Het zeggen van u!

20-03-2009 17:57 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 4 hoeft tegen mij en mijn man geen u te zeggen maar mijn schoonouders of vooral mijn schoonvader staat daarop!

Ook hoeft ze tegen mijn moeder ook geen u te zeggen.

Ik probeer haar te leren dat ze tegen mijn schoonouders wel u moet zeggen maar dat schiet er dus vaak bij in.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Is het nou verstandig dat ze tegen iedereen u zegt?

Wat vinden jullie daar nou van?

Liefs Vin
For better and worse!!!!
Belachelijk.
Wij zeiden tegen mijn opa en oma ook u. En dat ga ik mijn kind ook leren. Ik mag nu 'je' zeggen tegen mijn oma, maar het blijft gek.

Ons hoeft ze geen u te noemen. En als mijn moeder zou zeggen dat ze 'je' mag zeggen, dan is het goed. Eerder niet.
Belachelijk, als het familieleden betreft en zeker bij opa's/oma's! U zeggen tegen onbekende volwassenen vind ik dan weer wél getuigen van fatsoen.
Ze leert vanzelf wel om het onderscheid te maken. Ik wist als kind al vrij snel wat ik tegen wie moest zeggen. Ik zou mijn kind in elk geval geen u tegen ons laten zeggen zodat hij het eerder tegen iemand anders ook doet. Dan zou die ander gewoon maar moeten wachten tot hij oud genoeg is om te leren dat je tegen de een u zegt en tegen de ander jij en tot die tijd genoegen moeten nemen met (af en toe) jij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zeg ook u tegen mijn oma en dat doen meerderen vrienden en vriendinnen van mijn leeftijd ook (ben 26), dus zo raar vind ik dat niet.

Als je schoonouders dat willen, zou ik zeker je dochter "u" laten zeggen tegen hen (hmm beetje rare zin haha)

Zeg je zelf u of jij tegen je schoonouders?
Een voormalig collega van mij sprak haar ouders met U aan. Vind dat echt niet klinken, dat komt zo afstandelijk over.
Waarom willen je schoonouders dat ze u zegt? Het klinkt zo afstandelijk.

Ik leer mijn zoontje eigenlijk, en die is al 5, helemaal niks over u zeggen. Vind het niet zo belangrijk. Respect zit in een hoop dingen en u zeggen is maar een klein dingetje.
Wat vindt je man er van? Vriendlief vult mij namelijk net aan: tegen zijn ouders hoeft onze dochter geen u te zeggen van hem. Ik denk dat mijn vader er wellicht anders over denkt. En dat moet ze dan leren. Waarbij het er af en toe best bij in zal schieten in het begin.
Je eigen ouders met U aanspreken vind ik volslagen idioot.

Grootouders zou bij ons ook niet hoeven. Maar ieder zijn meug...
Ik vind het helemaal niet afstandelijk om u tegen mijn oma te zeggen, we hebben een hartstikke leuke band en ben echt dol op haar!

U zeggen tegen je eigen ouders vind ik wel raar, trouwens.
Ik had een opa en oma waartegen ik u zei en een oma waartegen ik je zei. Vond ik heel normaal en heb ik ook altijd gewoon gedaan. Ik hield ook echt niet meer van de je-oma dan van de u-oma. Verschillende families hebben verschillende gewoontes. Ik vind dat je dat moet respecteren.

Volgens mij kan je dochter dit onderscheid ook best leren, misschien is ze nu nog een beetje jong maar dat komt dan wel. Ik neem aan dat je schoonvader het een vierjarige nog niet echt kwalijk neemt als ze een foutje maakt.
mahna mahna tuduuuudududu
Ik zou als moeder nooit willen, dat mijn kind U tegen me zegt.
Mijn lief zegt u tegen moeder maar niet tegen vader (kind uit multiculti relatie). Wat ik heb geleerd toen mijn kinderen groot werden is dat wij, de jongere generatie, vinden/voelen dat vousvoyeren afstand schept en dat de oudere generatie dat een teken van respect vindt. Heel andere insteek dus. gek genoeg zeggen mijn kinders dus wel je en jij tegen oma en dat is dan geen punt...

Wat ik wil zeggen is: leg uit aan je schoonouders dat je je best doet maar dat het verwarrend is voor het kind. Kind leert vanzelf wel dat er 'u' verwacht wordt ipv 'jij'.
Waarom zou een opa in hemelsnaam iemand kwalijk nemen dat er geen u wordt gezegd??
Ik zeg ook nog steeds bijna altijd u tegen mijn oma's.

Ik zou er geen discussie van maken en je kind gewoon aanleren dat ze tegen Oma Trees en Opa Koos u zegt.
Ik heb absoluut respect voor oudere en dat wil ik mijn dochters ook mee geven, dat absoluut!

Maar mijn schoonouders snappen niet dat ze tegen ons gewoon je mogen zeggen en vooral mijn moeder.

Ze vinden dat mijn moeder dan verkeerde signalen afgeeft.

Maar ik probeer haar wel te leren dat sommige mensen wel u willen horen.
For better and worse!!!!
quote:pomodori schreef op 20 maart 2009 @ 18:02:

Waarom willen je schoonouders dat ze u zegt? Het klinkt zo afstandelijk.

Ik leer mijn zoontje eigenlijk, en die is al 5, helemaal niks over u zeggen. Vind het niet zo belangrijk. Respect zit in een hoop dingen en u zeggen is maar een klein dingetje.Ik vind dat een heel belangrijk ding! Hoe toon je anders heel direct respect naar iemand? Juist in de wijze van communiceren met iemand. Is hetzelfde als iemand een handje geven als je ergens binnenkomt.
Tja, dan hebben ze toch pech. Zij kunnen moeilijk bepalen dat jullie en je moeder ook maar met u moeten worden aangesproken, puur omdat zij dat zelf willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik ben daar heel ouderwets in, oudere mensen spreek je aan met u, tenzij ze zelf aangeven dat dat niet nodig is.

Het irriteert me mateloos wanneer ik bijv in de winkel die jonge meisjes alle klanten aan hoor spreken met je en jij. En dat heeft niets met mijn leeftijd te maken, dat heb ik altijd al irritant gevonden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vingino, volgens mij is dat jullie zaak en niet die van je schoonouders. Zou ik ook zo met je man overleggen. Het blijft gedoe, ouders die iets over de opvoeding van kleinkinderen zeggen.
Respect zit voor mij in andere dingen, zoals mensen helpen. Vriendelijk zijn. Als je iets graag wil, netjes vragen en altijd dankjewel zeggen. Als mijn zoontje daarbij jij zegt tegen mensen vind ik dat helemaal oké.
Als mijn schoonouders dat willen dan probeer ik haar dat mee te geven.

Maar vind dat hij best pittig reageert als ze het niet zegt!

Ik vind dan dat je het op een rustige manier moet uitleggen dat zij daar wel van gediend zijn.
For better and worse!!!!
Dat ben ik met je eens pomodori, voor mij zit respect idd ook hoe je mensen behandeld.

Maar ik probeer wel iedereens wens te respecteren.

ik zal wel eens duidelijk maken dat ik het op mijn manier wil doen.

Dat moeten zij dan ook respecteren vind ik!
For better and worse!!!!
Niks mis met 'U' zeggen tegen andere mensen. En kids weten dondersgoed dat ze tegen de ene opa U moeten zeggen en dat de andere daar niet om geeft. Kwestie van blijven herhalen denk ik.

Of iemand U zegt is geen kwestie van wat de ouders vinden maar van hoe de ander wenst aangesproken te worden. Ik kan me best voorstellen dat Opa er niet op dat ge-je en ge-jij zit te wachten.

Het is U tenzij de ander aangeeft dat er getutoyeerd mag worden.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven