Jammer dan voor diegene. Kies voor jezelf! Ik heb een oom die niet van verjaardagen houdt en altijd de dag vóór of ná de verjaardag komt. Want dan is er niemand. De familie vind het wel typisch, maar het is ook weer geaccepteerd dat hij dat nou eenmaal zo doet. Niemand doet er ook moeilijk over.
Toen ik kind was kwamen de vrienden van mijn ouders (of die nu kinderen hadden of niet) ook niet op mijn verjaardag. Alleen familie en de buurvrouw. Niets aan over gehouden hoor ;)
Ik ga zelf ook niet naar de verjaardagen van kinderen van vrienden. Wordt ook niet echt verwacht.
Ik zou dan weer geen 10 dagen een verjaardag vieren omdat er mensen zijn die niet op het feest zelf willen komen.
Of je komt die dag of je komt niet. Beiden zijn ok.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-10-2018 11:57
Echt niet alle vrienden van mijn ouders dan kwamen opdraven.
sinds een jaar of 40 zijn de gezinnen kleiner, mensen hebben nu vaak een extended family, dus vrienden ipv broers en zussen.
Ik had vroeger een hele berg neefjes en nichtjes, mijn kinderen hebben we wel geteld... Nul.
Op de verjaardag van mijn kinderen komen dus onze beste vrienden, en wij bij hen. Ik nodig echt niet mijn hele vriendenkring uit, maar dat mensen vrienden uitnodigen, vind ik niet raar hoor.
derooiekater schreef:
07-10-2018 09:16
En dan kiezen voor alternatieven uitjes.
Je hoeft niet met alle jarige kinderen een alternatief uitje te doen. Dat zou je alleen met neefjes en nichtjes kunnen doen. Maar alleen als jij het leuk vindt. Andermans kinderen zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Kinderen hebben het tegenwoordig al heel erg druk met school, sport, clubjes. Een extra uitstapje kan ook voor een kind een extra belasting zijn.
lilalinda schreef:
07-10-2018 12:37
sinds een jaar of 40 zijn de gezinnen kleiner, mensen hebben nu vaak een extended family, dus vrienden ipv broers en zussen.
Ik had vroeger een hele berg neefjes en nichtjes, mijn kinderen hebben we wel geteld... Nul.
Op de verjaardag van mijn kinderen komen dus onze beste vrienden, en wij bij hen. Ik nodig echt niet mijn hele vriendenkring uit, maar dat mensen vrienden uitnodigen, vind ik niet raar hoor.
Dat zeg ik ook niet. ;)

Ik zeg zelf eerder ook dat ik vrienden en hun gezinnen uitnodig. Maar alleen die waar ik een hele warme band mee heb en dan nog verwacht ik niet dat ze per se komen. Is een leuke vrijwillige uitnodiging als ze zin en tijd hebben.

Niet zoals bij TO het voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Wij komen niet op de verjaardagen van kinderen. Nu we er zelf 1 hebben, nodigen we ook geen vrienden uit.

Sommigen waren daar wel een beetje gepikeerd over inderdaad, maar dat ging ook weer over en nu vinden ze het volgens mij wel relaxed dat ze bij ons in ieder geval niet hoeven te komen. Iedereen heeft het druk zat.

Kind is nu nog klein en met de opa', oma's, broers en zussen is het druk genoeg. Wordt volop verwend.

Er is 1 kind waar ik wel een punt van maak om voor haar verjaardag dan op een ander moment nog even koffie te doen. Voor de kinderen leuk, omdat ze dan samen kunnen spelen en spreek ik de ouders ook nog eens.

Rare gewoonte om iedereen die JIJ kent uit te nodigen, maar zelf alleen maar rond te rennen met koffie en taart. Mag ik komen opdraven om bij te kletsen met je schoonfamilie en je vrienden van vroeger. Nou bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-10-2018 12:43
Dat zeg ik ook niet. ;)

Ik zeg zelf eerder ook dat ik vrienden en hun gezinnen uitnodig. Maar alleen die waar ik een hele warme band mee heb en dan nog verwacht ik niet dat ze per se komen. Is een leuke vrijwillige uitnodiging als ze zin en tijd hebben.

Niet zoals bij TO het voorkomt.
Maar zijn het alleen vrienden bij TO, of ook familie?
Ik herken het namelijk helemaal nergens, en heb een flinke vriendenkring met veel kinderen. Niemand nodig veel vrienden uit, hooguit 1 of 2 gezinnen.
lilalinda schreef:
07-10-2018 12:46
Maar zijn het alleen vrienden bij TO, of ook familie?
Ik herken het namelijk helemaal nergens, en heb een flinke vriendenkring met veel kinderen. Niemand nodig veel vrienden uit, hooguit 1 of 2 gezinnen.
Ik lees vriendinnen en vrienden met kinderen en neefjes en nichtjes ect.

Ik weet niet wat jij leest? :-D
En maakt verder toch ook niet uit of jij het herkent of niet.

TO heeft geen kinderen en wil niet bij alles en iedereen langs. Moet ze dat gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-10-2018 12:46
Maar zijn het alleen vrienden bij TO, of ook familie?
Ik herken het namelijk helemaal nergens, en heb een flinke vriendenkring met veel kinderen. Niemand nodig veel vrienden uit, hooguit 1 of 2 gezinnen.
Hier word het ook geviert met vrienden en familie door elkaar heen. Ook kinderloze mensen worden uitgenodigd.

En de uitnodiging kaarten van hun prinsen of prinsessen krijg il ook alle maal. Want een verjaardag is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-10-2018 12:51
Ik lees vriendinnen en vrienden met kinderen en neefjes en nichtjes ect.

Ik weet niet wat jij leest? :-D
En maakt verder toch ook niet uit of jij het herkent of niet.

TO heeft geen kinderen en wil niet bij alles en iedereen langs. Moet ze dat gewoon niet doen.
Als ze niet wil, gaat ze niet. Absoluut waar
Maar als het 1 of 2 goeie vriendinnen zijn, dieer altijd voor haar zijn...
Dan moet ze niet verbaasd zijn, als vriendinnen afhaken
Ik denk dat het voor de meeste volwassen mensen een verjaardag helemaal niet belangrijk is. Man en ik vieren al járen onze verjaardagen niet meer, en ik zie onze kinderen zeker niet als prinsjes. Maar voor kinderen is het wél belangrijk, en het is niet leuk om die teleurgestelde gezichtjes te zien omdat de helft heeft afgezegd. Zij zijn nog te jong om te snappen waarom mensen geen zin hebben in hun verjaardag. Snap heus wel dat niet iedereen zin heeft in zo een kinderverjaardag, maar al kom je maar een halfuurtje. Dan is het al prima.
Als je er een uur voor moet rijden dan begrijp ik het, dan spreek je desnoods af dat je een ander keertje komt of je stuurt een kaart.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
07-10-2018 12:10
Hoe ga jij daar als ouder mee om? Bevestig jij dat idee bij haar, dat ze niet 'belangrijk genoeg zou zijn', of bespreek je dat mensen soms andere prioriteiten hebben dat de ene persoon een verjaardag wel belangrijk vindt, en een ander liever misschien 1:1 dingen doet?
Ik zeg gewoon hoe het is. Ik zeg dat het niet aan haar ligt maar aan hem. Hij doet nooit wat met mijn kinderen.
derooiekater schreef:
07-10-2018 09:16
Die mensen zullen vast wel gewent zijn dat er afzeggingen komen. Heb dit jaar al een verjaardag laten schieten door omstandigheden dit was toevallig van een neefje heb dat toen anders opgelost. De gastvrouw snapte het volledig alleen b.v mijn ouders weer niet.

Het is mij wel duidelijk geworden dat het tijd word voor keuzes en te kiezen voor mijzelf zonder dit aan te kondigen lang van te voren. En dan kiezen voor alternatieven uitjes.

Dank voor alle verhelderende reacties.
Het verbaast mij dat zoveel wordt aangeraden om smoezen te bedenken. Ik denk dat je met eerlijkheid over waarom je het niet fijn vindt meer wederzijds begrip bereikt, het is niet alleen maar een kwestie van geen zin hebben maar ook de drukte en prikkels etc.

Als ik dit zo lees ga ik bijna opzien tegen het moment dat mijn vriendinnen kinderen gaan krijgen en wat daar dan bij komt kijken o_o
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
07-10-2018 13:18
Ik denk dat het voor de meeste volwassen mensen een verjaardag helemaal niet belangrijk is. Man en ik vieren al járen onze verjaardagen niet meer, en ik zie onze kinderen zeker niet als prinsjes. Maar voor kinderen is het wél belangrijk, en het is niet leuk om die teleurgestelde gezichtjes te zien omdat de helft heeft afgezegd. Zij zijn nog te jong om te snappen waarom mensen geen zin hebben in hun verjaardag. Snap heus wel dat niet iedereen zin heeft in zo een kinderverjaardag, maar al kom je maar een halfuurtje. Dan is het al prima.
Als je er een uur voor moet rijden dan begrijp ik het, dan spreek je desnoods af dat je een ander keertje komt of je stuurt een kaart.

o_o

Maar dan faal jij toch als ouder dat je niet aan je kinderen uitlegt dat anderen niet op hun feestje komen?

Ik heb zelf 3 kinderen, zij weten niet beter dan dat alleen opa en oma op hun verjaardag komen.

Zelf maakten we er wel een feestje van, en organiseerden een kinderfeestje in dezelfde week.

Kindvrije ooms en tantes hoeven niet op te draven om aan de verwachtingen van jouw kinderen te voldoen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
derooiekater schreef:
07-10-2018 13:02
Hier word het ook geviert met vrienden en familie door elkaar heen. Ook kinderloze mensen worden uitgenodigd.

En de uitnodiging kaarten van hun prinsen of prinsessen krijg il ook alle maal. Want een verjaardag is belangrijk.
Kinderloze mensen zijn toch ook gewoon mensen? Daarnaast, beetje jammer van dat "prinsen en prinsessen"-riedeltje. Jij wilt niet op Kinderverjaardagen. Punt.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
07-10-2018 14:22
Kinderloze mensen zijn toch ook gewoon mensen? Daarnaast, beetje jammer van dat "prinsen en prinsessen"-riedeltje. Jij wilt niet op Kinderverjaardagen. Punt.
:kneel: zo flauw altijd.

Wij vieren Kinderverjaardagen inderdaad uitgebreid. Één keer met hun verjaardag met familie. En één keer gezamenlijk met vrienden en buren. Dit ivm de beperkte ruimte.
Er komen gezinnen, stellen zonder kinderen en vrijgezellen.
En 't is gewoon een leuke dag met heel veel spelende kinderen en kletsende volwassenen. Meestal met mooi weer en daarom eindigend met een BBQ.

De meeste mensen komen als we ze uitnodigen. Soms zegt er iemand af, geen idee of degene niet kan of niet wil, maakt me ook niet uit.

T.o. als je niet kan/geen zin hebt dan zeg je gewoon af
Ik zou liever hebben dat je niet komt dan met tegenzin.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
07-10-2018 13:25
Ik zeg gewoon hoe het is. Ik zeg dat het niet aan haar ligt maar aan hem. Hij doet nooit wat met mijn kinderen.
Waarom moet een oom perse wat met jouw kinderen gaan doen? Toont hij verder ook geen belangstelling?Ik ben zelf tante van 3 neefjes, maar ik heb echt niet de behoefte om iets met ze te gaan doen. Het zijn ook kinderen die echt geen sjoege geven, heel erg in hun eigen wereldje leven. Verjaardagen kom ik wel maar nu ze ouder zijn ga ik meestal om het jaar, ik werk de helft van de weekenddagen. Hun ouders zijn ook altijd erg laat met uitnodigen ( 1,5 week van te voren) en dan teleurgesteld zijn als bijna niemand kan..
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
beetjegek schreef:
07-10-2018 13:25
Ik zeg gewoon hoe het is. Ik zeg dat het niet aan haar ligt maar aan hem. Hij doet nooit wat met mijn kinderen.

Misschien ben ik wel ontzettend antisociaal, maar ik doe ook weinig met de kinderen van mijn broer/zussen. Ik begrijp dat zij kiezen voor kinderen, maar ik kies bewust niet voor kinderen en heb ook geen behoefte om tante te zijn.
Alle reacties Link kopieren
AlejandraLaura schreef:
07-10-2018 16:31
Hun ouders zijn ook altijd erg laat met uitnodigen ( 1,5 week van te voren) en dan teleurgesteld zijn als bijna niemand kan..
Nu is het natuurlijk niet zo, dat verjaardagen erg fluctueren, je weet toch wanneer neefje X jarig is
Ik ga overigens ook geen vervangende uitjes met die kinderen doen. Ik heb zelf geen kinderen, en ik ben ook niet handig in de omgang met kinderen. Je hoeft toch niet te compenseren dat je er niet was.

Ik ben er ook lang niet altijd bij de verjaarden van de kinderen van mijn broers en zussen. Dan weer eens wel, dan weer eens niet, net hoe het uitkomt. Ze zien me verder echt niet supervaak, dus zo gehecht zijn ze ook weer niet aan me.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 07-10-2018 17:43
49.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
07-10-2018 13:25
Ik zeg gewoon hoe het is. Ik zeg dat het niet aan haar ligt maar aan hem. Hij doet nooit wat met mijn kinderen.

:HA:
Want zijn roeping in het leven was oom worden van jouw kinderen...
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
vandale schreef:
07-10-2018 17:41
:HA:
Want zijn roeping in het leven was oom worden van jouw kinderen...
Nou inderdaad.
Iedereen leidt andere levens. Ik heb geen zin om zaterdag om 14u op een verjaardag te zitten en mensen met kinderen zeggen net zo makkelijk af omdat ze de volgende dag vroeg op moeten, als iemand een feest geeft dat om 22u begint. Dat is allemaal prima toch?
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
07-10-2018 12:07
Mijn broertje kwam niet op de verjaardag van mijn dochter omdat hij geen zin had. Dat is echt niet leuk voor dochter. Ze snapt dus dat ze niet belangrijk genoeg is. Maar hij is sowieso een oom van niks..
Een kind neemt de mening van de ouders over. Dus als jij niks had gezegd zou het kind de oom niet eens missen. Ik vind jou een kwalijke ouder om er een zielig verhaal van te maken ‘je bent niet belangrijk genoeg’ en lekker een slecht gevoel aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-10-2018 17:31
Nu is het natuurlijk niet zo, dat verjaardagen erg fluctueren, je weet toch wanneer neefje X jarig is
Het word lang niet altijd de zondag erna gevierd bijvoorbeeld. Is telkens verschillend, bij mijn werkgever moet ik 6 weken van te voren aangeven welke dagen ik vrij wil hebben. Dan vraag ik het dus aan de ouders krijg ik als antwoord dat ze het nog niet weten. Tja dan houd het wel op. Bovendien heb ik nog wel meer verjaardagen dan die van mijn neefjes.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven