Het zeggen van u!

20-03-2009 17:57 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 4 hoeft tegen mij en mijn man geen u te zeggen maar mijn schoonouders of vooral mijn schoonvader staat daarop!

Ook hoeft ze tegen mijn moeder ook geen u te zeggen.

Ik probeer haar te leren dat ze tegen mijn schoonouders wel u moet zeggen maar dat schiet er dus vaak bij in.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Is het nou verstandig dat ze tegen iedereen u zegt?

Wat vinden jullie daar nou van?

Liefs Vin
For better and worse!!!!
een meisje van een jaar of 9 spraak mij eens aan met 'u' waarop de moeder meteen zei 'geen u, gewoon je hoor' . Toen had ik wel zoiets van 'dat bepaal IK zelf wel'. Ik vind het prima als er je gezegd wordt tegen mij, maar niet als het op zo een manier gaat. Ik ben zelf diegene die dan zegt 'zeg maar je'.
Moppetoet, 20 jaar terug had ik zelf een Juffrouw Thea Maar op de andere school werden voornamen en achternamen tot je 8ste ofzo door elkaar gebruikt. En je sprak de juffrouw of meester aan met die termen, niet met 'Piet' of 'Linda'. En met 'u' natuurlijk.
quote:Heyjij schreef op 20 maart 2009 @ 21:05:

een meisje van een jaar of 9 spraak mij eens aan met 'u' waarop de moeder meteen zei 'geen u, gewoon je hoor' . Toen had ik wel zoiets van 'dat bepaal IK zelf wel'. Ik vind het prima als er je gezegd wordt tegen mij, maar niet als het op zo een manier gaat. Ik ben zelf diegene die dan zegt 'zeg maar je'.

Ja, ik vind het een functie hebben, dat 'zeg maar je hoor'. Dan bepaal jij dat het informeler wordt, zeg maar.

Ik raak wel vaak in de war als ik NL praat aangezien in Belgie vaak iedereen 'u' is.
Ik mag beslissen wie mij wel en niet tutoyeerd en of vousvoyeerd.

Als kind van Sunlight mij aanspreekt met jij sta ik in mijn recht om kind van Sunlight te verzoeken mij met u aan te spreken. Dat is namelijk mijn beslissing en niet die van Sunlight.

Ik leer mijn kinderen dat iedereen u is behalve mensen die aangeven geen u te zijn. Mijn kinderen zeggen jij tegen mij, tegen mijn man, tegen mijn ouders en tegen andere familie. Ze zeggen u tegen mensen die ze niet kennen. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.

Overigens denk ik dat het geen enkel probleem is voor het kind van TO om de ene oma met u en de andere oma met jij aan te spreken. Kinderen wennen daar zo makkelijk aan.

Ik sta trouwens voor de klas. Dit is een engelstalig land dus geen problemen met u en jij. Echter ik geeft ook wel eens colleges in een andere taal (nl frans) en dan spreken de studenten mij ook met u en mevrouw aan.

Ik spreek zelf iedereen die ik niet ken automatisch met u aan. Ook de kassiere van 17 in de supermarkt. Mensen die ik in informele situaties ontmoet zijn wel meestal gelijk jij en dat is dan ook wederzijds.
Ik vind het niet alleen een kwestie van fatsoen, veel meer dan dat. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen leren om hun vorm van communiceren aan te passen aan degene met wie ze dat doen. En aangezien ze dat zelf nog niet direct 'voelen' zal je ze daarin moeten bijsturen.

Later in je leven ben je ook veel succesvoller (werk/relatie/enz.) als je kunt communiceren op een manier die het best bij de ander past, als je daar dus zelf heel flexibel in bent. Daar hoef je helemaal niets van je persoonlijkheid of zelfrespect voor in te leveren, die worden daar juist alleen maar sterker van.
Dank jullie alle voor jullie mengingen!

Ik respecteer absoluut de wens van mijn schoonouders als zij willen dat ze u zegt.

Ik zal haar elke keer ook corrigeren als ze toch je zegt.
For better and worse!!!!
quote:vingino schreef op 20 maart 2009 @ 21:25:

Dank jullie alle voor jullie mengingen!

Ik respecteer absoluut de wens van mijn schoonouders als zij willen dat ze u zegt.

Ik zal haar elke keer ook corrigeren als ze toch je zegt.Volgens mij ging het daar ook helemaal niet over, maar meer over het standpunt van opa (en oma) dat je dochter dan ook maar u tegen jullie en haar andere oma moest gaan zeggen, zodat ze het sneller zou leren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zeg "jij" tegen:

- familie;

- ouders;

- tieners;

- jongvolwassenen;

- leraren op muziekschool terwijl ik zelf leerling ben;

- kinderen (bekend of onbekend).

Ik zeg "u" tegen:

- onbekende volwassenen;

- winkelpersoneel ongeacht leeftijd. Ook "u" tegen hen die veel jonger dan mij zijn.

Ik zeg "gij" i.p.v. "jij" bij wijze van humor. Daarbij gebruik ik wel oude werkwoordsvormen zoals gij hadt, gij schreeft, gij werktet, etc.
World of Warcraft: Legion
Ik heb zomaar het vermoeden dat een heel groot deel van de etterbakkies van hangjongeren die andere mensen lastig vallen, ook nooit 'U' hoefden te zeggen van hun pappie en mammie..........
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Wat een verademing Pomodori, om eens van iemand te lezen die er net zo over denkt als ik. Ik word ook altijd raar aangekeken wanneer ik zeg mijn zoon niet bewust 'u zeggen' aan leer.

Schoonouders de eerste keer met U aanspreken? Huh? Nee hoor.

Leerkrachten met U aanspreken, ook niet! Wel Juf en Meester en of dan de voornaam of achter volgt is mij om het even.

Nee, 'U' vind ik niet meer van deze tijd. Heeft m.i. niets met onbeschoftheid of onfatsoenlijkheid te maken. Onze taal en maatschappij verander en daar vind ik 'U' ook niet meer inpassen.

Mijn zoon spreekt overigens met twee woorden, maar zegt geen U.

Eens met Pomodori ook dat ze later heel goed weten wanneer het nog beter is om wel 'U' te zeggen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 maart 2009 @ 22:51:

Ik heb zomaar het vermoeden dat een heel groot deel van de etterbakkies van hangjongeren die andere mensen lastig vallen, ook nooit 'U' hoefden te zeggen van hun pappie en mammie..........En daar wil je mee zeggen????
Een vraagje aan diegene die 'U' zeggen wel erg belangrijk vinden. Waarom wordt er pas tegen ouderen 'U' gezegd? Verdienen die meer respect dat jongeren? Waarom moeten kinderen wel 'U' zeggen, maar tegen hen wordt wel ongevraagd 'ge je t' en 'ge jij t'. Zijn kinderen minderwaardiger en moeten met 'U' aangesproken nog verdienen.
quote:moppetoet schreef op 20 maart 2009 @ 20:56:

U zeggen vind ik iets dat gewoon aangeleerd kan worden, net zoals "meneer" of "mevrouw". Eerlijk gezegd vind ik al dat "je" en "jij" zwaar onnodig, zeker in het maatschappelijk verkeer. Opa&oma zijn hier gewoon jij, maar als ze dat anders wilden, ook goed.Zelf ben ik opgevoederd om iedereen met "U" aan te spreken, en dat kost me ook absoluut geen moeite.

Vandaag kwam ik het zoontje van een vriendin tegen, die ging naar muziekles. Ik vroeg of hij Juf De Vries heeft. Nee, hij heeft Juf Charlotte.

WAT ?!?!? Denk maar niet dat ik 30 jaar geleden juf Charlotte had gezegd, ik wist tot mijn 14de niet eens dat Juf De Vries Charlotte heette !!! En dat hoorde ik dan ook nog via-via. Als ik haar nou tegenkwam zou ik haar absoluut aanspreken als Juf De Vries, maar wat een vreemde gewaarwording dat Juf de Vries nu Juf Charlotte is.35 jaar geleden waren de juffen op mijn basisschool al juf 'voornaam', zo stelden ze zich aan ons voor en zo werden ze door ons ook genoemd, wel heel beleefd met 'juf' ervoor, dat dan weer wel
quote:HaagsLoesje schreef op 20 maart 2009 @ 23:02:

[...]

En daar wil je mee zeggen????Wat er staat.
quote:Digitalis schreef op 20 maart 2009 @ 21:03:

Ach, in Vlaanderen is iedereen 'u' ja, maar daar klinkt U net zo amicaal als wanneer wij 'je' zeggen
quote:HaagsLoesje schreef op 20 maart 2009 @ 23:06:

Een vraagje aan diegene die 'U' zeggen wel erg belangrijk vinden. Waarom wordt er pas tegen ouderen 'U' gezegd? Verdienen die meer respect dat jongeren? Waarom moeten kinderen wel 'U' zeggen, maar tegen hen wordt wel ongevraagd 'ge je t' en 'ge jij t'. Zijn kinderen minderwaardiger en moeten met 'U' aangesproken nog verdienen.

Ja

domme vraag, dom antwoord zou mijn vader zeggen
quote:rosanna08 schreef op 20 maart 2009 @ 18:11:

ik ben daar heel ouderwets in, oudere mensen spreek je aan met u, tenzij ze zelf aangeven dat dat niet nodig is.

Het irriteert me mateloos wanneer ik bijv in de winkel die jonge meisjes alle klanten aan hoor spreken met je en jij. En dat heeft niets met mijn leeftijd te maken, dat heb ik altijd al irritant gevonden.Dat vind ik dus ook. Vind het ook niet raar dat oma dat wil. Is toch een stuk respect voor ouderen. Je zeggen kan altijd nog, als de kinderen ouder zijn.
quote:HaagsLoesje schreef op 20 maart 2009 @ 23:06:

Een vraagje aan diegene die 'U' zeggen wel erg belangrijk vinden. Waarom wordt er pas tegen ouderen 'U' gezegd? Verdienen die meer respect dat jongeren? Waarom moeten kinderen wel 'U' zeggen, maar tegen hen wordt wel ongevraagd 'ge je t' en 'ge jij t'. Zijn kinderen minderwaardiger en moeten met 'U' aangesproken nog verdienen.Dat zijn beleefde omgangsvormen. Kom het ook professioneel tegen, bij sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld, dat gestart wordt met 'u' en daarna gevraagd wordt of je/jij ook oke is. Ik vind dat een vorm van beleefdheid. In Duitsland bijvoorbeeld is 'u' zeggen vele malen strikter dan in Nederland. Niks mis met beleefdheid.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 maart 2009 @ 22:51:

Ik heb zomaar het vermoeden dat een heel groot deel van de etterbakkies van hangjongeren die andere mensen lastig vallen, ook nooit 'U' hoefden te zeggen van hun pappie en mammie..........Inderdaad, dat wat mijn familielid deed werkte dan ook heel erg goed. Tegen iemand die je met 'u' benadert, sla je automatisch minder grove taal uit lijkt me. Ik ben er op zich wel voor hoor, dat alle ambtenaren gewoon weer 'u's' zijn, voor iedereen.
quote:Vl43inder schreef op 20 maart 2009 @ 23:17:

[...]

Inderdaad, dat wat mijn familielid deed werkte dan ook heel erg goed. Tegen iemand die je met 'u' benadert, sla je automatisch minder grove taal uit lijkt me. Ik ben er op zich wel voor hoor, dat alle ambtenaren gewoon weer 'u's' zijn, voor iedereen.Bij mij in de klas schelden ze gewoon met "u bent een k*nkerhoer" hoor, dus die gaat niet helemaal op
Ik heb altijd geleerd u te zeggen tegen mensen die geen familie waren. Dat is er later op het Montessori weer uitgerost. Nu zeg ik wel weer u tegen iedereen.

Overigens is het volgens de etiquette zo, dat de aangesprokene bepaalt wat er gezegd wordt. Als een zus bv met tante aangesproken wilt worden, dan zou dat volgens de etiquette dus moeten gebeuren; het is dus niet aan de ouders om dat de bepalen.
Overigens kan ik de meest rotte dingen zeggen en iemand toch met u aanspreken. Vorige week nog, in de Hema, maar dat is weer een ander verhaal
Natuurlijk kan iemand uitmaken voor rotte vis en hem tegelijk vousvoyeren. Duhuh. Daarom zegt iedereen hier die voor vousvoyeren is ook dat U zeggen een onderdeel is van respect.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 maart 2009 @ 23:28:

Natuurlijk kan iemand uitmaken voor rotte vis en hem tegelijk vousvoyeren. Duhuh. Daarom zegt iedereen hier die voor vousvoyeren is ook dat U zeggen een onderdeel is van respect.Maar als je 'u' zegt, kun je dus de meest rotte dingen zeggen, dus dan is 'u' zeggen toch niet per se een uiting van respect?! Of lees ik je nou verkeerd.....
Je leest me verkeerd Fleur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven