Het leed dat verjaardagen heet

06-10-2018 20:18 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch hier eens pijlen ik ben vrijgezel en woon samen met mijn katten. Geen kinder wens sterker nog ben kinderen na 2 uurtjes vaak wel zat.

Ik zit nu in de leeftijd waarop veel vriendinnen zwanger worden of al kinderen hebben.

Zelf vier ik mijn verjaardag nooit en op de verjaardagen van volwassen kom ik zelden tot nooit. Veel prikkels en vind er gewoon niks aan.

Terug naar de kinder verjaardagen inmiddels zijn dat er volgend jaar een stuk of 12 waar dus word verwacht. Ik zie dat gewoon niet zitten. Dus had bedacht om gewoon om het jaar te gaan dus een jaar die 6 verjaardagen en het andere jaar die 6 verjaardagen.
Deze gedachten heb ik nu aan 4 mensen verteld waarvan 1 positieve reactie van een vriendin die zich het kon voorstellen en het prima vind als ik besluit om niet elk jaar te komen.
Van de andere 3 kreeg ik nog al boze/negatieve reacties want zij snappen niet dat ik de verjaardag van *naam kind* niet elk jaar wil vieren onder deze 3 zit dus ook familie.
Ik schrok hier van en begin toch te twijfelen is mijn idee echt zo raar?
Niet gaan, maar wel optijd de gastvrouw een bericht sturen. Ik heb kinderen, maar op kinderverjaardagen van een ander zul jij mij niet snel aantreffen.
Ik zou mij er niet zo druk om maken. Wij gaan ook niet altijd ivm wisselende diensten. Maar mijn zwager komt ook nooit. Hij is in de afgelopen 12 jaar 1 of 2 x geweest. We zien elkaar op andere momenten en dat is prima.

Ik ga mijn kinderloze vrijgezelle zwager echt niet dwingen te komen. Hij vindt er niks aan. En zoals gezegd zien we elkaar op andere momenten en dat is meer dan prima.
Ik vind het echt prima kunnen. Ook niet gaan vind ik prima kunnen. Ik hou ook niet van verjaardagen en heb nu 2 jonge kinderen. Het zal al druk genoeg zijn met mensen die wel willen komen.
Alle reacties Link kopieren
Buiten de verjaardagen om zie ik ze ook nog wel neefjes, nichtjes en kindjes van vriendinnen.
Ik woon vlak bij een kinderboerderij en speeltuin en spreek daar ook met ze af. Of doe andere leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Uitnodigingen voor verjaardagen zijn hier (voor de meeste mensen) zonder enige verwachting. Iedereen mag komen, maar het hoeft niet.
Zeker van (toen nog) kinderloze vriendinnen kon ik het heel goed begrijpen als ze niet kwamen.

Mijn ouders en zussen verwacht ik wel. Maar dat is puur omdat mijn kinderen dat ook écht heel erg graag willen en verwachten.
Maar er is van hen ook wel eens iemand op vakantie tijdens een vakantie. Ook geen man over boord.

Geen kinderverjaardagen afgaan vind ik helemaal niet raar. Maar je kan wel reacties verwachten als je het zo duidelijk aankondigt...
Ik ga altijd naar iedere verjaardag waarvoor ik word uitgenodigd. Maar dat zijn dan ook alleen directe (schoon)familie (ouders, broers/zussen en daar de kinderen van) + echt goede vrienden en daar de kinderen van. Man en ik komen beiden uit een groot gezin, dus dat zijn ook gelijk een hoop verjaardagen. Ik ben een familiemens dus vind het juist leuk. :) Man vindt het iets minder soms, maar door zijn werkschema komt hij er de helft van de tijd onderuit, dus dat scheelt. ;)
derooiekater schreef:
06-10-2018 21:30
Buiten de verjaardagen om zie ik ze ook nog wel neefjes, nichtjes en kindjes van vriendinnen.
Ik woon vlak bij een kinderboerderij en speeltuin en spreek daar ook met ze af. Of doe andere leuke dingen.
Ik vind het veel. Daar kunnen best wat verjaardagen af.

Ik ken mensen met slechtere redenen.
anoniem_370025 wijzigde dit bericht op 07-10-2018 07:05
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon eerlijk zijn. Zeggen dat je geen liefhebber bent van verjaardagen en je al helemaal overprikkeld raakt van kinderverjaardagen, vanwege de drukte en herrie. En dat je daarom de kinderverjaardagen overslaat. Heb ik ook gedaan. Mijn vriendinnen vinden het misschien niet leuk, maar accepteren het wel. Wat kunnen ze ook anders?
1-Aapje schreef:
06-10-2018 20:33
Ik vind dat je verjaardagen van familie niet kan overslaan. Bij kinderen van vriendinnen vind ik het anders.
Hoezo niet? Ik werk in de zorg en dus weekenden. En familie ver weg. Hoe zie je het voor je om daar steeds heen te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
06-10-2018 20:25
Lees ook het introvertentopic eens, daar zul je veel herkenbaarheid tegenkomen.
Ik begrijp je helemaal. Ik vind mensen met kinderen vaak egocentrisch. Voor jou zijn andere dingen belangrijk. 12 kinderverjaardagen is nog al wat, TO. Ik vind zelf dat je nog heel schappelijk bent met 6x en 6x. Raar dat je zulke negatieve reacties krijgt. Ben je eerlijk, worden ze boos. Je wordt bijna gedwongen om smoesjes te bedenken. Flauw. Hopelijk lukt het je om bij jezelf te blijven.
Helemaal eens! Waarom verwachten mensen ook dat hun kinderen dezelfde rol gaan spelen in jouw leven als dat ze zelf doen? Ik zou gewoon helemaal niet meer gaan. En geen ruchtbaarheid aan geven ook. Ze raken er wel aan gewend en zeggen later "oh, die komt nooit op verjaardagen".
perzikboom6 schreef:
06-10-2018 21:06
Ik vind het sowieso raar dat mensen hun eigen vrienden uitnodigen op de verjaardag van hun kinderen. Met opa's, oma's, ooms en tantes is het druk genoeg. Als de kinderen oud genoeg zijn om vriendschappen te sluiten dan kunnen ze hun eigen vrienden uitnodigen en tot die tijd houden we het klein.
Oh ja joh? Mijn kinderen hebben geen opas. Mijn vriendinnen voelen als familie toevallig.
Ik geef ook al jaren geen feestje meer voor mijn verjaardag en ga ook lang niet altijd naar feestjes van volwassenen. Vind dat altijd zo druk, raak overprikkeld en veel familieleden roken en ik heb geen zin om in de rook te zitten waar ik nog dagen last van heb. Heb dat laatste al een paar keer subtiel gezegd en dan werd er weer even rekening mee gehouden en daarna niet meer.

Naar verjaardagen van kinderen ben ik wel een tijdje gegaan omdat ik dat als kind ook altijd leuk vond dat zoveel mensen speciaal voor mij kwamen en hoe meer cadeautjes hoe beter. Maar die kinder verjaardagen werden mij uiteindelijk ook veel te druk omdat er steeds meer kinderen bij kwamen enzo. Dus dat heb ik afgeschaft en ik heb daar eigenlijk nooit iets negatiefs over gehoord. Sommige ouders zijn het ook kleiner gaan vieren voor hun kind omdat het te druk werd voor het kind zelf of het wordt opgesplitst. En voor de allerkleinsten wordt het soms ook gewoon niet gevierd voor de hele familie en vrienden maar wordt als gezin iets leuks gedaan.

Het geeft mij gewoon zoveel meer rust dat ik niet meer verplicht voel maar in het begin vond ik het wel lullig voor de jarige.
Alle reacties Link kopieren
Wij sturen iedereen een kaartje maar gaan nooit naar verjaardagen.
Eigen verjaardag vieren wij met z'n vieren lekker thuis.
Dit allemaal ivm prikkels.

Je moet jezelf beschermen en niet altijd aan anderen denken.
Het is jouw keuze vanwege jouw gezondheid / voorkeuren / whatever.
Als iemand daar geen begrip voor heeft, is het geen echte vriend.
Familie zal het zeker begrijpen en anders pech gehad.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me van mezelf ook niet herrinneren dat er vriendinnen van mijn moeder bij mijn inderverjaardagen waren. Opa en oma, ooms en tantes (ook niet allemaal) en neven en nichten. En dan een partijtje voor vrienden en vriendinnetjes. Heb er niks aan overgehouden dat de kennissenkringen van mijn ouders niet om de verjaardagstaart stond bij mij.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 07-10-2018 09:55
0.29% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
De laatste keer dat ik naar kinderverjaardagen ging, waren de kinderen vooral geïnteresseerd in cadeau/geld dat ik meebracht
en daarna gingen ze weer verder gamen.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
06-10-2018 20:24
Ik begrijp het heel goed. Maar ik vind het niet sociaal kunnen.
Dit idd. Je doet het juist voor die ander. Verzin dan een smoes. Nu komt het over alsof ze totaal niet belangrijk voor je zijn. Je kunt ook té eerlijk zijn.
Ik kan prima tegen drukte en prikkels, maar ik ga echt niet naar alle kinderverjaardagen in mijn vriendenkring. Ik pas geen schema toe. Wanneer het schikt ga ik, en zo niet dan niet. Ik meld me af en geef verder ook geen reden. Nog nooit problemen mee gehad. Ook niet bij familie (kinderen broers en zussen).

In mijn omgeving verwacht men dat echt niet als je zelf ook nog eens geen kinderen hebt. Wat een flauwekul zeg. Ik ben daar gek zeg, er zijn echt zoveel verjaardagen, dan hou je geen weekend over.

Blijf bij jezelf.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 06-10-2018 23:09
14.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op meerdere manieren verjaardagen vieren. In onze beide families mogen we tegelijk met de (andere) schoonfamilie op bezoek komen. Logisch, alle familie bij elkaar. Maar die schoonfamilies vind ik nergens echt gezellig of interessant of leuk. Gewoon mijn types niet.
Er werd verwacht dat je weekenden achter elkaar leuk op ging zitten. Man vond het ook een vermijdingswaardig fenomeen.
Dus we sturen wel een kaartje, of bellen of appen. En gaan zelden naar een feestje.

Edit: behalve naar de leuke. Vaak jubilea, afscheid, en heel vaak van vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongere zus zonder kinderen gaat ook niet graag naar de verjaardagen van haar nichtjes en neefjes.
Wordt haar niet altijd in dank afgenomen.
Mij maakt het niet uit of ze op de verjaardag van mijn zoon, haar neefje komt. Ze hoeft alleen te komen als ze het zelf leuk vindt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er horendol van wordt.
Wat een rare reacties hier. Ik vind het helemaal niet gek om niet te gaan. Dus laat je niets aanpraten. Ze wennen er snel aan.

Dat ooms en tantes moeten komen is iets van tegenwoordig. Zelf kwamen ze niet bij ons, ondanks dat de band goed is. Zou ook geen beginnen aan zijn geweest.

En zelf ga ik niet. Niemand die dat gek vind en de band is prima.
Alle reacties Link kopieren
Heb nu tot januari nog 3 verjaardagen staan zie daar nu al tegen op. Dan nog kerst want dan word ik ook geacht om op te komen draven (1 dag de andere is voor mijzelf) en dan begint het circus opniew januari 2 verjaardagen en 1 house warming party.

Smoezen zijn niet ideaal maar wel een optie om zo de rust terug te krijgen en dingen te doen die ik leuk vind.
derooiekater schreef:
06-10-2018 20:55
Mijn schoonzus vind het b.v geweldig om met confetti canonnen te en ballonnen die de kinderen kapot moeten maken voor iets leuks
Oh horror. Ik ben bang voor alles wat knalt (ik was volgens mij een van de weinige kinderen die niet van ballonnen hield en vind het nog steeds misselijke dingen). Hoe kinderachtig misschien ook, ik zeg dat eerlijk en stuur een kaartje. En ik kom een dag eerder/later met cadeautje. Maar ik wil echt niet in de stress zitten en al helemaal niet voor een kinderverjaardag maar snap ook dat ballonnen juist bij een kinderverjaardag horen. Dus maak ik deze compromis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een bloedhekel aan verjaardagen. Kinderen van familieleden zou ik wel heen gaan. Kinderen van vriendinnen zou ik een mooie kaart sturen als ik zelf geen kinderen zou hebben. Wij krijgen zelfs nog uitnodigingen voor kinderen die achttien worden. Snap dat niet zo. Vier lekker een feestje met je leeftijdgenoten.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
06-10-2018 21:04
Ben bang dat ik het dan op de spits ga drijven. Heb het dit jaar wel op Facebook gezet maar heb in totaal 4 felicitaties gehad.
😂😂😂
Blondie68 schreef:
07-10-2018 01:01
Ik heb ook een bloedhekel aan verjaardagen. Kinderen van familieleden zou ik wel heen gaan. Kinderen van vriendinnen zou ik een mooie kaart sturen als ik zelf geen kinderen zou hebben. Wij krijgen zelfs nog uitnodigingen voor kinderen die achttien worden. Snap dat niet zo. Vier lekker een feestje met je leeftijdgenoten.
Misschien doen ze dat ook wel? Wij hadden ook altijd een “gewone” verjaardag voor de familie + een feestje voor vrienden en vriendinnen. Wij vonden die familieverjaardagen net zo gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven