Het leed dat verjaardagen heet

06-10-2018 20:18 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch hier eens pijlen ik ben vrijgezel en woon samen met mijn katten. Geen kinder wens sterker nog ben kinderen na 2 uurtjes vaak wel zat.

Ik zit nu in de leeftijd waarop veel vriendinnen zwanger worden of al kinderen hebben.

Zelf vier ik mijn verjaardag nooit en op de verjaardagen van volwassen kom ik zelden tot nooit. Veel prikkels en vind er gewoon niks aan.

Terug naar de kinder verjaardagen inmiddels zijn dat er volgend jaar een stuk of 12 waar dus word verwacht. Ik zie dat gewoon niet zitten. Dus had bedacht om gewoon om het jaar te gaan dus een jaar die 6 verjaardagen en het andere jaar die 6 verjaardagen.
Deze gedachten heb ik nu aan 4 mensen verteld waarvan 1 positieve reactie van een vriendin die zich het kon voorstellen en het prima vind als ik besluit om niet elk jaar te komen.
Van de andere 3 kreeg ik nog al boze/negatieve reacties want zij snappen niet dat ik de verjaardag van *naam kind* niet elk jaar wil vieren onder deze 3 zit dus ook familie.
Ik schrok hier van en begin toch te twijfelen is mijn idee echt zo raar?
Ik denk dat het gemakkelijker is om naar geen enkele kinderverjaardag te gaan. Dan hoef je minder administratie bij te houden en minder uit te leggen. Stuur gewoon een neutrale afzegging op aardige toon zodra je de uitnodiging krijgt en op de verjaardag van kind zelf stuur je een leuke mail/app/kaart.
Aardbei_86 schreef:
06-10-2018 20:47
De maatschappij wordt al individualistisch genoeg.
Die tendens zie je dus ook bij de ouders van al die zevende wereldwonders. Zij vinden hun kind zo belangrijk dat ze van allerlei volwassenen verwachten dat zij een vrije dag opofferen om de verjaardagen van hun kinderen te vieren.
derooiekater schreef:
06-10-2018 23:40
Heb nu tot januari nog 3 verjaardagen staan zie daar nu al tegen op. Dan nog kerst want dan word ik ook geacht om op te komen draven (1 dag de andere is voor mijzelf) en dan begint het circus opniew januari 2 verjaardagen en 1 house warming party.

Smoezen zijn niet ideaal maar wel een optie om zo de rust terug te krijgen en dingen te doen die ik leuk vind.
Zijn die mensen dan niet gewend dat er wel eens iemand niet komt?
Bij ons is er altijd wel iemand op vakantie of naar een sportwedstrijd. Wij vinden dat helemaal geen probleem en halen het ook niet in (in de zin van, nieuwe datum plannen voor die persoon).
Ik kwam laatst echter iemand tegen die dat wel een probleem vindt en die gaat niet meer naar verjaardagen van kinderen als de ouders een keertje niet bij haar zijn geweest. Doen al jouw kennissen/familieleden aan dit soort kleutergedrag? Vast niet. En anders, je mist er niks aan. Lekker laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen zullen vast wel gewent zijn dat er afzeggingen komen. Heb dit jaar al een verjaardag laten schieten door omstandigheden dit was toevallig van een neefje heb dat toen anders opgelost. De gastvrouw snapte het volledig alleen b.v mijn ouders weer niet.

Het is mij wel duidelijk geworden dat het tijd word voor keuzes en te kiezen voor mijzelf zonder dit aan te kondigen lang van te voren. En dan kiezen voor alternatieven uitjes.

Dank voor alle verhelderende reacties.
Oh, en geen smoezen bedenken, want dan kom je juist in de knel. Gewoon; dank voor de uitnodiging, ik ben er niet bij dit jaar, maar veel plezier!

Het is maar een verjaardag, en zo’n kind mist die ene volwassen vriendin van de ouders echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nodeloos ingewikkeld gedoe.

Niks bespreken.
Gaan als je zin en tijd hebt. Of als je het gevoel hebt dat het voor een ander superfijn en -belangrijk is als juist jíj erbij bent.
En anders zeg je, ik ben er niet bij, volgende keer weer.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nodeloos ingewikkeld gedoe.

Niks bespreken.
Gaan als je zin en tijd hebt. Of als je het gevoel hebt dat het voor een ander superfijn en -belangrijk is als juist jíj erbij bent.
En anders zeg je, ik ben er niet bij, volgende keer weer.
Je kan toch gewoon eerlijk zeggen je niet begint aan al de kinderverjaardagen? Het zullen er alleen maar meer worden.

Zie je die kinderen regelmatig? Zo niet dan vind ik het raar dat ze je uitnodigen op hun feestjes.
Wij nodigen op de feestjes van de kinderen gasten uit waar onze kinderen iets mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Twee keer?! Beetje overdreven
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
06-10-2018 21:11
Die vrienden denken allemaal dat hun eerste kind zo bijzonder is dat kennissen wel op hun verjaardag willen komen (het kind zelf doe je er geen plezier mee op die leeftijd). Als ze een tweede hebben zijn ze inmiddels aan het idee gewend dat dit niet zo is en zijn de verwachtingen weer normaal.
Toen bij mijn zus in haar vriendenkring de eerste kinderen kwamen en jarig werden, moest iedereen die ze kenden komen. Speciaal ontworpen uitnodigingen omdat hun wondertje 1 jaar werd en men werd verwacht maar in dit enthousiasme te delen.
Fast forward een paar jar later en men is het er wel over eens dat je de kleine kinderen niet echt een plezier doet met zo'n bups volwassenen en dat het voor veel volwassenen, als ze niet echt een band met de kinderen hebben, ook niet altijd veel aan is. Naast dat iedereen het duk genoeg heeft met eigen werk, hobbies, en hobbies van de kinderen (Zaterdag middag is gewoon prime time vrije tijd...daarop beslag leggen vind ik niet niks).

Ik vind zelf dat er gelegenheden zijn in het leven waarin je gewoon gáát en het geen kwestie is van zin hebben. Begrafenissen, bruiloften, en nog meer once in a liftime (nou ja, de begrafenis is geen lifetime meer, maar soit) gebeurtenissen. Dan gaat het er niet om of je het nou zo leuk vind, maar dan kom je voor de mensen om het moment te delen, of ze te steunen. Dat een baby/peuter 1 jaar wordt vond ik alleen belangijk bij de kinderen van mijn zus en broer en dan nog maakten we er grapjes over ("Nou, gefeliciteerd oor, dat je hem al een jaar niet van de commode hebt laten vallen *knipoog* "). Bij de kinderen van vrienden die ik heus vaak genoeg zie, zal ik niet aan het einde van mijn leven denken: en tóch had ik moeten gaan, net zo min als zij zullen denken: waar was B nou, net toen ik haar nodig had? Kijk, als een vriendin net een hele moeilijke periode heeft gehad, of er is een andere reden om er bij te zijn, dan tuurlijk. Maar een gewonen huis-tuin-en-keuken verjaardag, die druk geneog is en in een weekend dat je ook ander dingen te doen hebt: het zal wel.

Toen ik trouwens vrijgezel was werd er door anderen ook makkelijker beslag op mijn tijd gelegd dan nu ik weer een vaste relatie heb. "Even met B-man overleggen of we dan niet al wat hebben" wordt makkeljker geaccepteerd dan zelf een hobby hebben die dag, kennelijk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Waarom zegt iedereen dat ze een smoes moet verzinnen o_o

Ik doe niet aan verjaardagen (behalve van mijn eigen kinderen) en dat weet iedereen.
Je gaat toch zeker niet 12 x per jaar in discussie?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
perzikboom6 schreef:
06-10-2018 21:06
Ik vind het sowieso raar dat mensen hun eigen vrienden uitnodigen op de verjaardag van hun kinderen. Met opa's, oma's, ooms en tantes is het druk genoeg. Als de kinderen oud genoeg zijn om vriendschappen te sluiten dan kunnen ze hun eigen vrienden uitnodigen en tot die tijd houden we het klein.
+1
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
07-10-2018 07:43
Die tendens zie je dus ook bij de ouders van al die zevende wereldwonders. Zij vinden hun kind zo belangrijk dat ze van allerlei volwassenen verwachten dat zij een vrije dag opofferen om de verjaardagen van hun kinderen te vieren.
Jij vierde je verjaardag vroeger nooit??
Alle reacties Link kopieren
Naar de verjaardagen van kinderen van vrienden ga ik sowieso nooit. Naar die van neefjes en nichtjes probeer ik wel altijd te gaan, maar als dat een keer echt niet uitkomt dan zie ik ze wel een andere keer.
Je moet dirt soort dingen ook niet bespreken met de mensen zelf . Of met je ouders.

De ene keer ga je wel. De andere keer niet. Voor bepaalde mensen heb je de hel van kinderverjaardagen wel over en de ander niet.

Niks raars aan. Gewoon niet gaan zitten bespreken en uitleggen.

Je krijgt een uitnodiging en je kan ( wil) wel of niet. Klaar.
Het is maar een verjaardag. Ik zal wel weer te makkelijk denken, maar je gaat wel óf je gaat niet. En twee uur ergens zitten en een stuk taart eten en dan weer weggaan vind ik ook niet echt de hel op aarde.
lilalinda schreef:
07-10-2018 11:38
Jij vierde je verjaardag vroeger nooit??
Maar toch niet dat alle vrienden van je ouders ook langs moesten komen?
Alle reacties Link kopieren
Wordt die tante die altijd van die leuke kaarten stuurt. Ik heb meerdere tantes die door o.a. werk en reisafstand niet op mn verjaardag kwamen en laatst nog (ben nu 36) als felicitatie voor mn eigen huis.
Een lief felicitatiebriefje en er bij iets. Van mini bellenblaas tot een vlaggenlijntje. Verzin iets. Genoeg van die minimeuk te vinden bij de action en tiger enz.

Leg een bak meuk klaar, set kaarten met envelop, kind blij, jij hebt er aan gedacht en niet verplicht om een feestje uit te zitten.
Been there, done that, got the T-shirt.
lilalinda schreef:
07-10-2018 11:38
Jij vierde je verjaardag vroeger nooit??
Echt niet alle vrienden van mijn ouders dan kwamen opdraven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het ook wel omdat de maatschappij nu anders is dan toen ik opgroeide Al mijn ooms en tantes woonden dichtbij, net als mijn gootouders. Langsgaan bij een kinderverjaardag paste voor hen gewoon op een dinsdagavond tussendoor zeg maar. Er hoefde geen vrije dag in het weekend met een uur reistijd ingepland te worden. Mijn zus en ik wonen best ver van mijn ouders, dus dan is het al meer en 'ding'. Ook zijn er minder ooms en tantes (klienere gezinnen in de jaen 70 en 80) waardoor wellicht vrienden en vriendinnen meer als familie voelen. Tel daar bij op dat ouders tegenwoordig hun kinderen superbijzondere wondertjes vinden waar vanalles voor geregeld moet worden, terwijl kinderne vroeger meer een fact of life waren (waar de verjaardag wel bij hoorde natuurlijk, maar wat minder euforisch)

Afijn, TO, ik zou me er niet te sappel over maken hoor.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 07-10-2018 12:00
17.49% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik heb zeker ook vrienden enz op de kinderverjaardagen. Maar ik nodig ze niet allemaal uit. En ik verwacht al helemaal niet dat ze uberhaupt/altijd komen.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
07-10-2018 10:02
Wat een nodeloos ingewikkeld gedoe.

Niks bespreken.
Gaan als je zin en tijd hebt. Of als je het gevoel hebt dat het voor een ander superfijn en -belangrijk is als juist jíj erbij bent.
En anders zeg je, ik ben er niet bij, volgende keer weer.
Dit, geen gesprekken met anderen hierover hebben maar gewoon zelf kiezen en bepalen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de afspraak dat vrienden niet op elkaars kinderverjaardagen komen, dat is echt een familieding. Zou je zoiets niet kunnen afspreken, dat scheelt al heel veel verjaardagen. (Ik durf bijna te wedden dat meer van je vriendinnen eigenlijk helemaal niet zoveel zin hebben in al die kinderverjaardagen..)
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje kwam niet op de verjaardag van mijn dochter omdat hij geen zin had. Dat is echt niet leuk voor dochter. Ze snapt dus dat ze niet belangrijk genoeg is. Maar hij is sowieso een oom van niks..
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
07-10-2018 12:07
Mijn broertje kwam niet op de verjaardag van mijn dochter omdat hij geen zin had. Dat is echt niet leuk voor dochter. Ze snapt dus dat ze niet belangrijk genoeg is. Maar hij is sowieso een oom van niks..
Hoe ga jij daar als ouder mee om? Bevestig jij dat idee bij haar, dat ze niet 'belangrijk genoeg zou zijn', of bespreek je dat mensen soms andere prioriteiten hebben dat de ene persoon een verjaardag wel belangrijk vindt, en een ander liever misschien 1:1 dingen doet?
boebezoebe wijzigde dit bericht op 07-10-2018 12:13
0.55% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven