Het zeggen van u!

20-03-2009 17:57 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 4 hoeft tegen mij en mijn man geen u te zeggen maar mijn schoonouders of vooral mijn schoonvader staat daarop!

Ook hoeft ze tegen mijn moeder ook geen u te zeggen.

Ik probeer haar te leren dat ze tegen mijn schoonouders wel u moet zeggen maar dat schiet er dus vaak bij in.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Is het nou verstandig dat ze tegen iedereen u zegt?

Wat vinden jullie daar nou van?

Liefs Vin
For better and worse!!!!
quote:rosanna08 schreef op 20 maart 2009 @ 18:11:

ik ben daar heel ouderwets in, oudere mensen spreek je aan met u, tenzij ze zelf aangeven dat dat niet nodig is.

Het irriteert me mateloos wanneer ik bijv in de winkel die jonge meisjes alle klanten aan hoor spreken met je en jij. En dat heeft niets met mijn leeftijd te maken, dat heb ik altijd al irritant gevonden.Dit is totaal iets anders, we hebben het hier over familie in de directe lijn.
Ook als we het hebben over een familielijn vind ik het niet vreemd dat een kind van 4 u zegt tegen iemand die 50 jaar ouder is.

Tuurlijk heeft respect ook te maken met hoe je met iemand omgaat. Maar door een kind u te laten zeggen laat je wel merken dat er verschil zit tussen een knikkervriendje of oma.

Als je je schoonouders voor het eerst ontmoedt begin je ook niet gelijk te je-en en jij-en. Tenzij iemand dat aangeeft.
Daar ben ik het wel mee eens yoyo!

Ik zei idd ook u tegen mijn schoonouders maar die hebben gezegd dat dat niet meer hoeft.

Ik vind ook dat ze niet tegen iedereen je hoeven te zeggen mits anders aangeven maar vindt de manier hoe hij doet niet echt leuk.

Ik probeer haar te corrigeren maar hij reageert zo geërgerd.

Ze moet nog een hoop leren en ik doe mij best
For better and worse!!!!
quote:rosanna08 schreef op 20 maart 2009 @ 18:11:

ik ben daar heel ouderwets in, oudere mensen spreek je aan met u, tenzij ze zelf aangeven dat dat niet nodig is.

Het irriteert me mateloos wanneer ik bijv in de winkel die jonge meisjes alle klanten aan hoor spreken met je en jij. En dat heeft niets met mijn leeftijd te maken, dat heb ik altijd al irritant gevonden.

Daar ben ik 't mee eens. Maar opa en oma zijn je naaste dierbare mensen. Daar zo'n afstandelijke term voor moeten gebruiken vind ik helemaal niet passen bij 'n relatie zoals kleinkind/opa-oma.

En ook al heb ik altijd je/jij mogen zeggen tegen mijn opa's en oma's, tantes en ooms, mij werd wel degelijk geleerd tegen alle andere volwassenen U te zeggen. Je kent het verschil tussen eigen en vreemd snel genoeg, ook al ben je nog maar 'n kleuter.
Van mij mogen ze dat hele ge-u afschaffen. In het Engels bestaat er ook geen u. Iedereen verdient hetzelfde respect. Oud en jong. Wat mij betreft ook het knikkervriendje.

Maar daar gaat het nu niet om. Jammer dat je schoonouders lastig doen en zich bemoeien met hoe jullie kind jouw ouders aanspreekt.

Misschien eens een gesprek aangaan. Dat je best bereid bent haar te leren hen aan te spreken met u, maar dat ze best jong is en nog foutjes maakt. Dat je het jammer vindt dat zij daar meteen beledigd over zijn.
.
Ik ben 22 jaar en heb geleerd u te zeggen tegen oudere mensen. Mijn ouders en schoonouders spreek ik altijd aan met u. En ik ben er 100% van overtuigt dat ik daardoor geen slechtere band heb met mijn ouders. Tegen mn oma zei ik ook altijd u. Ik weet ook wel dat het niet zit in hoe je iemand aanspreekt. Toch vind ik het netjes. Het staat beleefd.
Ik ben het er helemaal mee eens dat die keuze bij degene ligt die wordt aangesproken.

Je vraagt toch ook niet voor niets of je mag tutoiyeren? Dat vráág je, daar ga je niet automatisch vanuit. Zeker bij onbekenden.

Maar dat betekent niet dat -bekenden- het dus automatisch maar ok moeten vinden om met je en jij aangesproken te worden. Ik kan me goed voorstellen dat iemand dit niet prettig vindt. Dat kan jij vreemd vinden, maar het is iets dat een ander waardeert, het is een kleine moeite daar aan tegemoet te komen.

Het zijn simpele omgangsvormen. Net zoals opstaan voor een ouder persoon, met mes en vork eten of gedag zeggen als je vertrekt.

Geeft iemand (opa oma in dit geval) aan dat 'je' prima is, dan is dat afgesproken, zij hebben dan zelf aangegeven wat ze prettig vinden.

Wel een beetje raar is dat andere opa bepaalt tegen wie u gezegd dient te worden, dat ligt zoals gezegd geheel aan de aangesprokene zelf.

Dit hoeft toch niet zon probleem te zijn?
quote:Zamirah schreef op 20 maart 2009 @ 18:17:

[...]

Dit is totaal iets anders, we hebben het hier over familie in de directe lijn.maakt geen verschil vind ik, oudere mensen spreek je aan met u, tenzij zij aangeven dat ze dat niet nodig vinden, punt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik lees hier dat iemand haar kind sowieso niks bijbrengt over u.

Hoe zag je dat precies voor je dan, in de toekomst?

Tijdens sollicitatiegesprek: Kan je me volgende week bellen?

Nee sorry, ik denk niet dat dat werkt..
ik hoefde van mijn opa en oma ook geen u te zeggen, toen ik ouder werd, maar daar had ik echt moeite mee
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Helemaal eens met diegenen die vinden dat je ouderen aanspreekt met u.

Makkelijk zat.

Ouders en grootouders spraken wij thuis aan met u, hoeft niet meer maar het gebeurt nog regelmatig dat ik u zeg tegen mijn vader of moeder, en daar is volgens mij niks mis mee.

Ik heb schatten van ouders en heb nog nooit iets van afstandelijkheid gevoeld.
Juist, oudere mensen met u!

Ook dokters en eigenlijk ook leerkrachten.

En netjes leren handen geven en iemand daar bij aankijken.

Al dat ge-je en ge-jou. Bah.
Ik sprak mijn oma aan met u en vond dat helemaal niet afstandelijk.

Maar begrijp ik nu goed dat er mensen zijn die vinden dat andere mensen zélf mogen bepalen hoe ze worden aangesproken, zolang dat maar met 'jij' is? Dus dat die mensen niet zelf mogen bepalen dat ze liever 'u' horen?
Ik spreek mijn ouders en grootouders aan met u, maar dat komt omdat wij dialect spreken en dan vind ik het echt heel respectloos klinken om je/jij te zeggen. Mijn kinderen daarentegen spreken mijn ouders en grootouders (hun overgrootouders dus) aan met je en jij, maar zij spreken Nederlands en dan vind ik je/jij helemaal niet respectloos klinken.

Mijn schoonouders worden door mij en mijn kinderen met u aangesproken, maar met hun spreken we ook weer een andere taal (waarin het echt not-done is om oudere mensen te tutoyeren).
Ik vind het trouwens best vreemd om in het engels iemand formeel met "you" aan te spreken.
quote:Zamirah schreef op 20 maart 2009 @ 18:17:

[...]

Dit is totaal iets anders, we hebben het hier over familie in de directe lijn.

? Al is het 100 keer directe lijn, als die man met U aangesproken wil worden dan heb je dat dus maar te doen.

Als ik eerlijk ben, ik ind het nu ook heel raar alsjonge mensen die ik niet ken mij ongevraagd totoyeren.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Annepanne1 schreef op 20 maart 2009 @ 18:49:

Ik lees hier dat iemand haar kind sowieso niks bijbrengt over u.

Hoe zag je dat precies voor je dan, in de toekomst?

Tijdens sollicitatiegesprek: Kan je me volgende week bellen?

Nee sorry, ik denk niet dat dat werkt..

Haha, dat was ik.

Maak je geen zorgen. Ik zal tegen die tijd mijn zoon hebben geleerd dat je in bepaalde formele situaties beter u kan zeggen en meer van dat soort dingen.

Maar dat hoeft wat mij betreft nog niet. Vind er van wat je wil.
quote:pomodori schreef op 20 maart 2009 @ 18:02:

Waarom willen je schoonouders dat ze u zegt? Het klinkt zo afstandelijk.

Ik leer mijn zoontje eigenlijk, en die is al 5, helemaal niks over u zeggen. Vind het niet zo belangrijk. Respect zit in een hoop dingen en u zeggen is maar een klein dingetje.

Wat een onzin.

Ik sta voor de klas en vind het echt ontzettend raar als leerlingen zomaar 'je' en 'jij' tegen mij zeggen. Ik vraag me dan altijd af, wordt dat niet geleerd door ouders? Kennelijk niet dus...

Volgens mij moet je je kind dit ook op jonge leeftijd bijbrengen, dan gaan ze ook naar school... wel zo fatsoenlijk tegen je juf.
quote:marijn_81 schreef op 20 maart 2009 @ 19:13:

[...]

Wat een onzin.

Ik sta voor de klas en vind het echt ontzettend raar als leerlingen zomaar 'je' en 'jij' tegen mij zeggen. Ik vraag me dan altijd af, wordt dat niet geleerd door ouders? Kennelijk niet dus...

Volgens mij moet je je kind dit ook op jonge leeftijd bijbrengen, dan gaan ze ook naar school... wel zo fatsoenlijk tegen je juf.Inderdaad helemaal mee eens. Ik sta ook voor de klas. Bij ons spreken (bijna) alle kinderen ons aan met u. Als er kinderen zijn die het vergeten of niet doen, is er altijd wel een ander kind dat zegt: je hoort u te zeggen hoor! hahaha
quote:pomodori schreef op 20 maart 2009 @ 19:10:

[...]

Haha, dat was ik.

Maak je geen zorgen. Ik zal tegen die tijd mijn zoon hebben geleerd dat je in bepaalde formele situaties beter u kan zeggen en meer van dat soort dingen.

Maar dat hoeft wat mij betreft nog niet. Vind er van wat je wil.

Ik vind het onbeschoft.

Het heeft niks met formele situaties te maken maar met omgangsvormen.
ik zei tegen de ene opa en oma 'u' omdat ze dat ook heel graag wilden. tegen de ander gewoon je. Voor mij ligt niet respect in het woordje/letter 'u' .

Maar omdat anderen dat wél zo zien, zeg ik tegen vreemden van minstens 10 jaar ouder ook 'u'.
Ouderen en mensen in functie worden hier gevousvoyeerd. Dat geldt dus voor de oudere buurvrouw en voor de kelner, de politieagent en de dame achter de kassa. Het lijkt me een kwestie van fatsoen dat kinderen zich op dit vlak leren aanpassen. Als grootouders liever getutoyeerd worden is dat prima. Wat mij betreft is het aan de ander om desgewenst duidelijk te maken dat hij met je en jij aangesproken wil worden.

Dit lijkt me overigens een uitgelezen kans om je kind te leren dat alle mensen anders zijn.
Natuurlijk zit respect niet alleen in het al dan niet U zeggen. Maar ik vind het behoorlijk respectloos als haar kind niets over fatsoenlijke omgangsvormen leert.
Je kan zelf wel vinden dat iemand dat maar heeft te doen als opa ge-u-d wil worden, maar het is natuurlijk altijd aan de ouder om te bepalen wat een kind tegen een grootouder zegt.

De grootouder kan op zijn kop gaan staan, maar als de ouder het niet wil dan houdt t op.

Ik vind het zelf onzin om tegen mensen die niet ofwel heel erg oud zijn, ofwel tegenover mij in functie zitten bij een bedrijf oid, u te zeggen. Dat doe ik dan dus ook niet.

Dat kan iemand dan asociaal vinden, ik vind het asociaal als ik u zeg en voor de rest alle fatsoensnormen aan mn laars lap. En zo zullen er altijd fatsoensnormen verschillen tussen mensen.

Als iemand die twintig jaar ouder is dan ik, van mij verwacht dat ik u zeg, dan vraag ik mij altijd af of die persoon daar nou iets van een gedachte achter heeft, behalve dat wat er dan ingestampt is, van vroegah, dat t hoort enzo.

En als zo iemand dan u zegt, maar je niet aankijkt, en geen hand geeft, is ie dan wel respectvol omdat ie in ieder geval u heeft gezegd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven